Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Vad har AB med den man som är 55-60 år och som skriker ”Är det Palme” att göra egentligen, om du bortser från att SE pekar ut honom? Menar du att AB stämmer in på den mannen? När fick AB reda på att det var Palme enligt dig?
Förstår inte riktigt frågan om att LP fick kalla handen, kan du förtydliga den?
Varför ska vi bortse från att SE pekar ut honom? Ska vi per automatik bortse från allt som ger SE alibi?
Är det så man bedriver en objektiv utredning? Eller sitter du fast i ett parti Cluedo?
Part I
Redan den 11:e mars, nyss hemkommen efter sin skidsemester i Idre, nämner SE som bekant en person som ser ut som "Tompa-Jan" som inte lät "särskilt nykter", och hade "brett tvärt skägg".
Den 25:e april specificerar han ytterligare:
"F: Du säger också
beträffande E13 [här: bilden på AB från rekonstruktionen] att när du kommer tillbaka till folksamlingen efter din språngmarsch efter poliserna så finns det
en man som kan vara E13 som har kommit till platsen, och du benämner honom som att han var lite högljudd. Han hade också skägg, men du har minnesbild av att det skulle vara lite rödare. På vad sätt var han högljudd?
E: Jag tyckte inte att han verkade riktigt nykter egentligen."
Menar jag att AB stämmer in på den mannen? Ja, självfallet:
1. Onykter.
*fullträff*
2. Brett, tvärt skägg.
*fullträff*
3. Högljudd?
*oklar* Det här får vi spana efter. Men nog la flera vittnen märke till just AB av alla?
4. Liknade Tompa-Jan. Vi vet inte hur många sekunder som SE observerade AB, under vilka ljusförhållanden, hur mycket folk det var i vägen och i vilken form den senare var i just den kvällen (kanske inte i samma stiliga och välansade skick som på rekonstruktionsbilden, av förklarliga skäl).
Men visst,
*fullträff* på kransen runt munnen:
https://www.youtube.com/watch?v=z3QXEK0ke58
Part II:
Sen har vi då den obligatoriska invändningen, "55-60 år", som förstås är fullt legitim. Men den har vi redan bemött! Lookalike framförde en tänkvärd hypotes om skägg: "Vid tiden för dådet så var det inte många yngre personer som hade det. Det var mer gubbar typ Beppe Wolgers och Hatte Furuhagen som behållit sin ansiktsbeklädnad sedan 60-talet som man förknippade med skägg och sånt."
Förutom ljusförhållanden, den form som AB var i, tidsaspekten, situationen i övrigt, m.m., kan skägget ha lett till en felaktig bedömning av åldern. Men SE är inte ensam om misstaget, även NF beskriver AB ("Tensonmannen") som "äldre, äldre än fhl (44)" (och tillägger att individen "gick lite underligt", d.v.s. var inte helt nykter?). Var även denna gemensamma felbedömning en genialisk, framsynt helgardering av SE?
Part III:
"När fick AB reda på att det var *OP* enligt dig?" Detta har jag inte satt mig in i. Men observationen av AB sker någon gång efter att SE har kommit tillbaka från sin tur in i gränden. Vad kan tidpunkten ha varit då, runt kl. 23:27-23:28? Vid det laget hade väl djungeltrumman om beskedet avlöpt på platsen? Så SE torde ha missat nyheten, då han var inne i gränden, medan AB säkert hade snappat upp den.
Rätta gärna om jag har fel!
Part IV:
Det att LP fick kalla handen ... Jo, SE anser ju att "polisen var så väldigt brysk" mot LP, enligt ALG. Kan det vara denna episod som framkommer i följande passage, i förhöret med SE den 25:e april:
"[Efter] ungefär tre och en halv minut någonting, så kommer det en vit polisbil med den här moderna nya designen. Den parkerar ungefär uppe vid, det finns en salladsbar som heter M&M, ungefär 20 meter bort emot Kungsgatan. Den stannar till, om jag minns rätt, på trottoaren, trottoaren är väldigt bred. Två stycken polismän går ut och och de ställer sig framför sin polisbil.
När *LP* upptäcker att de inte kommer bort till platsen som hon antagligen hade hoppats på, så springer hon bort till polisbilen och polismännen som står en meter framför sin bil, och upprepar sin vädjan om ambulans. Jag hör inte exakt vad polismännen säger, men de säger ungefär som så att, lugn, lugn, någonting, det är redan ordnat. *LP* kommer tillbaka."
Inte mycket till stöd och krishantering där? Väldigt bryskt vet jag inte, men okänsligt?