2021-11-09, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Två frågor:

Varför inte använda Gleason?
Jag vet inte vad motiveringen till Mercator är.
Fråga admiralitetet. https://www.admiralty.co.uk/

Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Varför har någon brytt sig om att göra projektioner på en platt jord överhuvudtaget?
Det finns mängder av projektioner av lika många anledningar, jag vet inte.
Citera
2021-11-09, 12:58
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Effekt är inget bevis utan orsak. Orsaken skulle vara att jorden var rund, du fallerar i att visa detta.

Jag förstår att du vill att jag ska tror på din religion.

Du har en effekt utan orsak, du antar orsaken och kallar människor som inte håller med dig för obegåvade.
Du har nu demonstrerat att du är en religiös lögnare.

Men var har du för BEVIS att jag ljuger?

Du är medveten om vad ljuga innebär? Att ljuga är när man medveten säger en osanning.

Om du påstår att du har bevis på att att jag ljuger så har du alltså bevis på att jag ska veta att det är något annat än den runda formen på klotet som täcker halva tornet.

Vad har du för bevis på detta? Vi har aldrig träffats, har du då avlyssnat mig på något sätt där du hört mig säga ”jag vet att det inte är den klotformade jorden som täcker halva tornet”???

Eller har du något slags bevis där jag skriftligen skrivit detta? Eller en film där jag påstår detta? Eller vittnen som hört mig säga detta?

Jag undrar hela tiden om dessa bevis du talar om? Att du har bevis på att jag VET att det inte kan vara jordens runda form som döljer halva tornet.

Jag kan vara helt ärlig, jag vet ingen annan förklaring än att det är jordens form som döljer tornet. Jag ljuger inte om vad jag tror/vet om denna biten.

Så, jag har nu frågat gång på gång: vad är det för bevis du har att jag ljuger om att jag anser det är jordens form som döljer tornet?
Citera
2021-11-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Ser platt ut ja, men sa jag att det inte finns en kurva på jorden?
Att bara lita på det man kan se med ögonen är en farlig sak, jag vet att det är så plattjordare vill leva och det är väl helt ok. Men stig fram och bevisa varför motparten har fel någon gång, det går inte alltid hävda att motparten ska bevisa något om man vill ha rätt. Ibland får man faktiskt jobba själv och lägga fram hållbara vetenskapliga teorier om varför det jag säger är sant.

Trolla lugnt
Eftersom man inte kan se kurvan får ju du bevisa kurvan på något sätt. En platt horisont bevisar inte en böjd horisont.
Citera
2021-11-09, 13:00
Medlem
Citat:
Du antar att jorden är sfärisk när du ska bevisa att jorden är sfärisk. Du ser inget problem i det?

Absolut inte, för radie är radie, diameter är diameter och omkrets är omkrets oavsett om vi snackar cirkel eller sfär.

Så om du mäter på din karta avståndet mellan nordpolen och ekvatorn och sen din ekvators omkrets. Då får vi ett förhållande mellan dessa och då kan vi applicera dem på de avstånd vi faktiskt känner till på jorden utan hänsyn till att den är en sfär eller inte. Stämmer de då med din karta eller inte?
Citera
2021-11-09, 13:03
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått det, det är din halmdocka som påstår det. Den raka linjen du är efter kallas storcirkel.

Kunde du inte hålla dig från påhopp igen?
Man brukar säga att lågutbildade tar till personangrepp och påhopp när argumenten tryter, du tar till dem mest hela tiden du

Du har fortfarande inte svarat på varför du håller inne med en sanning du skulle kunna tjäna miljoner på, du erkänner dessutom en kartprojektion som baseras på en sfärisk jord. Lite motsägelsefullt
Citera
2021-11-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Men var har du för BEVIS att jag ljuger?

Du är medveten om vad ljuga innebär? Att ljuga är när man medveten säger en osanning.

Om du påstår att du har bevis på att att jag ljuger så har du alltså bevis på att jag ska veta att det är något annat än den runda formen på klotet som täcker halva tornet.

Vad har du för bevis på detta? Vi har aldrig träffats, har du då avlyssnat mig på något sätt där du hört mig säga ”jag vet att det inte är den klotformade jorden som täcker halva tornet”???

Eller har du något slags bevis där jag skriftligen skrivit detta? Eller en film där jag påstår detta? Eller vittnen som hört mig säga detta?

Jag undrar hela tiden om dessa bevis du talar om? Att du har bevis på att jag VET att det inte kan vara jordens runda form som döljer halva tornet.

