2021-10-19, 16:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag har själv inte ägnat Ålandskvinnans upplysningar så mycket intresse. Trodde att man hade kunnat avfärda det på något sätt men så verkar alltså inte vara fallet. Varken KP eller TP verkar ha gett henne stort utrymme (KP inte alls har jag för mig) men hon kan vara den som först genomskådade SE:s taktik, precis som Draifos var inne på här

(FB) Skandiamannen

Jag tycker kvinnan är ett tydligt tecken på att ingen skulle komma på att visa sig i media för att undvika bli utpekad. Detta är ju vad jag sagt, ingen skulle komma på tanken att visa sig i media om man mördat någon inför 10+ vittnen.
Citera
2021-10-19, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Passar dåligt med Clarke.
Typ 3: Lever olidliga, meningslösa liv som gör att de söker upprättelse genom att dra till sig uppmärksamhet
Vi vet iofs inte vad SE tyckte om sitt liv,men visst en viss poäng har du där. Allt stämmer inte in på SE i Clarkes teori heller.
Citera
2021-10-19, 16:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det är inte det vi försöker säga. Att han ljuger är självklart.

Det vi menar är i stora drag är att det finns i stort sett ingen information i berättelserna som tyder på att han varit på platsen mer än det som finns i media. Det är fakta. Det kan ju vara en tillfällighet naturligtvis.

Vi ser också att berättelserna utökas i samband med vad som kommer ut i media. Det är också fakta. Det kan ju vara en tillfällighet naturligtvis.

Om vi tittar på vad Lampers säger så finns det informationluckor i SEs berättelser.

De infaller ca mellan:

23.21.30-23.22.15
23.25.00-23.28.00
23.30.00-23.40.00

Lampers skriver att det finns inget i SEs berättelser som tyder på att han varit där då. Då undrar man ju naturligtvis varför? Var någonstans har han varit eller gjort då?

SEs berättelser beskriver en tid av sammanlagt ca 5 min. Den tiden är det som rör livräddningen och som det står spaltvis i media om, samt delen där han försöker lämna uppgifter till polisen och hör hur någon beskriver ett signalement som stämmer in på honom. En berättelse som känns oerhört krystad i mitt tycke.

Det finns många tidigare inlägg i tråden som beskriver dessa märkligheter, med källhänsvisningar. Jag har intrycket av att han inte varit särskilt mycket på mordplatsen och det kanske också är därför att ingen sett honom. Lägg sedan till YNs observation så tycker i alla fall jag att man kan ana ugglor i mossen.

Jag väljer ett random vittne nu, så kollar du vittnet efter tidsluckor. Per Vallin
Citera
2021-10-19, 16:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Någon skrev tidigare och frågade sig (och oss andra?) hur SE kunde gissa sig till att ingen visste inledningsvis att det var OLof Palme som var skjuten. Men det behövde han inte gissa sig till, Delsborn redogjorde för det på ett tydligt sätt i Morgonekot morgonen efter mordet. Jag däremot gissar att SE hade spetsat öronen och fäst dom vid radioapparaten. Misstänker att Delsborns berättelse bidrog till att SE blev stressad och började ringa runt och skulle snabbt ut med sin version så att det "onödiga" (ett ord han använde vid ett senare förhör) signalementet skulle kunna tas bort.

Åkte SE tidsmaskin och lyssnade på morgonekot så han hade Delsborns uppgifter på Skandia innan midnatt?
Citera
2021-10-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Eftersom ditt enda problem med teorin att SE släckte Palme och därefter visade upp sig i media så mycket som möjligt, för att bränna sitt utseende, är vapenfrågan så struntar jag i dig nu.

Du är för inskränkt.
Tack detsamma. Det är den enda egentliga svagheten i SE teorin jag kan hitta ja. Den som tror att mordet var välplanerat och professionellt utfört är verkligen inskränkt och har skygglappar. Jag till önskar dig ett fortsatt trevligt liv.
Citera
2021-10-19, 16:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, dock har vi berättelserna från väktarna att förhålla oss till, men dom har vi också tittat på och sett hur otroligt märkliga dom är.

Vi ska också komma ihåg att senaste PU har kollat SEs utsagor. Till stöd för det finns dokument i Palmemordarkivet där dom försöker reda ut vad SE sa till SVD. Att dom bara skulle kollat upp den uppgiften och gett fasiken i de andra utsagorna är ju naturligtvis helt osannolikt.

