2021-10-23, 10:57
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Har aldrig ens tänkt tanken att vittnen skulle vara intresserade av att diskutera bibeltolkningar eller annat religiöst med gamla vänner som inte delar samma trosuppfattning längre. Vad jag menar är kontakt utan religiösa inslag. Att ta avstånd från en människas trosuppfattning är ju inte detsamma som att ta avstånd från människan.

Riktiga Jehovas Vittnen skulle aldrig utsätta sin tro för granskning genom diskussion med ifrågasättare, ej heller sätta Sällskapet Vakttornets läror under luppen. Dock kan dom ofta umgås med ickevittnen helt utan religiösa inslag, det är min erfarenhet.
Citera
2021-10-23, 11:08
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garneringsmannen
Fråga; om A är Jehovas och gifter sig med B, som inte är Jehovas, kommer A försöka värva över B? Är detta uttalad taktik - finns det nån källa?

Jag tror knappast att ett döpt Jehovas Vittne gifter sig med en utanför Organisationen. Istället så kanske ett par redan är gifta, varav den ena sedan blir döpt inom JV och således försöker värva över sin make/maka.
Citera
2021-10-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Är det något utöver det vanliga stöd som religiösa brukar få, menar du?
Nope, de har visst inte setts som ett riktigt trossamfund tidigare och har nu kämpat för att bli godkända i flera år, och har fått skadestånd på flera miljoner pga handläggningstiden (12?år)
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...-till-jehovas/
Citera
2021-10-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Nope, de har visst inte setts som ett riktigt trossamfund tidigare och har nu kämpat för att bli godkända i flera år, och har fått skadestånd på flera miljoner pga handläggningstiden (12?år)
Stämmer. Vidrigt av staten att indirekt godkänna JV som religiöst samfund. Om de bara visste vad som pågick bakom lyckta dörrar.
Citera
2021-10-24, 08:31
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser

Jag är ytterst tveksam till dessa statsbidrag till trossamfund. Att tro på tomtar & troll är inte en del av välfärden.
Citera
2021-10-24, 13:54
Medlem
Citat:
Jag är ytterst tveksam till dessa statsbidrag till trossamfund. Att tro på tomtar & troll är inte en del av välfärden.
Det sker i förebyggande syfte. Hur många JV ungdomar begår brott eller är med i kriminella gäng? Samtidigt kan myndigheter ha regelbunden kontakt och ha en dialog. Efter anklagelser om att äldste uppmanar JV att inte anmäla övergrepp och andra brott så är myndigheter säkert nöjda med att ha fått en fot innanför dörren. Pun intended. Nämnde jag din narrow-mindedness? Bij deze dan.
Citera
2021-10-24, 16:17
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det sker i förebyggande syfte. Hur många JV ungdomar begår brott eller är med i kriminella gäng? Samtidigt kan myndigheter ha regelbunden kontakt och ha en dialog. Efter anklagelser om att äldste uppmanar JV att inte anmäla övergrepp och andra brott så är myndigheter säkert nöjda med att ha fått en fot innanför dörren. Pun intended. Nämnde jag din narrow-mindedness? Bij deze dan.

Det var väl dumt av mig att såga all religion. Istället ser jag det väl som problematiskt ibland med statsbidrag i vissa fall. Men kanske JV ändå inte är så extrema? 🤔
Citera
2021-10-24, 17:45
Medlem
HomoHitlers avatar
Vet att där jag växte upp var ett Jehovas vittne gift med en som inte var ett vittne, men båda var ickevittnen när de gifte sig

Blev lustigt när vittnes icketroende make öppnade en videobutik, som blev en jätteframgång, med väl utrustad porrsektion.... Deras dotter hade någon Flingor med en av stadens värstingar, men det var väl lite uppror ..
Citera
2021-10-24, 17:50
Medlem
Citat:
Det var väl dumt av mig att såga all religion. Istället ser jag det väl som problematiskt ibland med statsbidrag i vissa fall. Men kanske JV ändå inte är så extrema? 🤔
Så länge myndigheter ser verksamheten som "godartad" så ungdomar och manbebisar...jag menar familjens huvud...har en meningsfull sysselsättning som inte leder till droger och kriminalitet är det värt pengarna. Vissa satsar på en sport på fritiden eller professionellt, andra blir heltidsförkunnare. Sak samma för myndigheter.
Citera
2021-10-24, 18:54
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoHitler
Vet att där jag växte upp var ett Jehovas vittne gift med en som inte var ett vittne, men båda var ickevittnen när de gifte sig

Blev lustigt när vittnes icketroende make öppnade en videobutik, som blev en jätteframgång, med väl utrustad porrsektion.... Deras dotter hade någon Flingor med en av stadens värstingar, men det var väl lite uppror ..

Porr, ja det är nog en känslig grej hos JV. Men detta var några år sen va? 😶
Citera
2021-10-24, 21:05
Medlem
Citat:
Typ så som ett antal av Facebooks moderatorer hade gjort menar du?

Att en församling inom Jehovas Vittnen skulle stämma Sällskapet Vakttornet ser jag som uteslutet. Det skulle vara några enskilda medlemmar i så fall.

Jag vill minnas att man processade i Menlo Park i Californien, USA. Jag har för mig att byggnadskommirén pådyvlade församlingen en dyr och onödig renovering där. Men detta fall är säkert 10 år gammalt eller kanske mer än så.
Citera
2021-10-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Så länge myndigheter ser verksamheten som "godartad" så ungdomar och manbebisar...jag menar familjens huvud...har en meningsfull sysselsättning som inte leder till droger och kriminalitet är det värt pengarna. Vissa satsar på en sport på fritiden eller professionellt, andra blir heltidsförkunnare. Sak samma för myndigheter.

Att satsa på sport och karriär ses som oandligt och egoistiskt. Det är yttesrt få som gjport detta, och då främst från delade familjer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in