Citat:
Ursprungligen postat av
Gaffelpärm
Dessa Triton lyfts i av ryska lastfartyg i närheten av kusten. Så räckvidden är inga problem
Jo, det är ett "problem" av många skäl. Dels skulle det förstås vara oerhört lätt att avslöja att ett lastfartyg lyfter av en farkost med kran och det är otänkbart att detta inte skulle lätt ha upptäckts under en tioårsperiod.
Även om man skulle antaga att detta aldrig skulle upptäckts så räcker ändå inte dessa primitiva enheters förmåga i ren uthållighet. Dykarna sitter direkt i vattnet och exponeras för samma tryck och kyla som det omgivande havet. Det är ett antal timmar detta är möjligt. Många incidenter pågick i dagar, veckor och till med och med över en månad (Karlskrona 1984).
Och även om denna farkost skulle kunnat lyfta i och lyftas ur med kran från ett lastfartyg utan upptäckt och även om den hade haft bättre uthålligt på något sätt, så skulle den ändå inte kunnat agera som de främmande ubåtarna gjorde. Utan periskop och med enbart aktiv sonar skulle den varit väldigt lätt att upptäcka för all form av kvalificerad ubåtsjakt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Det räcker givetvis inte för att gå igenom 11 band men det räcker givetvis med 3:47 för att gå igenom 3:47.
Du är på tok för rörig för att det skall gå att förstå vad du tror och tänker kring detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Och varför var det nödvändigt att köra i mellanläget om den befann sig på internationellt vatten?
Har jag sagt att det var nödvändigt? Däremot är det en tydlig indikation på att man inte agerar som en ubåt gör på hemligt uppdrag på främmande makts vatten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Nej. Du har fortfarande inte förklarat hur de kunde felpejla Deccasystemet trots att den svenska försvarsmakten inte kunde konstatera några större fel på deras system.
Har jag "fortfarande" inte förklarat det? Ett, jag har inte fått frågan, så du bara låtsas som det är något jag undviker. Två, jag har aldrig påstått något överhuvudtaget med Decca-systemet. Personligen tycker jag den ryska förklaringen inte är trovärdig gällande deras system.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
"OK", jag hittade partiet du antagligen fick tidspunkten ifrån det är ju rätt intressant körbärsplockande eftersom de gick upp precis efter mörkrets inbrott:
"Körsbärsplockande"? Alltså det är som att du känner till några random ord för logiska argumentationsfel och sedan svänger med dem hejvilt utan att förstå innebörden.