2021-11-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tycker detta är intressant. Bland de som tror SE är skyldig verkar råda konsensus att alla på mordplatsen får höra att det är Palme ungefär när ambulansen kommer, och att det är konstigt om SE får veta det senare.

Löhr kommer till mordplatsen med Norrmalmspiketen 2,5-3 minuter senare, och 30 sekunder senare pratar hon med AB som varit vid mordplatsen - han vet inte det är Palme.

Så att vittnet SE inte hör att det är Palme i samband med att ambulansen kommer är helt rimligt.

Nja vi som tror att SE är GM tror att Engström vet att det är Palme minst 15sek innan skotten
Citera
2021-11-02, 21:25
Medlem
Draifoss avatar
Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan förklara för mig hur TP & Filter m.fl. tänker kring det här med att SE påstår sig ha sett en man i mörkblå täckjacka i gränden. Jag har läst TP:s senaste inlägg på Walls blogg flera gånger nu, men det måste vara någonting jag missar här:
https://gunnarwall.wordpress.com/2021/10/25/pettersson-om-lampers-bok-garningsman-eller-vittne-en-sekundstrid-utan-slut/

Kanske är väl tanken att SE skall ha sett Lars J från trappkrönet, och då direkt tänkt typ "Men se på fan, en snubbe i mörkblå täckjacka där nere vid Luntmakargatan. Honom kan jag ju ringa till polisen och skylla mordet på i morgon". Eller skall man kanske snarare tänka sig att den här idén är något som SE får först dagen efter, typ "Just ja, jag såg ju uppifrån trappkrönet en snubbe i mörkblå täckjacka när jag flydde från platsen i igår kväll, det här måste jag (av någon anledning) ringa till polisen och berätta om".

Nä, jag har ännu inte sett någon begriplig förklaringsmodell som går ut på att SE ser Lars J från trappkrönet, och sedan dagen efter ringer till polisen och säger sig ha sett en man med mörkblå täckjacka där inne i gränden. Det där går helt enkelt inte ihop för mig.
Senast redigerad av Draifos 2021-11-02 kl. 22:12.
Citera
2021-11-02, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ok. Tack för infon!

Med några glas innanför västen kan man dock, som bekant, drabbas av minnesluckor. Därmed inte sagt att det var så i detta fall. Hade varit i storleksordningen minnesluckornas minneslucka, rent av.

Hur som helst: Detta ändrar inte konklusionen att mannen som SE beskrev var AB.

AB gömde sig ju i porten och var skräckslagen och kraftigt berusad.

Och som du skriver ändrar det inte att det var AB som SE beskrev.
Citera
2021-11-02, 21:52
Medlem
Snart har serien som bygger på TPs falsarium premiär på Netflix.

Tragiskt att försöka påverka mordutredningen och vår historia med en miniserie som bygger på fria fantasier.

Tragiskt är ordet.
Citera
2021-11-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch

Tragiskt att försöka påverka mordutredningen och vår historia med en miniserie som bygger på fria fantasier.

Tragiskt är ordet.

Påverkar vår historia ?

Vad är tragiskt ?

Jag förstår faktiskt inte ...
Citera
2021-11-02, 22:33
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch

Tragiskt är ordet.

Varför säger du det till oss här? Borde du inte agera Palmemords-Messias och försöka stoppa serien, eller gå ut i media och evangelisera sanningen? Ut på korståg och rätta till historien vet ja, folk kan ju inte tänka själva! Du behövs.
Citera
2021-11-03, 01:23
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan förklara för mig hur TP & Filter m.fl. tänker kring det här med att SE påstår sig ha sett en man i mörkblå täckjacka i gränden. Jag har läst TP:s senaste inlägg på Walls blogg flera gånger nu, men det måste vara någonting jag missar här:
https://gunnarwall.wordpress.com/2021/10/25/pettersson-om-lampers-bok-garningsman-eller-vittne-en-sekundstrid-utan-slut/

Kanske är väl tanken att SE skall ha sett Lars J från trappkrönet, och då direkt tänkt typ "Men se på fan, en snubbe i mörkblå täckjacka där nere vid Luntmakargatan. Honom kan jag ju ringa till polisen och skylla mordet på i morgon". Eller skall man kanske snarare tänka sig att den här idén är något som SE får först dagen efter, typ "Just ja, jag såg ju uppifrån trappkrönet en snubbe i mörkblå täckjacka när jag flydde från platsen i igår kväll, det här måste jag (av någon anledning) ringa till polisen och berätta om".

