2021-10-24, 10:48
Medlem
OK, testar med denna:

"He was tall and huge, and his bushy eyebrows and wide nose gave him a very severe look. He breathed heavily, and it was said that, when he slept, his wives and children in their out-houses could hear him breathe. When he walked, his heels hardly touched the ground and he seemed to walk on springs, as if he was going to pounce on somebody. And he did pounce on people quite often. He had a slight stammer and whenever he was angry and could not get his words out quickly enough, he would use his fists. He had no patience with unsuccessful men. He had had no patience with his father."
Citera
2021-10-25, 12:54
Medlem
Pynchs avatar
Chansning på Faulkner.
Citera
2021-10-25, 14:27
Medlem
Chinua Achebe, Things Fall Apart.
Citera
2021-10-26, 00:02
Medlem
webslaves avatar
Mario Puzo?
Citera
2021-10-26, 20:36
Medlem
von-der-Wettets avatar
Den beskrivne gynnaren har mycket gemensamt med de figurer som lyser upp Becketts annars lite platta historier.
Men antagligen är det den där Quinoa, tyckte det skymtade förbi när jag googlade citatet...
Citera
2021-10-27, 15:11
Medlem
När jag bodde i London köpte jag en samling signerade böcker, inclusive Chinua Achebes storverk. Säljaren sade att Chinua var en verklig djuping, som helst satt och filosoferade nere i Nigeria och ogärna signerade böcker. Den i citatet beskrivne gynnaren var en tuffing till afrikansk stamledare som skämdes för sin far, en lat och obegåvad bladneger. Men så kommer de vita missionärerna och skall tramsa sig, men stamledaren finner sig inte i sådant …
Citera
2021-10-27, 20:19
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
När jag bodde i London köpte jag en samling signerade böcker, inclusive Chinua Achebes storverk. Säljaren sade att Chinua var en verklig djuping, som helst satt och filosoferade nere i Nigeria och ogärna signerade böcker. Den i citatet beskrivne gynnaren var en tuffing till afrikansk stamledare som skämdes för sin far, en lat och obegåvad bladneger. Men så kommer de vita missionärerna och skall tramsa sig, men stamledaren finner sig inte i sådant …

Det verkar inte som om gåtskaparen följer tråden längre, jag röstar för att du skickar ett citat av någon (inte helt bortglömd) 1800-tals ädling!
Citera
2021-10-28, 17:15
Medlem
Jag har i USA hört en föreläsning av CA, har dock inte läst hans böcker. Enligt Detektiv Abebooks är en signerad upplaga av Things Fall Apart värd minst $200, ge den inte till en luffare eller skrotsamlare.
Citera
2021-10-31, 18:21
Medlem
Pynchs avatar
What is it going to be then, eh?

Ingen aktivitet av frågeställaren på en vecka och inget nytt citat av HP som tycks ha svarat rätt...
Citera
2021-11-01, 13:15
Medlem
Stabskaptens avatar
Jag provar att citera Harold Pyott så får vi se om han vaknar till.

Citat:

Du har svarat rätt. Vill du bidra med ett nytt citat?
Citera
2021-11-01, 17:31
Medlem
OK kolla in denna, artikel av stor [1908] svensk författare om en annan idag glömd litterär personlighet:
“Den paradoxen, att det för en författare kan vara farligt att hafva för godt hufvud, kommer icke ofta på ett under stadium af modern skönlitteratur – men under läsning af X infinner sig, synes det mig, denna tanke nästan regelbundet. Hans litterära begåfning är lika rik som lysande. Med hans fantasis rörlighet täflar endast hans förstånds kvickhet, och hans och hans tanke är den trolskaste af fjärilar, hemma och flykting i alla luftstreck, passerande alla riken, med tusende bon, men intet stadigvarande näste, berusad blott af att flyga med de två olikfärgade vingarna, den klara iakttagelsen och den skiftande drömmens.”
Vem skrev detta, och vem var X?
Citera
2021-11-01, 18:05
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
OK kolla in denna, artikel av stor [1908] svensk författare om en annan idag glömd litterär personlighet:
“Den paradoxen, att det för en författare kan vara farligt att hafva för godt hufvud, kommer icke ofta på ett under stadium af modern skönlitteratur – men under läsning af X infinner sig, synes det mig, denna tanke nästan regelbundet. Hans litterära begåfning är lika rik som lysande. Med hans fantasis rörlighet täflar endast hans förstånds kvickhet, och hans och hans tanke är den trolskaste af fjärilar, hemma och flykting i alla luftstreck, passerande alla riken, med tusende bon, men intet stadigvarande näste, berusad blott af att flyga med de två olikfärgade vingarna, den klara iakttagelsen och den skiftande drömmens.”
Vem skrev detta, och vem var X?

Jag tror jag har läst det där tidigare och att det är Per Hallström som omtalas. Kan det ha varit Bo Bergman eller Fredrik Böök som skrev det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in