2021-11-03, 08:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu misstänker jag nog att du inte helt kommit till sans utan fortsatt vill hävda att Renvall har den bästa förklaringsmodellen, snarare än det klart enklaste att SE som vittne och likt Lisbeth iakttar LJ inne i gränden.

Detta är en av SE's alibi-uppgifter som måste bort därav dessa mer komplicerade förklaringarna.
När det kommer till att förklara vad SE eventuellt har sett där inne i gränden, och varför han sedan ringer till polisen dagen efter och berättar om en man i mörkblå täckjacka, så finns det kanske inga enkla förklaringar. Åtminstone har inte jag kunnat hitta någon sådan. Det vi har är väl Lars Renvalls förklaringsmodell, och nu också Thomas Petterssons:
Lars Renvalls förklaring:
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-1-2.html

Thomas Petterssons förklaring (se under rubriken "Mördaren i gränden"):
https://gunnarwall.wordpress.com/2021/10/25/pettersson-om-lampers-bok-garningsman-eller-vittne-en-sekundstrid-utan-slut/
Du antyder att det också skulle finnas en tredje förklaringsmodell, och som dessutom skulle vara den klart enklaste. Du får gärna ge en källhänvisning, så kan vi kolla hur den förklaringsmodellen står sig mot de här två som jag länkar till.
Citera
2021-11-03, 10:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
När det kommer till att förklara vad SE eventuellt har sett där inne i gränden, och varför han sedan ringer till polisen dagen efter och berättar om en man i mörkblå täckjacka, så finns det kanske inga enkla förklaringar. Åtminstone har inte jag kunnat hitta någon sådan. Det vi har är väl Lars Renvalls förklaringsmodell, och nu också Thomas Petterssons:

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/10/25/pettersson-om-lampers-bok-garningsman-eller-vittne-en-sekundstrid-utan-slut/
Du antyder att det också skulle finnas en tredje förklaringsmodell, och som dessutom skulle vara den klart enklaste. Du får gärna ge en källhänvisning, så kan vi kolla hur den förklaringsmodellen står sig mot de här två som jag länkar till.

Har du svårt att läsa och minnas?! Börjar på allvar tro att du medvetet vill tramsa hela tiden.
Jag skrev precis "att SE som vittne och likt Lisbeth iakttar LJ inne i gränden."
Från i princip samma plats vid mordplatsen ser LJ med samma signalement, stillastående och vid i princip samma plats inne gränden och vid samma tidpunkt ungefär.
Det är enklare. <punkt> (Men det omöjliggör ju då SE som GM vilket du inte kan acceptera)

Vi har diskuterat detta tidigare och behöver inte diskutera detta igen! (Använd sökfunktionen)

Det som var nytt från din sida nu var ju dock ditt avståndstagande till TP/KP teorin om iakttagelse från trappan.
Citera
2021-11-03, 10:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Håller med där om TP och inlägget.
På något sätt så har han nog(tillsammans med Göransson) krämat ut allt vad som går av denna teori.
Tycker att andra boken på något sätt visade en vändpunkt där mer fantasier snarare försvagade en redan svag teori.

Gällande filmen är jag nog inte så säker utan tror den kommer att ställa till med cementering av felaktiga fakta och möjligen en skara filmtittare som plötsligt blir övertygade och kanske likt TP's läsare hamnar här i forumet.

Angående SE's superkrafter så la ju TP till att han(SE) sett Lisbeth springa ut i gatan.

Det som sammanfattar TP bäst är att han klamrar sig fast vid att SE säger att Palme såg så liten ut.... Det är så urbota korkat. Men så är det ju, det som ska styrka är fantasifulla tolkningar av att Palme såg liten ut, att polisen inte kan lägga pussel, att SE spekulerar om motivet till mordet, att SE säger till Anér han var närvarande till mordet. Det är en dubbelmoral mot SE, vittnen får ändra sig, minnas fel, spekulera. Men när SE gör det är han mördaren.
Citera
2021-11-03, 10:22
Avstängd
SE kan definitivt ha sett LJ från mordplatsen och då är han ju ett vittne. Det som gnager för mig:

1. Någon borde ha kunnat intyga att SE var där. Han bör ha stått i en ganska central position.

2. Varför uppmärksammar han inte någon annan om att det står en man i gränden?

3. SE som mördare är en slump/tillfällighet. Ja, det är samma sak kring att bara han av alla personer i det ögonblicket noterar LJ.
Citera
2021-11-03, 10:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Sen har vi alltså förklaringsmodellen som varit väldigt känd, redan sen 80-talet. Att SE ser LJ från mordplatsen. Ta den från Lampers eller Wall som du brukar hänvisa till eller sök i tråden.
Citera
2021-11-03, 12:21
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
SE kan definitivt ha sett LJ från mordplatsen och då är han ju ett vittne. Det som gnager för mig:

1. Någon borde ha kunnat intyga att SE var där. Han bör ha stått i en ganska central position.

2. Varför uppmärksammar han inte någon annan om att det står en man i gränden?

3. SE som mördare är en slump/tillfällighet. Ja, det är samma sak kring att bara han av alla personer i det ögonblicket noterar LJ.

Du kämpar på med dina frågor. Ett tips är att läsa svaren du får. Har du verkligen så dåligt minne så är ett annat tips att du klipper ut svaren och klistrar in i ett dokument på datorn.