Så PU har granskat utsagorna? Då lär de inte ha kommit fram till nåt för då hade de ju så klart berättar det på pressträffen. Då var ju så man helt tog död på Quick.
Citera
2021-10-19, 16:26
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tycker kvinnan är ett tydligt tecken på att ingen skulle komma på att visa sig i media för att undvika bli utpekad. Detta är ju vad jag sagt, ingen skulle komma på tanken att visa sig i media om man mördat någon inför 10+ vittnen.

Logiskt.
Citera
2021-10-19, 16:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Vi vet iofs inte vad SE tyckte om sitt liv,men visst en viss poäng har du där. Allt stämmer inte in på SE i Clarkes teori heller.
Motivet med avsnäsningen stöds alltså inte av Clarke. Enligt Clarke så handlar det om att skaffa sig uppmärksamhet.

Märk alltså att teorin där han vill vara ett viktigt vittne passar ypperligt in på Clarke... Vittnet SE passar alltså bättre in på motivet än GM SE.
Citera
2021-10-19, 16:38
Bannlyst
Något jag aldrig har förstått, i TP/Filters teori om SE som GM, är att han skulle vara en "long time failure"-figur. SE hade ett bra jobb, som han trivdes på, var stolt över, tjänade hyggligt. Han bodde i en minst sagt tjusig villa, i ett bra område, umgicks inte med kreti och pleti. Han kom från en duktig släkt/familj. Att SE inte fick chefsjobb, tycker jag inte kan ses som ett misslyckande (även om han själv grinade illa över det), väldigt få människor blir chefer procentuellt. Att SE blev törstigare med åren, gick i förtidspension och (kanske) tog sitt liv, får man ju "lägga i högen" med sådant som skedde flera år efter MOP. Däremot kan han ju ha känt sig bortvald av föräldrarna, varit rotlös under uppväxten, samt tyckt att brodern blivit mer framgångsrik än han själv i vuxen ålder. Men att placera honom som en "long time failure"-figur i den klassiska bemärkelsen, tycker jag är skevt, av både TP/Filter och PU.
Citera
2021-10-19, 16:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Tack detsamma. Det är den enda egentliga svagheten i SE teorin jag kan hitta ja. Den som tror att mordet var välplanerat och professionellt utfört är verkligen inskränkt och har skygglappar. Jag till önskar dig ett fortsatt trevligt liv.

Lågskor undantar inte professionellt mord helt. Det kan ju ha varit en "professionell" grupp som av en slump fick ett gyllene tillfälle. Plötsligt lämnar OP bostaden utan livvakter när det är mörkt. När han är inne på bion kan man fatta ett beslut att man ska passa på. Fanns inte tid ändra kläder och annat. Kan vara så att GM var en av flera som skuggat Palme. Iklädd vanliga kläder för att smälta in.

Man passar på mitt mellan folksamlingen vid Grand och Kungsgatan.

Vissa som tror SE är GM har ju teorin om att en grupp tänkte mörda Palme men att SE hann före. Det är fantasifullt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-19 kl. 16:47.
Citera
2021-10-19, 16:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så var det nog…😂

Ålandskvinnans brev triggade Sven Anér och sedan var snöbollen i det världsunika uppklarandet av ett mord i rullning.

Vad syftar du på att KP och TP ”inte gett henne stort utrymme”?

Hela den sinnesslöa lösningen bygger på hennes ”känsla”.

Signaturen ”ursprungligen”:

” Jag påstår inte att jag genomskådat något. Att TP endast bygger sin bok på vad Ålandskvinnan har kommit fram till kryddat med det grupparbete Linder och Per H genomförde baserat på Ålandskvinnans berättelse är vad jag försöker säga.

Just delen att inga vittnen sett SE på mordplatsen visste PH innan han skrev sitt PM samma dag som Linder skrev sitt dokument där Linder "mystiskt" visste vad alla väktare på Skandia hade sagt innan de förhördes.

Att Linder och PH kucklat ihop detta hafsverk är helt klart då PU 2018 också diareiförde Linders dokument.

Att Proletären och Anér jönsar med när de får se PHs PM är så klart ursäktligt. De hade ju inte tillgång till N Linders dokument som vi har nu!

Kvinnan på Åland "kom på" alla dessa detaljer på bara några få månader, medan TP ägnade 6 år åt att skriva av hennes synopsis. Guldspaden skulle gått till Ålandskvinnan!

