2008-06-22, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Men jösses, tror du jag tror att U-137 är en bluff, frågan är vart fanns alla kränkningar innan u-137? efter U-137 fanns 95% av alla kränkningar i folkets hjärnor det är ett som är säkert.

Saken var väl den att det fanns en hel del kränkningar redan innan. Det fanns ju bland annat Utö-incidenten i september 1980 då man fick kontakt med en annan ubåt under övning mot ubåten Springaren. Sen har vi även incidenten den 9 oktober 1978 utanför svartklubbens fyr vid Singö då flera enheter fick kontakt med en främmande ubåt under en egen övning. där har du några stycken.

Att det funnits incidenter är helt klart. Det som snarare var problemet var väl att dom inte fick eldtillstånd när det väl behövdes. Det i sin tur ledde till få fiskar i säcken.
Citera
2008-06-22, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shiggy
Saken var väl den att det fanns en hel del kränkningar redan innan. Det fanns ju bland annat Utö-incidenten i september 1980 då man fick kontakt med en annan ubåt under övning mot ubåten Springaren. Sen har vi även incidenten den 9 oktober 1978 utanför svartklubbens fyr vid Singö då flera enheter fick kontakt med en främmande ubåt under en egen övning. där har du några stycken.

Att det funnits incidenter är helt klart. Det som snarare var problemet var väl att dom inte fick eldtillstånd när det väl behövdes. Det i sin tur ledde till få fiskar i säcken.

Precis... Jävligt irriterande.. Sådant man stör sig på. De var väl i princip tvungna att fråga regeringen..
Citera
2009-07-15, 17:15
Medlem
Starvids avatar
U-137 och Viggen

Jag har hört skrönor om att man inte bara bestyckat AJ37 skarpt med RB04 utan också inlett anflygningen mot den sovjetiska eskadern när man fick order att avbryta eftersom eskadern vänt vid territorialvattengränsen enligt ryktet dessutom för att det lokala fasta KA-batteriet (bemannat av kockar!) slagit på sin eldledningsradar och bara var sekunder från eldöppnande.

Vad av detta är sant, och vad är skröna?
Citera
2009-07-15, 18:43
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
U-137 och Viggen

Jag har hört skrönor om att man inte bara bestyckat AJ37 skarpt med RB04 utan också inlett anflygningen mot den sovjetiska eskadern när man fick order att avbryta eftersom eskadern vänt vid territorialvattengränsen enligt ryktet dessutom för att det lokala fasta KA-batteriet (bemannat av kockar!) slagit på sin eldledningsradar och bara var sekunder från eldöppnande.

Jag har hört det med KA också.
Citera
2009-08-23, 13:21
Medlem
BrickTamlands avatar
Sundsvall/Alnö 1983

Dags att försöka sparka lite liv i den här underbara tråden igen. (Med sitt jungfruinlägg dessutom)

En händelse som jag uppfattar som ganska allvarlig var ju ubåtsjakten utanför Sundsvall 1983. Dock har den hamnat lite i skymundan av Hårsfjärden- och Karlskronaincidenterna. Finns det nån som har nåt matnyttigt i sundsvallsfrågan?
Även här har jag förstått att marinen betedde sig lite märkligt...
Citera
2009-08-23, 17:47
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrickTamland
Dags att försöka sparka lite liv i den här underbara tråden igen. (Med sitt jungfruinlägg dessutom)

En händelse som jag uppfattar som ganska allvarlig var ju ubåtsjakten utanför Sundsvall 1983. Dock har den hamnat lite i skymundan av Hårsfjärden- och Karlskronaincidenterna. Finns det nån som har nåt matnyttigt i sundsvallsfrågan?
Även här har jag förstått att marinen betedde sig lite märkligt...

Vad menar du med märkligt?
Citera
2009-08-23, 18:01
Medlem
Holly Golightlys avatar
Citat:
U-137 och Viggen

Det stämmer med vad jag också läst. Dessuom ska Torbjörn Fälldin ha instruerat ÖB att "hålla gränsen".
Citera
2009-08-23, 18:36
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holly Golightly
Det stämmer med vad jag också läst. Dessuom ska Torbjörn Fälldin ha instruerat ÖB att "hålla gränsen".
Finns det några trovärdiga källor, istället för alla dessa rykten?
Citera
2009-08-23, 18:39
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Finns det några trovärdiga källor, istället för alla dessa rykten?

Det uttalandet är väl rätt allmänt känt.
Citera
2009-08-23, 18:47
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det uttalandet är väl rätt allmänt känt.
Jag syftade på de andra sakerna.
Citera
2009-08-23, 19:27
Medlem
Citat:
Jag syftade på de andra sakerna.

Av Thorbjörn Fälldin själv om händelsen.

http://www.youtube.com/watch?v=vFvA9PkL8xY
Citera
2009-08-23, 20:11
Medlem
BrickTamlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vad menar du med märkligt?

Som jag förstår det hela så gick väl även diskussionerna i detta fall om att man sjunkbombade med säkerhetsavstånd osv. Samt att man tydligen inte hade större koll på sina mineringar än att två minor bara kunde försvinna spårlöst.

I skenet av de teorier som dykt upp på senare år så kan ju den konspiratoriskt lagde ställa sig frågan om man frivilligt släppte ut någonting ur sundsvallsbukten.

Själv sitter jag inte på några fakta, men historien intresserar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in