2021-10-29, 07:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liko.Triko
Det räcker inte, därför att det totala materialet är mycket längre. Det skulle absolut vara intressant att veta mer om vad den här privatpersonen tänker sig ha hittat, men utan mer exakt information går det inte att säga om han lyssnar eller inte på det berömda 3.47-avsnittet.

Det räcker givetvis inte för att gå igenom 11 band men det räcker givetvis med 3:47 för att gå igenom 3:47.

Citat:
Nej, det gjorde den inte. Det kallas ett mellanläge. Detta läge, med stor del av skrovet plus torn exponerat, kördes i tills den rände rakt upp på land.

Och varför var det nödvändigt att köra i mellanläget om den befann sig på internationellt vatten?

Citat:
Det är du som inte förstår vad du läser bara.

Nej. Du har fortfarande inte förklarat hur de kunde felpejla Deccasystemet trots att den svenska försvarsmakten inte kunde konstatera några större fel på deras system.

Citat:
På tal om just lögner så fick vi aldrig veta hur detta påstående från dig kunde beläggas:

Var kan du utläsa att ytvattenläget inträffade klockan 20:00 rysk tid?
Citera
2021-10-29, 07:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liko.Triko
På tal om just lögner så fick vi aldrig veta hur detta påstående från dig kunde beläggas:

Det är ju en ren och skär fantasi förstås, och en rätt dålig sådan, men lite festligt när du har ett sådant falsettläge kring påstådda felaktigheter från andra.

"OK", jag hittade partiet du antagligen fick tidspunkten ifrån det är ju rätt intressant körbärsplockande eftersom de gick upp precis efter mörkrets inbrott:

Citat:
Kl. 17.26 den 27 oktober erhölls två lägen på "Deccan" — norr och söder om det räknade läget på ett avstånd av 6,8 respektive 8,5 distansminuter från detta.

Efter beslut av brigadstabschefen dök undervattensbåten till bottnen och fastställde på så vis havsdjupet till 5] meter. Till följd av ett slumpmässigt sammanfall av det felaktiga läget, som man erhållit på "Deccan" söder om det räknade läget, med det uppmätta djupet, beslutade brigadstabschefen att göra en korrigering i räkningen med 14,5 distansminuter i riktning 191. Detta beslut var fullständigt ogrundat, eftersom den allra enklaste analys visade, att undervattens— båtens tidigare färd i så fall skulle ha gått i områden med mindre djup än undervattensbåtens gångdjup. Till följd av dessa åtgärder utgjorde skillnaden mellan faktiskt och räknat läge 53,8 distansminuter i riktning 160.

För att komma bort frånden förmodade faran, Stolpe Bank, började undervattensbåten röra sig norrut. Kl. 18.59, sedan man stigit till periskopdjup, upptäckte man med spaningsstationen "Nakat" en radarsignal norr om ubåten med en styrka på 3—4 skalenheter, vilken av radarsignalisten klassificerades som radarn på ett fraktfartyg.

I det följande gick undervattensbåten med periskop under 1 timma och 10 minuter och rörde sig bort från fiskefartyg.

Kl. 19.30 upptäckte man i periskopet det vita ljuset från Utklippans fyr, vilket man tog för en lysande fiskeprick och började gå runt den från vänster utan att ha kontrollerat dess ljuskaraktär.

Kl. 20.09 gick undervattensbåten i och med mörkrets inbrott upp i ytläge för laddning av ackumulatorbatteriet och fortsatte att röra sig bort från fiskefartygen.

Sikten vid vattenytan var 1-3 kabellängder (200-600 m) på grund av dimma och duggregn och på höjden 10-15 meter var den god (mer än 20 km).

Kl. 21.20 observerades med sökstationen "Nakat" föröver en radars sändning med ett omfång av 5 cm samt ljus på styrbordssidan. Radarn klassificerades inte av instrumentoperatören, men chefen för OSNAZ- gruppen fastställde efter beslut av fartygschefen att den tillhörde en jagare från Västtyskland. Ljuset på styrbordssidan ansåg man tillhöra fiskefartyg (i själva verket hade man observerat en svensk kustradar och ljus från tätorter på öar).

