2021-11-09, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jo det kan man och man gör det. Bland andra så utfärdar det Svenska Sjöfartsverket och det brittiska admiralitetet sjökort i Mercators projektion.

Jösses!

Du som är expert på projektioner vet väl mycket väl att en projektion inte är exakt på grund av att det är projektioner av en glob?

Vi har idag många projektioner för att få så noggranna kartor för ett mindre område. Du kan till exempel inte skapa en platt karta över hela jorden, den skulle bli missvisande. Detta hade du vetat OM du varit så insatt i hur kartor fungerar.

Projektion behövs inte på en plan yta för där finns inget att projicera kartan till.
Citera
2021-11-09, 14:11
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag har presenterat din video som du hävdar är bevis för rund jord, du har nu erkänt du tror att förklaring är att jorden är rund. Men visst du säger att du tror det och då backar jag från mitt påstående om att du ljuger i välmening.

Den platta horisonten bevisar inte att horisonten är böjd.

Bra, då kan vi gå vidare.

Nu vill jag ställa en fråga. Detta är viktigt för att kunna forsätter en diskussion med dig.

Håller du med om att horisont kommer se platt ut, horisontalt väster till höger, om du står på ett klot som har en väldig stor diameter? Tex 100.000.000 km i diameter.

Klarar du av att svara på den frågan? Utan att dra upp argument som ställda frågor etc?
Citera
2021-11-09, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast då måste du räkna om för att det skall bli rätta vägen. Är därför alla flygrutter blir cirklar på mercator. Du kan inte navigera rakt efter Mercator om du vill åka närmaste vägen. Vill du att rutterna skall stämma med kartan så måste du navigera efter globen dvs. utan projektion.
Neger snälla! Det är standard att använda sig av Mercator. Det går alldeles utmärkt att använda storcirkel på Mercator.

Sluta nu, du förstår inte vad en projektion är.
Citera
2021-11-09, 14:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Neger snälla! Det är standard att använda sig av Mercator. Det går alldeles utmärkt att använda storcirkel på Mercator.

Sluta nu, du förstår inte vad en projektion är.
Visst kan du använda storcirkel på Mercator om jag kör någon som ser ut som en omväg. Åker man rakt efter Mercator så blir det dock inte ens storcirkel. Och du tror väl att jorden är platt. På en platt jord skulle man väl ändå inte navigera efter storcirkel? Man navigerar efter storcirkel eftersom jorden är rund. Är också därför man över huvud taget använder sig av projektioner. Man använder projektioner för att avbilda den runda jorden på en platt karta. Hade jorden varit platt skulle man inte ha behövt projektioner över huvud taget.
Citera
2021-11-09, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeranism
Hur ska du kunna veta om du svänger med hjälp av en gyrokompass? Den är bara en anordning som hjälper dig att hitta geografisk nord.

Jag pratar om kombinationen av en inklinometer och gyroskop vilket jag nu tyvärr lite missvisande förkortade till att bara kalla "gyrot". På flygplan kallas detta ofta för "artificiell horisont". Med denna utrustning kan man tydligt se att man svänger både på skepp och i flygplan.

Ditt ursprungliga påstående var detta:

Du kan med en inklinometer och gyroskop mäta om du svänger höger eller vänster. Detta gör att om du seglar rakt västerut eller rakt österut längs med latitud 0° (ekvatorn) ska du inte registrera någon svängning. Detta gör att om du seglar eller flyger längs med en storcirkel ska du inte registrera någon svängning. På en plattjordskarta ser man tydligt att man svänger om man rör sig utefter en storcirkel. Är det felmarginalen som orsakar detta?

Men, den nöten som jag har allra svårast att knäcka i sammanhanget är att när man seglar runt Antarktis kan man mäta att man svänger MOT landmassan snarare än från. Hur fungerar det? Är det felmarginalen som spökar eller vadå?

Jag vet inget de instrument som du talar om.

