2021-10-27, 12:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Du skriver så här:

"Och i andra ändan av detta har vi en GM som vänder sig om och lägger flertalet saker på minnet.
LJ, framstupa sidoläge, konstgjord andning och nu även Lisbeth ute i gatan."

Jag försöker bryta ner vad han säger dag 1 och redovisar 13 utsagor som med all sannolikhet har hänt. Som du kan se är det inte särskilt svårt att lägga dessa på minnet om han läst i media och vad han själv kan ha sett i egenskap av GM. Det är inte direkt Nya Testamentet han rabblar upp. Dessa utsagor har polisen naturligtvis kollat upp.

Ni måste börja titta till helheten någon gång i denna tråd. Det han säger till väktarna skiljer sig rätt så markant mot vad han säger den 1 mars. Det han säger den 1 mars är dessutom några oscillarande historier. Som vi sett också så lånar han från media, eller har Ni helt glömt det?

Att SE kommit till mordplatsen 5-6 sekunder efter skotten är orimligt, att SE hjälpt till med livräddning är orimligt, att SE sprungit in i gränden är orimligt, att SE blivit nekad att lämna uppgifter till polisen är orimligt, att SE sett mördaren men inte får fram det till någon den 28 feb är orimligt, att SE varit 20 min på mordplatsen utan att någon sett honom är orimligt osv.

Även Ni måste väl kunna förstå att hans berättelser inte går ihop? Ni måste väl kunna göra sannolikhetsbedömningar? Det finns inget som direkt tyder på att han varit på mordplatsen någon längre tid utifrån hans berättelser eller hur? Hans uppgifter är centrerade kring ca 23.22.15 - 23.25.15, vilka finns väl beskrivna i media redan dag 1. Hur poliserna anländer och i vilken ordning och vad dom gör finns väl beskrivet i media. Gör jobbet och läs någon gång, det har jag gjort och jag är inte det minsta desperat. Skäligen misstänkt är rätt utan tvekan.

Att man inte kan hitta något alibi för SE efter alla dessa år talar sitt tydliga språk då det räcker att en endast lite grej han säger går att bevisa. Dit når tyvärr inte era argument, tragiskt att Ni orkar fortsätta måste jag säga. Ni pratar om att han omöjligen kan ha haft ett vapen, det är ungefär i samma anda som Holmer tänkte. Att senaste PU är så påverkad av en kvinna från Åland så att dom inte kunnat tänka själva och att SE hoppat in på Bohemia är i stil med hur Lars Krantz resonerar. Att säga att SE omöjligen kan ha hämtat sina berättelser ifrån media och det han sett i egenskap som GM är ju inget annat än trams. Också alla dessa "det kan vara" för varje enskilt argument, inget helhetstänk alls. Om Ni överhuvudtaget ska bli tagna på allvar är det dags för en kvalietshöjning från förnekarsidan. Snacka om desperata argument. Lågvatten typ 100%

Det är ni som måste se till helheten och hur detta inte håller ihop!

"Inte svårt att lägga på minnet?"
Det är din/er spekulation kring detta med att minnas detaljer under flykt från en mord, likväl som att plocka de rätta uppgifterna från nyhetssändingar 04:00 - 08:00 o.s.v.
SE's minne verkar ju fungerar sisådär eftersom han glömmer sina egna lögner. Rätt ovanligt blands lögnare, men vittnesmål i strörsta allmänhet skiljer.
Här drar ni helt andra slutsatser kring SE än med andra "vittnen". SE är redan GM.
Läs andra vittnesmål och jämför.

Med andra ord, jag har aldrig påstått att hans uppgifter stämmer till 100%.

"Anlände mordplatsen 5-6 sekunder efterskotten?"
Ja det är omöjligt och går heller inte ihop med hans uppgift om att det var folk på platsen.
En idiotisk lögn av en GM att räkna sekunder och påsatå detta. (Bland 30 andra lögner)
Att det redan var folk på platsen vittnar just om att han kommer senare.
Men jag förstår mycket väl att du med flera måste beslå honom för lögn här eftersom det är oförenligt med honom som GM.
Jag ser som sagt andra förklaringar.

