Citat:
Ursprungligen postat av
SocialtKontrakt
Mjo, likaså en inkomstskattesänkning eller höjning av brytpunkten på statlig skatt, menar jag. Givetvis beroende på amibitonsnivå.
I Stockholm är den genomsnittliga hushållsinkomsten för sammanboende som tar ett nytt bolån
67 000 kr efter skatt. För ensamstående ~34 800 efter skatt.
https://www.fi.se/contentassets/1f11d50883754a7da8c217457e154d46/den-svenska-bolanemarknaden-2021.pdf, Sida 8. Så nog finns det ändå en hel del som berörs av statlig skatt i just Stockholm i alla fall.
Står en del för tråden intressanta saker i den där FI-rapporten.
Av de nya bolånen är det bara 55% som är för bostadsköp. Resten är bankbyte och tilläggslån. (Dvs ändring av befintliga lån).
Så tabell 1 som säger att den totala skulden ökat med 50 % sedan 2012 kan gälla gamla låntagare till ca hälften. Folk som lånar up och renoverar. (Men det är inte helt klart tycker jag).
Tabell 2 är högintressant för tråden.
Tittat vi på kolumnen totalt är skulden för ensamstående 1691 kSEK. Och disponibel inkomst 31 kSEK/mån.
Dvs vid en ränta på 2% så betalar denne 2 kSEK i ränta och ynka 29 kSEK är kvar till livets nödtorft.
Är det kanske vid 29 kSEK att leva på som smärtgränsen ligger och dessa personer paniksäljer sina bostäder, köper tält och bor på en kamping. Ty 29 kSEK räcker inte till mer.
Eller är det så att detta först inträffar när räntan barkar iväg ända upp i 3%. Då betalar bolånetorskarna sanslösa 3 kSEK i ränta. Och dom skall på någon magiskt sätt klara sig på 28 kSEK efter skatt och räntor.
Tabell 2 indikerar också belåningsgraden på ca 63%. Så vill man lägga till amortering så blir det väl 1% antar jag. Lär väl bolånetorskarna klara. (Ja, i min värld då).