2021-10-28, 12:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror inte det är uppdaterade doser, har inte läst något sådant. Det verkar ju som ett längre intervall mellan doserna ger ett bättre immunsvar. Jag vet inte vad de har för intervall mellan sprutorna numera.

Jag har hört att det är fyra veckor numera som rekommenderas till tonåringar som vaccineras nu. Dvs, de mellan 12-16 år. När FHM förlängde intervallet i våras till sju veckor var det inte föra att de vaccinerade skulle få bättre immunitet, utan för att fler snabbare skulle få första dosen. Anledningen till det var väl att de hade fått för sig att det skulle se bättre ut. Man kunde säga att "fler var vaccinerade". Sedan visade det ju sig att det krävdes två sprutor för att ge något skydd, speciellt mot deltan, så högst osäkert huruvida det var en klok åtgärd eller inte.
Citera
2021-10-28, 12:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Håller med till viss del. Dock fortsätter FHM, politiker och Tegnell att skuldbelägga de ovaccinerade för den fortsatta smittan vilket är helt fel då smittan drivs på i högvaccinerade områden i högre grad.

Det blir ett sorts utmålande av en grupp i samhället som valt att inte vaccinera sig.

Ungefär som SD utmåla gruppen invandrare som ett problem.
På presskonferensen i går, var det en fråga om det faktum att 37% av alla fall är bland fullvaccinerade.

Det här fick knappt diskuteras utan man avbröt och nämnde att 80% är vaccinerade.

Men denna siffran gäller ju över 16 år. Samtidigt är de flesta som smittas yngre personer.

Förra veckan var ca 1500 av de 4000 ny smittade under 20 år.

16-19 år är vaccinationstäckningen 51% och under 16 år 0%.

Citat:
Skumt, jag har folk på arbetet som springer runt snoriga och hostiga samt fullvaccade. Där är direktiven att man inte behöver testa sig om man är vaccinerad. Är det något jag ska ta upp med chefen isåfall? Vart hittar du att man måste testa sig några dagar till?

Ja, jag litar inte på FHM överhuvudtaget. Förtroendet har förbrukats många gånger om.

Jag tror som sagt att det här bara är början.

Med tanke på att vi testa förra veckan färre en samma tidpunkt förra året och att vi testa färre för var vecka som går. Tror jag att man redan börjat. Men det var också enklare förra året. Det var inte lika mycket andra virus som skapade liknade symptomet då.
Dessa personer rekommenderas inte testning från 1 november
Dessa grupper rekommenderas att stanna hemma om de får symtom men behöver från 1 november inte testa sig:

Barn, unga och vuxna som är fullvaccinerade eller har haft bekräftad covid-19 de senaste sex månaderna och som inte ingår i någon av grupperna ovan.

Barn som inte börjat skolan (under cirka sex år).
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/det-har-galler-fran-den-1-november/
Senast redigerad av virvelbagg 2021-10-28 kl. 12:55.
Citera
2021-10-28, 12:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ett annat tips är att lugna ner dig lite, du har redan ett mycket bra skydd. Du börjar mer låta som en sprutnarkoman än covid-orolig.

Nja, varar skyddet bara i sex månader är jag snart utan skydd, då jag blev vaccinerad i maj. Jag undrar vad ett sådant där antikroppstest skulle visa faktiskt.
Citera
2021-10-28, 12:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nja, varar skyddet bara i sex månader är jag snart utan skydd, då jag blev vaccinerad i maj. Jag undrar vad ett sådant där antikroppstest skulle visa faktiskt.

Jag tror det är väldigt individuellt, men vad jag tror spelar ju ingen roll. Jag blev också nyfiken på det där testet, ska nog köpa ett och testa.
Citera
2021-10-28, 12:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) kräver bättre framförhållning och tydligare besked från staten om hur tidsplanen för den tredje dosen vaccin ska se ut i olika åldersgrupper. Det ser ut att bli en repris på det tidigare vaccinkaoset igen inför den 3:e sprutan.

Vilket kaos? Men jag tycker att man borde ha valt exakt samma prioriteringsordning som man hade förra våren, alltså börja med priogrupp 1 och två:

Medicinska riskgrupper
Särskilda boenden
Äldreomsorgs personal
Sjukvårds personal
LSS boende
LSS personal
Alla 70 plusare

Och sedan följt upp med priogrupp 3

Viss annan personal som möter allmänheten ofta och nära.
Citera
2021-10-28, 13:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Håller med till viss del. Dock fortsätter FHM, politiker och Tegnell att skuldbelägga de ovaccinerade för den fortsatta smittan vilket är helt fel då smittan drivs på i högvaccinerade områden i högre grad.

Det blir ett sorts utmålande av en grupp i samhället som valt att inte vaccinera sig.

Ungefär som SD utmåla gruppen invandrare som ett problem.

Nej jag håller inte med din offerkofta. Faktum är att ovaccinerade har lättare att bli smittade än vaccinerade. Detta gör att smitta lättare sprids ibland ovaccinerade, (även fast även vaccinerade kan föra smitta vidare, om, de blivit smittade).
Citera
2021-10-28, 13:10
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Vi struntar i vaccinet, jag har massor av invändningar, men låt oss bara säga att det är 100% felfritt.

Frågan är när vi visste att det skulle gå snabbt.