Att SE blev nekad, har jag också tagit upp tidigare.
Det intressanta nu var att TP tog upp detta(på Walls blogg) och ansåg att polisen gjorde ett riktigt uselt jobb som inte plockade uppgifter och namn flera vittnen.
Men tydligen inte så usla att dom kan ha nekat SE? Sedan kan man försöka förklara varför det är omöjligt ?

Och att saker "finns väl beskrivna i media" är ett rätt lamt påstående där det åtminstone visar att du inte försökt gå till botten med uppgifter för att bringa klarhet. (Och du är i vackert sällskap här)
Reflektera över hur många signalement som florerade första dygnet? Hur många felaktigheter som skrevs/sades?
o.s.v.

De alibiuppgifter som SE kommit med är oturligt nog inte helt vattentäta utan förklaras ju bort på både det ena och andra sättet.
Samtal med Lisbeth
Iakttagelsen av LJ
Bryskheten mot Lisbeth
Vittnet som kom med liknande signalement som SE bar.
O.s.v.
Uppgifter från mordplatsen efter skotten, kort och gott.

Lågvattnet står du för tyvärr och det är du som verkar allt mer desperat.

Edit:
Du började med uppräknande av någon typ av uppgift från media angående poliserna som punkt 1.
Kom dock inget mer i din lista och för poängens skull så handlar det ju om uppgifter som SE kommit med innan de kan ha kommit ut i media.
Detta med poliserna är väl något som kommer senare?

Det är ju dock ändå en lögn från SE's sida och risken att det skulle stå fel förvisso...
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-10-27 kl. 12:36.
Citera
2021-10-27, 12:32
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag går på vad HJ säger. Kan tycka att det nog borde ta lite längre tid än 5 sekunder innan hon springer ut för att påkalla hjälp. Men att hon skulle göra detta när SE (som vittne) anländer (enligt gängse uppfattning ca. 45 s efter skotten) finner jag föga troligt. Men det är väl det som får bli förklaringen till den punkten i TPs svar i bloggen. HJs observation gäller senare i förloppet och det gör SEs också. Det är inte en supersmidig förklaring, men fullt möjlig.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, men det har framförts som förklaring även för framstupa sidoläge och konstgjord andning.

Som enough-is-enough påpekade så står ju HJ's taxi i tunnelgatans förlängning vilket skulle kunna försvåra möjligheterna att se LP springa ut i gatan.
Men här vet vi ju självfallet inte exakt hur det såg ut.

Och vidare är min uppfattning att Lisbeth var kvar hos sin man tills dess Glantz och Hage tar pulsen åtminstone.

För min del blir detta lite för otroligt i vad GM lägger på minnet. Det primära han bör kontrollera när han vänder sig om är om han har någon efter sig.

Håller med!

Är det inte så att LL ringer 90 000 medan han väntar på att trafikljuset ska slå om, och medan han utför en u-sväng och parkerar framför HJ:s bil? Om jag har förstått rätt tog detta minst 45 sekunder, innan samtalet nådde fram ... HJ, som stod framför, var även han tvungen att invänta grönt för att sedan svänga runt och parkera. Så några 5 sekunder kan det väl inte handla om för HJ ... ?

HJ: "när jag kommer fram va' [till positionen framför Tunnelgatan] då har ju han hunnit 25 meter in ungefär. Så då sitter jag i bilen och börjar ropa [på taxiradion?] och ser han [GM] springer iväg".

Här förefaller det som om både LL/JA och HJ/SG fick vänta på grönt i minst 5-10 sekunder.

5 sekunder torde endast avse själva svängen runt efter att lyset slagit om. Detta innebär i så fall att SG kommer fram något senare än AH, kanske rent av 5-10 sekunder senare. AH satt i en bil som stod still på andra sidan, och kastade sig ut medan det fortfarande var rött ljus i korsningen.

JA hann i varje fall iaktta både GM och AB en del innan trafikljuset slog om, om man får tro förhöret:

F: Du koncentrerar dig på han i porten.
JA: Ja.
F. Hur länge gör du det?
JA: Ja, i stort sätt enda [sic] tills vi får grönt ljus och svänger runt då. För han, *LL* började då larma på telefon, biltelefon."