1. Jag tror att du ställt den frågan tidigare och fått svar.

2. Jag tror att du ställt den frågan tidigare och fått svar.

3. Jag tror att du ställt den frågan tidigare och fått svar.

Frågor till dig:

A. Ingen av alla vittnen som såg mördaren pekar ut SE. Skaver det?

B. Centrala vittnen säger att det INTE var SE. Skaver det?

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme
Citera
2021-11-03, 12:27
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast vi har gått genom många gånger i tråden att SE inte behöver gissa så mkt utan det fanns rätt mkt info genom media ...

Samt att SE inte säger speciellt mkt under mordnatten utan då lämnar han ju inget vittnesmål...

Att lämna vittnesmål flera veckor efter är inte samma sak o det vet du eg...

Nu har i alla fall TP gått ut med att hans galna teorier bara går ihop om han som mördare såg LP springa ut i gatan och stoppa bilar.

TP har gett upp. Är han hotad?
Citera
2021-11-03, 13:39
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Nu har i alla fall TP gått ut med att hans galna teorier bara går ihop om han som mördare såg LP springa ut i gatan och stoppa bilar.

TP har gett upp. Är han hotad?

År 2016 lanserade Lars Larsson teorin om SE som möjlig GM. Till dags dato, 5 år senare, finns inget som ger SE alibi. Det är anmärkningsvärt naturligtvis. Om du öppnar ögonen så ser du att argumenten för alibi blivit fullständigt krossade. Det är annat ljud i skällan hos t ex Gunnar Wall, Lars Borgnäs m fl.

Som vi visat med fakta i denna tråd så hänger hans berättelse inte ihop. Han ljuger, är knuten till mordplatsen, saknar alibi och har gärningsmanna-signalement. Det är inte galet att man misstänker en sådan person, det är sunt förnuft grundat på logiskt tänkande. Fakta före känslomässiga argument.

Den dag du kommer med något som kan ge SE alibi är du trovärdig, tills dess är du ytterligare en hovnarr som har fått storhetsvansinne och tror sig veta detta bättre en erfarna och utbildade poliser. Inte många tar dig på allvar skulle jag gissa.

Här är en länk där Melander säger sitt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0n7AbE/marten-palme-jag-tror-polisen-har-bevis-mot-pappas-mordare
Citera
2021-11-03, 14:20
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
År 2016 lanserade Lars Larsson teorin om SE som möjlig GM. Till dags dato, 5 år senare, finns inget som ger SE alibi. Det är anmärkningsvärt naturligtvis. Om du öppnar ögonen så ser du att argumenten för alibi blivit fullständigt krossade. Det är annat ljud i skällan hos t ex Gunnar Wall, Lars Borgnäs m fl.

Som vi visat med fakta i denna tråd så hänger hans berättelse inte ihop. Han ljuger, är knuten till mordplatsen, saknar alibi och har gärningsmanna-signalement. Det är inte galet att man misstänker en sådan person, det är sunt förnuft grundat på logiskt tänkande. Fakta före känslomässiga argument.

Den dag du kommer med något som kan ge SE alibi är du trovärdig, tills dess är du ytterligare en hovnarr som har fått storhetsvansinne och tror sig veta detta bättre en erfarna och utbildade poliser. Inte många tar dig på allvar skulle jag gissa.

Här är en länk där Melander säger sitt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0n7AbE/marten-palme-jag-tror-polisen-har-bevis-mot-pappas-mordare

Det är när SEkten börjar med dessa svepande svar som grundar sig i åklagarens svammel och gissningar som tvivlarna vet att ni är på väg att ge upp.

Precis som er guru TP.

Du känner till att i det här landet ska man inte bevisa sin oskuld?

Det är faktiskt tvärtom.

Att peka ut någon som mördare på lösa grunder, helt emot centrala vittnens utsagor, är så oprofessionellt av åklagaren att JO strimalade honom så hårt att han fick sopas ihop efteråt.

LJ kanske har sett en keps, YN kanske en bögslunga. Det är allt KP hade att komma med.

Väg dessa vaga uppgifter med dessa salta kisars bergsäkerhet:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme

Sen har vi det där med att SE har alibi, saknar vapen och motiv.
Citera
2021-11-03, 15:29
Medlem
Varför ljuger SE-kten om framstupa sidoläge om att Palme aldrig skulle ha lagts i detta läge?

Karin Johansson: "De har lagt honom i framstupa sidoläge"
Anders Ersson: "Sällskapet hoppade ur och lade mannen i framstupa sidoläge"
Stefan Glantz: "Han vände mannen med andras hjälp i framstupa/sidoläge"
Senast redigerad av carlitos 2021-11-03 kl. 15:37.
Citera
2021-11-03, 16:11
Medlem
Motorprinsens avatar
Två vittnen som bevisligen såg mordet:

Leif Ljungqvist, känd som ”Chevamannen” och rösten bakom larmsamtalet ”det är mord på Sveavägen”, blev vittne till när Olof Palme sköts till döds den 28 februari 1986.

– Jag tror inte att det är Stig Engström för han kom efter att mordet hade skett, säger Leif Ljungqvist.

I dag kom beskedet att förundersökningen om Olof Palmes mord läggs ner och Stig Engström pekas ut som gärningsmannen.

– Presskonferensen var ett fiasko och det är en skandal att man kan gå ut med något sådant här. Det finns ju ingen rättvisa för en död person.

svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme?
Senast redigerad av Motorprinsen 2021-11-03 kl. 16:30.
Citera
2021-11-03, 16:46
Avstängd
Värt att notera är att "Chevamannen" är säker på att CP är mördaren. Då får vi sätta punkt och konstatera att så är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in