Jag tror det är andra faktorer som spelar in här. Restriktionerna har extremt dålig vetenskaplig grund och sjukhusen klarade sig i Sverige, även NHS klarade sig.
Jag tror att vi klarade oss pga mycket bättre genomsnittlig hälsa, möjligen på grund av genetiska förutsättningar, och en mindre andel som inte kan arbeta hemifrån.

I Italien var mycket av problemen kanske relaterade till generationsboenden och i viss mån sociokulturella beteendemönster.

I Storbritannien bor det för många människor på för lite yta, många dessutom i ganska vanskliga utanförskapsområden med sanitära missförhållanden. Men inte minst är man genomsnittligt sett inte speciellt hälsosam med en stor andel av befolkningen i gruppen överviktiga och kraftigt överviktiga. Man hade inget annat val än att stänga ned, det lades in över 4,000 personer PER DAG för vård av allvarlig COVID och två veckor till så hade sjukvården havererat helt och hållet med folk som dog i hemmen eller på gatan utanför sjukhuset som resultat. Ett stort antal trusts rapporterade i första kvartalet 2021 att man hade 100% beläggning. Det stod ambulanser på kö utanför sjukhuset med COVID-patienter.

Citat:
In a statement the association said, “We are hearing stories of several trusts across London and the South East having to ration oxygen, with target saturations for normal oxygenation having to be dropped as a result of fears of running out. Emails from trusts are being circulated asking already exhausted staff who have worked non-stop during the pandemic to cancel their annual leave, and consider taking on extra shifts.

“The situation has been compared to field hospitals in active war zones, with several patients being seen and treated whilst still in the backs of ambulances, sharing cubicles in the emergency department, or lining up the corridors due to a lack of space.”

Zainab Najim, secretary of the Doctors’ Association UK and a member of its GP committee, said the government needed to provide urgent guidance and support for the NHS, as it was “crumbling.”

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4980

NHS hade havererat om man inte stängt ned.
Citera
2021-10-28, 13:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Skumt, jag har folk på arbetet som springer runt snoriga och hostiga samt fullvaccade. Där är direktiven att man inte behöver testa sig om man är vaccinerad. Är det något jag ska ta upp med chefen isåfall? Vart hittar du att man måste testa sig några dagar till?

Ja, jag litar inte på FHM överhuvudtaget. Förtroendet har förbrukats många gånger om.

Jag tror som sagt att det här bara är början.

Fast vaccinerade behöver fortfarande testa sig vid symptom innan den första november och vård och omsorg personal behöver testa sig vid symptom, även fast de är vaccinerade.

Tilläggas skall att de som har haft, bekräftad Covid-19 under det senaste halvåret, inte behöver testa sig heller, såvida de inte är vård och omsorg personal.

Det kanske är läge för dig att gå in på Folkhälsomyndighetens sajt och se vad de, verkligen skriver!
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-10-28 kl. 13:17.
Citera
2021-10-28, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Stämmer nog att det blir svårt då men vet vi något om coronan kan smitta människor av ett djur som smittats av viruset?

Vi vet att t.ex. minkar kan smittas men smittar de sedan människor?

Sannolikt ja. Minkvarianterna uppvisar specifika förändringar som sedan även setts hos människa.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/december/inte-samma-virusvariant-hos-svenska-och-danska-minkar/
Citera
2021-10-28, 13:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
tycker det borde finnas ett ekonomiskt incitament för Pfizer att leverera ett vaccin som är up to date. I annat fall lär ju ingen vilja köpa deras vaccin.

Det är först när något annat bolag lanserar ett "delta" vaccin som det skulle bli intressant för Pfizer att lansera sitt. Finns ingen anledning att ligga långt före alla andra..... Kanske inväntar att alla hinner ta 3dje sprutan för att sen sälja på nr 4 som en delta boost?

En möjlighet för Putin att lansera "sputnik-delta"?
Citera
2021-10-28, 13:13
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej jag håller inte med din offerkofta. Faktum är att ovaccinerade har lättare att bli smittade än vaccinerade. Detta gör att smitta lättare sprids ibland ovaccinerade, (även fast även vaccinerade kan föra smitta vidare, om, de blivit smittade).

Den största studien som gjorts bevisar motsatsen, att vaccinerade inte driver smittan. Men vad vet jag.

Jag har naturlig immunitet sen augusti så jag kommer inte ta sprutan.

Skulle vara intressant att se vad antikroppstest visade på vaccinerade under period 0-3 månader och 0-6, samt 6-12.

Studien från Israel visade att naturlig immunitet är överlägsen vaccin. Eftersom många redan varit smittade och har immunitet så undrar man vad hetsen handlar om.

När Fauci inte på direktsänd tv kan ge ett svar om naturlig immunitet öht väcker det varningsflaggor.

Offerkofta köper jag inte. Jag tycker "ovaccinerade" är en negativ term i dagens samhälle och utmålas som spridare, anti-vaxxare och problemet man måste ta itu med för att komma ur smittan.
Citera
2021-10-28, 13:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det är först när något annat bolag lanserar ett "delta" vaccin som det skulle bli intressant för Pfizer att lansera sitt. Finns ingen anledning att ligga långt före alla andra..... Kanske inväntar att alla hinner ta 3dje sprutan för att sen sälja på nr 4 som en delta boost?

En möjlighet för Putin att lansera "sputnik-delta"?

Du låter nästan lite konspiratorisk tycker jag :-)

Hoppas det går snabbt nu att vaccinera alla en tredje gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in