2021-10-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Tack för det Heretic77

Den här historien låter som ett filmmanus. Beata och Piotr var gifta i över 7 år. De gifte sig 2006. De har fyra barn. Den äldsta sonen är nu 14, ytterligare 12, och den yngsta är 10-åriga tvillingar.

"Hon planerade hela flykten"
– I april 2013 lämnade Beata hemmet för att få familjebidrag. Hon och pengarna var borta. Hon sprang precis iväg och lämnade mig med fyra barn. De yngsta tvillingarna Ale*ksander och Mak*symilian var bara ett och ett halvt år gamla - herr Piotr kämpar för att undertrycka sina känslor. I veckor visade hon inga tecken på liv. Då fick jag reda på att hon hade planerat allt. Hon hade köpt en biljett tidigare.

I augusti 2013 skilde sig paret. Rättegången väcktes av Piotr. Han beviljades vårdnaden om sina söner, och Beatas föräldrarätt begränsades och hon ålades att betala underhåll på 1 000 zloty.

– Familjen försöker göra Beata till Moder Teresa av Calcutta, men hon är inget helgon. Hur kan en mamma lämna sina barn och fly? Och hon gjorde det för 8,5 år sedan – säger tydligt upprörd Pi*otr Mi*ętki (36) från Pinczyn (Pommerns vojvodskap). Översatt med översättningsprogram.
https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/trojmiasto/gdzie-jest-beata-ratzman-fakt-dotarl-do-pierwszego-meza-zaginionej-w-szwecji-polki/1ybjqh5?utm_source=www.fakt.pl_viasg_fakt&utm_medi um=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm _v=2

Det är nog inte bara familjen som gör henne till moder Theresa utan det görs med eftertryck av några militanta kvinnor i tråden så fort hennes namn nämts.
Det går inte längre hävda att det är osannolikt att Beata planerat sitt försvinnande även denna gång.
Ett märkilgt tillfälle i så fall att sticka. När maken kör ut henne i spenaten och kommer tillbaka själv till bilen med en krystad förklaring om nån väninna...
Citera
2021-10-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ett märkilgt tillfälle i så fall att sticka. När maken kör ut henne i spenaten och kommer tillbaka själv till bilen med en krystad förklaring om nån väninna...
Exakt, hur skulle väninnan helt plötsligt dykt upp där. Låter fishy
Och bara för att Beata stuckit från sin första man innebär det inte per automatik att hon gjort samma sak nu
Citera
2021-10-23, 12:22
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Och bara för att Beata stuckit från sin första man innebär det inte per automatik att hon gjort samma sak nu

Hennes förflutna kan blir nåt att använda så man lägger ner sökandet.
Då köpte hon biljetten. Knappast gjorde hon denna gång då polisen säkert kollat det. Fallet är så pass känt i Sverige och i Polen så anställda på rederier och flygbolag säkert kollat det redan.
Kvar blir tåget till Norrland och liv i vildmarken.

Vi få se om de förlänger hans vistelse i häktet. Är det inte dags nu på tisdag?
Citera
2021-10-23, 12:39
Medlem
Citat:
Kan "fått" sms/telesamtal från vänninan.
"Du får åka hem själv med ungen, min vänninan kommer hit så ska vi åka och äta middag".
Citera
2021-10-23, 12:44
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Håller med. Hennes tidigare relation vet vi ju inte mycket om varför hon lämnade ur hennes synvinkel, men hade hon förlorat vårdnaden av barnen så förklarar ju det varför de fortfarande är i Polen. Hon kanske hade tänkt ta dem till Sverige senare, men förhindrades att göra detta pga att hon förlorade vårdnaden. Fjortonåringen är väl dock i Sverige om jag förstått allt rätt.

Självklart är det inte omöjligt att någon drar och lämnar sina barn, men jag tror att man hade hittat henne redan i så fall.
Citera
2021-10-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Kan "fått" sms/telesamtal från vänninan.
"Du får åka hem själv med ungen, min vänninan kommer hit så ska vi åka och äta middag".
Fast polisen lär ju ha kollat upp med vänner, ev pojkvän vid det här laget.
Citera
2021-10-23, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Fast polisen lär ju ha kollat upp med vänner, ev pojkvän vid det här laget.
Vänninan behöver ju inte ens finnas på riktigt. Bara i en ev flyktplan.
Citera
2021-10-23, 13:14
Medlem
Taggads avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Håller med. Hennes tidigare relation vet vi ju inte mycket om varför hon lämnade ur hennes synvinkel, men hade hon förlorat vårdnaden av barnen så förklarar ju det varför de fortfarande är i Polen. Hon kanske hade tänkt ta dem till Sverige senare, men förhindrades att göra detta pga att hon förlorade vårdnaden. Fjortonåringen är väl dock i Sverige om jag förstått allt rätt.

Självklart är det inte omöjligt att någon drar och lämnar sina barn, men jag tror att man hade hittat henne redan i så fall.
Här flockas några mansföraktande kvinnor som anser det är märkligare om hon planerat att skita i sin sista unge på samma oförlåtligt hjärtlösa sätt som hon blåste dom första traumatiserade fyra barnen.

Pi*otr igen.
Jag tror inte att något dåligt hände henne. Om hon rymde en gång kunde hon göra detsamma. Vilken mamma överger sina barn?! Vad som hände mig och barnen är ofattbart. Pojkar kommer att vara traumatiserade för resten av sina liv. Tvillingarna pratar inte ens om henne längre. För dem är kattens öde utanför fönstret viktigare än vad som händer henne. Det låter hemskt, men hon har förtjänat det själv ... - tillägger hon. (obs, översatt med översättningsprogram)

https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/trojmiasto/gdzie-jest-beata-ratzman-fakt-dotarl-do-pierwszego-meza-zaginionej-w-szwecji-polki/1ybjqh5?utm_source=www.fakt.pl_viasg_fakt&utm_medi um=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm _v=2
Senast redigerad av Taggad 2021-10-23 kl. 13:22.
Citera
2021-10-23, 13:20
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Här flockas några mansföraktande kvinnor som anser det är märkligare om hon planerat att skita i sin sista unge på samma ohyggligt hjärtlösa sätt som hon blåste dom första traumatiserade fyra barnen.

Varför är jag mansföraktande bara för att jag säger vad jag tror? Varför är det inte den mest logiska förklaringen att hon inte hade barnen i Polen hos sig, att hon förlorade vårdnaden om dem?

Ett av de fyra barnen hade hon väl ändå hos sig i Sverige, om hon inte har flera fjortonåringar.

Förklara hellre hur du tror att Beata skulle kunna ha flytt Sverige ensam utan att någon kan hitta några tecken på det?
Citera
2021-10-23, 13:25
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Vänninan behöver ju inte ens finnas på riktigt. Bara i en ev flyktplan.
Men det är ju han som hittade den där med väninnan. Sen ändrade sitt utsago med att de brakade så han lämnade bara henne.
Citera
2021-10-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Men det är ju han som hittade den där med väninnan. Sen ändrade sitt utsago med att de brakade så han lämnade bara henne.
Var kan man läsa detta?
Citera
2021-10-23, 13:26
Medlem
MadZero99s avatar
Är den där tidningen pålitlig, förresten? Tänkte om det är någon som är från Polen här. Sen så tycker jag att det är väldigt olika situationer. Var det polis drag förra gången också? Var exmaken häktad under sannolika skäl?

Jag hoppas innerligt att ni har rätt, att hon har stuckit själv. Men mycket tyder på annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in