2021-10-27, 08:12
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whateverx111
1. Genom att överrapportera valdeltagandet i "utsatta områden".
2. Genom att muta klanledare
3. Genom att byta ut röstsedlar i förtidsrösterna.
4. Alla myndigheter i Sverige är politiserade och vänstervridna. Valmyndighetens servrar blev "överbelastade" under valnatten 2018 och när de gick online igen hade SD förlorat flera procentenheter. Du kan ge dig fan på att de gör allt vad de kan för att hjälpa regeringspartierna.

Vem är det som får SD's röster? Är det bara S eller får övriga partier vara med och dela på dem?

Är det bara du som känner till detta eller vet även Åkesson, Kristersson och Ebba om det?

Vem är det som koordinerar det hela? Det måste väl vara några inom S då?
Citera
2021-10-27, 08:51
Avslutad
Citat:
1. Genom att överrapportera valdeltagandet i "utsatta områden".
2. Genom att muta klanledare
3. Genom att byta ut röstsedlar i förtidsrösterna.
4. Alla myndigheter i Sverige är politiserade och vänstervridna. Valmyndighetens servrar blev "överbelastade" under valnatten 2018 och när de gick online igen hade SD förlorat flera procentenheter. Du kan ge dig fan på att de gör allt vad de kan för att hjälpa regeringspartierna.
1. Hur överrapporterar man valdeltagandet? Är det valmyndighetens fel att folk i rinkeby röstar i större utsträckning än vad de gjorde för 10 år sedan?

2. När och på vilket sätt har man mutat klanledare att det på något sätt manipulerat valresultatet?

3. Hur vet du att man bytt ut förtidssedlarna? Och hur skulle det rent praktiskt kunna gå till?

4. Att SD tappade på slutet och efter kraschen beror på att storstädernas röster räknades på slutet och då sjunker också procenten eftersom SD är relativt svaga i storstäderna.

Lägg ner med ditt jävla svammel. Det komiska med sådana som dig som så ihärdigt tror på att det fuskas i val ändå väljer att rösta när det är valdag.
Citera
2021-10-27, 09:00
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Nej jag menar att argumentera att några partier har dålig trovärdighet i regeringsfrågan det kan inte vara prioriterat om man vill ha ändring i landet. I så fall kan jag ju lika gärna börja rösta på S eller MP eftersom de har "trovärdighet i regeringsfrågan". Det är så jävla dumt. Det gäller för fan att rösta på den politik man vill ha. Inget mer krävs. Men nejdå, S har ju regerat i 100 år, därför ger vi dem makten i 100 år till då. Kiss my ass!
Problemet är ju inte om JAG vill ha en förändring eller ej!
Problemet är att Kristersson, uppenbarligen, inte vill gå till val med ett TROVÄRDIGT regeringsalternativ.

Med "trovärdigt" menar jag att han inte vill/kan meddela väljarkåren ett regeringsalternativ som har möjligheten att erhålla en majoritet i riksdagen.

Att rösta på Kristersson innebär således inte att man röstar för en förändring, en röst på Kristersson blir istället en verkningslös symbolhandling.
Citera
2021-10-27, 09:08
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Men de gjorde ju det 2006.

Tycker du inte att samhälllet har genomgått en hel del förändringar sedan 2006?

Vill du mena att det idag finns utrymme för att gå till val med arbetslinjen? Det skall löna sig att arbeta!
Citera
2021-10-27, 09:22
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
S och C behöver varandra. M behöver potentiellt Sd, L (ev C). Sd behöver M. Den parlamentariska situationen trycker samman partier som annars inte skulle ha pratat med varandra då de blir beroende av varandra i det splittrade land som konstruerats.

Resultatet avgörs/fås genom förhandlingar. Nu finns det inget regeringsavtal ens (d.v.s. vi vet att det är otrovärdigt och behöver inte gissa) men C oc V är fastsurrade vid varandra ändå.

Sänker man varandra så kan man sätta sig i evig opposition. Tuffheten ska komma i förhandlingarna.
Det mycket stora problemet är, likt förra valet, att partier inte låter väljarkåren få klarhet i vilka trovärdiga regeringsalternativ man skall rösta fram.

Att gå till val "med sin egen politik" för att sedan "låta väljarna avgöra" hur en regering skall formas, anser jag vara fegt, oansvarigt och en öppen dörr för att lura sina egna väljare.

