2015-11-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Folk vill bo i stan och slippa ansvaret och arbetet med ett hus. Dessutom drar ett hus med sig stora extrakostnader som en eller ett par bilar, kostnad för kollektivtrafik mm.

Ett alternativt scenario kan ju vara att folk flyr storstaden och den otrygga miljö som skapas med allt fler människor som driver omkring i city och tigger.

Men i stort och med rådande läge har du rätt i sak.
2015-11-11, 21:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ett alternativt scenario kan ju vara att folk flyr storstaden och den otrygga miljö som skapas med allt fler människor som driver omkring i city och tigger.

Men i stort och med rådande läge har du rätt i sak.

Tiggeri är inte trevligt och leder nog till ökad brottslighet men om det jämförs med de otrygga miljöerna utanför stan är valet rätt givet.

Bilbränder vill man inte ha i sin närhet och skolor är i allmänhet betydligt bättre i stan. Många utanför stan gör allt för att få in sina barn i innerstadsskolor trots att det medför betydligt längre restider och alla lyckas förstås inte få plats.

Får tryggheten avgöra blir det innerstan och helst de bästa delarna som ömalm.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-11-11 kl. 21:58.
2015-11-12, 20:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Och nu börjar statens lånekostnader klättra uppåt pga de förväntade kraftigt stigande kostnader för ekonomiska lycksökare!
Är det massinvällningen som är bostadsmarknadens svarta svan.
2015-11-12, 21:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol
Vad är det som gör att fler inte köper en tomt och bygger egen villa? Idag är det i många fall billigare med nytt hus än en trång begagnad bostadsrätt.
Mer jobb, osäkerhet och meck, folk är bekväma och vill inte bo ett par år omgivna av leriga jordhögar.
2015-11-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och nu börjar statens lånekostnader klättra uppåt pga de förväntade kraftigt stigande kostnader för ekonomiska lycksökare!
Är det massinvällningen som är bostadsmarknadens svarta svan.

Hur många gånger kan man ställa samma fråga om och om igen?
Iofs var det inget frågetecken med denna gång.. vilket bara betyder att du vill inte ha nåt svar.. du vill bara leda in även denna tråd till att handla om invandring.
2015-11-12, 21:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hur många gånger kan man ställa samma fråga om och om igen?
Iofs var det inget frågetecken med denna gång.. vilket bara betyder att du vill inte ha nåt svar.. du vill bara leda in även denna tråd till att handla om invandring.
Jag beskriver fakta lilla vän, att det som nyss inte kunde stiga dvs räntan helt plötsligt visar tecken på att just stiga!

Vi har alla hört att priset på pengar kommer vara låååågt i 10 år till, bara titta på bankernas 10 åriga utlångingsräntor har det hetat.
2015-11-12, 23:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag beskriver fakta lilla vän, att det som nyss inte kunde stiga dvs räntan helt plötsligt visar tecken på att just stiga!

Vi har alla hört att priset på pengar kommer vara låååågt i 10 år till, bara titta på bankernas 10 åriga utlångingsräntor har det hetat.

Ja att tioåringen ligger under 1% visar helt tydligt att marknaden räknar med extremt låga räntor under denna tidsperiod: https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

Det är också lite lustigt att se kommentarer här om att nu ska räntan skjuta i höjden så fort marknadsräntorna ökar några tiondelar. I somras när tioåringen gick till 1% såg vi direkt sådana kommentarer här men jag säger samma nu som då, det krävs betydligt mer än detta för att säga att lågräntetiden är ens på väg mot ett slut.

Efter sommarens uppgång till 1% föll den tillbaks till 0,5% och nu har den gått upp till 0,9% igen.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-11-12 kl. 23:19.
2015-11-13, 09:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Nu kommer smällen!! (hoppas)
Cash blir åter king, och jag kan köpa mig ett litet "penthouse" till ett mer korrekt pris kontra egentligt värde...

http://omni.se/topic/1d3ceaa6-4862-4c1d-b8b5-bb7c9ddca622/a09124a5-4018-4e4a-a005-cc95deb9e9e7

Ledsen att göra dig besviken men det steg ytterligare 0,9% den senaste månaden. Dock lite varierande över landet, -0,2% i Stockholm och +2,8% i Malmö. För villor blev det tvärtom +1,9% i Stockholm och -0,2% för Malmö med ett rikssnitt på +1,3%.

http://www.valueguard.se/index
2015-11-13, 12:00
Medlem
Citat:
Ja att tioåringen ligger under 1% visar helt tydligt att marknaden räknar med extremt låga räntor under denna tidsperiod: https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

Det är också lite lustigt att se kommentarer här om att nu ska räntan skjuta i höjden så fort marknadsräntorna ökar några tiondelar. I somras när tioåringen gick till 1% såg vi direkt sådana kommentarer här men jag säger samma nu som då, det krävs betydligt mer än detta för att säga att lågräntetiden är ens på väg mot ett slut.

Efter sommarens uppgång till 1% föll den tillbaks till 0,5% och nu har den gått upp till 0,9% igen.
Att "vanligt" folk inte inser att vi redan är flera år inne i ett slags förlorat decennium (se Japan) är faktiskt rätt förvånande. Jag har länge trott att Sverige "hoppar över" en högkonjunktur sett till den normala cykeln (den borde vara här nu). Skulle jag spela om pengar hade jag satt en slant på att vi inte ser någon ny "guldålder" förrän efter 2020.
2015-11-13, 16:59
Medlem
Snacka om att dra stora växlar i tidningarna på att priserna sjunkit 0,2% i sthlm. De sjönk något i juni förra året också. Annars har de gått upp 22 av de senaste 24 månaderna.

Även en stigande trend innehåller brus. Uppgången har varit i det närmaste "perfekt" utan någon minusmånad vilket är extremt ovanligt för alla typer av tillgångar/värdepapper mm. Ur det perspektivet tycker jag att artiklarna jag har läst idag är väldigt oseriösa eller så har folk inget närminne. Kanske både och.

Time will tell, men någon räntehöjning lär vi inte se röken av i Sverige den närmsta tiden. Dåliga makron från USA idag gör FED:s stunande räntehöjning i dec mindre sannolik, vilket i förlängningen påverkar ECB och RB att fortsätta och till med öka sina QE.

Nej, det som kommer påverka bomarknaden framgent är politiska beslut samt bankernas kreditvilja.
2015-11-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Att "vanligt" folk inte inser att vi redan är flera år inne i ett slags förlorat decennium (se Japan) är faktiskt rätt förvånande. Jag har länge trott att Sverige "hoppar över" en högkonjunktur sett till den normala cykeln (den borde vara här nu). Skulle jag spela om pengar hade jag satt en slant på att vi inte ser någon ny "guldålder" förrän efter 2020.

Vanligt folk förstår ingenting förrän det står i Aftonbladet.

Jag tycker också att vi har missat ett uppsving efter 2008 men vi är inte ensamma. Hela EU har missat detta och jag tycker mig nu i horisonten se en fullständig kollaps. Om vi blickar bort från Sverige så ser inte framtiden för EU ljus ut.
2015-11-13, 19:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Det du missar är att fundamenta såg väsentligt bättre ut framåt i somras än vad det gör nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in