Citat:
Ursprungligen postat av
EricBe
Vi struntar i vaccinet, jag har massor av invändningar, men låt oss bara säga att det är 100% felfritt.
Frågan är när vi visste att det skulle gå snabbt.
Jag tror det är andra faktorer som spelar in här. Restriktionerna har extremt dålig vetenskaplig grund och sjukhusen klarade sig i Sverige, även NHS klarade sig.
Jag tror att vi klarade oss pga
mycket bättre genomsnittlig hälsa, möjligen på grund av genetiska förutsättningar, och en mindre andel som inte kan arbeta hemifrån.
I Italien var mycket av problemen kanske relaterade till generationsboenden och i viss mån sociokulturella beteendemönster.
I Storbritannien bor det för många människor på för lite yta, många dessutom i ganska vanskliga utanförskapsområden med sanitära missförhållanden. Men inte minst är man genomsnittligt sett inte speciellt hälsosam med en stor andel av befolkningen i gruppen överviktiga och kraftigt överviktiga. Man hade inget annat val än att stänga ned, det lades in över 4,000 personer PER DAG för vård av allvarlig COVID och två veckor till så hade sjukvården havererat helt och hållet med folk som dog i hemmen eller på gatan utanför sjukhuset som resultat. Ett stort antal trusts rapporterade i första kvartalet 2021 att man hade 100% beläggning. Det stod ambulanser på kö utanför sjukhuset med COVID-patienter.
Citat:
In a statement the association said, “We are hearing stories of several trusts across London and the South East having to ration oxygen, with target saturations for normal oxygenation having to be dropped as a result of fears of running out. Emails from trusts are being circulated asking already exhausted staff who have worked non-stop during the pandemic to cancel their annual leave, and consider taking on extra shifts.
“The situation has been compared to field hospitals in active war zones, with several patients being seen and treated whilst still in the backs of ambulances, sharing cubicles in the emergency department, or lining up the corridors due to a lack of space.”
Zainab Najim, secretary of the Doctors’ Association UK and a member of its GP committee, said the government needed to provide urgent guidance and support for the NHS, as it was “crumbling.”
https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4980
NHS hade havererat om man inte stängt ned.