2021-10-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Tycker det har tjatats om bubblan och kraschen nu i flera år. Men inte ens i finanskraschen 08-09 påverkades ju svenskars boende speciellt mycket.

Vi har helt enkelt fått en förändring i tillgång och efterfrågan, och därför stiger priserna.

Detta beror på att folk har mer pengar än tidigare. Dels pga skattesänkningar men också på löneökningar. I kombination med bostadsbrist och ett lågt utbud leder det till att folk budar över varandra och då stiger priserna. Inget konstigt alls. Helt vanlig marknadsekonomi. Visst kan hög belåning bli ett problem om räntorna stiger, och därför har ju regeringen också infört amorteringskrav för att motverka ohållbar skuldsättning.

Du glömmer att människor får låna mindre vid högre räntor.
Självklart har räntorna haft störst effekt.
Att efterfrågan spelar in är väl ganska självklart, inget efterfrågan inga köpare.

Högre räntor handlar inte om en krasch för att människor inte kan betala utan att bankerna drastiskt lånar ut mindre..
2021-10-23, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Märks att du bor under en sten igen.

Du tror att tre familjenamn representerar hela Stockholms status?

Billigare att bo i en sekelskift i innerstaden är Djursholm så vi låter priserna tala, då priset är den "högsta statusmarkören".

Den dyraste kåken i Djursholm som sålts på 36 månader på hemnet kostade 48 msek. Det har sålts många våningar på Östermalm för högre priser än så. Tittar vi på pris per kvm är skillnaden extremt stor.

De med cash bor såklart inte i en lägenhet utan har hela byggnaden i sin ägo på Östermalm. Då är värdet 100-tals miljoner.
2021-10-24, 03:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så en villa som stigit från 55000 kr på 1950-talet och nu är värd 8 mkr (om bra läge i Stockholm) är din kommentar "vet inte om man kan säga att han tjänat särskilt mycket"? Han kunde ha slutat jobba och hans hus hade tjänat in mer än hans lön i 50 år.

Dina räkneexempel är som tagna ur skolboken för Asperger. Förnuft saknas alltid, små Asperger-detaljer som är inkorrekta leder dig alltid fel.

Det hade personen ifråga såklart inte kunnat göra. Personen ifråga var ju tvungen att arbeta från 1950-talet och framåt för att betala sin mat, sina räkningar och för att försörja sin familj.
2021-10-24, 03:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att HR minskat lite beror nog på de låga räntorna. Det håller tillbaka hyreshöjningarna..

Du är full med skit.

Räntorna som sänkts har skickat upp tillgångspriserna i stratosfären och hyrorna har hängt med uppåt.
2021-10-24, 10:04
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det hade personen ifråga såklart inte kunnat göra. Personen ifråga var ju tvungen att arbeta från 1950-talet och framåt för att betala sin mat, sina räkningar och för att försörja sin familj.
Jag börjar betvivla din tankeförmåga? Jag har med mitt eget exempel visat att min villa stigit med 50k per månad i 10 år. Om jag behövt hade jag kunnat belåna den med 600k per år och köpt mat för pengarna. Pengar som pengar. Uppgången har varit extrem de senaste 20 åren, men även alla år från 1950-talet har stora prisökningar och visst man hade kunnat göra så i 50 år, ätit upp sin villa lite i taget.
2021-10-24, 10:15
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Jag börjar betvivla din tankeförmåga? Jag har med mitt eget exempel visat att min villa stigit med 50k per månad i 10 år. Om jag behövt hade jag kunnat belåna den med 600k per år och köpt mat för pengarna. Pengar som pengar. Uppgången har varit extrem de senaste 20 åren, men även alla år från 1950-talet har stora prisökningar och visst man hade kunnat göra så i 50 år, ätit upp sin villa lite i taget.

Hade du samtidigt tänkt betala räntor och amorteringar med samma belånade pengar? Det vet mycket väl att du aldrig hade blivit beviljad det utökar lånet utan en fast inkomst som täcker det.
2021-10-24, 10:18
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Hade du samtidigt tänkt betala räntor och amorteringar med samma belånade pengar? Det vet mycket väl att du aldrig hade blivit beviljad det utökar lånet utan en fast inkomst som täcker det.
Det är bara ett räkneexempel, det finns ingen som äter upp sin villa, men det går att räkna på. I praktiken äter man upp den i efterhand, när man som gammal säljer villan och får cash som man ger till barnen.

Inbetald amortering är 1-2% per år, men prisstegringar på 5-10% per år är också en slags "amortering" som man kan äta upp, och ett så mycket större belopp.
2021-10-24, 11:19
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Det är bara ett räkneexempel, det finns ingen som äter upp sin villa, men det går att räkna på. I praktiken äter man upp den i efterhand, när man som gammal säljer villan och får cash som man ger till barnen.

Inbetald amortering är 1-2% per år, men prisstegringar på 5-10% per år är också en slags "amortering" som man kan äta upp, och ett så mycket större belopp.

Ja det vet jag, har själv hus. Men det är onödigt att förenkla det till den graden att säga att man från start kan du ut 50k i månaden på bostaden.
2021-10-24, 11:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Så länge lönen motsvarar vad man får låna så går det att öka lånen varje gång det behövs en ny bil eller en resa till Barbados.

Så fungerar det, och det är så "alla" gör. Helt okej enligt mig, även om själv inte gör så.
2021-10-24, 12:43
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så länge lönen motsvarar vad man får låna så går det att öka lånen varje gång det behövs en ny bil eller en resa till Barbados.

Så fungerar det, och det är så "alla" gör. Helt okej enligt mig, även om själv inte gör så.

Fallet vi diskuterade var någon som slutade jobb och istället levde på bostaden.

Jag vet också att många utökar sina lån för konsumtion, det får vara upp till dem. Jag och min fru har sagt att vi inte ska göra det, vi har ca 5 miljoner i lån och det räcker gott å väl.
Senast redigerad av Pershagen76 2021-10-24 kl. 12:46.
2021-10-24, 13:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Eh? Det var du som gick off topic med platt-Tv.
Det finns ingen logik, ingen förklaring. Det finns inget att förstå i det du skriver.

Du behöver förklara.

Är det så att producenter bara står handfallna när vinsterna stiger?

Eller är det som i platt-TV fallet att dom ökar produktionen för att grabba åt sig av vinsterna innan någon konkurrent gör det.

Min uppfattning är att producenter för bostäder följer precis samma logik som i resten av världen. Stiger marginalerna ökar dom produktionen för att gramma så mycket som möjligt av vinsterna, innan efterfrågan är mättad och priserna faller tillbaka.

Är det fel?
2021-10-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det finns ingen logik, ingen förklaring. Det finns inget att förstå i det du skriver.

Du behöver förklara.

Är det så att producenter bara står handfallna när vinsterna stiger?

Eller är det som i platt-TV fallet att dom ökar produktionen för att grabba åt sig av vinsterna innan någon konkurrent gör det.

Min uppfattning är att producenter för bostäder följer precis samma logik som i resten av världen. Stiger marginalerna ökar dom produktionen för att gramma så mycket som möjligt av vinsterna, innan efterfrågan är mättad och priserna faller tillbaka.

Är det fel?
Kan det vara så att det blir kontinuerligt nya jämviktsläge på högre prisnivåer?
Det är ett multivariat system som är dynamiskt.
Senast redigerad av nightwolfer 2021-10-24 kl. 13:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in