Hur registrerar du svängningen? Genom att följa kursen på kortet, om kortet visar rakt fram hur vet du man då att man svänger.
Citera
2021-11-09, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Du som är expert på projektioner vet väl mycket väl att en projektion inte är exakt på grund av att det är projektioner av en glob?

Vi har idag många projektioner för att få så noggranna kartor för ett mindre område. Du kan till exempel inte skapa en platt karta över hela jorden, den skulle bli missvisande. Detta hade du vetat OM du varit så insatt i hur kartor fungerar.

Projektion behövs inte på en plan yta för där finns inget att projicera kartan till.
Ge ett exempel på där globkarta används förutom i propagandasyften!
Citera
2021-11-09, 14:27
Medlem
Citat:
Jag har inte presenterat någon modell, det har du gjort. Du angav en modell som sade att jorden var sfärisk, sedan använde du egenskaper för din påhittade modell för att bevisa din modell. Därefter kallade du det för vetenskap, i själva verket är det religion.

Och de som inte delar din religion måste du smutsa ner med homoerotiska tvångstankar. Anmärkningsvärt!

Du är så söt och gullig så man får hål i tänderna 😁

Du kan verkligen inte hålla dig från personangrepp? Har du dåligt ordförråd, dålig impulskontroll eller mår du bara allmänt dåligt?
Sök hjälp i så fall, söta troll växer inte på träd 😁

Använd nu de uppgifter jag gett dig så ser du själv att det är omöjligt att ta uppmätta sträckor från jorden och applicera på en platt jord.
Citera
2021-11-09, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Bra, då kan vi gå vidare.

Nu vill jag ställa en fråga. Detta är viktigt för att kunna forsätter en diskussion med dig.

Håller du med om att horisont kommer se platt ut, horisontalt väster till höger, om du står på ett klot som har en väldig stor diameter? Tex 100.000.000 km i diameter.

Klarar du av att svara på den frågan? Utan att dra upp argument som ställda frågor etc?
Nej, det gör jag inte. Det är ett hypotetisk resonemang och det finns inget upprepningsbart bevis för det.
Du antar att det förhåller sig så.
Citera
2021-11-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Visst kan du använda storcirkel på Mercator om jag kör någon som ser ut som en omväg. Åker man rakt efter Mercator så blir det dock inte ens storcirkel. Och du tror väl att jorden är platt. På en platt jord skulle man väl ändå inte navigera efter storcirkel? Man navigerar efter storcirkel eftersom jorden är rund. Är också därför man över huvud taget använder sig av projektioner. Man använder projektioner för att avbilda den runda jorden på en platt karta. Hade jorden varit platt skulle man inte ha behövt projektioner över huvud taget.
Ge ett exempel där globkarta används förutom i propagandasyften!

En storcirkel på Mercator kallas kordakurs.
Citera
2021-11-09, 14:41
Medlem
Citat:

Tror banne mig jag har hittat sidorna du Googlat fram, men du vet att navigering är inte för vem som helst...

Men läs på så har du snart insett varför man navigerar efter en glob precis som man gjort under lång tid.
Citera
2021-11-09, 14:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Varför navigerar man över huvud taget efter en storcirkel/kordakurs om jorden skulle vara platt? Och varför projektioner över huvud taget?
Varför inte dra ett rakt sträck på en oprojicerad karta om jorden vore platt. Anledningen till att man navigerar efter storcirklar är att jorden är rund.
Citera
2021-11-09, 14:50
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Nej, det gör jag inte. Det är ett hypotetisk resonemang och det finns inget upprepningsbart bevis för det.
Du antar att det förhåller sig så.

Då har vi ju faktiskt kommit vidare!

Om jag tar en kamera med kraftig ”zoom” (heter egentligen brännvidd), ställer den mot Globen, zoomar in till max och lägger då Globens ”horisont” i mitten av kamerans blickfång.

Håller du då med om att i bilden av Globens ”horisont” så kommer den de helt rak ut, horisontellt vänster till höger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in