Kristersson har nu stängt dörren för SD samtidigt som det flirtas med C och L. Jag ser framför mig det senaste valet då SD kröp för M, M kröp för C och C kröp för S.

Att inte deklarera ett trovärdigt regeringsalternativ väl innan valet och istället gå till val på sin egen politik och "låta väljarna avgöra" den framtida regeringsbildningen, säger mig att Kristersson håller dörren öppen för att ta "politiskt ansvar", "vara den vuxne i rummet", "blah blah blah" för att sedan ingå i ett regeringssamarbete med C och S.

Skulle Kristersson andas ett sådant samarbete innan valet så skulle M implodera. Och det är av det skälet som jag önskar att Åkesson tuffar till sig (ytterligare) och kräver att Kristersson och KD deklarerar ett trovärdigt regeringsalternativ. Samt, att Åkesson kräver att Kristersson gör klart om det finns någon omständighet som kan få M att samarbeta med C och S vad det gäller regeringsbildningen?
Citera
2021-10-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Eftersom det är mitt ursprungliga inlägg som du har missförstått så ska jag förtydliga mig. Oppositionens regeringsalternativ saknar trovärdighet i den meningen att vi inte vet om det ens existerar.

SD kräver ministerposter, eller motsvarande inflytande, men Kristersson säger nej. Går det att lösa det i förhandlingar? Ingen vet. Väljarna vet inte.

Om du kommer ihåg förra valet så tillhörde C och L då högerblocket. Alla som röstade C och L trodde de röstade på en Alliansregering, men det var bara en illusion. Alliansen existerade egentligen inte. Det var bara väljarna som trodde det.

På samma sätt så vet vi inte om det existerar något ”konservativt block”. Om du frågar Kristersson så ger han dig ett nonsenssvar att han vill ”bilda regering med KD”. Denna oklarhet i regeringsfrågan ger S en fördel i valet.

Det här stämmer inte. (s)+(v)+(mp) fick fler mandat (m)+(kd)+(l)+(c).

Så: teoretiskt hade en alliansregering kunnat röstas igenom om vänsterblocket inte hade fällt den.
Citera
2021-10-27, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det mycket stora problemet är, likt förra valet, att partier inte låter väljarkåren få klarhet i vilka trovärdiga regeringsalternativ man skall rösta fram.

Att gå till val "med sin egen politik" för att sedan "låta väljarna avgöra" hur en regering skall formas, anser jag vara fegt, oansvarigt och en öppen dörr för att lura sina egna väljare.

Kristersson har nu stängt dörren för SD samtidigt som det flirtas med C och L. Jag ser framför mig det senaste valet då SD kröp för M, M kröp för C och C kröp för S.

Att inte deklarera ett trovärdigt regeringsalternativ väl innan valet och istället gå till val på sin egen politik och "låta väljarna avgöra" den framtida regeringsbildningen, säger mig att Kristersson håller dörren öppen för att ta "politiskt ansvar", "vara den vuxne i rummet", "blah blah blah" för att sedan ingå i ett regeringssamarbete med C och S.

Skulle Kristersson andas ett sådant samarbete innan valet så skulle M implodera. Och det är av det skälet som jag önskar att Åkesson tuffar till sig (ytterligare) och kräver att Kristersson och KD deklarerar ett trovärdigt regeringsalternativ. Samt, att Åkesson kräver att Kristersson gör klart om det finns någon omständighet som kan få M att samarbeta med C och S vad det gäller regeringsbildningen?

Det finns nog inga trovärdiga regeringsalternativ helt enkelt och det kommer krävas långa förhandlingar som kanske skulle sänka ett samarbete innan valet så tror inte att din förhoppning kommer att infrias. Tomma löften verkar ofta funka också....

Jag tror det finns en risk för M + S under parollen "ansvar" vid oklar valutgång. Vi får se om någon journalist ställer den frågan .....
Citera
2021-10-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
1. Hur överrapporterar man valdeltagandet? Är det valmyndighetens fel att folk i rinkeby röstar i större utsträckning än vad de gjorde för 10 år sedan?

