2021-10-28, 13:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Den största studien som gjorts bevisar motsatsen, att vaccinerade inte driver smittan. Men vad vet jag.

Jag har naturlig immunitet sen augusti så jag kommer inte ta sprutan.

Skulle vara intressant att se vad antikroppstest visade på vaccinerade under period 0-3 månader och 0-6, samt 6-12.

Studien från Israel visade att naturlig immunitet är överlägsen vaccin. Eftersom många redan varit smittade och har immunitet så undrar man vad hetsen handlar om.

När Fauci inte på direktsänd tv kan ge ett svar om naturlig immunitet öht väcker det varningsflaggor.

Offerkofta köper jag inte. Jag tycker "ovaccinerade" är en negativ term i dagens samhälle och utmålas som spridare, anti-vaxxare och problemet man måste ta itu med för att komma ur smittan.

Ja, vaccinerade, kan, driva smittspridningen, om, de blir smittade. Precis detsamma gäller de som fått immunitet genom en genomgången SARS-COV2 infektion.

Ja, immunitet genom genomgången SARS-COV2 infektion ger ett bredare och långvarigare skydd jämfört med endast vaccinerade. Dock har vaccinerade ett bra skydd emot sjukdom upp till 6 månader efter andra dosen och ett utmärkt skydd emot allvarlig sjukdom betydligt längre än så.

Bäst immunitet får man dock genom att både "naturlig" immunitet och vaccin.

CDC har ljugit om just det du nämner, vilket, inte, hjälper vaccinationsarbetet i USA. I Sverige kommer de som inte jobbar inom vård och omsorg att slippa testa sig vid symptom ifrån den 1 november, om, de, antingen är vaccinerade, eller haft en, konstaterad, genomgången SARS-COV2 infektion under de senaste 6 månaderna.

Nu skall jag, strax, se på Folkhälsomyndighetens pressträff. Gör det, gärna, du också!
Citera
2021-10-28, 13:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag tycker du är inne på ett mycket intressant spår.
Visst borde det vara så.
Jag fick t.ex. mässlingen som barn och sedan aldrig mer fått det.
Borde vara motsvarande.
Nu vaccineras barn och det verkar bestående skydd och troligen har sådan barn inte fullt av antikroppar efter typ 10-20 år.
Kul att åtminstone någon reagerade på min fundering.
För mig förefaller det högst märkligt att detta inte diskuteras. Har vi inte fortfarande väldigt låg belastning på IVA, trors ökad smittspridning och vaccinens påstått avtagande skyddseffekt?
Citera
2021-10-28, 13:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
När regeringen återinförde karensdagen så blev det ju en signal att sluta testa sig samt att gå till jobbet snorig. Varför ska man ta en karensdag för att undvika smitta antivaxxers?

Jag bryr mig iallafall inte längre. Antivaxxers kan stanna hemma om de inte vill bli smittade....

Sambon som jobbar på skola har även berättat att lärarna går till skolan snuviga nu o endast sjukskriver sig om de är helt sänkta.

Sambon blev snuvig o jobbade nästan en hel vecka innan hon blev dålig tillräckligt för att inte orka jobba. Hon var då hemma en vecka innan hon återgick till jobbet. Totalt var hon symptomatisk två veckor vilket ändå hade varit för länge för att kunna hålla sig hemma utan läkarintyg. Så glöm att det är möjligt att hålla sig hemma vid minsta symptom längre.

Sambon hade låg syresättning tidvis med under 90% så man kan ju undra vad hon hade....

