2021-10-13, 21:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
...såg inte att du Massajen plockade Clark... ...omnämnandet av min gamle barndomsidol Enoch skymde sikten, får skylla på det...
Citera
2021-10-14, 12:47
Medlem
Alan Clark kunde skriva verkligt roligt och hans dagböcker rekommenderas, kan köpas billigt via Amazon, finns inte via Bokborsen. Jag har ett signerat Alan-fotografi, fanns i hans bok 'The Tories'. Historien om den tyska kvinnan slutar med att hon bryter samman medan Alan beskriver vilken hyvens karl Hitler hade varit.

Här han man läsa mer om honom:
https://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Clark
Enoch Powell och Alan var gamla kompisar, stora rassar bägge två. Som minister beskrev Alan Afrika som ‘Bongo-Bongo Land’. Ett citat:
"When Clark was Minister for Trade, responsible for overseeing arms sales to foreign governments, he was interviewed by journalist John Pilger who asked him:
JP "Did it bother you personally that this British equipment was causing such mayhem and human suffering (by supplying arms for Indonesia's war in East Timor)?"
AC "No, not in the slightest, it never entered my head. You tell me that this was happening, I didn't hear about it or know about it."
JP "Well, even if I hadn't told you it was happening, the fact that we supply highly effective equipment to a regime like that is not a consideration, as far as you're concerned. It's not a personal consideration. I ask the question because I read you are a vegetarian and you are quite seriously concerned about the way animals are killed."
AC "Yeah."
JP "Doesn’t that concern extend to the way humans, albeit foreigners, are killed?"
AC "Curiously not. No."
Ett annat citat:
While involved in the Matrix Churchill trial he was cited in a divorce case in South Africa, in which it was revealed he had had affairs with Valerie Harkess, the wife of a South African barrister (and part-time junior judge), and her daughters, Josephine and Alison. After sensationalist tabloid headlines, Clark's wife Jane remarked upon what Clark had called "the coven" with the line: "Well, what do you expect when you sleep with below-stairs types?" She referred to her husband as an "S, H, one, T".
Citera
2021-10-14, 19:19
Medlem
Massajens avatar
Clark var tydligen en inte så najs person..

Nu blir det kanske lite enklare med denna inte mindre dråpligare dialog.
Citat:
"Insatt av militär", säger jag, "demokratisk partier förbjud och förfölj."

"Det var ju inte helt utan anledning", fortsätter han sitt politiserandee, "det var bara på det sättet det gick att sätta stopp för terror och uppror."

"Polis och militär göra terror och tortyr för politisk fånge", svarar jag.

"Erkänn att ni är kommunist och att ni vill smyga er in hos oss i kamouflagesyfte! Vi bedriver själavård bland fångarna i fängelserna och hjälper den uslaste syndare, om han ångrar sig. Men för samvetslösa element finns det ingen plats hos oss... Det bästa är att ni återvänder varifrån ni kom."

Jag ser på honom som om jag inte fattade vad han sa.

"Om jag har misstagit mig på er", säger han avledande, "så kan ni be om en tid efter påsk igen. Då ska jag ta mig tid att känna er lite närmare på pulsen och pröva er hållning till Kristus lite noggrannare."
Citera
2021-10-16, 12:15
Medlem
Massajens avatar
För Ali räcker det. Ett nytt samtal betraktar han som rätt meningslöst. Den här prästens kristendom tycks honom i varje fall entydig nog.
"Hälsa Herren Jesus Kristus när ni ser honom, "säger Ali till avsked, och efter ett ögonblicks eftertanke tillägger han, mest för sig själv: "Nej, här är han död sedan länge." Och medan prästen står kvar där, lätt förvirrad, skyndar Ali nerför trappan, visslande sin älsklingspsalm: "Min själ skall lova Herran..."
Citera
2021-10-20, 22:22
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
För Ali räcker det. Ett nytt samtal betraktar han som rätt meningslöst. Den här prästens kristendom tycks honom i varje fall entydig nog.
"Hälsa Herren Jesus Kristus när ni ser honom, "säger Ali till avsked, och efter ett ögonblicks eftertanke tillägger han, mest för sig själv: "Nej, här är han död sedan länge." Och medan prästen står kvar där, lätt förvirrad, skyndar Ali nerför trappan, visslande sin älsklingspsalm: "Min själ skall lova Herran..."

Enklare? Dråpligare?

Nån måste väl göra bort sig först så jag säger Jonas Jonasson.
Citera
2021-10-21, 12:20
Medlem
Jag drar till med Hans Gunnarsson.
Citera
2021-10-21, 12:49
Medlem
Massajens avatar
Vi rör oss inte i Sverige. Men gissningarma är bra givet det valda citatet, tycker jag.

Boken är välkänd och inom en helt annan genre. Författaren annars inte känd som någon muntergök.

Nästa gissning belönas med ett nytt citat.
Citera
2021-10-21, 12:58
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Vi rör oss inte i Sverige. Men gissningarma är bra givet det valda citatet, tycker jag.

Boken är välkänd och inom en helt annan genre. Författaren annars inte känd som någon muntergök.

Nästa gissning belönas med ett nytt citat.

Gissar på Cioran.
Citera
2021-10-22, 10:39
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Gissar på Cioran.
Som av en händelse ligger Cioran på mitt nattygsbord. Men han har inget gemensamt med vår författare.

Citat:
Abdullah, som i motsats till Ali inte gjort sig några falska förhoppningar och illusioner om den av ämbetskyrkan förvaltade kristendomen, ställer den här gången upp mer fördomsfritt och tänker också ansöka om att bli upptagen av bland Bhagwans lärjungar.
Ett ställe där man kan börja är rörelsens centrum vi Lutcherstrasse , ett av de finare kvarteren, tämligen centralt beläget. Här är det många hus som tillhör ”Rajneesh Bau Koch & Partner GbR”. Mottagningsrummet är inrett med ljusa, ädla, smakfulla möbler. Inget skåp och inget kitsch som annars är fallet i olika sekter.
Två sanyasins pratar just i var sin telefon när vi träder in. De tycks inte lägga märke till oss över huvud taget, så upptagna är de av sina telefonsamtal. Av allt att döma rör det sig varken om missionsverksamhet eller om trosfrågor. Den ene rabblar omsättningssiffror och tvingas gång på gång förklara sig, då de angivna summorna uppenbarligen inte når upp till de budgeterade. Den andre tycks ge sin samtalspartner en snabbkurs i förmögenhetsplacering. Det talas om ”antedaterade donationer” och om ”helt legalt kringgående av arvsskatten”. Det talas också om ”ett mycket hett tips, färskt från USA: att absolut sälja dollar under det närmaste halvåret och investera i guld i stället”!...
….”Vi medlem bli”, säger jag.
Han granskar oss lite nedlåtande: ”Bli medlem? Men så enkelt är det inte”. Och lite lurigt: ”Ni vill ha lägenhet och arbete?”

En stark ledtråd. Arbetet med denna välkända bok knäckte författaren.
Citera
2021-10-22, 13:39
Medlem
Citat:
Som av en händelse ligger Cioran på mitt nattygsbord. Men han har inget gemensamt med vår författare.

En stark ledtråd. Arbetet med denna välkända bok knäckte författaren.

David Foster Wallace?
Citera
2021-10-22, 15:42
Medlem
Günther Wallraff, "Längst Därnere"
Citera
2021-10-22, 17:55
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwashiorkor
Günther Wallraff, "Längst Därnere"