Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Lät bra det jag sa, det stämmer.
Det fetade: därför att gyrokompassen ger dig vinkel mot geografisk nord.
Hur ska du kunna veta om du svänger med hjälp av en gyrokompass? Den är bara en anordning som hjälper dig att hitta geografisk nord.
Jag pratar om kombinationen av en
inklinometer och gyroskop vilket jag nu tyvärr lite missvisande förkortade till att bara kalla "gyrot". På flygplan kallas detta ofta för "artificiell horisont". Med denna utrustning kan man tydligt se att man svänger både på skepp och i flygplan.
Ditt ursprungliga påstående var detta:
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Att segla jorden runt på en platt jord är i praktiskt utförande detsamma som på en rund jord.
Du kan med en inklinometer och gyroskop mäta om du svänger höger eller vänster. Detta gör att om du seglar rakt västerut eller rakt österut längs med
latitud 0° (ekvatorn) ska du inte registrera någon svängning. Detta gör att om du seglar eller flyger längs med en
storcirkel ska du inte registrera någon svängning. På en plattjordskarta ser man tydligt att man svänger om man rör sig utefter en storcirkel. Är det felmarginalen som orsakar detta?
Men, den nöten som jag har allra svårast att knäcka i sammanhanget är att när man seglar runt Antarktis kan man mäta att man svänger MOT landmassan snarare än från. Hur fungerar det? Är det felmarginalen som spökar eller vadå?