Tja, kan ju varit Covid-19. Själv är jag, mer eller mindre, snuvig hela vinterhalvåret. Men under försommaren i år, efter en vaccindos, så fick jag en kopiös snuva under en vecka, vilket kunde varit symptom på SARS-COV2 Delta-varianten infektion. Jag kände mig inte sjuk, så jag testade mig inte och stannade inte hemma, vilket jag har lite dåligt samvete för. Nu är det FHM:s presskonferens!
Citera
2021-10-28, 14:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Sveriges Television citerar Anders Tegnell på presskonferensen:
– Vi börjar med att återigen trycka på det viktigaste vi kan göra just nu, och det är att så många som möjligt vaccinerar sig.
– Vi har tagit ett par beslut om påfyllnadsdoser så att ingen tappar skyddet. Men det finns inga tecken på i Sverige att någon tappat skyddet på individnivå. Men vi vill ligga lite i framkant vad gäller att fylla på.
Är det sant att ingen har tappat skyddet?

Det skulle vara intressant ifall skribenten "Virvelbagg" kan jämföra Anders Tegnells uttalande med siffror över genombrottsinfektioner.
Citera
2021-10-28, 14:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag fattar inte hur den utvecklingsstörde Tegnell fått fortsätta.

Ska du bara gissa, håll käften. Kom med fakta och sluta med dina efterblivna gissningar. Du har haft fel pandemin igenom.

"20-40-åringar är inte vaccinerade i lika hög grad som andra, det är förmodligen de som kommer att driva smittspridningen"

Förmodligen. Kanske. Troligtvis. Men du vet inte. Men du gör ett uttalande om det. Då är det bättre att inte välja sida och säga "vi vet inte" och "vi fortsätter med vårt jobb att nå ut med vaccin till alla."
Du är en väldigt arg (förmodligen)ung man (eller kvinna). Jag gissar dock. Jag är nog 100% säker på att du är arg, 80% säker på att du är ung och 90% säker på att du är en man.

Ifall du är 90% säker på någonting ska hända och ska förmedla det till någon. Hur säger du då?

Säger du att du vet att det ska hända, säger du att du inte vet, eller säger du att det förmodligen kommer att hända?

Enkel fråga som jag förmodligen inte får ett rakt svar på.
Citera
2021-10-28, 14:44
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du är en väldigt arg (förmodligen)ung man (eller kvinna). Jag gissar dock. Jag är nog 100% säker på att du är arg, 80% säker på att du är ung och 90% säker på att du är en man.

Ifall du är 90% säker på någonting ska hända och ska förmedla det till någon. Hur säger du då?

Säger du att du vet att det ska hända, säger du att du inte vet, eller säger du att det förmodligen kommer att hända?

Enkel fråga som jag förmodligen inte får ett rakt svar på.

När det handlar om en pandemi som skördat miljoner liv så hade jag inte sagt något spekulativt öht. Det är snarare praxis att säga för lite än för mycket. Tegnell gör tvärtom och säger för mycket men använder dessa ord som skydd så han inte kan stå till svars för sina uttalanden sen.

Då dessa uttalanden dessutom indirekt påverkar människor bör han vara än mer försiktig.

Du verkar ju dock lika blåst som mannen i fråga och den klassiska urtypen av "dumgod svensk" så att du ska dra en slutsats av några mått är en önskedröm.
Citera
2021-10-28, 14:46
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Jag fattar inte hur den utvecklingsstörde Tegnell fått fortsätta.

Mannen säger "förmodligen", "troligtvis", "kanske", "hoppas" var och varannan gång.

Ska du bara gissa, håll käften. Kom med fakta och sluta med dina efterblivna gissningar. Du har haft fel pandemin igenom.

"20-40-åringar är inte vaccinerade i lika hög grad som andra, det är förmodligen de som kommer att driva smittspridningen"

Förmodligen. Kanske. Troligtvis. Men du vet inte. Men du gör ett uttalande om det. Då är det bättre att inte välja sida och säga "vi vet inte" och "vi fortsätter med vårt jobb att nå ut med vaccin till alla."

Punkt.

Det mest frustrerande är alla idioter som tror vaccinet är en guds gåva.

Från början var det vägen ur pandemin. Sen var det för att minska trycket på sjukvården. Sen var det för att mildra svår sjukdom när effektiviteten och spridningen ökade igen.

