2021-09-25, 18:21
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Vänsterpartierna kommer inte att förlora det kommande valet, tyvärr.

Oppositionen gör ett enormt stort misstag, man inventerar inte det "Stora Bidragsregnet" som håller landet i ett järngrepp.

Då avser jag inte socialbidrag utan all den finansiering av allehanda projekt, föreningar, kultur, massmedia, o.s.v.

Statliga bidrag som går via allehanda myndigheter och organisationer. Kommunal finansiering av allt möjligt som inte har med grunduppdraget att se till kommuninvånarnas bästa. Allmänna Arvsfondens finansieringar, m.m.

Jag vet, det handlar om ett jättearbete. Men om t.ex. LO-medlemmarna verkligen fick klart för sig vad man finansierar och med hur mycket, istället för att få ordning på allmän säkerhet, skolor, sjukvård, etc., då skulle det ta eld i helvetet.

Nu är det 2021.
Folk har haft internet i minst 20 år. Information för att bilda sig är oerhört lättillgängligt.
Det håller inte längre att säga att jag visste inte?
Vi har de partier, politiker och politik vi förtjänar/röstar på.
Det är nästan som att säga att man blir förvånad var fjärde år att vatten är blött.
Citera
2021-09-25, 21:38
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
En viktig sak, men vad jag vet så var det i huvudsak abortfrågan som gjorde att många svek SD. Media framställde det så att SD och KD var emot abort. Det var en fuling som public service hängde på.

Ja, tveklöst var det så.

Citat:
Idag är KD och SD beredda på sådana här medievinklingar. Public service vet att de nu sitter jävligt löst för att deras verksamhet ska drivas med skattemedel om de blågula kommer till makten. Ett till sånt här medvetet felvinklat spel mot de den konservativa falangen och att de ändå vinner valet så är det över för SVT och SR.

Just något sådant kanske de inte försöker med igen, men man vet aldrig, man skall inte underskatta folks dumhet, speciellt inte vänsterns.

Jag tror SVT och SR kommer satsa på att prata om miljön, eller rättare sagt tjata hål i huvudet på folk om det dagarna i ända. Liksom finna något barn med invandrarbakgrund som far illa om h*n skickas tillbaka till sitt hemland. Liksom program med framgångsrika och skötsamma invandrare i Sverige. Garanterat kommer de även gräva fram någon helt okänd sverigedemokratiskt kommunalpolitiker som sagt något olämpligt på fyllan för 20 år sedan och göra en stor sak av det. Och funkar inte allt det kommer de satsa på en 70 timmars temavecka med speciellt utvalda gäster om 2:a världskrigets koncentrationsläger veckan innan valet. Osv osv.
Citera
2021-09-25, 22:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag skulle vilja se mer lokala OU från kommunerna. Väldigt många kommuner har nu blocköverskridande styren (114 kommuner) och där tror jag det kan hända mycket i nästa val; väljarna kan straffa de styrande partierna från båda block. MP tror jag kommer nästan försvinna utom i storstäderna, samma med L. FI försvinner nog i alla kommuner. Det kan bli stora omvälvningar där S förlorar många avlönade sossar i landet. Socialdemokrater har nu 43,8 % ordförandeposter, det kommer de inte ha längre.

https://skr.se/skr/demokratilednings...018.26791.html

Citat:
Vänsterpartierna kommer inte att förlora det kommande valet, tyvärr

Jag tror faktiskt V+S+MP+C får svårt att få majoritet. V kommer gå fram lite, S kommer tappa ett par % till, MP kommer precis klara 4 %, kanske 4,2 %, och C kommer ligga ungefär lika. De har bara ett mandats övervikt i dag så det krävs inte mycket för att de skall förlora majoriteten. Det mandatet hoppade mellan C och SD under rösträkningen så vänsterliberalerna klarade sig verkligen på håret. Men det bygger på att L åker ut; blir de kvar och vågmästare kan de göra vad som helst, då blir det nog vänstern igen. Och åker MP ur så blir det en stor skräll.
Citera
2021-09-25, 22:23
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Att SD inte lyckades vid senaste valet kan man nog skylla på Åkessons krypande för M.
SD kröp för M, M kröp för C och C kröp för S.

Under valupptakten så fanns det inte någonting som "stack ut". Intetsägande valaffischer, försiktiga utspel för att inte göra M upprörda, osv.

SD's valstrategi var helt enkelt att lämna W.O. till M och det kostade på!