Jag kan vara helt ärlig, jag vet ingen annan förklaring än att det är jordens form som döljer tornet. Jag ljuger inte om vad jag tror/vet om denna biten.

Så, jag har nu frågat gång på gång: vad är det för bevis du har att jag ljuger om att jag anser det är jordens form som döljer tornet?
Därmed erkänner du att din video föreställande Turning Torso inte är ett bevis för att jorden är rund, det är din förklaring.

En platt horisont bevisar inte att horisonten är böjd.
Citera
2021-11-09, 13:07
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det stämmer att jag kan mäta på en skalenlig karta hur långt det är mellan två orter.
Men kan du mäta hur många kilometer det är mellan de två orter frågan gäller.?
Frågan kvarstår:
Hur många km färdas du mellan Johannesburg och Perth?

Citat:
Ja, antal grader x 60(1852m).
Vilken skala har kartan du mäter på?
1 852 meter är inte ens två km.
Citera
2021-11-09, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Absolut inte, för radie är radie, diameter är diameter och omkrets är omkrets oavsett om vi snackar cirkel eller sfär.

Så om du mäter på din karta avståndet mellan nordpolen och ekvatorn och sen din ekvators omkrets. Då får vi ett förhållande mellan dessa och då kan vi applicera dem på de avstånd vi faktiskt känner till på jorden utan hänsyn till att den är en sfär eller inte. Stämmer de då med din karta eller inte?
Så du får fram radien från din karta, vilket kom först av jorden och kartan? Rimligtvis jorden, ser du problemet?
Kartan som kom efter jorden använder du för att bestämma jordens form, hur gick det till? Du antog jordens form för att bestämma jordens form.

Det är som att säga att en platt yta är bevis för att ytan är böjd.
Citera
2021-11-09, 13:11
Medlem
Citat:
Nautisk mil.
Citera
2021-11-09, 13:13
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad motiveringen till Mercator är.
Fråga admiralitetet. https://www.admiralty.co.uk/

Det finns mängder av projektioner av lika många anledningar, jag vet inte.
Standardsvar, "jag vet inte".
Du måste ha tänkt på det och du som kan det mesta om projektioner, vet mycket väl att de bygger på en rund jord, och du vet mycket väl att det måste gå att göra en karta även om jorden är platt. Hur ska det se ut? Avstånden måste vara korrekta, och då har Gleason fel. Om Mercator har rätt kommer avståndet Johannesburg - Perth att vara ganska korrekt, men då blir det desto mer fel på andra håll på jorden. För att få rätt avstånd Australien – Sydamerika måste Sydamerika flyttas närmare Australien, men då kommer avståndet Sydamerika – Afrika att bli helt groteskt fel. Du måste ha tänkt på detta och hittat en lösning, annars skulle du inte tro att jorden är platt.
Citera
2021-11-09, 13:15
Medlem
Citat:
Eftersom man inte kan se kurvan får ju du bevisa kurvan på något sätt. En platt horisont bevisar inte en böjd horisont.

Tja, du är ju ganska omottaglig för bevis, hade jag vetat att du uppskattade att få fakta så skulle jag kunnat fixa det till dig. Det är dock slöseri med tid att ge någon saker som de bara pissar på och skiter i. Att snacka med troll som dig är däremot underhållande.

Vi kan ta ett exempel som du förmodligen kommer bajsa på som allt annat men ändå.

På öppet hav monterar vi en antenn på 10m och på ett avstånd av 30 mil monterar vi en till antenn på 10m, varför kommer de inte att nå varandra? Det spelar ingen roll vilken riktning dessa 30 mil är på för jordens rundning kommer att hindra signalerna att komma fram.
Håller du inte med så vill jag ha en förklaring på vad det är som gör att mina signaler inte kommer fram, inte att jag ska ska förklara varför ögat ser en rak horisont med tanke på vår storlek kontra jordens storlek.

Enkelt och lätt exempel.

Vill jag att antennerna SKA kunna skicka meddelanden mellan varandra måste de vara så pass höga att de går över rundningen på jorden så att de får fri sikt mot varandra. Exakt samma fenomen som filmen med Turning Torso som du avfärdade som skit för att du inte kan förklara vad det är som gör att havet täcker nederdelen på Turning Torso. Förväntar mig inte att du kan förklara vad det är som händer här.

På en platt jord däremot skulle mina antenner utan problem kunnat sända meddelanden mellan varandra, så varför fungerar det inte i verkliga livet?
Citera
2021-11-09, 13:19
Medlem
Citat:

Tror han Googlar fram sina påståenden, 1852 meter är en nautisk mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in