2021-10-21, 19:28
Bannlyst
Det som ska bli skönt med 11 är att man kan använda apparna utan nån jävla third party tool eller app emulator som Bluestacks.

Man kan bara ladda ner swish eller bank id direkt till os:et

eller typ KIK

riktigt gött.
Citera
2021-10-21, 20:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Redan gjort, försökt två gånger igen men det blir samma sak. Typiskt Windows att krångla, önskar det vore lika smidigt som macOS.

Gör du även ett undantag i registret för kompatibilitetschecken?
Citera
2021-10-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Fick upp att min dator nu kunde ladda ner och installera Windows 11. Efter att jag installerat det så startades datorn om, och genast dök ett felmeddelande upp att "Något fel har inträffat". Sedan startades datorn om några gånger för att därefter återställas automatiskt till Windows 10 igen.

Bra grejer...

Har exakt samma problem som du. Har följt alla guider osv. Med att aktivera tpm, Secure boot och konvertera hdd från mrb till gpt. Avslutat alla antivirus program osv. men ingenting fungerar.

Installerar win 11 via assistent, datorn restartar och installationen går igång, vid 75 procent dyker ett felmeddelande upp eller som det heter ”bsof”. Datorn restartar ett par gånger för att sedan ”undoing all changes to your pc” och kvar sitter jag med win 10..
Citera
2021-10-21, 22:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zillan
Har exakt samma problem som du. Har följt alla guider osv. Med att aktivera tpm, Secure boot och konvertera hdd från mrb till gpt. Avslutat alla antivirus program osv. men ingenting fungerar.

Installerar win 11 via assistent, datorn restartar och installationen går igång, vid 75 procent dyker ett felmeddelande upp eller som det heter ”bsof”. Datorn restartar ett par gånger för att sedan ”undoing all changes to your pc” och kvar sitter jag med win 10..

Använd INTE assistenten.

Ladda ner en ISO och gör den bootbar och kör sedan Majorgeeks script - Default - innan du börjar. Eller kör exe`n i ISO`n och uppgradera.
Senast redigerad av 1FF 2021-10-21 kl. 22:45.
Citera
2021-10-21, 23:47
Medlem
Horrorgrams avatar
När släpps w11 uppdateringen för att uppgradera från w10?
Citera
2021-10-22, 07:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
När släpps w11 uppdateringen för att uppgradera från w10?

Se inlägg #102.
Citera
2021-10-22, 08:00
Medlem
1FFs avatar
Den senaste uppdateringen som skulle ha kommit 19/10 via W.update har åtminstone släppts officiellt på nätet.

För oss med AMD-processorer som skulle få fixar för det under veckan, de har släppts nu.

All nödvändig info om ovanstående finns i denna artikel - https://www.ghacks.net/2021/10/22/amd-and-microsoft-release-patches-to-address-amd-performance-issue-on-windows-11-pcs/
Citera
2021-10-22, 18:23
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Är man inte nöjd med inställningmöjligheterna i W11 för aktivitetfältet så kan detta hjälpa - https://www.ghacks.net/2021/10/19/move-the-windows-11-taskbar-to-the-top-and-change-the-icon-size-with-taskbar11/

Storleksförändra ikoner är t.ex möjligt.

Med "0", alltså "liten" skalas något av datum/tid bort... kosmetiskt, men det blir nog rättat snart.
Citera
2021-10-22, 18:32
Medlem
konstits avatar
Kör nu Windows 11 på två domänmaskiner (och en Lenovo T495 "Standalone"), och peppar peppar - inga problem ännu !
Allt känns faktiskt enklare, när man bara "gör rätt", mer intiutivt än någonsin tidigare. Och (smaksak) snyggare också !

Jag hoppade till lite när mitt tangentbord (BT v.5) plötsligt vägrade efter en omstart, men det skulle visst bara paras igen, efter flera efterföljande omstarter funkar det också utan problem.

Printerdrivers från HP, Konica och Brother funkar som innan, inklusive Konican via "Skyprint", men det bör man väl egentligen kunna förvänta sig - att det som funkar på W10 funkar efter en "uppgradering" också ?