Kl. 21.38 observerades på 200 m avstånd på babordssidan en mörk fläck med en diameter på omkring 150 m, som togs för en "oljefläck". I själva verket var det ön Danaflöt, vars höjd uppgick till 0,5—1,5 m.

Fartygschefen stoppade dieselmotorn, kallade brigadstabschefen till bryggan och föreslog att man skulle dyka för att avvika från jagaren. Stabschefen gav order att man inte skulle dyka, att man skulle fortsätta uppladdningen och gira babord för att komma bort från jagaren.

Därefter upptäcktes mörka fläckar av öar på vattnet, vilka också de togs för "oljefläckar" och kl. 21.50 intog undervattensbåten kurs 30 och gick med en dieselmotor för att passera mellan dem. Kl. 21.52 passerade den 40 m från ön Flaggskär, varvid Signalisten observerade bränningar ("porös is vid stranden"), men fartygschefen reagerade inte på hans rapport.

Kl. 21.55 korrigerade umdervattensbåtens befälhavare kursen med 10 babord för att återigen gå mellan oljefläckar.

Hela historien är så jävla patetisk att jag inte vet vad som är värst, att Sovjet skulle låta en kärnvapenbestyckad ubåt skulle åka runt utan navigationssystem på främmande vatten, befälhavarens historia eller att svenska försvarsmakten skulle tro på den.
Citera
2021-10-29, 07:51
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelge
Och skrönorna lever kvar....

Att U137 hamnade på ett skär i Karlskrona skärgård var inget annat än ett misstag beroende på felnavigation, förmodligen i kombination med undermålig utrustning och intag av staka drycker. Och detta styrktes av kommendörkaptenen Karl Andersson som hade det operativa ansvaret över örlogsbasen.

Det finns många berättelser om vad som hände i Stockholms och Karlskrona skärgård under 80-talet och i vissa fall av 90-talet. Att man sett grodmän, hitta rysk nödproviant, sett föremål i vattenytan och spår av larvfötter på botten, mm. Och i troligtvis samtliga av dessa fallen så är inget annat än uppdiktade skrönor av våldsromatiska värnpliktiga.

Så är det....

/P

Svårt att navigera så otroligt fel, även om du vore stupfull.
Precis som om du ska åka till lokala ICA och handla och hamna på Muskö. Det händer inte.
Se satellitkarta över kobben ubåten stod på så ser du att du har blivit lurad och själv gått på en skröna.
Att rysk militär sprang runt på kobbar och skär finns det mängder av bevis på både i form av vittnen och upphittade föremål.
Citera
2021-10-29, 07:53
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Dessa Triton lyfts i av ryska lastfartyg i närheten av kusten. Så räckvidden är inga problem

Jo, det är ett "problem" av många skäl. Dels skulle det förstås vara oerhört lätt att avslöja att ett lastfartyg lyfter av en farkost med kran och det är otänkbart att detta inte skulle lätt ha upptäckts under en tioårsperiod.

Även om man skulle antaga att detta aldrig skulle upptäckts så räcker ändå inte dessa primitiva enheters förmåga i ren uthållighet. Dykarna sitter direkt i vattnet och exponeras för samma tryck och kyla som det omgivande havet. Det är ett antal timmar detta är möjligt. Många incidenter pågick i dagar, veckor och till med och med över en månad (Karlskrona 1984).

Och även om denna farkost skulle kunnat lyfta i och lyftas ur med kran från ett lastfartyg utan upptäckt och även om den hade haft bättre uthålligt på något sätt, så skulle den ändå inte kunnat agera som de främmande ubåtarna gjorde. Utan periskop och med enbart aktiv sonar skulle den varit väldigt lätt att upptäcka för all form av kvalificerad ubåtsjakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det räcker givetvis inte för att gå igenom 11 band men det räcker givetvis med 3:47 för att gå igenom 3:47.

