2021-10-21, 18:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det var du som påstod. Då får du redogöra.

Det är väl inte meningen att andra skall behöva redogöra för dina påstående. Varför kan du inte ta ansvar för de själv?

Hur kan nu priserna påverkas av att räntan ändras?
Hur påverkas produktionskostnaden?
För vi är väl överens om att den sätter priset.
Om räntan är låg kan fler köpa en bostad för ett högre pris än om räntan är hög.

Seriöst, förstår du verkligen inte det?
2021-10-21, 18:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tack.

Mycket överslag... Om du köper en lägenhet för fem miljoner och lånar åttio procent där räntan är 1.1% så kommer räntan för det lånet kosta dig 44 000 sek per år.

Om du köper samma lägenhet och belånar lika mycket när räntan är 4% så kommer räntan då kosta 160 000, alltså 116 000 sek mer per år. Din räntekostnad ökar med nästan 10 000 sek per månad.

Samma oavsett vem som köper lägenheten. Har man likvider och inte behöver låna, så måste man ändå räkna med räntekostnaden då man om lägenheten inte köptes, hade kunnat förränta pengarna med någon investering.

När man ser på vilket boende man har råd med, så tittar man på totalkostnaden, där ingår räntan. Och i mitt exempelfall så ökar den höjda räntan boendekostnaden med nästan 10 000 sek per månad, såklart minus ränteavdrag. Det gör att färre personer kan köpa lägenheten, och du känner väl till det där med tillgång och efterfrågan?

Om du tycker att mitt exempel med 4% ränta låter överdrivet så kan jag nämna att bolåneräntan, tremånaders, för bara tio år sedan var ännu högre, 4.2%.

År 1995 låg tremånaders på 10.55%. I det läget hade ett bolån på åttio procent av 5 000 000 sek kostat mer än 35 000 sek per månad.

Historiska bolåneräntor: https://www.xn--bolnerntor-v5ai.com/historik
Nu visade jag inte på någon solklar kausalitet där, och det skulle också vara svårt. Priset på bostäder kan ha ökat drastiskt sedan högränteåren kring 1990 på grund av något annat, men jag är ganska övertygad om att det handlar om räntan och att man har råd med högre prissatta bostäder. Självklart i kombination med att det knappt går att få annat boende än att köpa.
Ok, men vad har det med frågan att göra?

Om priset på bostäder ökar utan att produktionskostnaden ökar så kommer produktionen att öka eftersom producenterna kan kränga nya bostäder till lönsamma priser.

Vad händer när produktionen dundrat på ett tag och utbudet börjar överskrida efterfrågan. Var landar priset?

Kan priset på bostäder överstiga produktionskostnad plus lite marginal någon längre tid?

Alla som har uppfattningen att de kan bygga bostäder till långt under försäljningspris bör naturligtvis starta ett företag och bygga bostäder 7/24. Stämmer er uppfattning så blir ni snabbt rika som troll.

Ska man tro ränte-pladdrarna så är priserna på dubbla produktionskostnaden.
Dvs producenterna skulle tjäna enorma summor per producerad bostad. Hur menar folk att en sådan situation skulle kunna gälla i mer än några månader. Innan alla kastar sig in i den businessen för att sno åt sig av vinsterna och pressa ned bostadspriserna genom enormt överutbud.
Och här handlar det istället om 20 år. Finns ingen verklighetsförankring.
2021-10-21, 18:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ok, men vad har det med frågan att göra?
Priset på bostäder har till väldigt stor del att göra med räntan.

Tänker du på produktionskostnaden för bostäder. Då har räntan lite mindre betydelse, men säljaren ser naturligtvis på vad bostäder kostar, så på så sätt är räntan betydelsefull.

Seriöst, förstår du verkligen inte att räntan påverkar bostadspriserna?
2021-10-21, 18:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tack för fact check.
Mindre vackra saker väljer man att inte ta med i presentationer.

Citat:
Liksom-fb har fastnat i tesen att låg ränta inte kan bädda för högre priser, eftersom då kan ju även byggarna i teorin låna billigt, därmed bygga nytt och på så sätt öka tillgången på bostäder - med dämpande effekt på priset.
Det där eftersom har du fantiserat ihop själv.

Men om köparna startar ett efterfrågeöverskott som driver upp priserna stiger vinsten för producenterna.
Vill du hävda att alla såväl byggare som betraktare kommer stå handfallna och bara låta produktionen lulla på och vinsterna bestå?
Producenterna kommer inte öka produktionen för att försöka grabba så mycket som möjligt innan konkurrenterna gör det?

Och utomstående kommer inte att kasta sig in för att grabba vinsten medan tiden är?

Är det verkligen så?
Alla är helt passiva och bara står med gapande munnar i år efter år?
(Så är ju den omgivning många i tråden befinner sig i. Folk i deras närhet står dagarna i ända med gapande munnar).

I den verklighet jag befinner mig i så kan inte stora vinster finnas någon längre tid, utan att många försöker leverera och komma över den.
Varvid priserna landar på produktionskostnad plus någon liten marginal.
Och vad har nu det med ränta att göra?