P.S. Är det förresten AD eller HJ som SE ser stå och larma? Verkar som om två taxibilar var vita.
Senast redigerad av Dalulven 2021-10-27 kl. 12:57.
Citera
2021-10-27, 13:38
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Du skriver så här:

"Och i andra ändan av detta har vi en GM som vänder sig om och lägger flertalet saker på minnet.
LJ, framstupa sidoläge, konstgjord andning och nu även Lisbeth ute i gatan."

Jag försöker bryta ner vad han säger dag 1 och redovisar 13 utsagor som med all sannolikhet har hänt. Som du kan se är det inte särskilt svårt att lägga dessa på minnet om han läst i media och vad han själv kan ha sett i egenskap av GM. Det är inte direkt Nya Testamentet han rabblar upp. Dessa utsagor har polisen naturligtvis kollat upp.

Ni måste börja titta till helheten någon gång i denna tråd. Det han säger till väktarna skiljer sig rätt så markant mot vad han säger den 1 mars. Det han säger den 1 mars är dessutom några oscillarande historier. Som vi sett också så lånar han från media, eller har Ni helt glömt det?

Att SE kommit till mordplatsen 5-6 sekunder efter skotten är orimligt, att SE hjälpt till med livräddning är orimligt, att SE sprungit in i gränden är orimligt, att SE blivit nekad att lämna uppgifter till polisen är orimligt, att SE sett mördaren men inte får fram det till någon den 28 feb är orimligt, att SE varit 20 min på mordplatsen utan att någon sett honom är orimligt osv.

Även Ni måste väl kunna förstå att hans berättelser inte går ihop? Ni måste väl kunna göra sannolikhetsbedömningar? Det finns inget som direkt tyder på att han varit på mordplatsen någon längre tid utifrån hans berättelser eller hur? Hans uppgifter är centrerade kring ca 23.22.15 - 23.25.15, vilka finns väl beskrivna i media redan dag 1. Hur poliserna anländer och i vilken ordning och vad dom gör finns väl beskrivet i media. Gör jobbet och läs någon gång, det har jag gjort och jag är inte det minsta desperat. Skäligen misstänkt är rätt utan tvekan.

Att man inte kan hitta något alibi för SE efter alla dessa år talar sitt tydliga språk då det räcker att en endast lite grej han säger går att bevisa. Dit når tyvärr inte era argument, tragiskt att Ni orkar fortsätta måste jag säga. Ni pratar om att han omöjligen kan ha haft ett vapen, det är ungefär i samma anda som Holmer tänkte. Att senaste PU är så påverkad av en kvinna från Åland så att dom inte kunnat tänka själva och att SE hoppat in på Bohemia är i stil med hur Lars Krantz resonerar. Att säga att SE omöjligen kan ha hämtat sina berättelser ifrån media och det han sett i egenskap som GM är ju inget annat än trams. Också alla dessa "det kan vara" för varje enskilt argument, inget helhetstänk alls. Om Ni överhuvudtaget ska bli tagna på allvar är det dags för en kvalietshöjning från förnekarsidan. Snacka om desperata argument. Lågvatten typ 100%

Vad är det för kvalitet från de SE-frälstas håll menar du? Inga hänvisningar, fantasifulla tolkningar, bemödar sig inte ens om att läsa förhören ...

På tal om det: Förhöret ifråga, dag 1, är som synes inte förenligt med SE:s svada och detaljminne i vanliga fall. Vilket inte är så konstigt, eftersom telefonerna gick så varma på polishuset att SE fick kontakta växeln, och bli dirigerad till ett annat nummer än till tipstelefonerna. Så den som tog emot samtalet var säkert en polis som egentligen hade andra uppgifter, varför förhöret blev en aning hastigt och kortfattat.

Om Skandiamannen istället hade blivit noggrant förhörd med bandspelare och allt, så är det inte omöjligt att han kunnat lägga ut texten redan den 1:a mars, med alla detaljer. Och då hade den här tråden inte existerat.

Med detta sagt finns det helt klart ett par suspekta inslag och saker man hajar till inför, så jag gräver gärna vidare.