Att SEs fru inte såg ut som kvinnan som besökte butiken på Åland och inte hade storlek XL kan man lätt konstatera genom att studera hur hon såg ut på bilder från tiden.

Jag försöker bara höja ett finger och varna för att man bygger sin uppfattning om SE som GM på lite svaga grunder.

Att TP tror på det han skriver tvekar jag inte på, men om man går till källorna ser man hur fel det hela har blivit och hur tunn TPs soppa är.”

Jag konstaterar att TPs bok innehåller så gott som exakt de punkter Ålandskvinnan suggererat fram.

Vi kan också studera hur herrarna N Linder och P Häggström på något sätt använt just Ålandskvinnans berättelse som grunden i ett grupparbete som utmynnade i PHs PM:

https://drive.google.com/file/d/1CDYLvXgWRwDDTfPKvFMfEe6dh8_pWIuH/view

Punkt 14 under "omständigheter i ärendet" sid 8 och framåt är dessvärre helt censurerad. Men jag vågar påstå att punkt 14 handlar om Ålandskvinnans fantasifulla koppling mellan SE och EAP.

Punkt 16 i PM: Engström har nära kontakt med utvecklingstörd flicka (jämför Åland) som han kallar sin dotter.

"Jämför Åland" borde hänvisa till något i dokumentet men Åland finns inte nämnt någon stans. Jag killgissar därför att punkt 14 handlar om Ålandskvinnans påstående att SE besökt Åland och EAPs tryckeri. Jag lägger till EAP under det maskade eftersom det är en av de uppgifter som Ålandskvinnan tar upp och som verkar saknas i PHs PM. Det framgår också att Iwrell var en del av grupparetet då PH skriver att Iwrell "läckt" att SE inte sågs av något annant vittne på mordplatsen och därför måste vara OPs mördare!

Tittar vi i det dokument som Linder sätter i händerna på sin egen förhörsledare som ska förhöra PH har detta tvättats från besvärande referenser till EAP. Dock verkar samarbetet mellan Linder och Häggström varit omfattande då Linder redan vet vad väktarna på Skandia svarat på Häggströms frågor.

https://drive.google.com/file/d/1vqiWHuIHN3SfrUwb4vBKZhKEBTG7Ve3e/view

Lägger man dessa två PM bredvid varandra svindlar tanken! Låt oss också kalla Linders dokumnet för ett PM, men så gjordes inte 1986 utan det var "ett arbetsdokument" fram till 2018 då PU fann för gott att diarieföra det. Studera noga hur Linder inte vill skriva vad dokumentet är för typ av dokument i huvudet så det utan problem kunde gömmas i en byrålåda i över 30 år...

Vi kan dock vara helt säkra på att Skoglund som förhör Häggström helt tappar allt intresse då Åland kommer på tal. Häggström babblar på om omsorgsnämnder där Lisbet kunde fått kontakt med SE. Helt i linje med Ålandskvinnans fantasifulla teorier om ett möte mellan SE och LP.

Förhöret avslutas med att Skoglund snäser av Häggström efter att Åland kom på tal och avbryter förhöret. Häggström lyckas ändå babbla ur sig att SE var moderat lokalpolitiker och kanske träffat Palme... Vi vet att Ålandskvinnan redan "visste" att OP och SE hade träffats! Det hör till ovanligheterna att en förhörsledare avbryter ett förhör där den förhörde bubblar över av så mycket att berätta, men stoppas. Så sker i just detta förhör!

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesförhör-Per-Häggström.pdf

Att läsa dessa tre dokument och inse att hela sufflén baserar på vad den påhittiga Åländskan uppger ger mig kalla rysningar. Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg, men jag ville visa varifrån tankefröet: "Eftersom inget annat vittne sett SE på mordplatsen måste han vara mördaren" kommer ifrån. Irwell är mental pappa till denna lama anka i MOP. TP sväljer tydligen detta skakiga tankearbete och argument med hull och hår i sin bok skriven helt efter Åländskans synopsis och uprepar tankegången!

Guldspadeklass någon?
Citera
2021-10-19, 16:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vilken fruktansvärd tragedi!

Ett åldrat par på Åland skriver ett svamligt brev, byggt på ”en känsla”, vilket de betonar, och detta blir sedan ”lösningen”…

Glöm inte att det finns de som tycker SE begick ett genidrag då han exponerade sig för kvinnan på Åland i pressen. Resten är tyvärr som du påpekar en mycket tragisk historia.

Så ser "lösningen" på Palmemordet tyvärr ut i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in