2. När och på vilket sätt har man mutat klanledare att det på något sätt manipulerat valresultatet?

3. Hur vet du att man bytt ut förtidssedlarna? Och hur skulle det rent praktiskt kunna gå till?

4. Att SD tappade på slutet och efter kraschen beror på att storstädernas röster räknades på slutet och då sjunker också procenten eftersom SD är relativt svaga i storstäderna.

Lägg ner med ditt jävla svammel. Det komiska med sådana som dig som så ihärdigt tror på att det fuskas i val ändå väljer att rösta när det är valdag.
1. Man säger att fler har röstat än som faktiskt har röstat....
2. Sossarna ger klanledare makt i utbyte mot röster.
3. Hur vet du att de inte har öppnat förtidssedlarna? Genom att lysa igenom kuverten och byta ut dem helt enkelt.
4. Nej, det berodde på valfusk.

Jag vet inte om jag kommer bry mig om att rösta i valet, det beror på SDs framtida ställningstagande gällande vaccinpass. Om de är för så röstar jag inte. Detsamma om de förlorar valet 2022, då finns det ingen politisk lösning.
Citera
2021-10-27, 12:11
Avslutad
Citat:
1. Man säger att fler har röstat än som faktiskt har röstat....
2. Sossarna ger klanledare makt i utbyte mot röster.
3. Hur vet du att de inte har öppnat förtidssedlarna? Genom att lysa igenom kuverten och byta ut dem helt enkelt.
4. Nej, det berodde på valfusk.

Jag vet inte om jag kommer bry mig om att rösta i valet, det beror på SDs framtida ställningstagande gällande vaccinpass. Om de är för så röstar jag inte. Detsamma om de förlorar valet 2022, då finns det ingen politisk lösning.
1. Var sägs det att fler röstat än vad som sägs ha röstat?

2. Det är inte valfusk att ge olika grupper fördelar. Är det valfusk att djursholmsborna röstar på M bara för att de mutas med skattesänkningar?

3. Att byta ut kuverten förutsätter att alla som har hand om förtidsröstningen är med på förfarandet. Lådan är förseglad och om den brutits så kommer det synas hos valnämnden. Dessutom måste detta ske överallt i riket för att det ska påverka valresultatet och mandatfördelningen.

4. Har du slut på bättre argument? Kan du inte enkel matematik att man tappar i procentandel på slutet om valkretsar där man har relativt lägre stöd också räknas sist?
Senast redigerad av Genelkurmay 2021-10-27 kl. 12:14.
Citera
2021-10-27, 12:13
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Det finns nog inga trovärdiga regeringsalternativ helt enkelt och det kommer krävas långa förhandlingar som kanske skulle sänka ett samarbete innan valet så tror inte att din förhoppning kommer att infrias. Tomma löften verkar ofta funka också....

Jag tror det finns en risk för M + S under parollen "ansvar" vid oklar valutgång. Vi får se om någon journalist ställer den frågan .....

I ärlighetens namn så borde (tycker jag) dessa förhandlingar ske väl innan valet. Jag är enig med dig, "M+S+C=sant" är inte en omöjlighet.
Men, i sådana fall så tycker jag att väljarna, väl innan valet, borde få möjligheten att säga sitt.

Jag absolut inte några förhoppningar, men jag anser att det är partiernas skyldighet att väl innan valet deklarera sina regeringsalternativ.

Eftersom massmedia innan och efter senaste valet pushade för "ansvarsmodellen" med M och S i en regering så tror jag inte att några partiledare kommer att ställas mot någon vägg. MSM kommer inte att avkräva någon deklaration vad det gäller trovärdiga regeringsalternativ.

Skulle M och S innan valet andas samarbete så är jag övertygad om att båda partierna skulle få se rejäla väljartapp, M-väljare som går till SD och kanske KD och S-väljare som går till V.
Intressant är även att se hur KD ställer sig till ett samarbete med S?

Får väljarna säga sitt så tror jag att det finns stora ideologiska skäl som får många av båda partiernas väljare att säga nej till M+S.

Det enda raka är att Åkesson sätter en rejäl press på Kristersson vad det gäller M's trovärdiga regeringsalternativ.
Citera
2021-10-27, 12:25
Medlem
Vryzass avatar
Citat:

Minnet hos folk när det kommer till svensk politik är verkligen enastående kort, det är väl därför folk fortfarande när förhoppningar om att landet blir bättre med en moderat statsminister. Bildt- och Reinfeldt-regeringarna är bortsuddade från historien.

