2021-10-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, knappast en kittlande summa för någon som deklarerar 400 k om året.
Kan tänka att man också kan ansöka om ersättning för inkomstbortfall. Har inte fördjupat mig i ämnet.
Citera
2021-10-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Förmildrande omständigheter är din tanke men hot om enskild vårdnad kan i teorin vara en förklaring till hennes försvinnande, vi vet dessutom inte ett skit om detta pars inbördes bråk och vem som startat dessa. Kvinnor är rätt bra dom med på att bråka i relationer.
Nu vet jag inte hur gammal är det yngsta barnet. Att söka skyddat boende och flytta dit med barnen betyder per automatik att pappan förlorar i praktiken kontakt och umgängesrätt med barnen.
Enda sättet är att gå till en domstol som tar typ minst ett år. Under tiden barnen är med mamman och när det blir dags att bedöma om vårdnaden då är chansen stor att den går till den förälder som barnen bor hos. Det vill säga mamman.
Jag kan hålla med att det är ett dåligt spel och att kvinnan utnyttjar lagarna till sin egen vinning medan mannen blir maktlös och i princip inte kan göra ett sk*t åt saken.
Är det provocerande? ja. Är det orättvist, ja. Det kan man tycka till en viss grad.
Frågan är hur ska man ändra på det så att både kvinnans skyddsbehov uppfylls och mannens umgängesrätt bibehålls.
Citera
2021-10-02, 14:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Vi vet väl inte hur många pappor vi talar om?
Bakgrunden känns rätt oviktig när den ena parten brukar våld. Jag förstår att det kan vara svårt att förstå hur ett ojämlikt ett bråk mellan man och kvinna ser ut, där mannen i princip alltid har det fysiska övertaget.
En man behöver sällan vara rädd för att bli dödad av en kvinna (obs. jag skrev sällan, det finns alltid undantag)
Vanliga relationsbråk är INTE fysiska. En kvinna som inte är fysiskt stark har bara 2 val i detta läge, att fly eller att hoppas på att han slutar.

Tack för att du spekulerar vilt men du vet ingenting om vad som egentligen hänt i just denna relation.

Att hota med enskild vårdnad som i det aktuella fallet kan faktiskt tolkas som psykisk misshandel, du verkar ha någon märklig föreställning att kvinnor beter sig som änglar i separationer?

Hur vet du förresten att bara den ena parten, dvs mannen brukade våld i det aktuella fallet?

"Enligt ny forskning är män mer, eller lika, utsatta för våld i nära relationer än kvinnor. Det visar resultatet av två undersökningar från Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs universitet"

https://sverigesradio.se/artikel/5667696
Citera
2021-10-02, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det mesta av det du skrev i inlägget jag citerade. Men bry dig inte. Lugnt.

Nog tror jag du förstår det som är skrivet ……det är kanske frågan om viljan att förstå ?
Citera
2021-10-02, 15:09
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Är sökinsatsen igång, eller blev det inget av?
Citera
2021-10-02, 15:15
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Är sökinsatsen igång, eller blev det inget av?

det ska bli en idag också enligt denna artikel, tyvärr betal men lite går att se.

I ett Facebook-evenemang som initierats av en privatperson uppmanas de som vill delta att samlas klockan 13 på lördagen vid Grodans Hus i Käglinge rekreationsområde, strax öster om Sofiedals golfklubb där polisen i början av veckan sökte mycket intensivt.

https://www.sydsvenskan.se/2021-10-0...svunna-kvinnan
Citera
2021-10-02, 15:17
Någon annan försvunnen också från Mongoliet såg jag på E-lyst, körigt för polisen nu.
Det måste bli krångliga utredningar.
Lika bra dom byter namn till Interpol direkt.
Citera
2021-10-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Nu vet jag inte hur gammal är det yngsta barnet. Att söka skyddat boende och flytta dit med barnen betyder per automatik att pappan förlorar i praktiken kontakt och umgängesrätt med barnen.
Enda sättet är att gå till en domstol som tar typ minst ett år. Under tiden barnen är med mamman och när det blir dags att bedöma om vårdnaden då är chansen stor att den går till den förälder som barnen bor hos. Det vill säga mamman.
Jag kan hålla med att det är ett dåligt spel och att kvinnan utnyttjar lagarna till sin egen vinning medan mannen blir maktlös och i princip inte kan göra ett sk*t åt saken.
Är det provocerande? ja. Är det orättvist, ja. Det kan man tycka till en viss grad.
Frågan är hur ska man ändra på det så att både kvinnans skyddsbehov uppfylls och mannens umgängesrätt bibehålls.
Om pappan misshandlat mamman, är även barnen brottsoffer som bevittnat det. En "pappa" som misshandlar, är ingen lämplig "pappa". Mamman har varit rädd för honom! Med all rätt som det verkar...
Varför finns denna pappa ens i Sverige?
Citera
2021-10-02, 16:39
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
"Umgås" tror jag inte. Om han inte haft hennes son i bilen hade hon aldrig ens gått nära den bilen.
Det håller jag med om.
Citera
2021-10-02, 16:40
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Förmildrande omständigheter är din tanke men hot om enskild vårdnad kan i teorin vara en förklaring till hennes försvinnande, vi vet dessutom inte ett skit om detta pars inbördes bråk och vem som startat dessa. Kvinnor är rätt bra dom med på att bråka i relationer.

Instämmer i det.
Citera
2021-10-02, 16:43
Medlem
wendy1s avatar
Citat:

"Orättvist"? Han kanske inte skulle ha spöat barnens mamma från början? Otroligt att någon, ens en enda människa kan tycka att en pappa som spöat sina barns mamma inte förbrukat rätten till sina barn.
Citera
2021-10-02, 16:44
Medlem
ursalunds avatar
Citat:

Jag tror inte hon kan så mycket lagar att hon kan utnyttja lagar. Det var hennes arbetskamrat som hjälpte henne att ta kontakt med kvinnojouren. Och de hjälpte att ordna allt annat. Skulle tro att hennes svenska är inget vidare då hon rörde sig bara i polska kretsar och jobbade som städerska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in