Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Jag använder inte ordet "starkt" (stöd för)... Det är ditt påstående. Bara för att klargöra det.
I fallet med väktarna så framkommer som du alltså fått fram en rad uppgifter på vad SE ska sagt då han återvände. Nu var det ju så att de förhördes ganska sent av polis, men även Per Häggström har fått fram flertalet av dessa uppgifter när han talat med väktarna under våren.
Så att bara sopa bort alla p.g.a. att väktarna förhörs i juni luktar mer desperation snarare än annat.
Se Thomas Petterssons svar till Sanningskommissionen
https://sanningskommissionen.com/2019/03/thomas-petterssons-svar-kring-skandiamannen/
Det räcker egentligen med att EN uppgift är helt korrekt och upplevd av SE för att han ska vara ett vittne. Det är desto fler uppgifter som måste förklaras bort för att få honom till GM.
Uppgift om den konstgjorda andningen kommer från Henry O.
Anna-Lisa Gahn ca kl23:35-23:45 den 28/2
https://wpu.nu/images/3/3d/Pol-1986-06-10_EA9982-04_F%C3%B6rh%C3%B6r_med_Anna-Lisa_Gahn_.pdf- "det är en man som har blivit skjuten där borta och dom säger att det är OP"
- "jag kom precis, sa han, och jag hörde skottet sahan, jag trodde det var en avgasknall"
- "han hade varit framme då och tittat och berättade att det vällde fram blod ur munnen"
- "så tyckte han att polisen var så väldigt brysk mot henne [LP]"
- "han hade pratat med polisen och blivit hörd av dom".
- "han tyckte att polisen hade varit så ..." [brysk?]
- "han sa så här också att han var så liten den här mannen"
Henry Olofsson, ca kl.23:35-23:45 den 28/2
https://wpu.nu/images/d/d7/Pol-1986-06-12_0855_EA9982-02_F%C3%B6rh%C3%B6r_med_Henry_Olofsson.pdf- "berättade att det var en man som hade blivit skjuten borta vid t-banenergången vid Tunnelgatan ."
- "det var någon som sagt att det var Olof Palme men det trodde han inte för att mannen ifråga var så liten"
- "att kvinnan som stod bredvid tyckte han inte liknade Lisbeth Palme ."
- "Tyckte det var lite otroligt att han skulle kunna bli skjuten då."
- "Men så sade han att det var en man som hade sagt att, han hade tydligen frågat den här mannen som påstått att det var Olof Palme att du skämtar väl, och då sade mannen att det här är ingenting man skämtar om."
- "när han pratade att han hade tydligen gått fram och hjälpt till att vända den här mannen som hade blivit skjuten tillrätta, lagt honom på rygg så att säga. Men senare när han, ett par minuter senare när han var mer redlig så att säga så fick jag inte alls det intrycket, att han var en bit ifrån när det hände och han gick fram och tittade vem det var medan de personerna som tog hand om Olof Palme som hade blivit skjuten, hade vänt honom r ätt och försökt ge konstgjord andning."
Roland Bergström ca kl.11:30-11:40 den 1/3
https://wpu.nu/images/7/76/Pol-1986-06-09_13.30_EA9982-3_F%C3%B6rh%C3%B6r_Roland_Bergstr%C3%B6m.pdf- Att SE "innan hade ringt Rolands chef Ingemar Börjesson" (för att få hjälp med utstämplingstiden)
- Att SE "påstod då att polisen och journalister ville veta en exakt tid eftersom det förekom olika tidangivelser."
- Att "man ringde från tidningar i Oslo bland annat."
- Att han(SE) "gav intryck av att det ringde från många håll"
- Att han(SE) "verkade väldigt,ja, han verkade, inte chockad kanske men ändå ganska omtumlad."
- Att han(SE) "berättade just då att han hade gått ut från Skandia, när han kom vid Götabanken så
- hade det här skottet hörts. Han tänkte inte så mycket på att det var ett skott utan trodde mer att det var något oljud från trafiken."
- Att "det han(SE) då meddelade mig så hade han alltså varit en av dom första framme hos Palme."
- Att "det var inte särskilt mycket(blod) sade han utan han låg på rygg och han blödde ur munnen."
- Att "vi vände honom i framstupa sidoläge. Då sade jag(Roland), var du(SE) med och gjorde det. Ja, just det, vi var några stycken sade han som gjorde så.
- Att "Det verkade inte vara någon större fara med henne(Lisbeth) sade han för hon rusade ut i gatan ett par gånger och viftade på bilar och sade någonting om ''att min man har blivit skjuten''."
