Citat:
Ursprungligen postat av
Cowboyhatten
Ökad svängprestanda är väl inte något som direkt efterfrågas längre, vad gäller stridsflygplanssystem? Det är väl just med betoning på "system" som man utvecklar stridsflygplan idag?
Tempest är väl planerad att köras med pilot, där stort fokus ligger på att öka pilotens integrering med de olika sensorerna? Jag tycker mig minnas något klipp på tuben där de visar något sådant.
6;e generationens flygplan skriver de. Borde skilja rejält från den 5;e i så fall. Inte bara var en senare variant på stealth, F35 som den liknar men även F22.
Om det bara ska vara en plattform, en bärare av vapen borde det finnas goda möjligheter att göra det förarlöst. Samt det borde vara vapnen som är mest intressanta, utveckla en optimal jaktrobot och en robot till försvara mot andras jaktrobotar. Optimal radar bör man ju sätta utanför den egna flygkroppen. Man tar in info från andra sensorer på särskilda radarplan, förarlösa snabba kanske enkla som man har råd att förlora.
Svårt att beskriva en konventionellt jaktplan som 6;e generationen i dag, snarare blir det 5,5 om de inte gör något radikalt nytänkande.
För övrigt är Sverige berett att gå över till 2 motorer, med vad det innebär av mer underhåll och högre kostnader? RR har väl ingen motor med prestanda tillräckligt för en motor?
Jag känner att detta bara blir ännu ett Europeiskt samarbetsprojekt som inte kommer att leda till det yppersta av jaktplan. England har knappt lyckats med det sedan Spitfiren.
Kan vi hoppas på en tredje generation av gripen större motor när det finns tillgängligt. Längre kropp med plats för inre missiler.