2021-10-28, 13:14
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast vaccinerade behöver fortfarande testa sig vid symptom innan den första november och vård och omsorg personal behöver testa sig vid symptom, även fast de är vaccinerade.

Det kanske är läge för dig att gå in på Folkhälsomyndighetens sajt och se vad de, verkligen skriver!

Nej, FHM har jag och många andra 0 tilltro till. Jag har sparat på hårddisk Tegnells alla uttalanden sen pandemins start, alla scenarior, gissningar etc etc. Det målar upp en skräckbild.

Jag personligen, tycker man måste lida av en psykisk störning om man blint litar på allt som kommer från FHM.
Citera
2021-10-28, 13:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast vaccinerade behöver fortfarande testa sig vid symptom innan den första november och vård och omsorg personal behöver testa sig vid symptom, även fast de är vaccinerade.

Det kanske är läge för dig att gå in på Folkhälsomyndighetens sajt och se vad de, verkligen skriver!

När regeringen återinförde karensdagen så blev det ju en signal att sluta testa sig samt att gå till jobbet snorig. Varför ska man ta en karensdag för att undvika smitta antivaxxers?

Jag bryr mig iallafall inte längre. Antivaxxers kan stanna hemma om de inte vill bli smittade....

Sambon som jobbar på skola har även berättat att lärarna går till skolan snuviga nu o endast sjukskriver sig om de är helt sänkta.

Sambon blev snuvig o jobbade nästan en hel vecka innan hon blev dålig tillräckligt för att inte orka jobba. Hon var då hemma en vecka innan hon återgick till jobbet. Totalt var hon symptomatisk två veckor vilket ändå hade varit för länge för att kunna hålla sig hemma utan läkarintyg. Så glöm att det är möjligt att hålla sig hemma vid minsta symptom längre.

Sambon hade låg syresättning tidvis med under 90% så man kan ju undra vad hon hade....
Citera
2021-10-28, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag tror att vi klarade oss pga mycket bättre genomsnittlig hälsa, möjligen på grund av genetiska förutsättningar, och en mindre andel som inte kan arbeta hemifrån.

I Italien var mycket av problemen kanske relaterade till generationsboenden och i viss mån sociokulturella beteendemönster.

I Storbritannien bor det för många människor på för lite yta, många dessutom i ganska vanskliga utanförskapsområden med sanitära missförhållanden. Men inte minst är man genomsnittligt sett inte speciellt hälsosam med en stor andel av befolkningen i gruppen överviktiga och kraftigt överviktiga. Man hade inget annat val än att stänga ned, det lades in över 4,000 personer PER DAG för vård av allvarlig COVID och två veckor till så hade sjukvården havererat helt och hållet med folk som dog i hemmen eller på gatan utanför sjukhuset som resultat. Ett stort antal trusts rapporterade i första kvartalet 2021 att man hade 100% beläggning. Det stod ambulanser på kö utanför sjukhuset med COVID-patienter.

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4980

NHS hade havererat om man inte stängt ned.

Jag håller med om din övergripande analys av de olika skillnaderna i hälsa, demografi m.m som avgör utfallet i antal döda.

Vad jag däremot inte håller med om är effekten av nedstängningen. Covid19 peaken avtar redan när man byter strategi och stänger ner.

Men ännu mer relevant är det kanske att man fick ännu en våg trots att det var nedstängt. Så relationen till dessa åtgärder och covidsmitta är som jag skrev, högst tveksam med svaga eller nästan inga bevis. Som det ser ut just nu riskerar massdöden man försökte undvika att garanteras om belastningen nu ökar igen och det behöver inte vara covid.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du låter nästan lite konspiratorisk tycker jag :-)

Hoppas det går snabbt nu att vaccinera alla en tredje gång.

Det ska ha gått minst 6 månader sen andra dosen innan du tar nr 3 så kommer ta tid...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, diskussionen gällde om det skulle KUNNA dö ut. Det kan det naturligtvis. Huruvida det gör det eller inte är en annan fråga.

Om du frågar vad JAG tror så tror jag att den sammanlagda immuniteten globalt så småningom når en sådan nivå att viruset dels får svårt att replikera i sådana mängder att man utvecklar svår sjukdom, men framför allt att när viruset väl muterar (det kommer det göra) kommer det ändå inte att kunna mutera så långt att den immunitet som finns inte klarar av att hantera infektionen på samma sätt som vid en vanlig förkylning. Så, har du drabbats av COVID-19 blir du inte drabbad igen förrän viruset muterar, och när det gör det är immunförsvaret tillräckligt nära för att fixa saken utan att det blir värre än en förkylning eller på sin höjd lite feber och halsont.

Om du kikar på de andra endemiska coronavirusen så finns de kvar trots att de cirkulerat i 100-tals till 1000-tals år. Immuniteten hjälper till att minska allvarlig sjukdom även där men har inte lett till deras försvinnande.
Citera
2021-10-28, 13:27
Medlem
Vaccinet är alltså så dåligt att det krävs tvångsvaccinering.
Citera
2021-10-28, 13:28
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om du kikar på de andra endemiska coronavirusen så finns de kvar trots att de cirkulerat i 100-tals till 1000-tals år. Immuniteten hjälper till att minska allvarlig sjukdom även där men har inte lett till deras försvinnande.
Ja, det är som sagt vad jag TROR kommer ske även med detta virus.
Citera
2021-10-28, 13:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nej, FHM har jag och många andra 0 tilltro till. Jag har sparat på hårddisk Tegnells alla uttalanden sen pandemins start, alla scenarior, gissningar etc etc. Det målar upp en skräckbild.

