2021-10-25, 13:06
Medlem
Krackhauss avatar
Kraftigt återfall i helgen efter två månader. Trodde jag var över någon magisk linje och inne i någon sorts ''säkerhetszon'' helt plötsligt efter två sammanhängande månader (längsta perioden i hela mitt vuxna liv, tror jag) och släppte garden.
Tänkte, det måste väl ändå vara lugnt med bara några öl hemma en lugn fredagskväll?
Fortsatte självklart på lördagen för att ''bota'' ångesten och depressionen som kom som ett brev på posten.
Jag ser det dock inte som något nederlag, snarare en insikt rikare.
Citera
2021-10-27, 20:05
Medlem
Jaha. Dags för mitt första RIKTIGA försök…

Historik. Har alltid gillat fest, party, konferenser, resor supandet har byggts på under åren minst 35.
Pendlat i många år och då hållt mig nykter typ må- ons. Sen flyttade hustrun till min arbetsort och det blev vin (etc) till maten varje dag. I år har jag varit nykter 6 dagar. Under resor (åker ofta utomlands typ varannan månad innan covid). Då är det ju hela dagarna ofta 24\7.

Sista typ 2-3 åren så har jag ofta gått hem från jobbet till lunch, skyller på nått telemöte. Lunch hemma innebär ju nån öl och nån tjuvklunk.
När jag nu skärskådar mitt beteende och är ärlig med mig själv så inser jag ju att dagarna sista året mycket gått ut på - sova till typ 10 jobba till lunch sen smålullig till middagen när det äntligen blir legalt med en öl eller vin. Dricker vardagligt inga jättemängder men som sagt i princip alla.

I somras fick jag ett litet sår i kinden från en buske - blödde fan i fem minuter , råkat klösa på det när jag var med polare en annan kväll blödde som fan.
I lördags igen när ja g bara torkade mig. Min fru som är utbildad (dricker åxå jämt men bara ett par glas och bara på kvällen) sa… du kanske bör kolla din lever.

Så igår efter dom två sedvanliga kortburkarna till lunch började jag googla. Blev fan livrädd.
Begynnande cirrius eller utvecklad skrumplever.
- pissar brunt luktar illa - check
- ont i magen typ losec - check
- sår som inte vill sluta blöda - check
- torr hud med typ exsem samtidigt som oljig hud (levern fixar oljan när kroppen torkar ut - check på båda.
Man får väl vara nöjd med att man inte är gul i ögonen …..

Blev så skiträdd att jag (än så länge) har noll sug. Har iofs naltrexon om suget kommer men vill inte utsätta levern för ett enda läkemedel om den nu mår dåligt. Vet inte ens om jag vågar ta en insomningstablett ikväll som jag nog behöver för att kunna sova alls.

Nu börjar min resa .
Citera
2021-10-27, 20:19
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odmjuk
Jaha. Dags för mitt första RIKTIGA försök…

Historik. Har alltid gillat fest, party, konferenser, resor supandet har byggts på under åren minst 35.
Pendlat i många år och då hållt mig nykter typ må- ons. Sen flyttade hustrun till min arbetsort och det blev vin (etc) till maten varje dag. I år har jag varit nykter 6 dagar. Under resor (åker ofta utomlands typ varannan månad innan covid). Då är det ju hela dagarna ofta 24\7.

Sista typ 2-3 åren så har jag ofta gått hem från jobbet till lunch, skyller på nått telemöte. Lunch hemma innebär ju nån öl och nån tjuvklunk.
När jag nu skärskådar mitt beteende och är ärlig med mig själv så inser jag ju att dagarna sista året mycket gått ut på - sova till typ 10 jobba till lunch sen smålullig till middagen när det äntligen blir legalt med en öl eller vin. Dricker vardagligt inga jättemängder men som sagt i princip alla.

I somras fick jag ett litet sår i kinden från en buske - blödde fan i fem minuter , råkat klösa på det när jag var med polare en annan kväll blödde som fan.
I lördags igen när ja g bara torkade mig. Min fru som är utbildad (dricker åxå jämt men bara ett par glas och bara på kvällen) sa… du kanske bör kolla din lever.

