Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-19, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Ja, alltså.. Jag va 12 då jag förlorade oskulden till en lite äldre syster. Är inte 100,men tror det var i Ulricehamn. Möjligt att det var i Södertälje,det är ju 1000 år sedan. Jag har bestämt för mig att jag varit på sammankomst i Lund eller Malmö också. Kan det stämma eller efterkonstruerar jag bara? Hur som så var det häftigt att åka i busskaravaner när alla bussarna stanna av vid alla rikets salar vi passerade så man kunde åka med olika bussar och härja runt i en buss som spela hårdrock knökfullt med unga JV från hela landsändan. Bortsett från den mentala terrorn ifrån de äldste så var det nog lite häftigt ändå, på sitt sätt.

Häftigt! Du visste att leva livet tidigare än jag. Visst hade jag systrar efter mig, men dessvärre var jag sedesam litet för länge!
Citera
2021-10-19, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Läs Vakttornet under första halvan av 70-talet, ttsp. Titta på framsidorna.
Vi som minns vet att haussen som uppstod underblåstes av Styrande Kretsen. Inget vittne vid sina sinnens fulla bruk kan påstå att 1975 var något "enskilda individer" hittat på. Det var ju för fan alla som trodde Harmageddon skulle komma då - varenda en utom några stackare som "var svaga i tron". Jag fick höra från mina föräldrar att jag inte skulle hinna gå klart skolan. Folk sa upp sig från sina jobb, bunkrade mat och förberedde sig på den största vedermödan i mänsklighetens historia. Andra köpte hus, bilar och båtar de inte hade råd med för de var övertygade om att de inte skulle hinna börja betala på lånen- Harmageddon skulle komma 1975. Kom inte och säg att Organisationen aldrig sagt nåt om 1975, för vi som var med då vet att du ljuger.

Visst var det så. Vi som upplevde detta som barn vet att så var fallet.
Titties....lyssna på följande video......det är broder Fred Franz som talar om 1975 på en sammankomst i slutet av 1960-talet. Lyssna noga! https://youtu.be/vycHOnrkWb4
Citera
2021-10-20, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Att Rutherford sa så berodde ju på allmän missförståelse och att man hade tolkat bibeln fel. Det är bara Jehova som vet tidspunkten. Däremot har vi fått tecken att kolla efter så vi kan ändå förstå att tidpunkten är väldigt nära. Läser man Daniels profetia som beskriver dom olika världsväldena genom historien så kan vi t.ex konstatera att vi just nu befinner oss i slutet eftersom det inte kommer att komma något nytt världsvälde än det som finns just nu. Det var just Daniels profetia och beskrivningen av dom olika världsväldena som gjorde mig intresserad av Bibeln från första början. För Bibeln beskriver i detalj så bra den verkliga historien fram tills idag. I Daniels profetia beskrivs även kampen mellan Nord och Sydlandskonungen och det är en beskrivning som sträcker sig ända fram till idag, men innehåller även profetior som ännu inte har gått i uppfyllelse.

Om du vill studera nånting intressant i bibeln kan jag verkligen rekommendera att fördjupa dig i den delen av bibeln.

Vi har även gett ut en bok som kan hjälpa en att lättare förstå vad som beskrivs och eftersom du verkar genuint intresserad tycker jag du borde läsa och bilda din egen uppfattning. Kapitel 13 och framåt är speciellt intressant och beskriver just konflikten mellan Nord och Sydlandskonungen.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&u act=8&ved=0CEQQFjAE&url=http%3A%2F%2Fda-ip.getmyip.com%3A8080%2FPDF%2FPublications%2520Wit hout%2520Pictures%2F1999%2C%25 202006%2520-%2520Pay%2520Attention%2520to%2520Daniel%27s%2520P rophecy!%2520-%2520book.pdf&ei=L72eVYLdCOOxygP_gJWQCQ&usg=AFQjCN FtPcDrrAxFxxojzDGfRFPeMRHmig

hittade den tyvärr inte på svenska, men det kanske går bra ändå.