- Att "Så frågade jag(Roland) honom också om han såg att det var Palme."Nej, sade han , det gjorde jag inte. Det blev jag inte klar över förrän det var någon flicka där som frågade mig om jag såg vem det var" . Nej, hade han svarat. såg du inte att det var Olof Palme hade hon sagt då flickan."
- Att "I den här vevan så berättade han(SE) då också att , han berättade att det var en bil som var nära här. Och som jag(Roland) uppfattade det så var det en taxibilen han syftade på."
- Att "..han(SE) berättade också att när polisen kom, och han sa att de kom väldigt snabbt. Så sprang han in efter dom in i Tunnelgatsgränden och motivet att han sprang efter det var att han fick uppfattningen att de hade fått ett felaktigt signalement på gärningsmannen. Just det här med kepsen och trenchcoat. Så sade han så var ju jag klädd och jag sprang efter dem för att tala om att det var fel''. Men han hann inte ifatt dom utan hade väl återvänt då utan det."
- Att "Sedan berättade han då också att han hade ju missat sitt tåg. Och jag, dessa tider är jag säker på, det jag säger nu är jag nästan säker på, och det är att jag fick intrycket av att han senare ringde efter en taxi och åkte hem. Att han sade till mig att han fick ta taxi. Men jag är inte hundra procent säker just på den uppgiften."
- Att "..han hade återvänt till Skandia också."
-"Och då sade jag(Roland) det att gick du direkt ut på gatan då, stannade du inte och prata med vakterna någonting. Nej, jag(SE) gick direkt ut."
Du skriver så här:
"Och i andra ändan av detta har vi en GM som vänder sig om och lägger flertalet saker på minnet.
LJ, framstupa sidoläge, konstgjord andning och nu även Lisbeth ute i gatan."
Jag försöker bryta ner vad han säger dag 1 och redovisar 13 utsagor som med all sannolikhet har hänt. Som du kan se är det inte särskilt svårt att lägga dessa på minnet om han läst i media och vad han själv kan ha sett i egenskap av GM. Det är inte direkt Nya Testamentet han rabblar upp. Dessa utsagor har polisen naturligtvis kollat upp.
Ni måste börja titta till helheten någon gång i denna tråd. Det han säger till väktarna skiljer sig rätt så markant mot vad han säger den 1 mars. Det han säger den 1 mars är dessutom några oscillarande historier. Som vi sett också så lånar han från media, eller har Ni helt glömt det?
Att SE kommit till mordplatsen 5-6 sekunder efter skotten är orimligt, att SE hjälpt till med livräddning är orimligt, att SE sprungit in i gränden är orimligt, att SE blivit nekad att lämna uppgifter till polisen är orimligt, att SE sett mördaren men inte får fram det till någon den 28 feb är orimligt, att SE varit 20 min på mordplatsen utan att någon sett honom är orimligt osv.
Även Ni måste väl kunna förstå att hans berättelser inte går ihop? Ni måste väl kunna göra sannolikhetsbedömningar? Det finns inget som direkt tyder på att han varit på mordplatsen någon längre tid utifrån hans berättelser eller hur? Hans uppgifter är centrerade kring ca 23.22.15 - 23.25.15, vilka finns väl beskrivna i media redan dag 1. Hur poliserna anländer och i vilken ordning och vad dom gör finns väl beskrivet i media. Gör jobbet och läs någon gång, det har jag gjort och jag är inte det minsta desperat. Skäligen misstänkt är rätt utan tvekan.
Att man inte kan hitta något alibi för SE efter alla dessa år talar sitt tydliga språk då det räcker att en endast lite grej han säger går att bevisa. Dit når tyvärr inte era argument, tragiskt att Ni orkar fortsätta måste jag säga. Ni pratar om att han omöjligen kan ha haft ett vapen, det är ungefär i samma anda som Holmer tänkte. Att senaste PU är så påverkad av en kvinna från Åland så att dom inte kunnat tänka själva och att SE hoppat in på Bohemia är i stil med hur Lars Krantz resonerar. Att säga att SE omöjligen kan ha hämtat sina berättelser ifrån media och det han sett i egenskap som GM är ju inget annat än trams. Också alla dessa "det kan vara" för varje enskilt argument, inget helhetstänk alls. Om Ni överhuvudtaget ska bli tagna på allvar är det dags för en kvalietshöjning från förnekarsidan. Snacka om desperata argument. Lågvatten typ 100%