2021-10-27, 20:42
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Snarare det omvända, eller varför skulle Sovjetunionen bygga hundratals ubåtar mellan 1950–1980 utan att bygga miniubåtar?

Tja, man såg uppenbarligen ingen militär användning av miniubåtar eftersom inga byggdes / sattes i operativ drift.

Citat:
https://englishrussia.com/2013/11/04/soviet-midget-submarine-triton/

Den sidan visar inga ubåtar. Det där är simpla dykfarkoster. Vad vill du visa med det?

Citat:
Ubåten gick in oupptäckt och stod och tokvarvade motorerna i timmar och upptäcktes inte förrän långt in på förmiddagen. Känns som ett väldigt bra ställe att ladda batterierna på.

Nej, självklart inte. Varför skulle någon göra något så vansinnigt när man kan ladda batterier under vattenytan?
Citera
2021-10-27, 22:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Som jag skrivit förut, sannolikheten att farkosterna på den där sidan skulle kunna opererar längre tider långt inne i våra skärgårdar utan att sänkas eller tvingas upp till ytan är lika med noll
Och det bygger du på vilka kunskaper? När du och din far övade att navigera i blindo i plastbåten.
Miniubåtar har använts framgångsrikt på längre avstånd än så. Att använda andra ubåtar eller fartyg som bärare är inga konstigheter.
Citera
2021-10-27, 22:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liko.Triko
Tja, man såg uppenbarligen ingen militär användning av miniubåtar eftersom inga byggdes / sattes i operativ drift.

Den sidan visar inga ubåtar. Det där är simpla dykfarkoster. Vad vill du visa med det?

Nej, självklart inte. Varför skulle någon göra något så vansinnigt när man kan ladda batterier under vattenytan?
Läs på lite grann så kanske du lär dig att argumentera lite bättre.
Att stoppa huvudet i sanden när man blivit påkommen med att sitta och blåljuga fungerar rätt dåligt.
Citera
2021-10-27, 22:38
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Läs på lite grann så kanske du lär dig att argumentera lite bättre.
Att stoppa huvudet i sanden när man blivit påkommen med att sitta och blåljuga fungerar rätt dåligt.

Haha! Du skämtar eller? Du tror väl inte att du länkade till några miniubåtar, eller är du faktiskt så pass okunnig?
Citera
2021-10-27, 22:49
Medlem
Man borde inte ha släppt ut ubåten. Man ställde ju två gamla båtar ivägen så att den kunde inte få hjälp av ryssarna. Man kunde ha låtit dom sitta där och sedan när dom gett upp tagit hand om besättningen. Gett ryssarna en näsbränna.

Skulle det hända idag är jag inte så stridsberedd, för nu ogillar jag Sverige. Då älskade jag Sverige.

Det var ytterligare en incident några år senare vid Karlskrona men ingen vet exakt vad som hände. En grodman försvann över en ö och tydligen hade inte militären tillstånd att jaga honom utan man tillkallade polis med spårhund.

Grodmannen försvann ut i havet och hämtade troligen upp av en sovjetisk ubåt. Ge aldrig kommunisterna lillfingret---dom tar hela handen.

Nu är det ett annat läge.
Citera
2021-10-27, 23:02
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Inte för jag misstror att de hade köpt sjökort av marinen men har du nån källa på detta?

De skapade egna kartor, gjorde mätningar och ritade in saker
som vi själva inte har ritat in på de kartor som finns att köpa i handeln.

• De hade alltså inte köpt sjökort av marinen. Våra militära kartor är hemliga.

• I en avrustad rysk ubåt som tagits hand om för skrotning, hittades en karta bakom ett kopplingsschema.
Kartan visade Hanöbukten och inloppet till Karlshamn.
Den är långt mer noga utmätt än de svenska kommersiella sjökorten. Varsågod:

https://imgur.com/a/HP3utcc

• Man har även kommit över detaljerade ryska kartor över Gävle, Stockholm, Helsingborg, med flera städer.
Djupet vid kajerna är noga utmätta. Man anger när marken fryser på vintern. På kartan för Uppsala nämns Fyrisån:
”Betydande vattenbarriär; bredd upp till 70 meter, djup upp till 2 meter”.
Flödeshastigheten är dokumenterad till mellan 0,2 och 0,6 meter per sekund.

