Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-30, 19:03
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Musk är fan världens coolaste vd. Det är riktigt uppfriskande med någon som säger vad han tycker och faktiskt pratar med sina kunder. Han är ingen torr kostymnisse som bara pratar från ett manus och det stör alla boomers.
Det finns ingen annan jag hellre hade haft som vd för Tesla och det finns inte en jävel på jorden som hade gjort ett bättre jobb än honom.

Här är ett exempel på Musks villfarelser och begränsade kompetens på fysikområdet. Enligt den här länken har han ideer om "electirska jetplan" En sammanställning av olika uttalanden han gjort:

https://youtu.be/128GEMOI_mQ

1) definitionen på en "jetmotor" är att det sker en förbränning och heta gaser accelereras, ett elektriskt drivet flygplan kan definitionsmässigt inte vara ett jetplan, möjligtvis "ducted fan" framdrivning.

2) vill man utnyttja den potentiella energin hos ett flygplan är är lagringskapaciteten ca 1000MJ om flygplanet väger 100ton och flyger på 10000meters höjd. Den energimängden motsavar faktist inte mer än tre Tesla-bilbatterier. Det enda sättet att återvinna den potentiella energin är genom att fläktar börjar spinna när man sjunker neråt. Om man inte har rotorer stora som gigantiska helikoptrar så lär man inte kunna återvinna mycket av den potentiella energin. Men även om man använde stora helikopterrotorer så är det hysteriskt svårt att få en verkningsgrad som är värd namnet.

3) att flyga så högt som möjligt för att minska luftmotståndet och minska energiförbrukningen har varit känt i minst 100år och alla flygplanstillverkare designar flygplan som flyger så högt som möjligt, där finns ingenting nytt.
Citera
2021-10-30, 19:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Här är ett exempel på Musks villfarelser och begränsade kompetens på fysikområdet. Enligt den här länken har han ideer om "electirska jetplan" En sammanställning av olika uttalanden han gjort:

1) definitionen på en "jetmotor" är att det sker en förbränning och heta gaser accelereras, ett elektriskt drivet flygplan kan definitionsmässigt inte vara ett jetplan, möjligtvis "ducted fan" framdrivning.

2) vill man utnyttja den potentiella energin hos ett flygplan är är lagringskapaciteten ca 1000MJ om flygplanet väger 100ton och flyger på 10000meters höjd. Den energimängden motsavar faktist inte mer än tre Tesla-bilbatterier. Det enda sättet att återvinna den potentiella energin är genom att fläktar börjar spinna när man sjunker neråt. Om man inte har rotorer stora som gigantiska helikoptrar så lär man inte kunna återvinna mycket av den potentiella energin. Men även om man använde stora helikopterrotorer så är det hysteriskt svårt att få en verkningsgrad som är värd namnet.

3) att flyga så högt som möjligt för att minska luftmotståndet och minska energiförbrukningen har varit känt i minst 100år och alla flygplanstillverkare designar flygplan som flyger så högt som möjligt, där finns ingenting nytt.
Ja. Elon får ju säga vad som helst utan att någon invänder. Hans drömmar räknas som sanning. Det är det TSLA lever på.
(Han hade ingen teori om rörelseenergin, jag tror det blir runt 3000MJ för en jetliner? Undrar om han läst på om "coffin corner".
Edit Jag fick lägesenergin till 10.000 MJ men jag kan ha fel.)
Senast redigerad av wwr 2021-10-30 kl. 19:59.
Citera
2021-10-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snedlund
Vad allvarligt du tog mitt inlägg Jag sitter lugnt i båten.

Hur mycket mer tänker ni köpa på er?

Varje månad tänker jag köpa minst en Tesla aktie så länge jag har råd att köpa dom det vill säga, till slut kommer dessa kosta mer än jag har råd med. Köper så länge jag kan iallafall. Är småsparare med en begränsad budget så jag har bara råd med några st Tesla per månad som max. Hade jag kunnat skulle jag köpt fler. Började spara i Tesla för ca 1 månad sedan. Har tre Tesla aktier nu som på bara en månad(lite mindre till och med) har ökat med ca 4000 kr. Är mer än nöjd med hur aktien presterar och det ska bli ett nöje att få se fortsatt ökning i många år framöver!
Citera
2021-10-30, 20:59
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Äsch bara retas litegrann. Skönt att du undgått förluster! ASML Holding NV du syftar på som tillhandahåller halvledartillverkningsutrustning? Tack för tipset halvledare är ju i ropet, men företaget gör inte själva halvledare som jag förstår det? Utan tillverkar det som behövs för att skapa halvledarna? Iallafall jag förstår inte riktigt varför världen lider av halvledare, är det något ämne som krävs för halvledare som det är brist på eller vad händer? Tycker du att det är för sent att hoppa in nu eller tror du på fortsatt fin uppgång?

