2021-03-02, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvariumfiskarn
OT Det märkliga med jägarexamen var/är att då jag tog den så fick man inte vara med på att varken ta ur en fågel eller att lära sig hur man styckar vilt.
Det finns ju enkla trix om hur man fixar att ta ur en fågel på ett par sekunder, så även att ensam hiva ut inälvorna ur en älg väldigt enkelt!
Det kanske bör bli en annan träd eller att det redan finns?

Kan hålla med dig, passa ett djur är fortfarande lite ”läskigt” för mig men att sota är inga problem. Men det handlar om att Kaj är lite rädd för äggen på kniven ;-)

Men jag kommer garanterat göra det o framtiden... men det var inte boken som lärde mig det yta verkligheten
....
Citera
2021-03-03, 08:20
Medlem
Det där med det praktiska är från kurs till kurs, vi fick lära oss det och har haft bekanta som fått lära sig grynder i det men har andra bekanta som i princip aldrig såg ett djur mer än i boken under hela utb som ändå var på några månader. Tyvärr finns ingen standard av vad som borde ingå i utb.
Citera
2021-09-17, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claffes
Någon som är sugen på att dra iväg ett om med länken

Hade du velat skicka vidare den?
Citera
2021-09-18, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tricky5Alex
Hade du velat skicka vidare den?

Eller snarare. Hade någon velat skicka?

Har ingen dålig ursäkt. Läser civ.ing elektro och kuggade med 7 fel för mycket. Bara för att man är bra på det ena är man inte bra på det mesta. Hade en annan civ.ing i min skola som också kuggade fast med 3 fel för mycket. Resten klarade.
Citera
2021-09-27, 23:34
Medlem
Jag bokade precis in mig på jägarutbildning som startar nästa vecka

Sitter här o skickar mejl till polisen o begär utdrag från belastningsregistret när tanken slår mig att det kanske inte behövs inför en utbildning. Hittar ingen info om det när jag googlar

Finns det nån sannolikhet som helst att dom begär det? Vill bara va väl förberedd
Citera
2021-09-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannespander
Jag bokade precis in mig på jägarutbildning som startar nästa vecka

Sitter här o skickar mejl till polisen o begär utdrag från belastningsregistret när tanken slår mig att det kanske inte behövs inför en utbildning. Hittar ingen info om det när jag googlar

Finns det nån sannolikhet som helst att dom begär det? Vill bara va väl förberedd
Läs mailet/inbjudan eller vad du nu fått där det står vad du bör vara förberedd med. Alltså står det inte där så kan dom ju inte sen komma och kräva det. Skulle dom göra det utan att förvanat om det så bör du få tillbaka dina pengar.
Citera
2021-09-28, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Läs mailet/inbjudan eller vad du nu fått där det står vad du bör vara förberedd med. Alltså står det inte där så kan dom ju inte sen komma och kräva det. Skulle dom göra det utan att förvanat om det så bör du få tillbaka dina pengar.

Står inget i mejlet. Skippar begäran. Tack
Citera
2021-10-29, 09:54
Medlem
sv3rigegatiss avatar
För en som bara har hållit ett gevär två gånger i sitt liv och kan inte så mycket om djurarter, hur lång tid och hur mycket pengar ska jag förvänta mig att lägga ned på det här för att klara jägarexamen?
En sak som jag inte har uppfattat heller, behöver jag klara jägarexamen för att kunna inneha ett vapen? För hur ska jag då kunna träna att skjuta?
Jag har läst liter runt på utländska forum som har pekat ut Poland och Tyskland som dem svåraste länderna för att få jaktlicens. Nu vet inte jag om Sverige är så petig eller svårt att få men om det skulle vara så finns det något annat land i närheten där det är enklare?
Citera
2021-10-29, 11:38
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sv3rigegatis
För en som bara har hållit ett gevär två gånger i sitt liv och kan inte så mycket om djurarter, hur lång tid och hur mycket pengar ska jag förvänta mig att lägga ned på det här för att klara jägarexamen?
En sak som jag inte har uppfattat heller, behöver jag klara jägarexamen för att kunna inneha ett vapen? För hur ska jag då kunna träna att skjuta?
Jag har läst liter runt på utländska forum som har pekat ut Poland och Tyskland som dem svåraste länderna för att få jaktlicens. Nu vet inte jag om Sverige är så petig eller svårt att få men om det skulle vara så finns det något annat land i närheten där det är enklare?
Om du ska ha vapen till jakt så behövs jägarexamen.
Enklaste för att lära sig skjuta gevär är att gå med i en jaktskytteklubb där kan du få låna vapen att träna med.
Citera
2021-10-29, 18:29
Medlem
Citat:
Bästa tipset är att gå en riktig kurs för jägarexamen. Och då menar jag en riktig kurs i studiecirkel och inte en intensivkurs. Där kommer du få möjlighet att öva på skytte för att klara proven.

Nej du behöver inte jägarexamen för att skaffa ett vapen. Men för jaktvapen behöver du jägarexamen. Det finns andra sätt att inneha vapen. Men det är inte enklare än att ta jägarexamen.

Nej du kan inte ta jägarexamen i ett annat land och den är giltig i sverige.
Citera
2021-10-30, 05:48
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
För mig tog det några månader. Gick i studiecirkel i medborgarskolan 1 gång i veckan.
Vi sköt bara en gång i arrangemang av utbildningen och uppmanades sen att besöka skjutbanan själva när den var öppen för allmänheten, det brukar vara ett par gånger i veckan. Då får man låna vapen och köpa ammo och skjuta några serier. Men det funkade ganska dåligt tyckte jag, fick ingen hjälp och mest suck och stön från dom som skötte det.
För att få köpa jaktvapen så måste du ha jägarexamen. Så träningen får ske som jag beskrev ovan.
Ibland kan man få köpa privata övningstillfällen av skjutklubben, skicka ett meddelande och hör med dom, perfekt att stå 1-2 h och öva.
Citera
2021-10-31, 09:22
Medlem
sv3rigegatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
För mig tog det några månader. Gick i studiecirkel i medborgarskolan 1 gång i veckan.
Vi sköt bara en gång i arrangemang av utbildningen och uppmanades sen att besöka skjutbanan själva när den var öppen för allmänheten, det brukar vara ett par gånger i veckan. Då får man låna vapen och köpa ammo och skjuta några serier. Men det funkade ganska dåligt tyckte jag, fick ingen hjälp och mest suck och stön från dom som skötte det.
För att få köpa jaktvapen så måste du ha jägarexamen. Så träningen får ske som jag beskrev ovan.
Ibland kan man få köpa privata övningstillfällen av skjutklubben, skicka ett meddelande och hör med dom, perfekt att stå 1-2 h och öva.

Några månader och bara pluggat en gång i veckan hördes väldigt snabbt ut. Hade du övat innan, kompisar eller föräldrar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in