Jag håller delvis med. Men sen har vi det återkommande temat, hur går det då för Afs? Just det. Det funkar inte att stå själv i ett hörn och skrika. SD är nära inflytande nu och det är klart att Åkesson är en del av den faktorn och det ska han ha cred för. Jag håller med om att valkampanjen var för mesig från SD. Men det tror jag inte hade någonting med krypandet för Moderaterna att göra. Nyckeln är att vara en konstruktiv, seriös kraft men samtidigt gå i skoningslöst angrepp mot regeringen. SD har fortfarande en del att jobba på detta. Men att man lyckats bilda ett blågult block med Moderaterna, KD och L hade nog få trott för 10-15 år sedan
Citera
2021-09-26, 07:16
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Jag håller delvis med. Men sen har vi det återkommande temat, hur går det då för Afs? Just det. Det funkar inte att stå själv i ett hörn och skrika. SD är nära inflytande nu och det är klart att Åkesson är en del av den faktorn och det ska han ha cred för. Jag håller med om att valkampanjen var för mesig från SD. Men det tror jag inte hade någonting med krypandet för Moderaterna att göra. Nyckeln är att vara en konstruktiv, seriös kraft men samtidigt gå i skoningslöst angrepp mot regeringen. SD har fortfarande en del att jobba på detta. Men att man lyckats bilda ett blågult block med Moderaterna, KD och L hade nog få trott för 10-15 år sedan
Min fetning.

Åkessons dilemma, är han konstruktiv (ett bra ord) så tömmer han M på missnöjda och för M närmare C.
Vad jag kallade krypande för M kan även kallas "icke-konstruktiv".

Jag har en känsla av att SD är inte längre ett naturligt alternativ för missnöjda gråsossar t.ex. inom LO leden.
Hade man under valkampanjen tagit mindre hänsyn till M och istället kört lite av sitt eget race (i "traditionellt uppkäftig" still) så tror jag att man tagit mer röster från S.
Citera
2021-09-26, 07:51
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nu är det 2021.
Folk har haft internet i minst 20 år. Information för att bilda sig är oerhört lättillgängligt.
Det håller inte längre att säga att jag visste inte?
Vi har de partier, politiker och politik vi förtjänar/röstar på.
Det är nästan som att säga att man blir förvånad var fjärde år att vatten är blött.

En inventering av all finansiering skulle kräva ett team och många timmars arbete med f.f.a grävande i offentliga handlingar.
Kommuner har problem med sina basala skyldigheter samtidigt som det köps in kurser och föreläsningar i HBTQ-, Likavärdes-, Genus- och annat trams.
Det krävs ett enormt grävande för att få klarhet i hur finansieringen av Politiskt Korrekta organisationer, "företag" (föreläsare), m.fl. går till.

Att en vanlig dödlig skulle ha kapacitet och tid att på egen hand finna informationen via internet är trams.

Vad kostade det skattebetalarna för att RFSL skulle kunna distribuera hårdporr till mellanstadieelever.....I SKOLORNA?
Citera
2021-09-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag skulle vilja se mer lokala OU från kommunerna. Väldigt många kommuner har nu blocköverskridande styren (114 kommuner) och där tror jag det kan hända mycket i nästa val; väljarna kan straffa de styrande partierna från båda block. MP tror jag kommer nästan försvinna utom i storstäderna, samma med L. FI försvinner nog i alla kommuner. Det kan bli stora omvälvningar där S förlorar många avlönade sossar i landet. Socialdemokrater har nu 43,8 % ordförandeposter, det kommer de inte ha längre.

Jag tror faktiskt V+S+MP+C får svårt att få majoritet. V kommer gå fram lite, S kommer tappa ett par % till, MP kommer precis klara 4 %, kanske 4,2 %, och C kommer ligga ungefär lika. De har bara ett mandats övervikt i dag så det krävs inte mycket för att de skall förlora majoriteten. Det mandatet hoppade mellan C och SD under rösträkningen så vänsterliberalerna klarade sig verkligen på håret. Men det bygger på att L åker ut; blir de kvar och vågmästare kan de göra vad som helst, då blir det nog vänstern igen. Och åker MP ur så blir det en stor skräll.

Det är på sikt viktigare vad SD gör på kommunal nivå än på nationell, eftersom det är på lokal nivå väljarna "röstar med fötterna" genom white flight. Det är också från lokal nivå som andra partier kan påverkas eller rentav ätas upp.

Samma paradox gäller dock lokalt som nationellt: Om SD triangulerar in sig på övriga partier, så normaliserar man dem. Det blir lättare att rösta M om SD samarbetar med M som junior partner.

Det gäller för SD att skapa skillnader och konflikter med partier man vill ta väljare från. I och med den nya blocktillhörigheten och genom det gubbiga sossehatet, så finns den konflikten och polariseringen till S, vilket dock gör kopplingen till M till en belastning.

Kontentan är att det finns en anledning att populistiska "tredje-vägen-partier" nästan aldrig tar parti mellan traditionella block innan man måste.
Citera
2021-09-26, 13:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är på sikt viktigare vad SD gör på kommunal nivå än på nationell, eftersom det är på lokal nivå väljarna "röstar med fötterna" genom white flight. Det är också från lokal nivå som andra partier kan påverkas eller rentav ätas upp.
Samma paradox gäller dock lokalt som nationellt: Om SD triangulerar in sig på övriga partier, så normaliserar man dem. Det blir lättare att rösta M om SD samarbetar med M som junior partner.
Det gäller för SD att skapa skillnader och konflikter med partier man vill ta väljare från. I och med den nya blocktillhörigheten och genom det gubbiga sossehatet, så finns den konflikten och polariseringen till S, vilket dock gör kopplingen till M till en belastning.
Kontentan är att det finns en anledning att populistiska "tredje-vägen-partier" nästan aldrig tar parti mellan traditionella block innan man måste.