Så igår efter dom två sedvanliga kortburkarna till lunch började jag googla. Blev fan livrädd.
Begynnande cirrius eller utvecklad skrumplever.
- pissar brunt luktar illa - check
- ont i magen typ losec - check
- sår som inte vill sluta blöda - check
- torr hud med typ exsem samtidigt som oljig hud (levern fixar oljan när kroppen torkar ut - check på båda.
Man får väl vara nöjd med att man inte är gul i ögonen …..

Blev så skiträdd att jag (än så länge) har noll sug. Har iofs naltrexon om suget kommer men vill inte utsätta levern för ett enda läkemedel om den nu mår dåligt. Vet inte ens om jag vågar ta en insomningstablett ikväll som jag nog behöver för att kunna sova alls.

Nu börjar min resa .
Citat:
Kronisk alkoholförgiftning är orsaken till cirros i 50% av fallen. Sjukdomen utvecklas vanligen 10-15 år efter alkoholmissbrukets början. Enligt Thaler utvecklas cirros hos män med 60 gram alkohol som konsumeras dagligen och 20 gram hos kvinnor under en viss period.
5 öl om dagen i 10 år. Sedan är det nog färdigt. Total 18 250 öl, sedan är du rökt.
Citera
2021-10-27, 21:32
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackhaus
Kraftigt återfall i helgen efter två månader. Trodde jag var över någon magisk linje och inne i någon sorts ''säkerhetszon'' helt plötsligt efter två sammanhängande månader (längsta perioden i hela mitt vuxna liv, tror jag) och släppte garden.
Tänkte, det måste väl ändå vara lugnt med bara några öl hemma en lugn fredagskväll?
Fortsatte självklart på lördagen för att ''bota'' ångesten och depressionen som kom som ett brev på posten.

Känner så väl igen det... vi fixar inte det här, men man lär sig aldrig...

På´t igen bara, samla vita dagar!
Citera
2021-10-28, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
5 öl om dagen i 10 år. Sedan är det nog färdigt. Total 18 250 öl, sedan är du rökt.

Det köper jag dock inte. Då skulle måååånga i min kompiskrets vara rökta. Det dör 500-600 per år i Sverige i skrumplever skulle 5 öl om Dan räcka skulle det vara 50-60k
Citera
2021-10-28, 13:50
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odmjuk
Det köper jag dock inte. Då skulle måååånga i min kompiskrets vara rökta. Det dör 500-600 per år i Sverige i skrumplever skulle 5 öl om Dan räcka skulle det vara 50-60k
Jag köper ditt resonemang från grunden. Dock är ju det en studie som säger detta.

Så vet inte. Men du kanske skall ta det lugnt med drickandet ett tag.
Citera
2021-10-28, 17:18
Medlem
WolframTungstens avatar
Idag blir min första dag på en nykter period. Visst är jag rädd om hälsan, men det är främst av ekonomiska orsaker jag slutar. Visst har jag fortsatt råd, men ska försöka spara pengar. Istället köper jag de billigast tvåkommaåttorna jag hittar.
Citera
2021-10-30, 09:15
Medlem
Enzymes avatar
Citat:

Enligt egna erfarenheter så är det lättare i början. Man brukar vara glad att skiten är över. Vanligt med en "smekmånad" precis när man nyktrar till. Man får energi börjar träna mm. Efter ca 3 månader kommer den första krisen när man börjar tvivla på om nykterheten är rätt väg att gå. Kanske har många orealistiska förväntningar. Bara jag blir nykter kommer livet bli kanon! Sedan märker man att många problem fortfarande finns kvar och man kan lika gärna ta en fylla då och då. Det svåra är som bekant inte att sluta det är att fortsätta vara nykter. Många går runt i hjulet återfall-tillnyktring-bygga upp-tvivel-tristess-återfall
Citera
2021-10-30, 09:49
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Enligt egna erfarenheter så är det lättare i början. Man brukar vara glad att skiten är över. Vanligt med en "smekmånad" precis när man nyktrar till. Man får energi börjar träna mm. Efter ca 3 månader kommer den första krisen när man börjar tvivla på om nykterheten är rätt väg att gå. Kanske har många orealistiska förväntningar. Bara jag blir nykter kommer livet bli kanon! Sedan märker man att många problem fortfarande finns kvar och man kan lika gärna ta en fylla då och då. Det svåra är som bekant inte att sluta det är att fortsätta vara nykter. Många går runt i hjulet återfall-tillnyktring-bygga upp-tvivel-tristess-återfall

