2021-10-28, 23:33
Avstängd
SoberZealots avatar
Jag har ju rört mig i marina kretsar. Ett envist rykte som gick under den tiden var att 148 döda östtyskar låg väldigt döda i en plåtburk på Sveriges sydsida. Men vad vet jag
Citera
2021-10-28, 23:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liko.Triko
Men det finns flera timmars inspelning. Du har ingen aning om vad det är han exakt lyssnar på. Han säger själv att det är ett ytfartyg på en del av bandet och att det är detta som Sverige lämnade till Moskva. Det antyder att hans misstänkta ubåtsljud ligger någon annanstans, men det är för otydligt.

Ja men klippet är bara ca 3 minuter och 40 sekunder och du ser ju var i filen han lyssnar på vilket ljud. Ex. är timestampet för valvet som stängs 2:47 och ubåtspropellern runt 3:28 till slutet.

Citat:
Eftersom det inte framgår vad det är killen lyssnar på så går det inte att avgöra något.

Goddag yxskaft. Trodde du att det skulle vara en manskör som sjöng internationalen eller kossacksången?

Citat:
Både krigsdagbok och navigationsjournal säger att man gick till ytläge cirka två timmar innan grundstötningen. Det finns ingen som har ifrågasatt de uppgifter som finns under de sista timmar. Inklusive f.d. ÖB Bengt Gustafsson, de statliga utredningarna och många andra. Det är alltså inte "jag" som tror det, det är känd information.

Nej nu verkar det som du ljuger igen. Så här står det:

Citat:
Manöver inledd för att på periskopdjup avlägsna sig från fiskefartygen. 55'00,7 N 16 ”098 E. Djup 7 meter. FC beslöt gå upp i ytläge till följd av det stora antalet fiske- fartyg. FC beslöt att ubåten skulle avlägsna sig från dessa och att istället gå mot område fritt från fiske. Ubåten i ytläge. Lanternorna påslagna. VRL åtdragen. 55'01”1N16'09”5 E. 21.00 Stridsberedskap "undervattensläge nr 2". Tredje skiftet gått på. AB-laddning inleddes. 21.20 Strömstöt av första graden given. 21.31 Personligt telegram mottaget.
21.57 Ubåten slår mot botten. Dieseln stoppad. Båda motorerna full back.

Klockan 21.00 rysk tid (57 minuter innan grundstötning) gick alltså ubåten i undervattensläge. Nu kan det mycket väl vara så att den gick i övervattensläge, jag har inget problem med det. Jag har problem med att du felciterar fakta i ett uppenbart syfte att förvilla och förvanska sanningen. Du kan inte säga hur det var när du citerar källor som motsäger det du påstår är faktum.

Citat:
Oavsett hur förtjust du är i det ordet så stämmer det ju inte ens. Konfirmationsbias är en omedveten process och alls ej samma sak som "lögn".

Det här är inte konfirmationsbias i den bemärkelsen. Det är ett retoriskt trick som du gör för att deflektera sanningen eller för att besudla diskussionen.

Citat:
Notera också att alla uppgifter som diskuteras gällande U-137:s färd kommer från nämnda logg och navigationsjournal.

Ja, och?
Citera
2021-10-28, 23:40
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Igen, ingen har kunnat visa att Sovjetunionen hade några militära miniubåtar i drift som hade förmåga att agera som främmande ubåtar gjorde på svenskt inre vatten under 80-talet.
Har du hört talas/läst om Triton 2?

Gör en bildsökning på Triton 2 eller kolla denna länk, bläddra ner till rätt stycke som handlar om denna miniubåt:

[ länk ]

Exempel finns uppställda på ryska museum för allas beskådan. Är det hittepå allting? Eller menar du att den har för kort räckvidd?
Citera
2021-10-28, 23:55
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men klippet är bara ca 3 minuter och 40 sekunder och du ser ju var i filen han lyssnar på vilket ljud. Ex. är timestampet för valvet som stängs 2:47 och ubåtspropellern runt 3:28 till slutet.