• Mönstret är tydligt: Marina enheter ville ha ett noggrant kartmaterial att navigera efter.
Kartorna över städer markerar civila samhällsfunktioner som en ockupationsarmé skulle behöva ta kontroll över.
Citera
2021-10-27, 23:08
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
(sniip!)
Fast varför radade du nyligen upp alla dessa saker som någon sorts "bevis"?

För att du - möjligen i en kombination av okunskap + din iver att låta raljant - hävdade att Gåsefjärden var en ointressant fjärd. Just därför.
Citera
2021-10-27, 23:15
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
För att du - möjligen i en kombination av okunskap + din iver att låta raljant - hävdade att Gåsefjärden var en ointressant fjärd. Just därför.

Då kan du ju vänligen berätta på vilket sätt Gåsefjärden är "intressant" utifrån en 70 meter lång ubåts perspektiv. Jag hävdar att den inte är det.
Citera
2021-10-28, 01:11
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Då kan du ju vänligen berätta på vilket sätt Gåsefjärden är "intressant" utifrån en 70 meter lång ubåts perspektiv. Jag hävdar att den inte är det.

Och jag hävdar att den är det.

• Därför att den är finemang för att gå in och - utan att behöva bli jagad kors och tvärs av helikoptrar med sonarer - köra den 76 meter långa ubåtens dieslar så länge, att du med förnyad kräm i batterierna senare kan fortsätta med din undervattensoperation.

• Hade man en andrahandsuppgift som gick ut på att inspektera minlinjerna, släppa i land eller ta ombord personal, placera ut en navigationsfyr...? Dunno. Sådant blir bara spekulationer. Det är vettigt att skilja på vad man tror och vad man vet - och värdera de vittnesmål vi fått från dem som var med.

• Jag konstaterar bara att det taktiskt är mer klyftigt att gå in i skärgården och ladda dina batterier.
Lägg till detta vad ubåtschefen på HMS Neptun har berättat:
Björn Hamilton 1:0 på HMS Neptun som genomförde torpedprovet skrev i Tidskrift i Sjöväsendet:

”En stund före provstart och en god stund efter att vi intagit uläge, observerade jag i periskopet ljusen från helikoptrarna ur 13. helikopterdivisionen. Det var för dem vi skulle gå målgång under kvällen.
Proven avsåg test av målsökande torpeder fällda från tung helikopter.

(...)

Målgången var okomplicerad och om jag minns rätt så genomfördes den helt i enlighet med provordern. En viktig förutsättning – som rimligen måste ha uppfyllts före och under torpedskotten – bör ha varit att provområdet inte stördes av något ovidkommande buller från exempelvis passerande ytfartyg.

Härutöver ingick naturligtvis att vi skulle beakta provens höga sekretessvärde och undvika fällning då någon utomstående kunde tänkas observera torped- och ubåtsrörelserna. Förutsättningarna för spaning efter främmande ubåtar från Neptun var förmodligen begränsad, på grund av ubåtens snorkeldrift och helikoptrarnas hydrofonsändningar i närområdet.

Därmed inte sagt att främmande ubåtar obehindrat hade kunnat uppträda inom eller i anslutning till provområdet. Jag förmodar nämligen att helikoptrarna, som vanligt genomförde fri ubåtsjakt inom provområdet före och efter provet. Proven leddes från den fällande helikoptern och ordergivningen skedde på någon ordinarie UK-frekvens. I provet deltog även någon torpedbärgare, förmodligen HMS Pelikanen.

Proven avslutades någon gång före midnatt, varvid vi intog ytläge och gick tillbaka mot vår ordinarie kajplats i Karlskrona Örlogshamn.”

Min kursivering:
”att helikoptrarna, som vanligt genomförde fri ubåtsjakt inom provområdet före och efter provet.”
Citera
2021-10-28, 07:34
Medlem
Citat:
Och det bygger du på vilka kunskaper? När du och din far övade att navigera i blindo i plastbåten.
Miniubåtar har använts framgångsrikt på längre avstånd än så. Att använda andra ubåtar eller fartyg som bärare är inga konstigheter.
En person som varit fartygschef på sjömätningsfartyg är nog mer insatt i vad som rört sig under ytan än en stirrig värnpliktig som inte kan skilja på skäggdopping och periskop.
Citera
2021-10-28, 07:36
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Därför att den är finemang för att gå in och - utan att behöva bli jagad kors och tvärs av helikoptrar med sonarer - köra den 76 meter långa ubåtens dieslar så länge, att du med förnyad kräm i batterierna senare kan fortsätta med din undervattensoperation.

