2021-10-24, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Det kan vara så att antal ''socialvittnen'' är större än vad man först kan tro. De som är infödda i rörelsen, men även äldre människor som finner social gemenskap och vänner bland vännerna. De sistnämda är med av ren gammal vana, men är inte fanatiskt troende eller djupt religiösa.

Jag trpr att detta stämmer. Sedan ska man inte underskatta den kognitiva dissonansen. Många förstår säkert att något är väldigt fel, men de vågar inte tänka tanken ut eller kolla fakta, för att detta skulle rasera deras värld och sociala sammanhang. Så de blir "tvåvåningsmänniskor" som bara lever på övervåningen där att är fint, prydligt och tillrättalagt. Men, de vågar inte undersöka vad som kan finnas i källaren (bildligt talat).
Citera
2021-10-24, 21:19
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag vill minnas att man processade i Menlo Park i Californien, USA. Jag har för mig att byggnadskommirén pådyvlade församlingen en dyr och onödig renovering där. Men detta fall är säkert 10 år gammalt eller kanske mer än så.

Ja, men det var inte en konflikt av religiös natur.
Citera
2021-10-24, 21:25
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
ttsp: Uppmuntrar vakttornet till kritiskt tänkande? Får ni dra egna slutsatser utifrån bibeln? Varför behöver ni vakttornets skrifter? Hur kan en bibelstudie vara att läsa vakttorns material och sedan svara på en fråga vars svar står i texten och sedan upprepa det..låter inte som studier mer som mind control

Det låter som en beskrivning av ett typiskt vakttornsstudie på Rikets sal. Paragrafläsaren läser stycket och efter detta så ställer vakttornsstudieledaren den färdigskrivna frågan och "vännerna" räcker upp handen och får äran att svara genom att återge exakta textstycken från de nyligen upplästa paragraferna. En utbildning så typiskt för Sällskapet Vakttornet. 🙂
Citera
2021-10-24, 21:43
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Hur var det med de 1006 registrerade pedofilerna (registrerade hos JV) i Australien. Hur många av dessa blev polisanmälda? Hoppas du följt med rapporteringen..........men jag tror tyvärr tt du blundat för kommissionens arbete.

Så gissa.....hur många av dessa 1006 blev polisanmälda!

Frågan kommer nog aldrig att besvaras! 🤔😬
Citera
2021-10-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ja, men det var inte en konflikt av religiös natur.

Nej, det var mer vänskapskporruption. Men det faktumet att cellskapet inte agerade gjorde säkerligen en och annan medlem medveten om pengaflödet.
Citera
2021-10-24, 22:41
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Så här står det om varför man byggde Beth-Sarim i boken "Salvation" som utgavs av vittnena 1939, det vill säga medan Rutherford var president.
Sidan 311.

Det kan ju vara intressant att Rutherford's förutsägelse om att patriarkerna skulle uppstå var daterad till 1925 i samband med "Millionerkampanjen", men huset byggdes 1929.

Utan tvekan var Rutherford en riktig galning.
Citera
2021-10-24, 22:51
Medlem
Citat:
Att satsa på sport och karriär ses som oandligt och egoistiskt. Det är yttesrt få som gjport detta, och då främst från delade familjer.
Jag menade inte JV utan kommuner som gärna spenderar pengar på föreningar. För myndigheter har det ingen betydelse vad de sysslar med, bara de inte driver omkring på på stan etc
Citera
2021-10-25, 11:03
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Både nyheterna och Jv talar om sanningen, om det ska döljas för barn finns det många åsikter om.

Så innan du dömer Jehovas vittnen, kräv att nyheterna ska vara låsta för barn så att dom aldrig blir medvetna om sanningen om vår värld.

Men vänta nu, nyheterna rapporterar väl ändå inte att den absoluta delen av mänskligheten skall dö i Harmageddon på grund av att de inte är med i Jehovas Vittnen? 🤔
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-25 kl. 11:06.
Citera
2021-10-25, 11:36
Medlem
Citat:
Men vänta nu, nyheterna rapporterar väl ändå inte att den absoluta delen av mänskligheten skall dö i Harmageddon

Nej, men nyheterna rapporterar om människor som dör i svältkatastrofer, översvämningar och terrorattacker.

Citat:
på grund av att de inte är med i Jehovas Vittnen? 🤔

Jag har förklarat för dig flera gånger att det inte handlar om att: "vara med i Jehovas vittnen"!!!

Du fortsätter att sprida lögner. Ja, på det sättet har jag "mött min överman", och på det sättet: "vinner du diskussioner". Fortsätt vara nöjd med dig själv, och slå dig för bröstet. Jag tror det finns människor som ser igenom din propaganda här på Flashback, din egen bloggsida.

Gud kommer att döma alla människor enskilt enligt Jehovas vittnen:

*** Vakttornet 1964 ***
Var och en skall avlägga räkenskap

”Vi skola alla stå inför Guds domarsäte. Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.” — Rom. 14:10, 12, NW.

INGEN människa kan undgå att avlägga räkenskap inför Gud. Det sägs bestämt att den store domaren ”skall hålla räkenskap på jorden”. Det gör detsamma var vi framlever vårt liv eller vilken religion vi bekänner oss tillhöra, ty ”det finnes intet skapat som icke är uppenbart för hans ögon, utan allting är naket och blottat för dens blickar, inför vilken vi skola avlägga räkenskap”. — Rom. 9:28; Hebr. 4:13; NW.

https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1963604
Citera
2021-10-25, 13:46
Medlem
Citat:
Det var du som ägnade dig åt personangrepp, men det har du redan glömt? Istället för att försöka få diskussionen att handla om mig så kan du ju ägna dig åt sakfrågor om Jehovas Vittnen.
Är det ni som inte tar emot blodtransfusioner?
Citera
2021-10-25, 13:48
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Är det ni som inte tar emot blodtransfusioner?

Jehovas Vittnen tar inte emot blodtransfusioner, det stämmer.
Citera
2021-10-25, 13:49
Medlem
Citat:
Jehovas Vittnen tar inte emot blodtransfusioner, det stämmer.
Varför? Snacka om dumhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in