2021-10-29, 09:02
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Fel, 1538st. Jag hade gärna sett den siffran betydligt mindre. På dig låter det som du skiter i det.

Öh, va? Antal intensivvårdade i Sverige för Covid ligger på 7904st.

Resten är dravel. Kan man överhuvudtaget ta dig på allvar?

Du behöver inte spekulera i vad jag bryr mig om och inte, du om någon ska inte sätta dig på en moralisk pedestal över andra överhuvudtaget. Jag skrev ca och det menas inte en precis siffra eftersom du verkar ha grova problem med att förstå.

Jag skrev även IVA och slutenvården vilket blir ungefär 88,000 sammanlagt. Återigen kan du inte läsa.

Jag förstår att vänstreliberaler som dig är extremt ignorant till hur Sverige hanterade våran pandemi, men det förändrar inte faktum även om du vill agera trångsynt till det.

Vaccinet har ingen som helst effekt på folk under 50 år vilket har redovisats tidigare och där du har totalt misslyckats med att motbevisa. Istället så försöker du som med alla andra vänsterblivna diskutera något helt annat för att byta fokus på ämnet.

Patetiskt och tragiskt.
Citera
2021-10-29, 09:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du behöver inte spekulera i vad jag bryr mig om och inte, du om någon ska inte sätta dig på en moralisk pedestal över andra överhuvudtaget. Jag skrev ca och det menas inte en precis siffra eftersom du verkar ha grova problem med att förstå.

Jag skrev även IVA och slutenvården vilket blir ungefär 88,000 sammanlagt. Återigen kan du inte läsa.

Jag förstår att vänstreliberaler som dig är extremt ignorant till hur Sverige hanterade våran pandemi, men det förändrar inte faktum även om du vill agera trångsynt till det.

Vaccinet har ingen som helst effekt på folk under 50 år vilket har redovisats tidigare och där du har totalt misslyckats med att motbevisa. Istället så försöker du som med alla andra vänsterblivna diskutera något helt annat för att byta fokus på ämnet.

Patetiskt och tragiskt.
Ok, så det är 1200 under 50år på IVA och slutenvården totalt när siffror visar 1538st på endast IVA?

Jag försöker ta dig på allvar men det är nog fan dags att ge upp.
Citera
2021-10-29, 09:12
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ok, så det är 1200 på IVA och slutenvården totalt när siffror visar 1538 på endast IVA?

Nej, jag påstår att det var ca 1200 på IVA och sedan slutenvården.

Du har fan dokument här för att se själv: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/statistik-om-sjukvardstider-for-patienter-med-covid-19.pdf

Försök skjuta ner mina argument med din kassa retorik och flytta fokus.

Förklara hur vaccinet hjälper alla under 50 år (eftersom det var det du påstod) när inlagda och döda påstår något helt annat.

Jag skiter fullständigt i vem du tar på allvar eller inte. Har du inget att konkret att komma med så kan du bara hålla käften. Det märks att du är vänster med dina låga vattenmärken och kassa halmgubbar, samtidigt som du försöker skjuta ner mina argument, vilket är skrattretande eftersom jag har varit i denna tråd sedna början och har haft för det mesta rätt.

Vet din plats vänsterfitta.
Senast redigerad av AnnaDea 2021-10-29 kl. 09:14.
Citera
2021-10-29, 09:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nej, jag påstår att det var ca 1200 på IVA och sedan slutenvården.

Du har fan dokument här för att se själv: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/statistik-om-sjukvardstider-for-patienter-med-covid-19.pdf

Citat:
Sedan pandemins början så har det legat ca 1200 stycken på IVA och slutenvården för folk under 50 år och det är utslaget på 6,4 miljoner.

Då kan du i sådana fall inte formulera dig på korrekt svenska så att någon förstår dig.

EDIT: Sedan länkar du ett dokument från 2020-05-27 och påstår massa siffror utan belägg. Du är för fan på riktigt tragisk.
Senast redigerad av Conception 2021-10-29 kl. 09:23.
Citera
2021-10-29, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ja, det måste ju vara ett tecken som är gemensamt för alla virussjukdomar. Vad annars? Visst skulle vi behöva veta mer, men det är ändå en intressant iakttagelse som borde få någon slags uppföljning.

Som vad då? Hon säger ju inget om vad dessa tecken är. Kan vara intressant visserligen, förutsatt att vi vet vilka "tecken" hon hänvisar till. Det är redan känt att cytokinstorm och överpåslag av immunsystemet ger dessa patologiska fynd (som med andra infektioner), men det betyder inte att viruset finns ju där man hittar dessa fynd. Blodet cirkulerar nämligen i kroppen och får påverkan på många organ. Det gäller covid och såväl som många andra virus. Så återigen vad hon menar är ju väldigt svårt att få fram med det korta inslaget.
Citera
2021-10-29, 09:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Vaccin-tajming.

När tror ni smittan peakar i Sverige i kommande våg och vågor? Kan det bli strax innan årsskiftet, eller tror ni det dröjer till feb/mars någon gång?

Tänker att om man inte fått tredje sprutan senast under januari är det kanske bättre att ta tredje sprutan i september, eftersom smittspridningen alltid verkar vara som värst under höst och vinter. Om man vill ha så bra odds som möjligt för att slippa bli sjuk vill säga. Verkar ju inte som man kommer få sprutorna tillräckligt tätt för att vara skyddad hela tiden. Tror det krävs lite taktik här.
Citera
2021-10-29, 09:30
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Då kan du i sådana fall inte formulera dig på korrekt svenska så att någon förstår dig.