Det är så sant, och för min del har jag kapitulerat för att det är på det viset.
Brukar därför härda ut tre nyktra månader om året för att ge kroppen lite andrum, vanligtvis Sep-Nov.
Därefter super jag friskt resterande nio månader. Jag är ändå någorlunda nöjd med resultatet av det upplägget. Funderar dock på att prova att utöka den nyktra perioden till 5 månader.
Citera
2021-11-02, 21:25
Medlem
nykter fyra dagar, efter en blackout. Livrädd för att hamna där igen, ångest och skamfylld och vågar knappt se människor i ögonen.
Finns ingen önskan om att "vara social" för ett glas, nåt har hänt i mig och det är positivt.
Citera
2021-11-03, 14:02
Medlem
Krackhauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Känner så väl igen det... vi fixar inte det här, men man lär sig aldrig...

På´t igen bara, samla vita dagar!

Jag samlar! Hur många har du samlat?
Du fixar detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme

Jag fick ingen sådan smekmånad i alla fall. Men jag kände, eller känner ska jag väl säga, att det räcker nu. Jag vill inte må sämre än vad jag redan gör. Alkohol är i sanning en nedåtgående spiral om man väljer den vägen. Jag har kvar i princip alla mina problem, ångest, SCT, ADD, overklighetskänslor, depression, melankoli, förtvivlan över livet. Dock så blir jag 10 gånger bättre på att hantera dessa problem nykter.
Jag vill nån gång nå det stadiet då jag känner att jag älskar livet. Att inte vilja döva sig eller fly verkligheten längre. För livet är najs. Med alkohol som följeslagare kommer jag aldrig, aldrig, någonsin kunna ta mig dit. Aldrig. 100% garanterat.
Citera
2021-11-03, 19:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Jag samlar! Hur många har du samlat?
Du fixar detta.

Jag fick ingen sådan smekmånad i alla fall. Men jag kände, eller känner ska jag väl säga, att det räcker nu. Jag vill inte må sämre än vad jag redan gör. Alkohol är i sanning en nedåtgående spiral om man väljer den vägen. Jag har kvar i princip alla mina problem, ångest, SCT, ADD, overklighetskänslor, depression, melankoli, förtvivlan över livet. Dock så blir jag 10 gånger bättre på att hantera dessa problem nykter.
Jag vill nån gång nå det stadiet då jag känner att jag älskar livet. Att inte vilja döva sig eller fly verkligheten längre. För livet är najs. Med alkohol som följeslagare kommer jag aldrig, aldrig, någonsin kunna ta mig dit. Aldrig. 100% garanterat.

Sedan jag hamnade på StGöran - var väl 2:a september. Går sedan dess på Ber centrum och tar antabus, rapporterar "provavvikelser" till jobbet (sitta i zoom och knäcka bärs inför 40 pers väck på just bärs och Z var ingen bra idé... totalhaveri) detta plus att jag käkar klonazepam 3 mg samt zopiklon 15 mg per dygn gör ju att jag "fuskar"... samtidigt ett jävla skyddsnät - externt via antabus och jobb, "internt"/mentalt via bens.

Likförbannat "fuskare"... blir glad när jag läser ditt inlägg för du (verkar ha - ingen kan lura sig själv lika väl som en alkis, warning!) verkar ha en jävla motivation. En motivation jag trots 30 år med kraschade förhållanden, jobb, otal EP och DT, saknar - låter helt sjukt, har bokstavligen ett flertal gånger vandrat i dödsskuggans dal. Men... man tänker inte på alla avgiftningar, alla benbrott, alla gånger man varit på väg "att bli tokig", på allvar - sjukt nog går ens tankar tillbaks till all the laughs and hysterics, the fun stuff - nuts, vet det.

Din inre motivation dock jävligt lovande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in