Du är på tok för rörig för att det skall gå att förstå vad du tror och tänker kring detta.

Citat:
Och varför var det nödvändigt att köra i mellanläget om den befann sig på internationellt vatten?

Har jag sagt att det var nödvändigt? Däremot är det en tydlig indikation på att man inte agerar som en ubåt gör på hemligt uppdrag på främmande makts vatten.

Citat:
Nej. Du har fortfarande inte förklarat hur de kunde felpejla Deccasystemet trots att den svenska försvarsmakten inte kunde konstatera några större fel på deras system.

Har jag "fortfarande" inte förklarat det? Ett, jag har inte fått frågan, så du bara låtsas som det är något jag undviker. Två, jag har aldrig påstått något överhuvudtaget med Decca-systemet. Personligen tycker jag den ryska förklaringen inte är trovärdig gällande deras system.

Citat:
"OK", jag hittade partiet du antagligen fick tidspunkten ifrån det är ju rätt intressant körbärsplockande eftersom de gick upp precis efter mörkrets inbrott:

"Körsbärsplockande"? Alltså det är som att du känner till några random ord för logiska argumentationsfel och sedan svänger med dem hejvilt utan att förstå innebörden.
Citera
2021-10-29, 08:18
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Super8
Spionaget skulle man kunna tänka sig var att kartlägga de svenska farvattnena inför en eventuell invasion någon gång i framtiden. Men det handlade nog mest om att visa upp sig. Visa vem som bestämmer.

Soviets mål var Norges Atlantkust. Det skulle bli marinbaser i de djupa fjordarna. Hela deras Atlanten flotta av ubåtar skulle bli ett riktigt hot mot USA.
Citera
2021-10-29, 08:28
Medlem
Nu efteråt skrattar jag mycket när jag läser hela historien om U-137 och de därefter återkommande ubåtskränkningarna som satte fart på halva svenska flottan.

För militären kan jag förstå att de gärna jagade ubåtar för det handlar om pengar och resurser som gavs för att göra det möjligt. Militären och dess intressenter att sälja militär utrustning så behövde de en aktiv fiende. Innan U-137 så var ju känslan i Sverige att vi hade inga fiender, inte ens Ryssland.

Vilket förde med sig att försvarsbudgeten krympte. Det var alltså akut för svenska försvaret att ha en fiende så man inte krympte ner försvarsresurserna ännu mer.

Iallafall, det är en dråpligt klantig historia av ryssarna att fastna med U-137 i svensk vatten och bokstavligen köra rak upp i land. Deras navigationsförmåga där var under all kritik och jätteskämmigt för ryssarna. Svenskarnas reaktion i början var ju också att sitta på landbacken och ha svårt hålla sig för skratt och hjälpaktionen var ju vänskaplig också. Ryssarna skämdes, men togs väl om hand och där fanns inga fientliga känslor.

Men senare har händelsen utnyttjats politiskt för att få mer försvarspengar och det kom väldigt många signaler om ryska ubåtar titt som tätt. Ryssarna själva visste inte om de skulle gråta eller skratta åt eländet att svenskarna jagade ryska ubåtar. De kunde dock tryggt förneka att där fanns ryska ubåtar i svensk vatten.

Mycket riktigt, trots alla indikationer som följder årtiondet därefter så fanns faktiskt inte ett enda bevis på att en rysk ubåt verkligen varit i svensk vatten. Således en spökhistoria och än idag finns det bara en kränkning och det var när U-137 navigerade fel och körde upp på land.
Citera
2021-10-29, 08:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Nu efteråt skrattar jag mycket när jag läser hela historien om U-137 och de därefter återkommande ubåtskränkningarna som satte fart på halva svenska flottan.