Men för att återkomma till din kommentar, 2006 vann "Alliansen" därför att borgerligheten för första gången gick fram som ett samlat regeringsalternativ till S, istället för som tidigare gått fram parti som parti.

Ovanpå det skulle tydligen förhandlingar innan val "sänka ett samarbete" medans förhandlingar under en vecka under talmansrundor efter valet skulle resultera i...? Excellens?

Oppositionen har inget trovärdigt alternativ, och inger inget förtroende. Det betyder inte att folket nödvändigtvis är nöjda med Löfvén. Men när alternativet är M/KD så minskar nog intresset och ingen bryr sig. Får folket en M/SD regering där SD ses som en garant för att vi inte får urspårad borgerlig politik? När Kristersson går fram med M/KD så backar folket, skulle han gå fram med SD i ett 50/50 förhållande och lillputtarna i KD som stödparti utanför regeringen skulle vi se andra opinionssiffror.

Kristersson är historiskt usel, med tanke på hur han tagit ledningen över oppositionen och att inte de klarar av att konkurrera med den sämsta regeringen någonsin. Sen spelar psykologi också in, bara att läsa på hur korta män uppfattas. Långa män inger lugn, förtroende och kompetens, korta män det motsatta.

Men anledningen är givetvis att M inte vill se SD i Rosenbad, tillgång till arkiv, historia, utnämningar och styrning av myndigheter. Så visst har du rätt i att M inte kommer ändra sig.

Utanför regeringen saknar man helt makt och inflytande. SD bör ställa ultimatum. Gör man så kommer man antingen in i regeringen, eller helt sänker M inför valet.

Win win.
Citera
2021-10-27, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Minnet hos folk när det kommer till svensk politik är verkligen enastående kort, det är väl därför folk fortfarande när förhoppningar om att landet blir bättre med en moderat statsminister. Bildt- och Reinfeldt-regeringarna är bortsuddade från historien.

Men för att återkomma till din kommentar, 2006 vann "Alliansen" därför att borgerligheten för första gången gick fram som ett samlat regeringsalternativ till S, istället för som tidigare gått fram parti som parti.

Ovanpå det skulle tydligen förhandlingar innan val "sänka ett samarbete" medans förhandlingar under en vecka under talmansrundor efter valet skulle resultera i...? Excellens?

Oppositionen har inget trovärdigt alternativ, och inger inget förtroende. Det betyder inte att folket nödvändigtvis är nöjda med Löfvén. Men när alternativet är M/KD så minskar nog intresset och ingen bryr sig. Får folket en M/SD regering där SD ses som en garant för att vi inte får urspårad borgerlig politik? När Kristersson går fram med M/KD så backar folket, skulle han gå fram med SD i ett 50/50 förhållande och lillputtarna i KD som stödparti utanför regeringen skulle vi se andra opinionssiffror.

Kristersson är historiskt usel, med tanke på hur han tagit ledningen över oppositionen och att inte de klarar av att konkurrera med den sämsta regeringen någonsin. Sen spelar psykologi också in, bara att läsa på hur korta män uppfattas. Långa män inger lugn, förtroende och kompetens, korta män det motsatta.

Men anledningen är givetvis att M inte vill se SD i Rosenbad, tillgång till arkiv, historia, utnämningar och styrning av myndigheter. Så visst har du rätt i att M inte kommer ändra sig.

Utanför regeringen saknar man helt makt och inflytande. SD bör ställa ultimatum. Gör man så kommer man antingen in i regeringen, eller helt sänker M inför valet.

Win win.
SD har redan gett ultimatum.

Antingen ger ni oss ministerposter eller så kommer vi kräva betydligt mer i utbyte kring det politiska innehållet om vi står utanför.

Det är bara att välja för Kristersson.

Förövrigt kommer oppositionen förlora igen på grund av en feg råtta till M-ledare som inte vågar gå fram med SD innan valet. Han är så jävla rädd och har ena foten hos L/C istället.

Det roligaste är ju dock hur han på riktigt tror han kan få SD-stöd samtidigt som SD fortsatt ska uteslutas i alla pensionsförhandlingar.

Men det som irriterar mig mest är att journalisterna är så förbannat usla på att ställa dessa frågor/följdfrågor och sätta ulf mot väggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in