Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Testade denna igår och det gick ganska smidigt. Windows Update fungerar bra. Än så länge känns Windows 11 lite som en besvikelse, mestadels pga den nya taskbaren, som känns ganska nedlåst och tråkig. Man kan inte resiza taskbaren eller flytta runt den? Känns lite som en half-assed macOS-liknande docky. Jag tror att Microsoft ville göra om taskbaren till en docky men gick inte hela vägen. Och nu verkar det som att man bara kan få fram task manager genom ctrl+shift+delete? Förr kunde man högerklicka på taskbaren och välja task manager.
Hur som helst, Windows 11 är lite snyggare än Windows 10 men i övrigt tråkigare. Windows 10 har ju lite mer av old school funktionalitet, bland annat kan man pilla och trixa med taskbaren i Windows 10 så att man får tillbaka den där gamla quick launch som man kunde köra med i XP i task baren på Windows 10, men här verkar det inte gå eftersom man knappt får fram något i taskbaren när man högerklickar. I vilket fall som helst så är Windows 11 intressant för att kunna köra Android appar, annars hade jag stannat kvar på 10:an.
Jag misstänker att taskbaren är en konsekvens av den modernisering och modularisering som Windows 11 är och att den helt enkelt lyftes över från Windows 10X (proof of concept/prototypen till det som idag heter Windows 11, framförallt Windows 11 Home Edition S-Mode). Uppgradering av taskbaren till en funktionell version lär komma i Windows 11 22H2 (eller helt enkelt Windows 11 22 Update då det numera blir en funktionsuppdatering per år).
För egen del kan jag enbart konstatera att Windows 11 inte blir intressant förrän ny hårdvara finns ute på marknaden i form av AMD Ryzen 6000-serien, Intel Alder Lake och nästa generations ARM. 2022 års modeller således.
Just nu känns Windows 11 mest som Windows 95 när det precis släpptes, d.v.s ett system som är menat som nästa generation men där alla bitar ännu inte fallit på plats (11an kommer till sin rätt med Big.Little-artitekturer i form av bl.a. Alder Lake). Skall man hårddra det hade jag sagt att 11an inte börjar komma igång innan Windows 11 LTSC är ute. Det är först med LTSC som Microsoft anser systemet vara tillräckligt polerat för att det skall kunna vara installerat i mer kritiska miljöer. Just nu är det väldigt mycket work in progress fortfarande.