Den ena domänmaskinen uppfyller inte CPU-kraven, frågan hänger lite i luften mht. stabiliteten där, men inga problem ännu i alla fall
Citera
2021-10-23, 00:15
Medlem
1FFs avatar
Enligt egen samt många andras erfarenhet på nätet så pekar mycket på att inkompatibiliteten tilltar med uppdateringarna för W11 på datorer som egentligen inte är kompatibla. Mest på de som finns i gränsområdet.

De datorer som är alldeles för gamla eller inkompatibla verkar klara sig bra, just därför.

Min egna äldre dator uppdaterar som den ska med W11 likt på W10 helt utan problem. Den yngre, i gränsområdet, inte alls utan mitt ingripande. Ny senast, inte alls.

Detta lär ju tillta vartefter W11 utvecklas baserat på dess förutsättningar.

Läs inlägg #430 så blir detta tydligare.
Men men, framtiden lär förtydliga det.
Senast redigerad av 1FF 2021-10-23 kl. 01:01.
Citera
2021-10-23, 01:14
Medlem
Svårt att hitta typ power-användar-inställningar, om de ens finns kvar. I stort grafiskt snyggare men höger-klicks menyerna omständliga med extraklick för att se mer. Men annat som verkar fungera bättre och rappare.

Den nya start-meny är en katastrof. ”rekommenderat” upptar halva ytan även om man stängt av att det ska visas något där. Även om med ganska få program ”pinned” måste man skrolla för att se alla. Går inte att ändra storlek eller gruppera appar.

Saknar inte live tiles, som jag inte använde, men i W 10 kunde man välja att visa Start i helskärm, organisera och gruppera så man hade god överblick. Då visades även app-listan i tre kolumner så det behövdes minimalt skrollande för att leta bland alla apparna.

Vitsen med Windows har alltid varit att man kan som typ power-användare kunnat ställa in mycket så det blev personligt anpassat, det verkar ha blivit mindre möjligheter till det i W 11. En försämring. Men ändå bra att det blivit mindre mischmasch av ”modernt” inställnings gränssnitt och inställningsgränssnitt från typ Windows 95.

Ska bli bra om man kan synka användningen av android-appar med telefonen, men som jag förstått är det ännu bara några Samsung premiummodeller man kan göra det med.
Men ska gå att installera en del android appar direkt, https://youtu.be/c7jbdoM-SY8
Citera
2021-10-23, 01:24
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Svårt att hitta typ power-användar-inställningar, om de ens finns kvar. I stort grafiskt snyggare men höger-klicks menyerna omständliga med extraklick för att se mer. Men annat som verkar fungera bättre och rappare.

Den nya start-meny är en katastrof. ”rekommenderat” upptar halva ytan även om man stängt av att det ska visas något där. Även om med ganska få program ”pinned” måste man skrolla för att se alla. Går inte att ändra storlek eller gruppera appar.

Saknar inte live tiles, som jag inte använde, men i W 10 kunde man välja att visa Start i helskärm, organisera och gruppera så man hade god överblick. Då visades även app-listan i tre kolumner så det behövdes minimalt skrollande för att leta bland alla apparna.

Vitsen med Windows har alltid varit att man kan som typ power-användare kunnat ställa in mycket så det blev personligt anpassat, det verkar ha blivit mindre möjligheter till det i W 11. En försämring. Men ändå bra att det blivit mindre mischmasch av ”modernt” inställnings gränssnitt och inställningsgränssnitt från typ Windows 95.

Ska bli bra om man kan synka användningen av android-appar med telefonen, men som jag förstått är det ännu bara några Samsung premiummodeller man kan göra det med.
Men ska gå att installera en del android appar direkt, https://youtu.be/c7jbdoM-SY8

Ja Ms verkar ha en förmåga att alltid hitta på ett nytt Os när det existerande äntligen fungerar bra. När 7:an var perfekt hoppade man till 10:an. Nu när 10:an var bra, ja då kom detta.

I övrigt, det finns redan nu olika program som kan ordna det du nämner i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in