Citat:
Vad som Liksom-fb inte har förstått är att banklån till privata hus- och BR-köpare i Sverige anses som en lågriskinvestering vilket är populär och lönsam bland banker och institutionellt kapital.
Var har du sett att jag menar att räntorna är för höga?
Länka gärna.
Om du inte kan det så fantiserar du bara.

Citat:
Däremot utlåning till byggare ses inte alls som en lågriskinvestering och kapitaltillgången är inte alls lika god för dessa. Det är bl.a. därför som man ger ut ganska dyra obligationer i bostadsutvecklare, om det vore så billigt att låna hade man inte behövt detta.
Ger det du skriver nu stöd för:

A) att bostadspriserna drivits upp av låg ränta så att byggarna har vinstmarginaler på +100%. Och risken är obefintlig. Och därmed är räntan de lånar till obefintlig.

B) att bostadspriserna är marginellt högre än produktionskostnaderna så att det finns en hel del risk med att produktionen blir såld med förlust. Och risken och räntan därmed blir ansenlig.

Vilket av A) och B) gäller enligt ditt ränte-resonemang?

Citat:
Låg ränta ökar alltså betydligt medel-Svenssons möjligheter att buda på lägenheter (och därmed priset)
Du säger således att det är A) som gäller och att producenternas räntor är mikroskopiska pga den låga risken. Eller hur ser din logik ut?
2021-10-21, 19:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Om räntan är låg kan fler köpa en bostad för ett högre pris än om räntan är hög.

Seriöst, förstår du verkligen inte det?
Vad har det med något att göra?

Du skulle förklara HUR räntan påverkar priserna.
Var är din förklaring.

Du frågar bara mig. Om du inte vet är det väl bara att du säger det då.

Citat:
Priset på bostäder har till väldigt stor del att göra med räntan.
Nu påstår du det igen.

Citat:
Tänker du på produktionskostnaden för bostäder. Då har räntan lite mindre betydelse, men säljaren ser naturligtvis på vad bostäder kostar, så på så sätt är räntan betydelsefull.
Hur skulle priserna kunna dra iväg långt över produktionskostnaden?
Vad händer med produktionen om marginalerna stiger?

Citat:
Seriöst, förstår du verkligen inte att räntan påverkar bostadspriserna?
Hur har räntan påverkat priserna på platt-TV. Har den som kostade 100 kSEK för 18 år sedan dragit iväg till 300 kSEK nu?
Folk kan ju låna mer och köpa.

Inser du fortfarande inte vilka fatala fel du gör. Och varför du inte klarar av att komma med någon förklaring.
2021-10-21, 19:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Du skulle förklara HUR räntan påverkar priserna.
Var är din förklaring.
Jag förklarade det.

Att du inte förstår får du ta med din läkare.
2021-10-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bostadspriserna ökade mer för BR än villor I Stockholm och landet. Kan det vara så att lgh kommer att hämta hem en del av villornas försprång när allt är öppet igen?

Hade företagen haft tvång på återgång 5 dagar i veckan så hade nog villor sjunkit markant nu kontra BR.

Svårt att tro. Det finns egentligen inte fördelar med lägenhet (även om jag själv bor i en).
Ingen egen trädgård, ger inte lika mycket privat rum, en lägenhet äger egentligen en förening som kan gå i konken, och du blir kvar med bara lånen. m.m.

Det enda med hus är väl att det måste underhållas, kan förfalla.
2021-10-21, 20:24
Medlem
Citat:
Jag förklarade det.

Att du inte förstår får du ta med din läkare.

Det är ingen idé att diskutera med liksom-FB, halva Flashback har nog insett det by now.
2021-10-21, 20:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Det är ingen idé att diskutera med liksom-FB, halva Flashback har nog insett det by now.
Kan du ta det på svenska, tack.
2021-10-21, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Svårt att tro. Det finns egentligen inte fördelar med lägenhet (även om jag själv bor i en).
Ingen egen trädgård, ger inte lika mycket privat rum, en lägenhet äger egentligen en förening som kan gå i konken, och du blir kvar med bara lånen. m.m.

När det gäller lägenheter i förorten håller jag med dig. Men många gillar att ha krypavstånd till affärer, restauranger, nattklubbar etc. Otroligt jobbigt att behöva baxa sig ut i förorten varje gång man går på dessa. Gillar man att ta ett par bärs blir taxinotorna inte att leka med
2021-10-21, 21:54
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading

Och det är ingen liten utgiftspost, om man faktiskt fonderar för det. Det blir i alla fall några tusenlappar per månad. https://cornucopia.cornubot.se/2021/03/husappen-for-den-ekonomiskt-seriosa.html

Sedan har vi:
  • Uppvärmningskostnader. Se nuvarande energikris.
  • Transaktionskostnader för lagfart (1,5% av köpeskilling)
  • Pantbrev
2021-10-21, 22:00
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
När det gäller lägenheter i förorten håller jag med dig. Men många gillar att ha krypavstånd till affärer, restauranger, nattklubbar etc. Otroligt jobbigt att behöva baxa sig ut i förorten varje gång man går på dessa. Gillar man att ta ett par bärs blir taxinotorna inte att leka med

Jag kan hålla med dig, men efter ett par barn så blir det väldigt lite av de sakerna i alla fall. Då är det mycket bekvämare att bo stort (tomt, pool, osv) i någon lugn närförort med enkel pendling in till stan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in