Det finns olika triangulering. Det finns långsiktiga röstmaximeringar där alla partier går mot mitten vilket skedde under Sahlin, Reinfeldt och Löfven, men man kan också kompromissa för att kunna regera kortsiktigt, en mandatperiod åt gången. I slutänden vill vi få igenom vår politik, om andra partier också blir dödsknarkarnazister, lyssnar på Ultima Thule och sjunger nationalsången framför den svenska flaggan, så har vi ju vunnit.

Ja men de kan inte ta makten lokalt utan att samarbeta. Och det är just gamla sossekommuner de blir stora i. Så det är en risk man är tvungen att ta. I borgerliga "överklasskommuner" är SD mindre. Jag vet inte riktigt hur det gått i kommuner som är traditionellt centerpartistiska; där kan vi nog ta deras röster.

Det intressanta är att SD ofta är mindre i kommunalvalet än de är i riksdagsvalet i respektive kommun. Så det finns därför en stor potential att växa. T.ex. i Bromölla fick SD 38 % (!) i riksdagsvalet men "bara" 29 % i kommunalvalet. SD har potential att få egen majoritet i vissa kommuner med denna utveckling. I dessa kommuner är Sverigedemokratin djupt rotat och tradition, de hoppar inte tillbaka till sjuklövern i första taget. Många har önskat och förutspått att SD är en dagslända men vi är snarare en ek med djupa rötter ned i den skånska myllan.

På vilket vis är SD populistiska? De var hatade av alla för sina åsikter i 22 år. Det var väl inte särskilt populistiskt?
Citera
2021-09-26, 13:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Sossehatet finns bara så länge S är ett nyliberalt, kulturmarxistiskt globalistparti som hatar SD. Den dagen de får en pragmatisk Sverigevänlig partiledare kan vi släppa in dem i den nationalistiska värmen igen. Alla vilseledda barn av nationen är välkomna hem till det svenska folkhemmet igen när de når insikt.
Citera
2021-09-26, 13:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Det är nog en bra analys som jag instämmer med.

Det finns dock anledning att befara att det kommande valet kan bli lite annorlunda än vanligt. Jag vet förstås inte om det blir så, men tänkte ändå nämna det. Coronan har ställt till det, förhoppningsvis är den snart över, men den har påverkat mycket, t.ex. ekonomin. Det är långtifrån säkert att den har återhämtat sig till nästa val. Därtill finns stor osäkerhet i omvärlden, t.ex. en annalkande fastighetskris som kanske håller på att uppkomma i Kina, vilket kan komma att påverka hela världsekonomin. Blir det ett krisår med fallande ekonomi och ökad arbetslöshet, vilket trots allt är fullt möjligt, kan väljarna agera annorlunda än vanligt. T.ex. satsa på gamla beprövade partier de bedömmer har erfarenhet av att hantera sådana situationer, m.a.o. Socialdemokraterna. Tyvärr!
Citera
2021-09-26, 13:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower

Ja man kan sätta ett ganska exakt datum. När AKB öppnade för SD-samarbete i vissa frågor i Januari 2017. innan dess var ett Blågult block otänkbart. Bara 4 ½ år sedan.
Citera
2021-09-26, 13:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det är nog en bra analys som jag instämmer med.

Det finns dock anledning att befara att det kommande valet kan bli lite annorlunda än vanligt. Jag vet förstås inte om det blir så, men tänkte ändå nämna det. Coronan har ställt till det, förhoppningsvis är den snart över, men den har påverkat mycket, t.ex. ekonomin. Det är långtifrån säkert att den har återhämtat sig till nästa val. Därtill finns stor osäkerhet i omvärlden, t.ex. en annalkande fastighetskris som kanske håller på att uppkomma i Kina, vilket kan komma att påverka hela världsekonomin. Blir det ett krisår med fallande ekonomi och ökad arbetslöshet, vilket trots allt är fullt möjligt, kan väljarna agera annorlunda än vanligt. T.ex. satsa på gamla beprövade partier de bedömmer har erfarenhet av att hantera sådana situationer, m.a.o. Socialdemokraterna. Tyvärr!

Därför är det viktigt att det blir ett etablerat faktum hur dyr migrationspolitiken är. Vi (SD) måste få sossarna (Väljarna) att se det, så att i en ekonomisk kris så vet de att pengarna går till migranternas låtsasjobb, a-kassa, sjukpenning, bidrag etc. redan innan det ens var en kris. Etablissemanget har erkänt att migrationen påverkar kriminalitet, det måste nu också sjunka in att det är en ekonomisk kostnad hos sosseväljarna; de är inte pensionsräddare utan är pensionärerna, de räddar inte välfärden utan belastar välfärden etc. Men i detta som i mycket ligger frågan i gammelmedias händer; bara de som är trogna SD-are följer våra egna media. Kriminaliteten har blivit en invandringsfråga; nu måste ekonomin också bli det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in