Citat:
Tack.
Citat:
Mycket överslag... Om du köper en lägenhet för fem miljoner och lånar åttio procent där räntan är 1.1% så kommer räntan för det lånet kosta dig 44 000 sek per år.Om du köper samma lägenhet och belånar lika mycket när räntan är 4% så kommer räntan då kosta 160 000, alltså 116 000 sek mer per år. Din räntekostnad ökar med nästan 10 000 sek per månad.
Samma oavsett vem som köper lägenheten. Har man likvider och inte behöver låna, så måste man ändå räkna med räntekostnaden då man om lägenheten inte köptes, hade kunnat förränta pengarna med någon investering.
När man ser på vilket boende man har råd med, så tittar man på totalkostnaden, där ingår räntan. Och i mitt exempelfall så ökar den höjda räntan boendekostnaden med nästan 10 000 sek per månad, såklart minus ränteavdrag. Det gör att färre personer kan köpa lägenheten, och du känner väl till det där med tillgång och efterfrågan?
Om du tycker att mitt exempel med 4% ränta låter överdrivet så kan jag nämna att bolåneräntan, tremånaders, för bara tio år sedan var ännu högre, 4.2%.
År 1995 låg tremånaders på 10.55%. I det läget hade ett bolån på åttio procent av 5 000 000 sek kostat mer än 35 000 sek per månad.
Historiska bolåneräntor: https://www.xn--bolnerntor-v5ai.com/historik
Nu visade jag inte på någon solklar kausalitet där, och det skulle också vara svårt. Priset på bostäder kan ha ökat drastiskt sedan högränteåren kring 1990 på grund av något annat, men jag är ganska övertygad om att det handlar om räntan och att man har råd med högre prissatta bostäder. Självklart i kombination med att det knappt går att få annat boende än att köpa.
Senast redigerad av constant 2021-10-17 kl. 00:39.
Senast redigerad av constant 2021-10-17 kl. 00:39.