Citat:
Ursprungligen postat av
Bilingualbvern2.0
Så är det ju, starkt varumärke och mycket marknadsföring gör att man kan ta extra betalt.
NV Salon och Krug funkar att lagra längre ja(jag räknade inte in dem bland vanliga NV), har inte smakat på nån Grande Cuvée med 20 år på nacken men syran där gör kanske att den klarar det. Krugs vintage-champagner är dock väldigt mycket godare än den vanliga Krug Grande Cuvéen(som jag inte tycker är något speciellt) och inte fasligt dyrare om man ändå ska köpa något i den prisklassen. Krug 1988 är en av de godaste champagner jag druckit.
Den vanliga Krugen vinner väldigt mycket på lagring. Priset är helt jävla galet och smakar bäst om nån annan betalar.
Ofta så upplever jag Krug som tillknäppt och trist men det är nog för att den behöver ligga 4-5 år till innan man dricker.
Jag drack en Krug 2000 för nåt år sen och det var väldigt gott. Inget jolmigt, syltigt trams med för mycket dosage. Bara bra struktur och fin koncentration. Bubblorna var också pigga och fina!
Tipset är nog att leta efter Champagne som inte har genomgått malolaktisk jäsning.
Då klarar vinet lagringen bättre.