ASML tillverkar den utrustning som man använder för att ”etsa” banorna och transistorer ur kiselbasen, om man vill tillverka halvledare på spjutspetsnivå. Dvs, alla företag som tillverkar den senaste generationens halvledarkretsar använder utrustning från ASML, såsom TSMC, Intel etc. Det är gigantiska värden vi snackar om.

Ang varför det är brist på halvledare så är det dels för att efterfrågan på halvledare ökar snabbare än vad det finns tillverkningskapacitet (en trend som hade skett även utan pandemi) samt att biltillverkarna, som är en stor sektor för halvledarindustrin, drog ner på sina beställningar i början av pandemi pga förväntad nedgång i försäljningen. Dock blev tappet bara kortvarigt och inte alls så stort som väntat, så man ökade på sina beställningar av halvledare igen. När det skedde så hade dock halvledarproducenterna ställt om delar av sin produktion mot andra sektorer, och kunde inte leverera tillräckligt. I ett försök att möta efterfrågan så hamstrades både halvledare samt de råvaror som behövs för att tillverka dem vilket ytterligare förstärker bristen. Enligt bedömare kommer bristen att fortgå till omkring 2023-2024.
Citera
2021-10-30, 21:00
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Varje månad tänker jag köpa minst en Tesla aktie så länge jag har råd att köpa dom det vill säga, till slut kommer dessa kosta mer än jag har råd med. Köper så länge jag kan iallafall. Är småsparare med en begränsad budget så jag har bara råd med några st Tesla per månad som max. Hade jag kunnat skulle jag köpt fler. Började spara i Tesla för ca 1 månad sedan. Har tre Tesla aktier nu som på bara en månad(lite mindre till och med) har ökat med ca 4000 kr. Är mer än nöjd med hur aktien presterar och det ska bli ett nöje att få se fortsatt ökning i många år framöver!
Det kommer inte bli för dyrt. Det kommer nog en split snart. Hoppas dom splittrar med 10 denna gången så fler har råd att månadsspara i Tesla
Citera
2021-10-30, 23:53
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

I USA är jet ett slangord för flygplan haha. Att du tror att Elon Musk inte har koll på detta är ganska komiskt. Han har sagt electric jet, electric aircraft och electric plane, det är samma skit.

Ingen har sagt att det är något nytt att flyga högt. Han förklarar bara hur det funkar till Joe Rogan som inte har koll på det.
Citera
2021-10-31, 00:04
Medlem
ostresss avatar
Citat:
I USA är jet ett slangord för flygplan haha. Att du tror att Elon Musk inte har koll på detta är ganska komiskt. Han har sagt electric jet, electric aircraft och electric plane, det är samma skit.

Ingen har sagt att det är något nytt att flyga högt. Han förklarar bara hur det funkar till Joe Rogan som inte har koll på det.
sjukt att du ens måste förklara detta. man får ju fan en psykos av alla korkade inlägg här
Citera
2021-10-31, 00:06
Medlem
Citat:

Tänk om man hade kunnat investera i Joe Rogan som en slags personaktie. Och då gå in vid hans början av podcasting och sedan bli miljonär när han gjorde sin 100 miljoner dollar deal med Spotify. Det hade varit något! Var för övrigt två underhållande besök av Elon Musk hos Joe Rogan.
De diskuterade många projekt Elon är inblandad i, däribland Tesla förstås men även SpaceX, Neuralink och The Boring Company med fler.

Jag drog som fan på smilbanden när Elon drog i sin ganja i podcasten dessutom
Citera
2021-10-31, 20:17
Medlem
Snedlunds avatar
Citat:

Låter som en plan!
Citera
2021-10-31, 20:19
Medlem
Snedlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Det kommer inte bli för dyrt. Det kommer nog en split snart. Hoppas dom splittrar med 10 denna gången så fler har råd att månadsspara i Tesla

Det håller jag tummarna för! Hade varit nice att alltid kunna slänga in en par lusentappar när man har lite över.

Edit: *ringer Elon*
Senast redigerad av Snedlund 2021-10-31 kl. 20:41.
Citera
2021-10-31, 20:32
Medlem
druiddance1337s avatar
Är inte Tesla extremt övervärderad på marknaden?
Citera
2021-10-31, 21:09
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av druiddance1337
Är inte Tesla extremt övervärderad på marknaden?

Varför tror du det? Vad bygger du den analysen på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback