2024-07-28, 16:49
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacknunna
Windows 11 flyter på bra efter man har rensat all bloatware.

Microsoft tvingar ju en att logga in med sitt Microsoft konto men man kan köra ett lokalt konto vilket jag gör :S

Ja Windows flyter på bra utan "onödiga" tjänster och processer. Vill man få än bättre flyt och smidighet så kan man installera ett annat antivirus än Ms Defender, vilket är känt för att slöa ner en dator.
Antivirustest: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/. Avira, Avg och Avast är goda ersättare. Windows Smartscreens har samma effekt så ett byte till Malwarebytes Browser Guard, t.ex, är att rekommendera.

Vill man ändå behålla Ms Defender så kan man stärka upp dess skydd med Configure Defender.
Infoartikel: https://www.ghacks.net/2020/05/09/windows-defender-configuration-tool-configuredefender-3-0-0-0-released/

Nedladdning: https://github.com/AndyFul/ConfigureDefender
Citera
2024-08-08, 18:10
Medlem
horses avatar
Hej,

Har en fråga varför en ny dator helt plötsligt blivit "seg"?

Helt nybyggd och kanske använd i en vecka, men de första dagarna satt jag imponerad över hur respons tiden var nästintill obefintligt, uppstart gick otroligt fort (jämfört med vad jag varit van med) men nu har det börja ta längre tid.

Har en Ryzen 7 7800x3d med ett 4070 super och WIN11 installerat på m2 med 2Ter.

Någon ide varför den helt plötsligt gått från att starta program eller bara utforskaren där jag knappt han blinka till märkbar tid?
Citera
2024-08-08, 19:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Hej,

Har en fråga varför en ny dator helt plötsligt blivit "seg"?

Helt nybyggd och kanske använd i en vecka, men de första dagarna satt jag imponerad över hur respons tiden var nästintill obefintligt, uppstart gick otroligt fort (jämfört med vad jag varit van med) men nu har det börja ta längre tid.

Har en Ryzen 7 7800x3d med ett 4070 super och WIN11 installerat på m2 med 2Ter.

Någon ide varför den helt plötsligt gått från att starta program eller bara utforskaren där jag knappt han blinka till märkbar tid?

Svårt att säga med begränsad info men, ett nyinstallerat Windows blir segare efter någon vecka eller så. En betydande orsak är Ms Defender och smartscreen, vilket är ett välkänt fenomen. Byter du till ett annat Av så blir det en märkbar skillnad. Märkbar.

Har du kört någon typ av reg.rensare?
Har du avinstallerat "bloat"?
Minimerat processer och tjänster?
Citera
2024-08-08, 23:31
Medlem
horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Svårt att säga med begränsad info men, ett nyinstallerat Windows blir segare efter någon vecka eller så. En betydande orsak är Ms Defender och smartscreen, vilket är ett välkänt fenomen. Byter du till ett annat Av så blir det en märkbar skillnad. Märkbar.

Har du kört någon typ av reg.rensare?
Har du avinstallerat "bloat"?
Minimerat processer och tjänster?

Något tips på AV som snabbar upp?

Vet inte riktigt vad du menar med de två första punkterna, blev inte klokare av snabb-googling heller.

Har kört rammap och frigjort ram, liten, liten skillnad.

Har typ inget program öppet utom Steam, CPU ligger på 11%. Minne dock 43% (12,9 används, 17,7 ledigt)
Citera
2024-08-09, 06:51
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Något tips på AV som snabbar upp?

Vet inte riktigt vad du menar med de två första punkterna, blev inte klokare av snabb-googling heller.

Har kört rammap och frigjort ram, liten, liten skillnad.

Har typ inget program öppet utom Steam, CPU ligger på 11%. Minne dock 43% (12,9 används, 17,7 ledigt)

Info om AVn: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/
Avg, Avast och Avira är bra och vanligen använda. Avira är enkelt att hantera.

Reg.rensare = registerrensare
3:dje parts skräp/filrensningsprogram brukar ha reg.rensare vilket används av många.

Bloat = alla de medföljande program i en Windows-installation likt Spel, Calender, Xbox etc etc. De drar resurser. Borttagning av dessa minimerar processer och tjänster.

Kolla OS:et. Kör Filgranskaren: https://www.google.com/search?sca_esv=ffb913ee160c5239&sca_upv=1&q=sfc+/scannow+windows+11&sa=X&ved=2ahUKEwijtvzsjeeHAxVkF hAIHeEgCrUQ1QJ6BAg2EAE&biw=1396&bih=806&dpr=1.38
Citera
2024-08-11, 12:14
Medlem
Hej!

Har en äldre Hp-dator från 2013 med W10. Den har rent hårdvarumässigt kraven för W11, men inte TPM2.0. Står att den inte uppfyller säkerhetskraven. Har nu sett att man ändå kan uppdatera till W11 från W10. Så istället för att skrota den tänkte jag göra ett försök. Vill dock INTE göra något olagligt och icke tillåtet. Så frågan är, kan jag köra igenom en guide exempelvis på Youtube, och installera W11 utan att göra nått otillåtet. Är detta OK från Microsoft? även om jag själv tar ansvaret för om nått pajjar såklart.
Citera
2024-08-11, 13:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Hej!

Har en äldre Hp-dator från 2013 med W10. Den har rent hårdvarumässigt kraven för W11, men inte TPM2.0. Står att den inte uppfyller säkerhetskraven. Har nu sett att man ändå kan uppdatera till W11 från W10. Så istället för att skrota den tänkte jag göra ett försök. Vill dock INTE göra något olagligt och icke tillåtet. Så frågan är, kan jag köra igenom en guide exempelvis på Youtube, och installera W11 utan att göra nått otillåtet. Är detta OK från Microsoft? även om jag själv tar ansvaret för om nått pajjar såklart.

