2021-10-19, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tempest finns bara på pappret, ideskisser, förstudier. Kan lika gärna utmynna i något förarlöst. Det blir bättre, man slipper hela den humana miljön som piloten kräver. Går nog att kapa 10-20% av kostnaden, öka svängprestanda och toppfart, Större vapenlast, minskad radarprofil.

Piloterna kan sitta i olika bergrum eller nästan bättre i mobila enheter under camouflagenät i skogen. Med ett gäng egna antenner och några enheter som reläflygplan. Annars blir det att gå över till kortvågslänkar, när man ska styra dem inför attackerna mot Moskva. Vi är för fattiga för egna satelliter, ja/nej?

Nej, det är längre kommet än så. Däremot får den kanske loyal wingman. de verkar ha fryst specifikation och konceptstudien, det är min tolkning. Planen är väl att den flyger 2030??
Citera
2021-10-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EL1624
I Latinamerika ingick nationer i Jas 39E:

Vad är det du klippt in nu ? Vad har Latinamerika med Brasiliens antal att göra ?
Citera
2021-10-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
West Lafayette är staden som ligger i Indiana , bakkroppen kommer börja byggas där
efter Saab levererat sista EMD kroppen.

Från din länk:

Ja, den byggs i USA. Då är vi överens, Trump krävde ju Make in America. Det har varit en jätteinvestering, men kan ju ge affärer av alla möjliga slag både vad gäller utveckling och ren kontraktstillverkning.

SAAB jobbar ju så i Brasilien, Indien och andra u-länder så varför inte USA?
Citera
2021-10-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, den byggs i USA. Då är vi överens, Trump krävde ju Make in America. Det har varit en jätteinvestering, men kan ju ge affärer av alla möjliga slag både vad gäller utveckling och ren kontraktstillverkning.

SAAB jobbar ju så i Brasilien, Indien och andra u-länder så varför inte USA?

Ja jo jag är bekant med hur Saab jobbar.
Och det finns en stor anledning till att man etablerar ett dotterbolag i USA.
Citera
2021-10-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Brasilien har köpt 36 st flygplan. Om jag inte minns fel, kan de eventuellt göra ytterligare beställning på många fler i senare skede.

Jo, det stämmer. de har frigjort utrymme i budget för 24 till åtminstone. de minskar antalet transportplan från Embraer.

36 stridsflygplan är lite för lite för ett land av Brasiliens storlek och ekonomi.
Citera
2021-10-19, 19:26
Bannlyst
Citat:
Jo, det stämmer. de har frigjort utrymme i budget för 24 till åtminstone. de minskar antalet transportplan från Embraer.

36 stridsflygplan är lite för lite för ett land av Brasiliens storlek och ekonomi.

Håller med er åsikt stormakter sett av ekonomi skall ha 300+ jaktplan.

Brasilien, Tyskland, Frankrike, England + Indien minst fem med pengar?!
Citera
2021-10-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EL1624
Om jag får fråga hur många jaktplan är köpta i Brasilien?

Blev lite fel med siffrorna oavsett men var efter senaste ordern jag räknade
https://www.globaldefensecorp.com/2021/06/04/brazil-orders-additional-36-gripen-fighters/

Sen är ju frågan om det blir så eller inte, vet man väl inte förrns dom är i luften som alltid.
Citera
2021-10-19, 19:49
Bannlyst
Mitt tal till Flashbackarna är att jag hoppas att Indien köper 225st Jas 39E till indiska flygvapnet håller ni inte med?!

Och Nordkorea lär inte köpa Jas 39E?
Senast redigerad av EL1624 2021-10-19 kl. 19:53. Anledning: Väst vs öst
Citera
2021-10-19, 21:08
Bannlyst
25 Jas e/f till Spanien?

40 Jas e/f till Kanada?

60 Jas e/f till Sverige?

85 Jas e/f till Brasilien?

105 Jas e/f till England?

105 Jas e/f till Iran?

225 Jas e/f till Indien?

+ Ungern/Tjeckien/Thailand/Finland?

Sedan så är alltid förhandlingar om F-35.

Danmark
Norge
Finland - Jas e/f eller F-35A eller Rafale handlar det om
Nederländerna
England
Kanada
USA
Sydkorea
Japan
Israel
Turkiet

?
Citera
2021-10-20, 10:51
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Ökad svängprestanda är väl inte något som direkt efterfrågas längre, vad gäller stridsflygplanssystem? Det är väl just med betoning på "system" som man utvecklar stridsflygplan idag?
Tempest är väl planerad att köras med pilot, där stort fokus ligger på att öka pilotens integrering med de olika sensorerna? Jag tycker mig minnas något klipp på tuben där de visar något sådant.

6;e generationens flygplan skriver de. Borde skilja rejält från den 5;e i så fall. Inte bara var en senare variant på stealth, F35 som den liknar men även F22.

Om det bara ska vara en plattform, en bärare av vapen borde det finnas goda möjligheter att göra det förarlöst. Samt det borde vara vapnen som är mest intressanta, utveckla en optimal jaktrobot och en robot till försvara mot andras jaktrobotar. Optimal radar bör man ju sätta utanför den egna flygkroppen. Man tar in info från andra sensorer på särskilda radarplan, förarlösa snabba kanske enkla som man har råd att förlora.

Svårt att beskriva en konventionellt jaktplan som 6;e generationen i dag, snarare blir det 5,5 om de inte gör något radikalt nytänkande.

För övrigt är Sverige berett att gå över till 2 motorer, med vad det innebär av mer underhåll och högre kostnader? RR har väl ingen motor med prestanda tillräckligt för en motor?

Jag känner att detta bara blir ännu ett Europeiskt samarbetsprojekt som inte kommer att leda till det yppersta av jaktplan. England har knappt lyckats med det sedan Spitfiren.

Kan vi hoppas på en tredje generation av gripen större motor när det finns tillgängligt. Längre kropp med plats för inre missiler.
Senast redigerad av Returpapper 2021-10-20 kl. 10:55.
Citera
2021-10-20, 11:35
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ja, den byggs i USA. Då är vi överens, Trump krävde ju Make in America.

Det var amerikansk policy långt innan Trump. Precis som här handlar försvarspolitiken lika mycket om jobb och regionalstöd som försvar.
Citera
2021-10-20, 13:06
Medlem
Ja för Sverige också med många projekt. Både gripen och ubåt så är kostnad och risk högre men man får tbx en hel del i skatter och kompetens. Exakta brytpunkter för lönsamhet vet jag ju absolut inte men har säkert räknats på 🙂

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det var amerikansk policy långt innan Trump. Precis som här handlar försvarspolitiken lika mycket om jobb och regionalstöd som försvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in