Det räcker inte, därför att det totala materialet är mycket längre. Det skulle absolut vara intressant att veta mer om vad den här privatpersonen tänker sig ha hittat, men utan mer exakt information går det inte att säga om han lyssnar eller inte på det berömda 3.47-avsnittet.

Citat:
Goddag yxskaft. Trodde du att det skulle vara en manskör som sjöng internationalen eller kossacksången?

Eh?

Citat:
Nej nu verkar det som du ljuger igen. Så här står det:

Klockan 21.00 rysk tid (57 minuter innan grundstötning) gick alltså ubåten i undervattensläge.

Nej, det gjorde den inte. Det kallas ett mellanläge. Detta läge, med stor del av skrovet plus torn exponerat, kördes i tills den rände rakt upp på land.

Citat:
Jag har problem med att du felciterar fakta i ett uppenbart syfte att förvilla och förvanska sanningen. Du kan inte säga hur det var när du citerar källor som motsäger det du påstår är faktum.

Det är du som inte förstår vad du läser bara.

Citat:
Det här är inte konfirmationsbias i den bemärkelsen. Det är ett retoriskt trick som du gör för att deflektera sanningen eller för att besudla diskussionen.

Haha! Alltså jag undrar verkligen på riktigt om du förstår din egen projicering eller om du medvetet agerar så här?

Citat:
Ja, och?

Att när du låtsas bli upprörd för att jag hänvisar till dessa uppgifter så är det samma uppgifter som alla andra fått sin information kring. Här är ett exempel från f.d. ÖB, som alltså var övertygad om att det var ett medvetet intrång och som refererar till bland annat de tända lanterorna.

Bengt Gustafsson, Expressen, 26/10 2014:

"För min del visar just intagandet av övervattensläge att det var avsiktligt. Det var nämligen nödvändigt, då Gåsefjärdens mynning har en tröskel som endast ger ungefär sex meters vattendjup, vilket precis är tillräckligt för ubåtens djupgående i övervattensläge. I mörkret är det svårt att se skillnad på olika länders ubåtar, men åskådaren blir misstänksamt om den går med släckta lanterner."

På tal om just lögner så fick vi aldrig veta hur detta påstående från dig kunde beläggas:

Citat:
Men den kom inte "åkande i ytläge", den körde i land inomskärs på väg mot en svensk örlogsbas.

Det är ju en ren och skär fantasi förstås, och en rätt dålig sådan, men lite festligt när du har ett sådant falsettläge kring påstådda felaktigheter från andra.
Citera
2021-10-29, 00:04
Medlem
Rysk 60% vodka är vad som orsakade grundstötningen, sen att de kränkte svenskt territoalvatten är väl inget konstigt.
Citera
2021-10-29, 00:05
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Har du hört talas/läst om Triton 2?

Ja, jag har läst väldigt mycket om den farkosten genom åren. Det är tekniskt sett inte en miniubåt utan en dykfarkost.

Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Exempel finns uppställda på ryska museum för allas beskådan. Är det hittepå allting? Eller menar du att den har för kort räckvidd?

Den har för kort räckvidd, den har enbart batteridrift, den är "våt" - med dykarna sittande exponerande för havskylan och andandes syrgas, den har inget periskop och har enbart aktiv sonar. Total förmåga att verka är ett mindre antal timmar i Östersjön. Farkosten saknar all lämplig prestanda för att kunna agera på långa djupa intrång i främmande makts vikar, hamnar och örlogsbaser.

Jag säger inte alls att du gör så, men många "tyckare" presenterar denna Triton-2 som en "miniubåt", men undviker noggrant att nämna några data om hur den fungerade och istället bara visar lite bilder på den där den ser lite tuff ut.
Citera
2021-10-29, 00:28
Medlem
MikeHanlons avatar
Haha "ubåten" 2014... "står utom tvivel att en rysk ubåt varit i skärgården". Vilka jönsar, man skäms. Säger som finland, att det var en fars.
Citera
2021-10-29, 02:01
Medlem
Ja det var på den tiden svenska försvsret hade resurser och stake!

Flera olika förband hade övning nära så dom var snabbt på plats. Såg då ut som sverige hade värsta beredskap då så mycket så snabbt var på plats.

