2021-10-19, 10:02
Bannlyst
Om jag får fråga hur många jaktplan är köpta i Brasilien?
Citera
2021-10-19, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EL1624
Brasilien har köpt 36 st flygplan. Om jag inte minns fel, kan de eventuellt göra ytterligare beställning på många fler i senare skede.
Citera
2021-10-19, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Brasilien har köpt 36 st flygplan. Om jag inte minns fel, kan de eventuellt göra ytterligare beställning på många fler i senare skede.

Skall Brasilien köpa över eller under 200 Jas 39E?
Citera
2021-10-19, 11:56
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Sveriges och polens situation är knappast jämförbara, vare sig strategiskt eller populationsmässigt.

Gripen har inget med Nato att göra, tvärtom... de som flyger Gripen är sällan Nato-medlemmar. Vare siog Brasilien, Sverige, Thailand eller Sydafrika. Det är ju Ungern då såklart.

60 E + 20 C är väl planen för flygvapnet idag. C byts sedan ut mot Tempest. Det är väl det vanliga stalltipset.

Tempest finns bara på pappret, ideskisser, förstudier. Kan lika gärna utmynna i något förarlöst. Det blir bättre, man slipper hela den humana miljön som piloten kräver. Går nog att kapa 10-20% av kostnaden, öka svängprestanda och toppfart, Större vapenlast, minskad radarprofil.

Piloterna kan sitta i olika bergrum eller nästan bättre i mobila enheter under camouflagenät i skogen. Med ett gäng egna antenner och några enheter som reläflygplan. Annars blir det att gå över till kortvågslänkar, när man ska styra dem inför attackerna mot Moskva. Vi är för fattiga för egna satelliter, ja/nej?
Citera
2021-10-19, 12:46
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:

De siktar på max 108. Inget omedelbart krigshot föreligger så de är väl mest luftpolis.

Det är rätt tydligt att Gripens nisch har blivit tredje världen och en del mindre Natoländer. Inget fel i det - det var så fransmännen sålde tusentals Mirage.
Citera
2021-10-19, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
De siktar på max 108. Inget omedelbart krigshot föreligger så de är väl mest luftpolis.

Det är rätt tydligt att Gripens nisch har blivit tredje världen och en del mindre Natoländer. Inget fel i det - det var så fransmännen sålde tusentals Mirage.

108 nya jaktplan är liten summa för Brasilien.
Citera
2021-10-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tempest finns bara på pappret, ideskisser, förstudier. Kan lika gärna utmynna i något förarlöst. Det blir bättre, man slipper hela den humana miljön som piloten kräver. Går nog att kapa 10-20% av kostnaden, öka svängprestanda och toppfart, Större vapenlast, minskad radarprofil.

Piloterna kan sitta i olika bergrum eller nästan bättre i mobila enheter under camouflagenät i skogen. Med ett gäng egna antenner och några enheter som reläflygplan. Annars blir det att gå över till kortvågslänkar, när man ska styra dem inför attackerna mot Moskva. Vi är för fattiga för egna satelliter, ja/nej?

Ökad svängprestanda är väl inte något som direkt efterfrågas längre, vad gäller stridsflygplanssystem? Det är väl just med betoning på "system" som man utvecklar stridsflygplan idag?
Tempest är väl planerad att köras med pilot, där stort fokus ligger på att öka pilotens integrering med de olika sensorerna? Jag tycker mig minnas något klipp på tuben där de visar något sådant.
Citera
2021-10-19, 15:03
Medlem
Blundettos avatar
Citat:

Under, de har beställt 36st och om jag minns rätt så har de option på 72 till.
Citera
2021-10-19, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Under, de har beställt 36st och om jag minns rätt så har de option på 72 till.

En ev. öka på i 72 Jas 39E plan visste du uppgifterna väl väl?
Citera
2021-10-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, SAAB levererar bakkroppen från sina nya fabrik i Indiana.

https://news.cision.com/se/saab/r/saab-inviger-ny-produktionsanlaggning-och-expanderar-i-usa,c3432504

West Lafayette är staden som ligger i Indiana , bakkroppen kommer börja byggas där
efter Saab levererat sista EMD kroppen.

Från din länk:
Citat:
Saab invigde sin nya produktionsanläggning i West Lafayette i Indiana, USA 13 oktober 2021. Anläggningen är specialanpassad och utgör ett stort steg såväl för Saabs globala expansionsstrategi som för företagets tillväxt och investeringar i USA.
Senast redigerad av Hansol 2021-10-19 kl. 17:29.
Citera
2021-10-19, 17:39
Medlem
Citat:

Citat:
In total, the Brazilian air force aims to buy between 60 and 70 examples of the Gripen E/F, a fighter that it renamed the F-39E/F. That is up from an initial order of 36 aircraft.

“We bought the first batch, but our expectation is that it will be somewhere around 60 or 70 aircraft,” said commander of the Brazilian air force, Lieutenant Brigadier Carlos de Almeida Baptista Jr., in an interview with Valor Economico, a financial newspaper in Brazil on 2 June. “Soon, it will be time to start talking about a second batch. With a country the size of Brazil, you can’t talk about just 36 fighter planes.”

https://www.flightglobal.com/fixed-wing/brazilian-air-force-to-nearly-double-saab-gripen-order-cut-kc-390-order-in-half-reports/144019.article
Citera
2021-10-19, 17:45
Bannlyst
I Latinamerika ingick nationer i Jas 39E:

Citat:
Ursprungligen postat av Hansol

Argentina, Chile, Colombia

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto