2021-11-09, 13:19
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nautisk mil.
Men snälla du. Kan du inte läsa innantill? Hur många kilometer färdas du mellan Johannesburg - Perth?
Siffran du presenterar är 1 nautisk mil = 1 852 m.
"Under tidigt 1900-tal valdes i stället att direkt definiera den nautiska milen som 1 852 meter. Därmed är en nautisk mil numera officiellt inte alls kopplad till gradmätningar, även om detta alltså är den historiska bakgrunden till begreppet."
Citera
2021-11-09, 13:22
Medlem
Citat:
Så du får fram radien från din karta, vilket kom först av jorden och kartan? Rimligtvis jorden, ser du problemet?
Kartan som kom efter jorden använder du för att bestämma jordens form, hur gick det till? Du antog jordens form för att bestämma jordens form.

Det är som att säga att en platt yta är bevis för att ytan är böjd.

Nä, jag ser inte det problem du letar efter. Move on

Kom igen, ducka inte nu igen, använd din fucking jävla kartdjävul nu och visa att du har kulor och balle nog att stå för din åsikt

Nädu, man har navigerat efter en rund jord rätt länge utan att veta om att man just navigerat efter en rund jord. Sluta vara så barnslig och kom med siffrorna från din karta nu du blir bara löjligare för varje inlägg som du gör.
Citera
2021-11-09, 13:25
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Därmed erkänner du att din video föreställande Turning Torso inte är ett bevis för att jorden är rund, det är din förklaring.

En platt horisont bevisar inte att horisonten är böjd.

Det är ett bevis då det passar ihop med alla andra observationer som bevisar att jorden är ett klot.

Detta med vetenskapliga teorier har du alltså fortfarande inte förstått.

Dock undvek du åter ge mig svar på dina bevis på att jag ljuger. Verkar som du helt enkelt hittar på, du har inga bevis!

Nu har jag velat fått svar gång på gång detta med dina bevis. Hela tiden presenterar du inga bevis. Detta är väl en rätt uppenbarligen ett tecken på att du ljuger. Och eftersom jag personligen vet att jag inte ljuger om vad jag anser är orsaken till att vi bara ser halva tornet (baserat på vetenskapliga teorier, bevis och massa andra observationer) så vet jag att jag har bevis på att du ljuger om dina ”bevis”.
Citera
2021-11-09, 13:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Oavsett projektion så stämmer avstånden, de är bara visuellt olika.
Fast du kan inte navigera efter en karta som är visuellt fel. Inte om restider skall stämma och man vill åka närmsta vägen iallafall. Man navigerar efter globmodellen som är visuellt rätt.
Citera
2021-11-09, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Tja, du är ju ganska omottaglig för bevis, hade jag vetat att du uppskattade att få fakta så skulle jag kunnat fixa det till dig. Det är dock slöseri med tid att ge någon saker som de bara pissar på och skiter i. Att snacka med troll som dig är däremot underhållande.

Vi kan ta ett exempel som du förmodligen kommer bajsa på som allt annat men ändå.

På öppet hav monterar vi en antenn på 10m och på ett avstånd av 30 mil monterar vi en till antenn på 10m, varför kommer de inte att nå varandra? Det spelar ingen roll vilken riktning dessa 30 mil är på för jordens rundning kommer att hindra signalerna att komma fram.
Håller du inte med så vill jag ha en förklaring på vad det är som gör att mina signaler inte kommer fram, inte att jag ska ska förklara varför ögat ser en rak horisont med tanke på vår storlek kontra jordens storlek.

Enkelt och lätt exempel.

Vill jag att antennerna SKA kunna skicka meddelanden mellan varandra måste de vara så pass höga att de går över rundningen på jorden så att de får fri sikt mot varandra. Exakt samma fenomen som filmen med Turning Torso som du avfärdade som skit för att du inte kan förklara vad det är som gör att havet täcker nederdelen på Turning Torso. Förväntar mig inte att du kan förklara vad det är som händer här.

På en platt jord däremot skulle mina antenner utan problem kunnat sända meddelanden mellan varandra, så varför fungerar det inte i verkliga livet?
Och hur bevisar detta att jorden är rund?
Citera
2021-11-09, 13:51
Medlem
Citat:
Och hur bevisar detta att jorden är rund?

Det bevisar att den inte är platt 😁
Citera
2021-11-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Det är ett bevis då det passar ihop med alla andra observationer som bevisar att jorden är ett klot.

Detta med vetenskapliga teorier har du alltså fortfarande inte förstått.

Dock undvek du åter ge mig svar på dina bevis på att jag ljuger. Verkar som du helt enkelt hittar på, du har inga bevis!

Nu har jag velat fått svar gång på gång detta med dina bevis. Hela tiden presenterar du inga bevis. Detta är väl en rätt uppenbarligen ett tecken på att du ljuger. Och eftersom jag personligen vet att jag inte ljuger om vad jag anser är orsaken till att vi bara ser halva tornet (baserat på vetenskapliga teorier, bevis och massa andra observationer) så vet jag att jag har bevis på att du ljuger om dina ”bevis”.
Jag har presenterat din video som du hävdar är bevis för rund jord, du har nu erkänt du tror att förklaring är att jorden är rund. Men visst du säger att du tror det och då backar jag från mitt påstående om att du ljuger i välmening.

Den platta horisonten bevisar inte att horisonten är böjd.
Citera
2021-11-09, 14:03
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ja, räkna om det till kilometer själv. Varför är du så besatt över att jag ska göra det åt dig?
Är du en stalker?
Därför att jag är inte övertygad om att du på en karta är kapabel att mäta och med hjälp av skalan räkna ut hur många kilometer det är mellan Johannesburg och Perth.
Seså, upp till bevis nu och vissa att du klarar det.
Citera
2021-11-09, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast du kan inte navigera efter en karta som är visuellt fel. Inte om restider skall stämma och man vill åka närmsta vägen iallafall. Man navigerar efter globmodellen som är visuellt rätt.
Jo det kan man och man gör det. Bland andra så utfärdar det Svenska Sjöfartsverket och det brittiska admiralitetet sjökort i Mercators projektion.

Jösses!
Citera
2021-11-09, 14:04
Medlem
Citat:
Det är du som duckar. Du använder en på förhand konstruerad modell för att bevisa modellen och kan inte se problemet. Du har ett gravt kognitivt handikapp.

Söt du är, kom igen. Känn i byxorna om det inte finns några ärtor där och grabba tag i dem 😁

Du menar att ni enligt er modell har andra sträckor än de vi kunnat mäta upp på jorden? Annars kan du ju fortfarande förutsättningslöst mäta ut avstånd från er nordpol till ekvatorn och till exempel något egenvalt avstånd i väst/öst riktning. Stämmer dessa med de faktiska mätvärden vi har på jorden?

Du duckar åter, producera nu siffror när du slipper diameter och radie 😁
Citera
2021-11-09, 14:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jo det kan man och man gör det. Bland andra så utfärdar det Svenska Sjöfartsverket och det brittiska admiralitetet sjökort i Mercators projektion.

Jösses!
Fast då måste du räkna om för att det skall bli rätta vägen. Är därför alla flygrutter blir cirklar på mercator. Du kan inte navigera rakt efter Mercator om du vill åka närmaste vägen. Vill du att rutterna skall stämma med kartan så måste du navigera efter globen dvs. utan projektion.
Citera
2021-11-09, 14:09
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Lät bra det jag sa, det stämmer.

Det fetade: därför att gyrokompassen ger dig vinkel mot geografisk nord.

Hur ska du kunna veta om du svänger med hjälp av en gyrokompass? Den är bara en anordning som hjälper dig att hitta geografisk nord.

Jag pratar om kombinationen av en inklinometer och gyroskop vilket jag nu tyvärr lite missvisande förkortade till att bara kalla "gyrot". På flygplan kallas detta ofta för "artificiell horisont". Med denna utrustning kan man tydligt se att man svänger både på skepp och i flygplan.

Ditt ursprungliga påstående var detta:

Citat:
Att segla jorden runt på en platt jord är i praktiskt utförande detsamma som på en rund jord.

Du kan med en inklinometer och gyroskop mäta om du svänger höger eller vänster. Detta gör att om du seglar rakt västerut eller rakt österut längs med latitud 0° (ekvatorn) ska du inte registrera någon svängning. Detta gör att om du seglar eller flyger längs med en storcirkel ska du inte registrera någon svängning. På en plattjordskarta ser man tydligt att man svänger om man rör sig utefter en storcirkel. Är det felmarginalen som orsakar detta?

Men, den nöten som jag har allra svårast att knäcka i sammanhanget är att när man seglar runt Antarktis kan man mäta att man svänger MOT landmassan snarare än från. Hur fungerar det? Är det felmarginalen som spökar eller vadå?
Senast redigerad av jeranism 2021-11-09 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in