Jag läste en artikel där dom intervjuvade en av de ryska soldaterna och han berättade dom var faktiskt skräckslagna.

Ryssarna skickade två destroyer fartyg men Thorbjörn Fälldin skrek i telefonen att då jävlar smäller det. Han skickade upp både jaktplan och helikoptrar. De ryska fartygen vände.
Härliga tider med riktigt svensk ståkuk!

Den svenska kaptenen som var först på plats och gick ner i den ryska ubåten och drack vodka är nog den som hade störst kuk av dom alla.
Citera
2021-10-29, 02:50
Medlem
Gambanteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Jag har ju rört mig i marina kretsar. Ett envist rykte som gick under den tiden var att 148 döda östtyskar låg väldigt döda i en plåtburk på Sveriges sydsida. Men vad vet jag

148 i besättningen.... Visste inte att östtyska marinen hade SSBN

Ett tips: Kolla upp östtyska ubåtars bemanning och denna skröna kunde begravas innan den föddes....
Citera
2021-10-29, 06:26
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ja, jag har läst väldigt mycket om den farkosten genom åren. Det är tekniskt sett inte en miniubåt utan en dykfarkost.

Den har för kort räckvidd, den har enbart batteridrift, den är "våt" - med dykarna sittande exponerande för havskylan och andandes syrgas, den har inget periskop och har enbart aktiv sonar. Total förmåga att verka är ett mindre antal timmar i Östersjön. Farkosten saknar all lämplig prestanda för att kunna agera på långa djupa intrång i främmande makts vikar, hamnar och örlogsbaser.

Jag säger inte alls att du gör så, men många "tyckare" presenterar denna Triton-2 som en "miniubåt", men undviker noggrant att nämna några data om hur den fungerade och istället bara visar lite bilder på den där den ser lite tuff ut.

Dessa Triton lyfts i av ryska lastfartyg i närheten av kusten. Så räckvidden är inga problem
Citera
2021-10-29, 06:36
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gambantein
148 i besättningen.... Visste inte att östtyska marinen hade SSBN

Ett tips: Kolla upp östtyska ubåtars bemanning och denna skröna kunde begravas innan den föddes....
Sorry, kom ihåg fel faktiskt det var 48. Var trots allt 40 år sedan.

Och det var ingen Östtysk ubåt, men besättning. Det sades att Östtyskarnas ubåtar var så mer mediokra så man trodde att Tyskarna hade lånat en USSR båt. Var väl ett sätt att träna upp folk. Det var en whisky klass ubåt, precis som den andra. På den tiden hade inte marinen de bästa sonarna om man säger så och några som hjälpte till glappade. Området stängdes av för i ett år efter sänkningen och ingen fick komma in.

När jag var 15 så nämnde jag detta för en underrättelseofficer vars dotter jag umgicks med. Fick lite oväntade följder. Fast nu är det väl lugnt antar jag. Svenskarna var inte så dåliga på sjunkbomber som man kunde tro. Vi har även tvingat upp minst en NATO ubåt på västkusten.
Citera
2021-10-29, 07:00
Medlem
Gambanteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Sorry, kom ihåg fel faktiskt det var 48. Var trots allt 40 år sedan.

Och det var ingen Östtysk ubåt, men besättning. Det sades att Östtyskarnas ubåtar var så mer mediokra så man trodde att Tyskarna hade lånat en USSR båt. Var väl ett sätt att träna upp folk. Det var en whisky klass ubåt, precis som den andra. På den tiden hade inte marinen de bästa sonarna om man säger så och några som hjälpte till glappade. Området stängdes av för i ett år efter sänkningen och ingen fick komma in.

När jag var 15 så nämnde jag detta för en underrättelseofficer vars dotter jag umgicks med. Fick lite oväntade följder. Fast nu är det väl lugnt antar jag. Svenskarna var inte så dåliga på sjunkbomber som man kunde tro. Vi har även tvingat upp minst en NATO ubåt på västkusten.

Om det var 48 besättingsmän ska jag inte ifrågasätta det. Kan säkerligen finnas substans i den typen av påstådda händelser. Det är väl bara att invänta sekretessperioders avslutande. Bör finnas en del smått och gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in