I nuläget pekar emellertid den berömda helheten åt det håll, att någon annan var GM.
Senast redigerad av Dalulven 2021-10-27 kl. 13:43.
Citera
2021-10-27, 16:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Anledningen till att SE sedan senarelade sin "iakttagelse" ytterligare var nog att han hade försatt sig i ett läge där man mycket väl skulle kunna tänka sig att det i själva verket var han själv som var gm, och som då beskrev situationen 5-10 sek. efter skotten på ett helt korrekt sätt (men ur ett vittnes perspektiv). Den iakttagelse han beskriver den 1/3 överensstämmer alltså helt med t.ex. Lisbeths och Hans J:s iakttagelser:
Tidpunkt: ca 5-10 sek. efter skotten.
Klädsel: Mörk jacka/rock.
Placering: En bit in i gränden, troligen ca 20-25 meter in.
Rörelsemönster: Stannar upp, vänder sig om och tittar mot mordplatsen, springer sedan vidare.
Så när nu Lars J dyker upp i media den 4/3 (Aftonbladet) och 5/3 (SvD) får SE en chans att ändra sig till att han nu skall ha sett Lars J i stället. Lars J har ju (av en ren slump) vissa likheter med den yngre mördare i mörkblå täckjacka som enligt Rapports extrasändning kl. 04:00 hade flytt in i gränden (Lars J är ju också en yngre man i mörkblå täckjacka som befann sig i gränden strax efter skotten).

Det SE gör nu är alltså att han modifierar sin ursprungliga iakttagelse beträffande dels tidpunkten (från 5-10 sek. efter skotten till typ någon halvminut senare), och dels rörelsemönstret (mannen får härefter bara stå "blixt still", snarare än att stanna upp och sedan springa vidare). Möjligen flyttas mannen också in lite längre in i gränden, så att han nu hamnar ända borta vid den upplysta väggen.

Det här gillar polisen, som har tyckt att SE är ett orosmoment i kurdjakten (en elefant i porslinsbutiken). Man låter honom nu känna igen Lars J i en fotokonfrontation (trots att man verkar förstå att SE har sett Lars J i tidningen), och man låter honom dessutom rita en perfekt teckning av Lars J (men först efter att att han har fått se ett foto av Lars J som är taget vid rekonstruktionen).

Eftersom alla (inkl. SE själv) vill kunna avföra SE från utredningen så lyckas det här senareläggnings-projektet mycket bra, och än idag tror många att SE faktiskt såg Lars J där inne i gränden.

Det sägs inget om en "yngre man" i nyheterna klockan fyra. Lögn.

Mannen står still i alla förhör. Inte i något förhör med SE springer mannen, stannar eller springer vidare. Konsekvent ser han mannen stå still.

Jaså, i andra förhöret skjuter SE tidsmässigt på observationen av LJ? Vad har du för belägg för det? Det kan lika gärna vara att han tidigarelägger sin ankomst till mordplatsen i andra förhöret. Att andra förhöret innehåller mer detaljer betyder inte att SE skjuter på observationen av mannen. Alla observationer i första förhöret är inte heller i kronologisk ordning.

Flyttas längre in i gränden? Går man på första förhöret så säger han ingenting om hur långt in mannen är. "Mot väggen" nämns dock två gånger. Vilket bör tolkas som att mannen var långt in. Var får du ena 20-25 m ifrån?

Du har ingen aning vilken bild på LJ SOM SE får se.

Sluta tramsa. Du behöver ju inte ljuga.

Alla utom du och Renvall tror att SE såg LJ. Det är nästan som att en observation som stämmer till 100% in på LJ faktiskt sannolikt är LJ för nästan alla människor.

Om man ritar en bild av en person man först sett i verkligheten och sen på en bild. Kommer då bilden likna personen man säg i verkligheten? Ja förmodligen. Du har ingen aning om SE får se LJ i helfigur.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-27 kl. 16:46.
Citera
2021-10-27, 22:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Mannen står still i alla förhör. Inte i något förhör med SE springer mannen, stannar eller springer vidare. Konsekvent ser han mannen stå still.

