Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Vi har presumtionshyror vid nybyggnation
Det är den lokala hyresgästföreningen som ska godkänna presumtionshyran. Presumtionshyra innebär bara att hyresgästföreningen kan ägna sig åt godtycke. Säger den nej till presumtionshyra så är det nej.
(Presumtionshyran har tillkommit eftersom ingen ville bygga till bruksvärdeshyror. Dvs den är en konsekvens av det fundamentala felet med prisregleringen).
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
och i princip marknadshyra på alla nybyggen i hela landet.
Det skulle innebära att det inte är kö till nybyggen. Och det kan vi se inte stämmer alls. Ofta krävs många års kö.
Det påståendet är alltså grovt fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
7-12% direktavkastning. 8800 i hyra (en motsvarande lgh byggd 1988 kostar 4500 kr) för en 1a i sundbyberg medans månadskostnaden exkl amortering för en ny motvararande bostadsrätt är 4500 kr vilket är djupt orättfärdigt och Sverige är det enda landet som har sån prisskillnad mellan BR och HR. Hursomhelst, det är extremt lönsamt att bygga hyresrätter nu och likvärdig eller bättre avkastning än i USA fast med mycket bättre vakansgrad med vår bostadsbrist så Hyresvärdarna alltid har hela fastigheten uthyrd.
Det är några saker du inte förstår eller inte känner till.
* När ett hyreshus säljs så betalar inte köparen mer än man kommer att gå med vinst.
* För existerande hyresfastigheter så har ekonomin förbättrats med åren pga den fallande räntan. Därför ser ekvationen bra ut för den som köpte vid ett högre ränteläge. Men om du ska köpa ett hyreshus idag så kommer du inte att kunna köpa det och få speciellt bra avkastning.
Priserna på äldre hyreshus är låga pga ovanstående, och det är därför det är en bra ide för hyresgäster att göra en ombildning. Då tar dom fastigheten från prisreglering till marknadspris. Och det faktum att dom gör en vinst på det är en bekräftelse på det jag skriver ovan.
Men du kan väl leta rätt på två nyproducerade hus med likartat läge. Där det ena är HR och det andra är BR, så kan vi jämföra boendekostnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Det är så mycket okunniga miffon i den här tråden
Du kanske inte räknar dig dit själv. Men jag kan tänka mig att en del andra inte är så imponerade.