Vilka var "Man" som tolkade bibeln fel inför 1925?
Citera
2021-10-20, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jo detta är slående. Man har fått medlemmarna att betala riketssalarna två gånger. Först genom arr sätta in pengarna på en fond. Sedan fär församlingarna låna från denna fond, men lånet måste betalas tillbaka.
Sedan hände det något för ungefär 3-4 år sedan. Församlingarna blev beordrade att skriva över sina fastigheter (som de betalat två gånger) till sällskapet vakttornet. Jag vet att detta hänt i USA, så jag förutsätter att det hänt här i Sverige också. Lysande affärer för Cellskapet.

Några församlingar/medlemmar/föredetta medlemmar borde gå samman och göra en kollektiv stämning mot det Vakttorent-gänget. Glömt vad det heter men i USA brukar man ju göra sådant ibland.
Citera
2021-10-21, 07:12
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Några församlingar/medlemmar/föredetta medlemmar borde gå samman och göra en kollektiv stämning mot det Vakttorent-gänget. Glömt vad det heter men i USA brukar man ju göra sådant ibland.

Typ så som ett antal av Facebooks moderatorer hade gjort menar du?

Att en församling inom Jehovas Vittnen skulle stämma Sällskapet Vakttornet ser jag som uteslutet. Det skulle vara några enskilda medlemmar i så fall.
Citera
2021-10-22, 23:02
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Nästan alla som är infödda gör det för sina föräldrars skull. Ett par av mina vänner döpte sig, men idag är ingen med av de som var infödda. En av dem gick ur officiellt när päronen dog men var mentalt aldrig med. Gå in på reddit.com/r/exjw och läs ett tag. Där får du se hur många som faktist går på mötena fortfarande och hatar det, men gör det för familj och vänner.

Det kan vara så att antal ''socialvittnen'' är större än vad man först kan tro. De som är infödda i rörelsen, men även äldre människor som finner social gemenskap och vänner bland vännerna. De sistnämda är med av ren gammal vana, men är inte fanatiskt troende eller djupt religiösa.
Citera
2021-10-22, 23:14
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Vet inte hur de började. De knackade hos oss och vi fick broschyrer. Det jag minns är att endast 144000 skulle komma till ”himlen”och att typ allt var förbjudet; kalas, jul, tv:n för det hade djävulen lurat oss att hitta på från början. Sorgliga människor... Vet att långt senare knackade de på igen och jag sa att undergången måste vara närmare nu och att de kanske hunnit blir fler än 144000, ska ni slås om vilka som hänger med till rymdskeppet? 😅

Jehovas Vittnen har sina kalas på annat sätt och alkoholen flödar mer än gärna i många av de Jehovas Vittniska-hemmen. Om man röker en cigarett, eller tar en liten snusbuss under läppen så blir man istället förintad i Harmageddon.

TV har inte heller varit något problem hos Jehovas Vittnen generellt. Även om Sällskapet Vakttornet genom åren uppmanat och väglett medlemmarna på bästa småföräldrars-maner i litteraturen så har "vännerna" i praktiken aldrig snålat med tiden framför dumburken. Jag minns själv på den gamla goda tiden då många av "vännerna" sade de måste skynda sig hem efter mötet för att inte missa senaste avsnittet av Dallas.
Citera
2021-10-22, 23:19
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Svält och farsoter var värre på medeltiden. Och det var på medeltiden som mongolerna massakrerade stora delar av Asiens och Europas befolkning i krig som väl kan mäta sig med de som inträffat på 1900-talet. Jordbävningarna var lika frekventa och dödsbringande och de var de under senare århundraden också. De har inte ökat sedan 1914.

Mycket sant. Världen är bättre nu än den var förr, trots att många fler människor lever på Jorden och möjligheten till att leva ut aldrig har varit så stora som de är nu. Så domedagsprofetering faller platt.
Citera
2021-10-22, 23:40
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Likställs ett alkoholmissbruk eller brottslighet med att vara utesluten eller ha lämnat orgen? Bryter man kontakten med människor som dricker för mycket? Eller begår ett brott? Verkar ju hjärtlöst i så fall.