Jaså, i andra förhöret skjuter SE tidsmässigt på observationen av LJ? Vad har du för belägg för det? Det kan lika gärna vara att han tidigarelägger sin ankomst till mordplatsen i andra förhöret. Att andra förhöret innehåller mer detaljer betyder inte att SE skjuter på observationen av mannen. Alla observationer i första förhöret är inte heller i kronologisk ordning.

Flyttas längre in i gränden? Går man på första förhöret så säger han ingenting om hur långt in mannen är. "Mot väggen" nämns dock två gånger. Vilket bör tolkas som att mannen var långt in. Var får du ena 20-25 m ifrån?

Alla utom du och Renvall tror att SE såg LJ. Det är nästan som att en observation som stämmer till 100% in på LJ faktiskt sannolikt är LJ för nästan alla människor.

Om man ritar en bild av en person man först sett i verkligheten och sen på en bild. Kommer då bilden likna personen man säg i verkligheten? Ja förmodligen. Du har ingen aning om SE får se LJ i helfigur.

Korrekt!
Om det inte är desinformation(som är medveten) så är det mer en omedveten dumhet.. som är minst lika tragisk.

Tokteorin grundar sig i en teckning gjord av någon som satt på sin redaktion (utifrån knapphändiga uppgifter) vilken publicerades kl.04:00 samtidigt som signalement flödade i alla dess riktningar.
Att SE ens skulle gissa rätt här?!

Sedan svävar man ut och hittar saker... konfirmations bias där iakttagelser från HJ av GM blir samma som Lisbeths och SE's iakttagelse av en mer stillastående LJ...

Precis samma beteende som vi sett hos Anér, Krantz, Lennart Remstam, Borgnäs... Renvall med fanclub Draifos.
Hitta något eget spår att kära ner sig i och driva.

Ja, jag raljerar! Tråden inbjuder inte till någon seriösare ton....
Citera
2021-10-27, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Jag tror också att SE har sett LJ. Men det är en grej som gnager lite för mig. Det är hur SE i TR pratar om när han pekat ut LJ I fotosamlingen. Han verkligen trycker på hur bra han var på att peka ut LJ, och det har en något falsk klang i mina öron. Jag ser det ändå som mer sannolikt att han har sett LJ och tolkar den som jag upplever något falska tonen till att han generellt inte är helt sanningsenlig vad gäller övriga omständigheter.
Citera
2021-10-28, 02:53
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Fel. Melander och KP var överens om att gå ut med SE som misstänkt. HM sade enbart att motivbilden med Sydafrika var intressant, men att det inte fanns nåt konkret där.

Till skillnad från allt konkret som finns i det rangliga teoribygge som Ålandskvinnans apostlar lanserat?

Melanders spontana utrop tyder på att han satt där som gisslan.

Petersson uppsyn tyder på att han bara vill dö.
Citera
2021-10-28, 08:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Åklagare KP och spaningsledare HM var uppenbarligen helt eniga om Skandiamannen SE i februari 2020.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/spaningsledaren-staller-sig-bakom-palmeaklagaren-tror-vi-kommer-att-lyckas

Det som sedan hände var det defenitiva och negativa beskedet från NFC, det vill säga att det inte går att koppa ett vapen till de upphittade kulorna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/beskedet-som-sankte-palmeutredningen-nio-dagar-innan-presentationen

Case closed åtminstone angående den delen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-28 kl. 09:32.
Citera
2021-10-28, 10:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Sedan svävar man ut och hittar saker... konfirmations bias där iakttagelser från HJ av GM blir samma som Lisbeths och SE's iakttagelse av en mer stillastående LJ...
Jag antar att du syftar på det jag skrev i mitt förra inlägg, om samstämmigheten i de tidiga uppgifter som tre av varandra oberoende personer (SE, Lisbeth P, Hans J) lämnade om den flyende gärningsmannen. Jag gjorde en enkel sammanställning där:

Du antyder nu att Lisbeth och SE skall ha gjort en gemensam iakttagelse av "en mer stillastående LJ", och visst dyker det i senare förhör upp även sådant som kan tolkas åt det hållet. Tydligast i förhören med SE 860310, 860311 och 860425, och i slutet på förhöret med LP 860429.