Att folk inte ser den här skiten är fan skrämmande.

Obegripligt !
Tittar man på grafen över hela världen med smittade och döda så finns det inte en gnutta tecken för att vaccinet gör någon påverkan alls, snarare tvärt om.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2021-10-28, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Obegripligt !
Tittar man på grafen över hela världen med smittade och döda så finns det inte en gnutta tecken för att vaccinet gör någon påverkan alls, snarare tvärt om.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Specifikt vilken graf menar du visar tecken på att vaccinet påverkar smittspridningen negativt?
Citera
2021-10-28, 14:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
När det handlar om en pandemi som skördat miljoner liv så hade jag inte sagt något spekulativt öht. Det är snarare praxis att säga för lite än för mycket. Tegnell gör tvärtom och säger för mycket men använder dessa ord som skydd så han inte kan stå till svars för sina uttalanden sen.

Då dessa uttalanden dessutom indirekt påverkar människor bör han vara än mer försiktig.

Du verkar ju dock lika blåst som mannen i fråga och den klassiska urtypen av "dumgod svensk" så att du ska dra en slutsats av några mått är en önskedröm.
Tack för påhoppet.

Om han hade stått på alla presskonferenser och sagt jag vet inte på alla frågor. Hur mycket bränsle på sina eldar hade inte det gett vaccinskeptikerna? Du hade ju gått full retard på det direkt.
Senast redigerad av Conception 2021-10-28 kl. 14:55.
Citera
2021-10-28, 14:58
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Specifikt vilken graf menar du visar tecken på att vaccinet påverkar smittspridningen negativt?

"Daily New Cases" tycker sista vågen vänder upp onormalt tidigt, tror helt utan vaccinpåverkan att den sjunkit lite till först innan sista vågen drog iväg uppåt igen.
Citera
2021-10-28, 15:04
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tack för påhoppet.

Om han hade stått på alla presskonferenser och sagt jag vet inte på alla frågor. Hur mycket bränsle på sina eldar hade inte det gett vaccinskeptikerna? Du hade ju gått full retard på det direkt.

Nej, vet man inte, säger man det. Sen kan man utveckla den lilla info man har. Att använda termerna han gör är oseriöst.

Men just det - "ingen risk att smittan når Sverige". Tegnell, 2020. Den åldrades väl.

"barn driver inte smittan".

2021: Sverige värst i norden. Överlägset. 15k döda i covid.

Förespråkar vaccinering av barn - som inte driver smittan överhuvudtaget.

Dessa är bara 2 av alla godbitar. Vi kan gå igenom mailen han skickat också. Eller de kanske gör för ont i arslet för dig att se hur jävla korkad din idol är?

Det är helt omöjligt att prata med människor som dig. Kan aldrig ta till sig något nytt eller erkänna när de har fel.
Citera
2021-10-28, 15:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Dessa är bara 2 av alla godbitar. Vi kan gå igenom mailen han skickat också. Eller de kanske gör för ont i arslet för dig att se hur jävla korkad din idol är?

Det är helt omöjligt att prata med människor som dig. Kan aldrig ta till sig något nytt eller erkänna när de har fel.
Han är inte min idol. Han har haft fel. Det håller jag med om. Igen så sätter du etiketter på mig utan att veta. Men du fattar väl själv skillnaden på att han skulle säga "inga kommentarer" på varje fråga eller i varje fall försöka sig på att ge svaren på frågorna utifrån den statistiken de har tillgänglig för dagen.

Som fler har sagt till dig, du bör uppgradera din argumentationsteknik. Just nu beter du dig som ett barn i dina argument. Jag har redan påtalat för dig att du fantiserade ihop en siffra förut men istället försöker du slingra dig innan man får dig att erkänna.

Ha lite kontroll på din hjärnsubstans om du på något sätt ska verka trovärdig.
Senast redigerad av Conception 2021-10-28 kl. 15:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in