Alkoholmissbruk ses oftast med snälla och förstående ögon. En cigarett eller snus är dock detsamma som omedelbar uteslutning av medlemmen.
Citera
2021-10-23, 00:57
Medlem
Läste jag nyss att de skulle få statligt sekt stöd som alla andra religitardsekter retroaktivt, plus skadestånd för den långa handläggningstiden?
Eller har jag råkat bli sketfull såhär på fredagskväll? Säg att jag har fel..
Citera
2021-10-23, 07:14
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Läste jag nyss att de skulle få statligt sekt stöd som alla andra religitardsekter retroaktivt, plus skadestånd för den långa handläggningstiden?
Eller har jag råkat bli sketfull såhär på fredagskväll? Säg att jag har fel..

Är det något utöver det vanliga stöd som religiösa brukar få, menar du?
Citera
2021-10-23, 08:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Mycket sant. Världen är bättre nu än den var förr, trots att många fler människor lever på Jorden och möjligheten till att leva ut aldrig har varit så stora som de är nu. Så domedagsprofetering faller platt.

Poängen är att vi idag får rapporter om alla större jordbävningar, krig, naturkatastrofer och liknande från hela världen, vilket gör att det verkar vara fler än tidigare. Det är däremot bara en illusion som beror på antalet vi ser idag med hela världen som blickpunkt jämfört med det mer begränsade nyhetsflödet för t.ex. 100 år sedan.

Idag är det lägre brottslighet, lägre dödlighet från sjukdomar och färre krig än innan 1900-talet och mängden jordbävningar och vulkanutbrott har inte ökat och det har inte antalet farsoter eller svältkatastrofer heller.

Men, det är som med de flesta konspirationsteorier – det finns ihärdiga anhängare som är övertygade om att just de vet att det är sant och de är glada över att tillhöra den "informerade skaran".

Faktakontroll är inte någon stark sida hos Jehovas vittnen, så de är öppna för denna typ av predikningar. De ser bara vad de vill se – att det förekommer mycket nyheter om krig, våld i hemmet, kriminalitet, naturkatastrofer, svält och liknande – och de tolkar det som en bekräftelse av att vi nu är i "de sista dagarna" i stället för att faktiskt kolla upp hur det är statistiskt sett. Finns det verkligen statistiska rapporter som visar att antalet har ökat?

Statistiskt sett, om man räknar alla krig vi känner till sedan 1500-talet så är det idag nästan inga krig alls om man jämför med hur många krig som pågick för 500 år sedan. Sedan början av 1700-talet började antalet krig att sjunka kraftigt och mot mitten av 1800-talet hade antalet pågående krig halverats och idag är antalet lägre än en fjärdedel av antalet krig för 500 år sedan.

Källa: The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined
Levy & Thompson (2011)
The University of Chicago Press

Och om man tittar på hur många som dog i krig i England så visar siffrorna att toppen nås omkring mitten av 1400-talet med nästan 2 döda per 1 000 män. Men siffrorna efter den perioden nådde inte upp till en tredjedel av den dödligheten ens under Napoleonkrigen eller världskrigen. Det beror på att man räknar antalet döda soldater per 1 000 män. Siffror som idag visar ett stort antal död i strid (t.ex. under andra världskriget) betyder alltså inte en ökning jämfört med med tidigare eftersom det var betydligt fler som levde då än på 1400-talet. Därför måste man jämföra "per capita" för att få verkliga siffror som går att jämföra.

Källa A Farewell to Alms: A Brief Economic History of the World
Princeton University Press

En graf över det femtioåriga glidande medelvärdet för dödstal i strid i England visas från 1050 och framåt (eller kanske snarare 1066 och framåt, även om det står 1050).

Naturligtvis verkar det vara mer idag, men det är alltså bara en illusion som orsakas dels genom att vi får nyheter från hela världen idag och dels eftersom vi är betydligt fler idag jämfört med för bara 100 år sedan. I början av 1800-talet fanns det 1 miljard människor på jorden och under 1930-talet hade det ökat till 2 miljarder. Idag är siffran nästan 8 miljarder. Siffror idag måste alltså vara minst 5 gånger högre än för 100 år sedan för att det ska vara fler drabbade per capita idag. Några sådana siffror finns inte. Tvärtom är siffrorna per capita lägre än för 100 år sedan och betydligt lägre än för 500 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in