Men frågan är ju vad SE och Lisbeth egentligen vittnar om i de där senare förhören. Och man undrar ju om de ens pratar om samma sak. Skulle det kanske gå att göra en liknande sammanställning av vad som är samstämmigt i dessa uppgifter om "en mer stillastående LJ"?
Senast redigerad av Draifos 2021-10-28 kl. 11:28.
Citera
2021-10-28, 14:08
Medlem
Citat:
Jag antar att du syftar på det jag skrev i mitt förra inlägg, om samstämmigheten i de tidiga uppgifter som tre av varandra oberoende personer (SE, Lisbeth P, Hans J) lämnade om den flyende gärningsmannen. Jag gjorde en enkel sammanställning där:

Du antyder nu att Lisbeth och SE skall ha gjort en gemensam iakttagelse av "en mer stillastående LJ", och visst dyker det i senare förhör upp även sådant som kan tolkas åt det hållet. Tydligast i förhören med SE 860310, 860311 och 860425, och i slutet på förhöret med LP 860429.

Men frågan är ju vad SE och Lisbeth egentligen vittnar om i de där senare förhören. Och man undrar ju om de ens pratar om samma sak. Skulle det kanske gå att göra en liknande sammanställning av vad som är samstämmigt i dessa uppgifter om "en mer stillastående LJ"?

Det där är ju nån form av ihopblandning eller missförstånd. SE säger ju i de tidiga förhören att mannen i gränden (LJ) står blixtstilla.
Citera
2021-10-28, 14:15
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:

Uppgiften om en person som står still inne på Tunnelgatan? Den finns med från andra förhöret och framåt. Precis som med alla andra uppgifter förefaller SE vara konsekvent, utan "anpassningar". Däremot ser polisförhören eller redogörelserna ut att bli allt mer ingående.

Så här säger Skandiamannen om silhuetten, och det berömda stillaståendet, på Tunnelgatan:

Förhör med SE den 10:e mars 1986:

"Vid detta kulturhus står en man, som E endast kan uppfatta i siluett. Mannen står blixt stilla. [...] E släpper mannen med blicken för en stund. När han sedan tittar åt mannens håll är denne borta."

Förhör med SE den 11:e mars 1986:

"Han stod still 4-5-6 sekunder, väldigt blickstilla en bra stund och var borta när E hade tittat ner ett ögonblick."

Förhör med SE den 25:e april 1986:

"när jag får blicken bort mot Luntmakargatan så ser jag siluetten utav en person som står alldeles stilla i en 5-6 sekunder, och tittar väldigt intresserat bort mot vårt håll där vi står, vid Sveavägen. Han står så där förvånansvärt stilla och gissningsvis en 5-6 sekunder minst och tittar åt vårt håll."

Förvånansvärt nog kommer självaste TP här till Skandiamannens försvar, i sitt stjärnjagarlånga försvarstal för utpekandet av SE som GM:

"I en längre version av den SvD-intervju som genomfördes samma dag [1:a mars?] får vi veta betydligt mera än i det korta polisförhöret. Här har den person i blå täckjacka som *SE* sett i silhuett längs gärningsmannens flyktväg blivit tydligare i kanterna. *SE* är säker på sin sak:

– Mördaren, för det måste ha varit en man, stod stilla någon sekund innan han sprang vidare."

Detta är onekligen en mycket betydelsefull pusselbit. LJ, även känd som "silhuetten" uppger själv att han stod still och tittade ner mot Sveavägen vid samma tidpunkt, cirka 40 sekunder efter mordet:

Förhör med LJ, den 4:e april 1986, s. 523-524:

"J: Ja, då först sneddar jag över Luntmakargatan själv [till den vänstra sidan av barackerna från SE:s förmodade håll sett] och ser honom [GM] springa trappan med två, tre trappsteg i taget.
F: Han tar så många steg i taget?
J: Två i alla fall. Och så vänder jag blicken mot Sveavägen och tänkte kolla vad som händer där nere, ska-, om jag ska dit själv och hjälpa-, om jag behövs där nere.
[...]
J: Men jag såg då att det kom folk dit och hjälpte till där nere.
F: Det kan du se, ja.
J: Det kunde jag se då.
F: Han springer då hela tiden uppför trapporna då samtidigt?
J: Samtidigt, ja.