Det märks att du inte var med under kalla kriget, att du inte kände till hur Sovjet agerade, vad Sovjet pysslade med i Sverige, vad Vänsterpartiet höll på med etc.
Citera
2021-10-29, 08:50
Medlem
Citat:
Det märks att du inte var med under kalla kriget, att du inte kände till hur Sovjet agerade, vad Sovjet pysslade med i Sverige, vad Vänsterpartiet höll på med etc.

Det enda kriget vi behövde oroa oss för under kalla kriget var det totala kriget, dvs kärnvapenkriget.

Vilket vi glömt av lite att för Sveriges del är det fortfarande så. Blir det krig som pågår i svensk område, då är stormakterna med och är de med så blir det kärnvapenkrig.

Angående vad stormakterna gör så utsätts vi dagligen för spionage och liknande från alla parter inkl USA som avlyssnar all tänkbar information vi skickar mellan oss inkl dessa inlägg vi skickar nu. Ryssland och Kina gör likadant. Det är så lätt, vem skulle avstå liksom?
Citera
2021-10-29, 09:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det enda kriget vi behövde oroa oss för under kalla kriget var det totala kriget, dvs kärnvapenkriget.

Och Sovjet var ganska inne på att starta ett sånt. De planerade att släppa 8 kärnvapenladdningar över Danmark för att få ett försprång över Öresund innan Nato reagerade.
Citera
2021-10-29, 09:21
Medlem
Citat:

För militären kan jag förstå att de gärna jagade ubåtar för det handlar om pengar och resurser som gavs för att göra det möjligt. Militären och dess intressenter att sälja militär utrustning så behövde de en aktiv fiende. Innan U-137 så var ju känslan i Sverige att vi hade inga fiender, inte ens Ryssland.

Vilket förde med sig att försvarsbudgeten krympte. Det var alltså akut för svenska försvaret att ha en fiende så man inte krympte ner försvarsresurserna ännu mer.

Iallafall, det är en dråpligt klantig historia av ryssarna att fastna med U-137 i svensk vatten och bokstavligen köra rak upp i land. Deras navigationsförmåga där var under all kritik och jätteskämmigt för ryssarna. Svenskarnas reaktion i början var ju också att sitta på landbacken och ha svårt hålla sig för skratt och hjälpaktionen var ju vänskaplig också. Ryssarna skämdes, men togs väl om hand och där fanns inga fientliga känslor.

Men senare har händelsen utnyttjats politiskt för att få mer försvarspengar och det kom väldigt många signaler om ryska ubåtar titt som tätt. Ryssarna själva visste inte om de skulle gråta eller skratta åt eländet att svenskarna jagade ryska ubåtar. De kunde dock tryggt förneka att där fanns ryska ubåtar i svensk vatten.

Mycket riktigt, trots alla indikationer som följder årtiondet därefter så fanns faktiskt inte ett enda bevis på att en rysk ubåt verkligen varit i svensk vatten. Således en spökhistoria och än idag finns det bara en kränkning och det var när U-137 navigerade fel och körde upp på land.

Tror att du missat helt vad det Kalla Kriget handlade om. Det var ett latent och pågående krig och Sverige var i hösta grad en "krigförande" part.
Citera
2021-10-29, 09:31
Medlem
Citat:

Nej, vi levde inte i fredlig samexistens med Sovjet. Minnena av övergreppen på Finland och Baltikum var starka.

Du får läsa på och fråga äldre om vad som hände efter andra världskriget. Från baltutlämningen, nedskjutningen av DC3 och därpå Catalinan, spionerna och angreppen på Östtyskland, Ungern samt Tjeckoslovakien.

Sovjet kastade en mycket hotfull skugga och folk var rädda för tredje världskriget under hela kalla kriget.
Citera
2021-10-29, 09:51
Medlem
Citat:
Jag är född på 60-talet, gjorde vpl på 80-talet, jag vet inte mer för det.
Vad har VPK med saken att göra? att de var korkade och prosovjetiska kan jag hålla om men det ändrar inget angående ubåtarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in