Citat:
Ursprungligen postat av
sv3rigegatis
För en som bara har hållit ett gevär två gånger i sitt liv och kan inte så mycket om djurarter, hur lång tid och hur mycket pengar ska jag förvänta mig att lägga ned på det här för att klara jägarexamen?
En sak som jag inte har uppfattat heller, behöver jag klara jägarexamen för att kunna inneha ett vapen? För hur ska jag då kunna träna att skjuta?
Jag har läst liter runt på utländska forum som har pekat ut Poland och Tyskland som dem svåraste länderna för att få jaktlicens. Nu vet inte jag om Sverige är så petig eller svårt att få men om det skulle vara så finns det något annat land i närheten där det är enklare?
För mig tog det några månader. Gick i studiecirkel i medborgarskolan 1 gång i veckan.
Vi sköt bara en gång i arrangemang av utbildningen och uppmanades sen att besöka skjutbanan själva när den var öppen för allmänheten, det brukar vara ett par gånger i veckan. Då får man låna vapen och köpa ammo och skjuta några serier. Men det funkade ganska dåligt tyckte jag, fick ingen hjälp och mest suck och stön från dom som skötte det.
För att få köpa jaktvapen så måste du ha jägarexamen. Så träningen får ske som jag beskrev ovan.
Ibland kan man få köpa privata övningstillfällen av skjutklubben, skicka ett meddelande och hör med dom, perfekt att stå 1-2 h och öva.