Återigen så kan du besvara kärnfrågan istället för att du för tredje gången undviker den och istället lägger fokus på härskarteknik och argumentationsfel, vilket är förståeligt eftersom du vet att du har fel och vill inte diskutera det.

Frågan är fortfarande, där du påstår, att vaccinet har hjälpt över 90% och då ber jag dig redovisa hur det har hjälpt de 6,4 miljoner människor under 50 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
För att få några siffror på vaccinets skyddseffekt mot svår sjukdom(..läs IVA) så måste man alltså kombinera info från IVA samt vaccinationsgraden på hela befolkningen under samma tid, vilket kan vara lite svårt när vaccinationsgraden ändrar sig hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
de är först då vi kan använda formeln för skyddseffekten( skyddseffekt% = (1 – vaxad/ovaxad)*100 ) och i varje fall närma oss något som liknar ett resultat.

Citat:
Helt otroliga siffror på att vaccinet fungerar.

Några kommentarer från de jag tidigare har argumenterat mot? Någon som vill komma med en sådär liten tuff kommentar?

Så vi väntar på att du ska redovisa hur det har hjälpt folk under 50 år som du sturskt påstår att vaccinet har hjälpt.

Det är ingen svår fråga.

Jag har ställt den tre gånger, men du undviker och skriker som en snorunge om helt andra saker som inte ens har med frågan att göra.
Citera
2021-10-29, 09:31
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Både smittan och dödsfallen har redan dalat kraftigt när man inför sin lockdown. Vi hade nästan samma trend i början av 2020 och igen man har från FHM explicit sagt att möjligen handtvättning och små saker MÖJLIGEN hjälper. Lockdown är beteendepsykologi och manipulation precis som covidpassen och argumentet är ju ganska tröttsamt när man bara behöver titta bakåt och sedan på dödligheten vi har haft andra år. Att folk kommer bli sjukare och dö framöver är däremot en garanti pga den ekonomiska skadan i väst.
Nej. Helt fel.

Första lockdown 26 Mars 2020. Smittspridningen fortsatte att stiga fram till 8-9 April där kurvan planar ut och sedan börjar falla 22 April:
Källa: https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..2020-05-17&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~GBR

Andra lockdown 5 November 2020. Smittspridningen fortsatte att stiga fram till 17 November och börjar sedan falla. Notera också att så fort lockdown upphör börjar smittan spridas kraftigt igen:
Källa: https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-31..2021-01-09&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~GBR

Tredje lockdown 3 Januari 2021, smittan fortsätter att stiga fram till 10 Januari där kurvan faller:
Källa: https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-31..2021-04-14&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~GBR

Du har fel. Jag begriper faktiskt inte hur du fått för dig att antalet smittade redan dalat kraftigt när man inför sin lockdown. Är du helt inkompetent? Vill du ha datat i sifferform eller klarar du av att erkänna att du har fel?
Citera
2021-10-29, 09:33
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:

EDIT: Sedan länkar du ett dokument från 2020-05-27 och påstår massa siffror utan belägg. Du är för fan på riktigt tragisk.

Det är det enda dokumented de har uppe den dumma efterblivna fanskap.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistikdatabasen/

Det märks när 20-åriga cocks kommer in i tråden och käftar. Extremt lågintelligenta inlägg och det är som vanligt när det är extremvänstern som öppnar käften.
Citera
2021-10-29, 09:36
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
hahaha gå du och gråt någon annanstans. Jag argumenterar inte med någon som är korkad. Det är inte härskarteknik om du tror det.

Så du har inget svar på frågan och lever i din egna verklighetsfrånvända värld.

Då kan du sluta att vara i tråden med att trolla och låta oss vuxna diskutera ifred.

Patetiskt.
Citera
2021-10-29, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vaccin-tajming.

När tror ni smittan peakar i Sverige i kommande våg och vågor? Kan det bli strax innan årsskiftet, eller tror ni det dröjer till feb/mars någon gång?

Tänker att om man inte fått tredje sprutan senast under januari är det kanske bättre att ta tredje sprutan i september, eftersom smittspridningen alltid verkar vara som värst under höst och vinter. Om man vill ha så bra odds som möjligt för att slippa bli sjuk vill säga. Verkar ju inte som man kommer få sprutorna tillräckligt tätt för att vara skyddad hela tiden. Tror det krävs lite taktik här.

Endemiska coronavirus toppar under vintern i tempererade områden, men exakt när brukar variera mellan år. Så december-januari är inte helt fel tips.
Citera
2021-10-29, 09:53
Medlem
Citat:
Så du har inget svar på frågan och lever i din egna verklighetsfrånvända värld.

Då kan du sluta att vara i tråden med att trolla och låta oss vuxna diskutera ifred.

Patetiskt.

Ni pratar om två olika saker som jag förstår det.

Absolute Risk Reduction (ARR) och Relative Risk Reduction (RRR).

Om ovaccinerade har 2% chans att avlida och vaccinerade har 1% chans att avlida så är den absoluta riskreduktionen 1% och den relativa riskreduktionen 50%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in