En sådan manöver är inte "finemang". Den är ur alla taktiska avseenden fullkomligt vansinnig. Antagligen saknar du elementära insikter i hur ubåtar agerar eller så talar du mot bättre vetande.

Kan du utveckla detta resonemang så att jag kan se vilket av dessa två alternativ det är?

Citat:
Hade man en andrahandsuppgift som gick ut på att inspektera minlinjerna, släppa i land eller ta ombord personal, placera ut en navigationsfyr...? Dunno. Sådant blir bara spekulationer.

Jag håller med dig om det sista. Spekulera kan man alltid. Däremot kan man också konstatera att sådana aktiviteter kan utföras på en mängd andra sätt som inte är vansinniga ur ett ubåttaktiskt perspektiv.

Citat:
Det är vettigt att skilja på vad man tror och vad man vet - och värdera de vittnesmål vi fått från dem som var med.

Det håller jag med dig om.

Citat:
Jag konstaterar bara att det taktiskt är mer klyftigt att gå in i skärgården och ladda dina batterier.

Det går inte att tro det då det är bortom alla gränser tokigt. Hur skulle en lång resa i övervattensläge och med dieselmotorerna i full gång vara mer "taktiskt" än att bara ladda batterierna under vattnet på valfri plats?

Citat:
Min kursivering:
”att helikoptrarna, som vanligt genomförde fri ubåtsjakt inom provområdet före och efter provet.”

Jaha. Vad tycker du att detta skall visa?
Citera
2021-10-28, 07:40
Medlem
cephs avatar
Citat:
De skapade egna kartor, gjorde mätningar och ritade in saker
som vi själva inte har ritat in på de kartor som finns att köpa i handeln.

• De hade alltså inte köpt sjökort av marinen. Våra militära kartor är hemliga.

• I en avrustad rysk ubåt som tagits hand om för skrotning, hittades en karta bakom ett kopplingsschema.
Kartan visade Hanöbukten och inloppet till Karlshamn.
Den är långt mer noga utmätt än de svenska kommersiella sjökorten. Varsågod:

https://imgur.com/a/HP3utcc

Inte för att jag på något vis tvekar på att de vart här och rekat en jäkla massa under lång tid, men just det där sjökortet är föga imponerande.

Snabbkoll visar att det är blad #1225, och att det är identiskt med sovjetiska kort från 60-talet över samma område i precis alla detaljer, siffror osv (det enda "1980" står för där är senaste uppskattningen av lokal magnetisk deklination) och med precis samma detaljnivå som t.ex. brittiska Admiralty-kort från 1900-talets mitt (se Admiralty #2018, samma område).

Synd att man klippt bort hälften av sjökortet så att man inte ser den matnyttiga kringinformationen som annars hade gått att läsa precis under texten som avslutas med "Öland" (kortet heter 1225, "från Ystad hamn till Öland"), som "de angivna djupen är medelvärden, magnetisk deklination är enligt 1980", "inom de streckade linjerna råder ankrings- och fiskeförbud", "farledernas bojar och sjömärken har röda reflektorer till babord och vita till styrbord" m.m.

Här är (en suddig) bild av hela #1225's omfattning (från random köp- och säljsajt):
https://i.imgur.com/pAH2zGZ.png

Det är liksom just såna kort som handels- och fiskeflottan också följde, även om de gavs ut av det militära hydrografiska institutet, inga typ super-duperdetaljerade hemliga ubåtskort (som dock lär finnas, åtminstone för vissa särskilt viktiga områden ur ubåtssynvinkel, men som inte verkar ha kommit ut på begagnatmarknaden på samma sätt som dessa vanliga kort sedan mitten av 1980-talet).

Ett fåtal superdetaljerade kartor har hittat ut dock, särskilt över större städer där kritisk infrastruktur och andra samhällsbärande funktioner finns beskrivna, alltså sånt man vill ha koll på vid en eventuell konflikt. Det kan kännas en smula olustigt att titta på. De sovjetiska kartor jag tittat på som visar mitt närområde var dock inte särskilt imponerande. Gamla järnvägar som var upprivna sen länge då kartan ritades fanns med t.ex, men man hade samtidigt missat att ta med då ännu aktiva militära anläggningar i trakten, men så var just de kartorna kanske ämnade för annat även om de också trycktes i det där slutna samhället.
Senast redigerad av ceph 2021-10-28 kl. 08:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in