Olagligt är det ju inte, vad gäller otillåtet så är det en fråga om definition. Ms avsikt med rekommendationerna för W11 var ju att höja säkerheten på Os:et samt att utesluta datorer som inte höll "måttet". Å ena sidan. Å andra - så har de ännu inte, efter flera år, täppt till luckan som gör att dessa datorer ändå kan köra W11 så viktigare än så verkar det inte vara för dem.

Personligen skulle jag se det som att det är ok fast ogillat av Ms, samt något som därför görs under eget ansvar. Jag har samma inställning som dig vad gäller olagliga och otillåtna ageranden så så länge situationen är som nu, så skulle jag anse det ok under eget ansvar - fast ogillat.
Citera
2024-08-11, 13:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Olagligt är det ju inte, vad gäller otillåtet så är det en fråga om definition. Ms avsikt med rekommendationerna för W11 var ju att höja säkerheten på Os:et samt att utesluta datorer som inte höll "måttet". Å ena sidan. Å andra - så har de ännu inte, efter flera år, täppt till luckan som gör att dessa datorer ändå kan köra W11 så viktigare än så verkar det inte vara för dem.

Personligen skulle jag se det som att det är ok fast ogillat av Ms, samt något som därför görs under eget ansvar. Jag har samma inställning som dig vad gäller olagliga och otillåtna ageranden så så länge situationen är som nu, så skulle jag anse det ok under eget ansvar - fast ogillat.
Att köra W11 utan TPM2.0 lär ju dessutom inte vara mera osäkert än att köra W10 på den för då har du ju inte heller säkerheten som TPM2.0 ger?
Man skall dock inte förvänta sig bra prestanda om man kör W11 på en dator från 2013. Jag har en bärbar från den tidsperioden som jag prövat att lägga in W11 på och prestandan är betydligt mera "sirap" än med W10. Dock har den mekanisk hårddisk. Har du SSD lär det kanske gå bättre?
Citera
2024-08-11, 14:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att köra W11 utan TPM2.0 lär ju dessutom inte vara mera osäkert än att köra W10 på den för då har du ju inte heller säkerheten som TPM2.0 ger?
Man skall dock inte förvänta sig bra prestanda om man kör W11 på en dator från 2013. Jag har en bärbar från den tidsperioden som jag prövat att lägga in W11 på och prestandan är betydligt mera "sirap" än med W10. Dock har den mekanisk hårddisk. Har du SSD lär det kanske gå bättre?

Att inaktivera Ms Defender genom att installera ett annat Av i en sådan situation kan göra en betydande skillnad. Betydande. Helst även ersätta Smartscreen.
Citera
2024-08-23, 13:06
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Hej!

Windows 11 IoT Enterprise (både LTSC och icke-LTSC) kräver inte TPM 2.0, UEFI och Secure Boot. Jag skulle inte köra något annat än Windows 11 IoT Enterprise LTSC 2024 på en så gammal dator. Det släpps i höst men redan nu kan man ladda ner preview builds. Windows LTSC är väldigt rent och bloatfritt från scratch och fungerar bäst på gamla datorer.
Citera
2024-09-28, 23:58
Medlem
terreces avatar
Hallå, jag undrar som medelkunnig (usel om man frågar ett par av er så kan jag noll och ingenting) men jag skulle vilja ha ett MS Eneda ID eller motsvarande något så jag kommer in och kan använda MS program och kombinera själv vad jag vill lägga till och från vem förutom MS.

Som det är nu tycker jag mest alla mina försöka att komma framåt och vidare med MS och faktiskt även Google går bakåt istället därför att jag måste sitta och hitta gratisvägar in. Jag vill kunna prova och testa lite nya funktioner själv.

Jag är Windows Insider bla bla bla och ligger med senaste uppdateringen i Home Preview jag tor är DEV kanelen men den fan visar alltjämt Canary i val av kanal (försöka att ändra där den som kan utan att bli tokig).

Har tagit ner en ny ren Win 11 som ovan på USB och passa på att knipa en Windows Insider Enterprise Pro Dev Preview (med reservation för stavning m.m.) USB ock skulle gärna prova den Enterprise och det är därför bland annat jag vill ha en Eneda ingången. Helst bara en super-admin på allt. Jag lovar skall inte pajja nått. Men snälla MS och Google med era Android Subsystem i Win jag tänker inte betala ett öre.

Vill som Ferdinand bara sitta och pilla med mitt. Lite Fireside, Google Developer Program (orkar inte...) men kommer inte vidare på MS som jag vill.

Önskar jag hade råd med någon kraftigare laptop. Lite mer info. Jag ligger ganska frikopplad från Google förutom med en kontoprofil som kan dunka igenom allt med "högsta clearance" eller vad man säger.

Önskar någon kunde fatta vad jag menar och var jag ligger IT mossigt och ge mig lite vänskaplig knuff
Citera
2024-10-06, 14:40
Medlem
Har fått en ACER Laptop av en kompis med W11. Har nollställt den. Nyinstallerade och eftersom jag laddar ner väldig mycket. ville jag ställa in min secret och nedladdnings behörigheter efter mitt tycker ex att jag kan ladda ner utan virusvarning och avvisning filer som heter crack etc etc. Men nu går det inte mera vänd dig till din IT ansvarig??? Har ingen är mig själv och inloggad som administratör. Kör google Chrome och Google som sökmotor. Gillar inte Edge och Bing. Gillade för Micro Defenser men funkar inte nu datorn vill ge mig McFee eftersom garantie fortfarande gäller, vad gör jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in