Nä, jag har ännu inte sett någon begriplig förklaringsmodell som går ut på att SE ser Lars J från trappkrönet, och sedan dagen efter ringer till polisen och säger sig ha sett en man med mörkblå täckjacka där inne i gränden. Det där går helt enkelt inte ihop för mig.

TP vill nog hålla grytan på sparlåga över Netflix-spektaklet (inte omöjligt att det står något om det i kontrakt med babian-mördaren Felix Herngren).

Hans inlägg på bloggen upplever jag som halvhjärtat, på gränsen till uppgivet.

Som om han vet hur tunn teorin är.

Plötsligt har SE superkrafter i klass med ”Terminator” när han som mördare sekundsnabbt vänder sig om i gränden och skannar av mordplatsen. SE ”ser” mirakulöst även vad som troligen kommer att ske på Sveavägen och han gissar rätt på varje punkt.

Jag blir inte förvånad om TP lämnar sina vilsna lärljungar i SEkten åt sitt öde så snart sience fiction-serien sågats av varje normalintelligent tittare.
Citera
2021-11-03, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
TP vill nog hålla grytan på sparlåga över Netflix-spektaklet (inte omöjligt att det står något om det i kontrakt med babian-mördaren Felix Herngren).

Plötsligt har SE superkrafter i klass med ”Terminator” när han som mördare sekundsnabbt vänder sig om i gränden och skannar av mordplatsen. SE ”ser” mirakulöst även vad som troligen kommer att ske på Sveavägen och han gissar rätt på varje punkt.

Jag blir inte förvånad om TP lämnar sina vilsna lärljungar i SEkten åt sitt öde så snart sience fiction-serien sågats av varje normalintelligent tittare.

Fast vi har gått genom många gånger i tråden att SE inte behöver gissa så mkt utan det fanns rätt mkt info genom media ...

Samt att SE inte säger speciellt mkt under mordnatten utan då lämnar han ju inget vittnesmål...

Att lämna vittnesmål flera veckor efter är inte samma sak o det vet du eg...
Citera
2021-11-03, 05:04
Medlem
Citat:

Var det inte JO som sågade KPs utpekande längs med fotknölarna?

KPs utpekande bygger helt på TPs fria fantasier.
Citera
2021-11-03, 07:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Nu misstänker jag nog att du inte helt kommit till sans utan fortsatt vill hävda att Renvall har den bästa förklaringsmodellen, snarare än det klart enklaste att SE som vittne och likt Lisbeth iakttar LJ inne i gränden.

Detta är en av SE's alibi-uppgifter som måste bort därav dessa mer komplicerade förklaringarna.
Citera
2021-11-03, 07:48
Medlem
Finns några här som anser sig ha knäckt gåtan om SE och att han är ett oskyldigt vittne. Mitt förslag är att ni lägger fram era teorier/spekulationer/bevis i andra sammanhang. Kanske på en debattsida i en större tidning? Då finns nog möjligheten till ett större genomslag och eventuellt svar från TP och i slutändan en återupptagen förundersökning. Vore inte det en bra grej att göra?
Citera
2021-11-03, 07:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Håller med där om TP och inlägget.
På något sätt så har han nog(tillsammans med Göransson) krämat ut allt vad som går av denna teori.
Tycker att andra boken på något sätt visade en vändpunkt där mer fantasier snarare försvagade en redan svag teori.

Gällande filmen är jag nog inte så säker utan tror den kommer att ställa till med cementering av felaktiga fakta och möjligen en skara filmtittare som plötsligt blir övertygade och kanske likt TP's läsare hamnar här i forumet.

Angående SE's superkrafter så la ju TP till att han(SE) sett Lisbeth springa ut i gatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in