F: Jaha.
J: Jag står precis vid korsningen, så att jag ser både trappan och Sveavägen och Luntmakargatans längd där så att ...
[...]
F: Var befinner han sig då i trappan?
J: Då är [sic? har?] han nog hunnit över häften av trappan."

SE håller alltså fast vid sin observation från dag 1, och den han ser är LJ.

Hade GM kunnat se att LJ stod och tittade ner på Sveavägen i några sekunder genom att kasta en blick över axeln, högst upp i trappen?
Senast redigerad av Dalulven 2021-10-28 kl. 14:21.
Citera
2021-10-28, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Uppgiften om en person som står still inne på Tunnelgatan? Den finns med från andra förhöret och framåt. Precis som med alla andra uppgifter förefaller SE vara konsekvent, utan "anpassningar". Däremot ser polisförhören eller redogörelserna ut att bli allt mer ingående.

Så här säger Skandiamannen om silhuetten, och det berömda stillaståendet, på Tunnelgatan:

Förhör med SE den 10:e mars 1986:

"Vid detta kulturhus står en man, som E endast kan uppfatta i siluett. Mannen står blixt stilla. [...] E släpper mannen med blicken för en stund. När han sedan tittar åt mannens håll är denne borta."

Förhör med SE den 11:e mars 1986:

"Han stod still 4-5-6 sekunder, väldigt blickstilla en bra stund och var borta när E hade tittat ner ett ögonblick."

Förhör med SE den 25:e april 1986:

"när jag får blicken bort mot Luntmakargatan så ser jag siluetten utav en person som står alldeles stilla i en 5-6 sekunder, och tittar väldigt intresserat bort mot vårt håll där vi står, vid Sveavägen. Han står så där förvånansvärt stilla och gissningsvis en 5-6 sekunder minst och tittar åt vårt håll."

Förvånansvärt nog kommer självaste TP här till Skandiamannens försvar, i sitt stjärnjagarlånga försvarstal för utpekandet av SE som GM:

"I en längre version av den SvD-intervju som genomfördes samma dag [1:a mars?] får vi veta betydligt mera än i det korta polisförhöret. Här har den person i blå täckjacka som *SE* sett i silhuett längs gärningsmannens flyktväg blivit tydligare i kanterna. *SE* är säker på sin sak:

– Mördaren, för det måste ha varit en man, stod stilla någon sekund innan han sprang vidare."

Detta är onekligen en mycket betydelsefull pusselbit. LJ, även känd som "silhuetten" uppger själv att han stod still och tittade ner mot Sveavägen vid samma tidpunkt, cirka 40 sekunder efter mordet:

Förhör med LJ, den 4:e april 1986, s. 523-524:

"J: Ja, då först sneddar jag över Luntmakargatan själv [till den vänstra sidan av barackerna från SE:s förmodade håll sett] och ser honom [GM] springa trappan med två, tre trappsteg i taget.
F: Han tar så många steg i taget?
J: Två i alla fall. Och så vänder jag blicken mot Sveavägen och tänkte kolla vad som händer där nere, ska-, om jag ska dit själv och hjälpa-, om jag behövs där nere.
[...]
J: Men jag såg då att det kom folk dit och hjälpte till där nere.
F: Det kan du se, ja.
J: Det kunde jag se då.
F: Han springer då hela tiden uppför trapporna då samtidigt?
J: Samtidigt, ja.

F: Jaha.
J: Jag står precis vid korsningen, så att jag ser både trappan och Sveavägen och Luntmakargatans längd där så att ...
[...]
F: Var befinner han sig då i trappan?
J: Då är [sic? har?] han nog hunnit över häften av trappan."

SE håller alltså fast vid sin observation från dag 1, och den han ser är LJ.

Hade GM kunnat se att LJ stod och tittade ner på Sveavägen i några sekunder genom att kasta en blick över axeln, högst upp i trappen?

Ja återigen manipulering från TP. Det står även i första förhören att SE inte ser någon flyende GM från brottsplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in