Jag personligen, tycker man måste lida av en psykisk störning om man blint litar på allt som kommer från FHM.

Tegnell är ingen ofelbar Gud! Han kan endast göra bedömningar om en aktuell situation. Men som helhet så tycker jag att rregeringen och FHM skött sig ganska bra. Tidigare gräns restriktioner och en bättre lägesbild över hur det, verkligen, såg ut inom äldrevården är dock två saker de kan lastas för, liksom att, helt, avfärda alla tankar på en kortare lockdown.

Men jag har ändå viss förståelse för det bakomliggande tänkandet bakom regeringen och myndigheternas agerande under senvintern/våren 2020:

SARS blev aldrig en riktig pandemi.

Om det blir en pandemi i alla fall så kan smittan ändå inte stoppas i längden.

Det kan ta upp till 10 år att utveckla ett effektivt vaccin.
Citera
2021-10-28, 13:34
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det är först när något annat bolag lanserar ett "delta" vaccin som det skulle bli intressant för Pfizer att lansera sitt. Finns ingen anledning att ligga långt före alla andra..... Kanske inväntar att alla hinner ta 3dje sprutan för att sen sälja på nr 4 som en delta boost?

En möjlighet för Putin att lansera "sputnik-delta"?
De började kliniska studier i Augusti på en modifikation som täcker hela sekvensen(av spikproteinet) för Delta-varianten:
While Pfizer and BioNTech believe a third dose of BNT162b2 has the potential to preserve the highest levels of protective efficacy against all currently tested variants including Delta, the companies are remaining vigilant and are developing an updated version of the Pfizer-BioNTech COVID-19 vaccine that targets the full spike protein of the Delta variant. The first batch of the mRNA for the trial has already been manufactured at BioNTech’s facility in Mainz, Germany. The Companies anticipate the clinical studies to begin in August, subject to regulatory approvals.
https://investors.biontech.de/news-releases/news-release-details/pfizer-and-biontech-provide-update-booster-program-light-delta
Citera
2021-10-28, 13:34
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Jag håller med om din övergripande analys av de olika skillnaderna i hälsa, demografi m.m som avgör utfallet i antal döda.

Vad jag däremot inte håller med om är effekten av nedstängningen. Covid19 peaken avtar redan när man byter strategi och stänger ner.

Men ännu mer relevant är det kanske att man fick ännu en våg trots att det var nedstängt. Så relationen till dessa åtgärder och covidsmitta är som jag skrev, högst tveksam med svaga eller nästan inga bevis. Som det ser ut just nu riskerar massdöden man försökte undvika att garanteras om belastningen nu ökar igen och det behöver inte vara covid.
Jag skulle säga att Storbritannien haft fyra eller till och med fem vågor. Varje gång man stängt ned har man kunnat skönja en ganska kraftig nedgång i antal smittade, och den kommer efter lite drygt två veckor. Varje gång. Så att dessa nedstängningar fungerar råder det inget tvivel om. Däremot kan man fråga sig hur de bär sig åt för att smittan ökar så dramatiskt varje gång den får fäste igen, trots att de pressat ned antalet smittade.
Citera
2021-10-28, 13:40
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
De började kliniska studier i Augusti på en modifikation som täcker hela sekvensen(av spikproteinet) för Delta-varianten:
While Pfizer and BioNTech believe a third dose of BNT162b2 has the potential to preserve the highest levels of protective efficacy against all currently tested variants including Delta, the companies are remaining vigilant and are developing an updated version of the Pfizer-BioNTech COVID-19 vaccine that targets the full spike protein of the Delta variant. The first batch of the mRNA for the trial has already been manufactured at BioNTech’s facility in Mainz, Germany. The Companies anticipate the clinical studies to begin in August, subject to regulatory approvals.
https://investors.biontech.de/news-releases/news-release-details/pfizer-and-biontech-provide-update-booster-program-light-delta
Nej, försöket är registrerat och i registreringen angavs att rekryteringen skulle inledas i Augusti, men så skedde aldrig.
Citera
2021-10-28, 13:42
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
När regeringen återinförde karensdagen så blev det ju en signal att sluta testa sig samt att gå till jobbet snorig. Varför ska man ta en karensdag för att undvika smitta antivaxxers?

Jag bryr mig iallafall inte längre. Antivaxxers kan stanna hemma om de inte vill bli smittade....

Sambon som jobbar på skola har även berättat att lärarna går till skolan snuviga nu o endast sjukskriver sig om de är helt sänkta.

Sambon blev snuvig o jobbade nästan en hel vecka innan hon blev dålig tillräckligt för att inte orka jobba. Hon var då hemma en vecka innan hon återgick till jobbet. Totalt var hon symptomatisk två veckor vilket ändå hade varit för länge för att kunna hålla sig hemma utan läkarintyg. Så glöm att det är möjligt att hålla sig hemma vid minsta symptom längre.

Sambon hade låg syresättning tidvis med under 90% så man kan ju undra vad hon hade....
Gillar att du tycker dig skönja detta beteende nu som först. Stor humor. Få svenskar har brytt sig ens under 2020. Din sambos beteende är således inte ett dugg "edgy" utan snarare det normalläge som har rått utanför covidianernas säkra men pyttesmå, isolerade bubblor.

(Och det är inte "antivaxxers" som kommer stanna hemma. De flesta "antivaxxers" skiter fullständigt i pandemin. Huvudargumentet att inte ta vaccinet är ju att det inte behövs!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in