2021-10-17, 23:37
Medlem
Dannunzios avatar
Jag kan inte göra mig klok på det här med revolvern.
Det finns inget rimligt sätt för Engström att ha fått tag på den. Om den var lånad av en kompis skulle den ju ha blivit provskjuten efteråt eftersom det så vitt jag vet inte går att koppla någon av de kända oskjutna pistolerna till Engström eller hans umgängeskrets.
Så då blir frågan är det rimligt att en av hans kompisar haft tillgång till en illegal revolver som herr Engström lånat? Hur utbredd var handeln med illegala vapen bland den övre medelklassen vid den här tidpunkten?

Sen undrar jag lite över uppgiften kring piplängden. Har kollat på patrontypen och det verkar inte direkt ha varit en pansarbrytande projektil utan en normal patron med kraftigare laddning och spetskula. Kan det vara så att en ökad krutladdning har lett till att man felbedömt piplängden?
Citera
2021-10-18, 00:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Det var ett politiskt beställt avslut på PU.

Har du länk till JO:s massaker?

https://www.jo.se/PageFiles/32803/6673-2020.pdf

Citat:
Avslutningsvis konstaterar JO att åklagaren själv uttalade att misstankarna mot den
misstänkte inte hade räckt för en fällande dom men att det bestående intrycket av
pressträffen är att AA framställdes som skyldig till mordet på statsminister Olof Palme.
JO är mycket kritisk till hur chefsåklagaren presenterade sitt beslut att lägga ned
förundersökningen.
Citera
2021-10-18, 01:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag funderar på varför Lampers helt utelämnar "Ålandskvinnan" i sin bok. Jag funderar vidare, varför han inte nämner grand-vittnena Storhök och Korhonen, vilka många menar/tror gäller observationen av SE. Sedan funderar jag givetvis varför Lampers helt utelämnar Korhonens bestämda utpekande av SE (juni 2020 efter PK när hon för första gången får se en bild på honom). Nu läste jag förvisso boken på Storytel när den kom, redigeringar och tillägg kring allt detta kanske återfinns i den fysiska boken? Jag får inte riktigt ihop det, om Lampers på allvar ville göra den definitiva och objektiva boken om MOP och SE, varför utelämnade han detta?

https://drive.google.com/file/d/1N1hYpN3DTRwGbXpclgcrolMqUKVJfSuT/edit

* Ålandskvinnan har ju räknat ut att SE går ut i media för att omöjliggöra att han skulle kunna pekas ut av andra vittnen. Ålandskvinnan kallar detta för "ett schackdrag" från SEs sida.

* Ålandskvinnan lägger märke till att SEs vittnesmål måste vara felaktigt eftersom SE inte kan vara först på platsen. Hon konstaterar därför att SE ljuger.

* Kvinnan kan direkt knyta SE till en teckning i Expressen som är gjord efter Lisbets vittnesmål. Det vill säga keps, glasögon(?) och rock. Signalementet stämmer således in på SE!

* Hon har också konstaterat att SE gör sig av med vapnet , han ger det till sin fru och att han knäpper upp rocken och gömmer glasögonen i handledsväskan, för att förändra sitt utseende, innan han återvänder till brottsplatsen för att förvirra Polisen.

* Kvinnan har till och med rätt när det gäller SEs motiv att SE är en hängiven moderat.

* Kvinnan anar också att SE fått veta genom Walkie Talkie att LOP kommer ute på gatan. Här vet kvinnan faktiskt mer än TP själv som släppte åtminstone denna del av Ålandskvinnans synopsis.

* LP påstår att det fanns något bekant med mördarens utseende och det kopplar kvinnan till uppgiften att SE sagt att han hejat på OP på slottsbacken. Om LP var med då så måste det vara därför LP säger att mördarens utseende verkade bekant.

*Slutligen kan kvinnan också berätta att väktarna hjälper SE med utstämplingen för att ge honom alibi för mordet!

Jag tycker Ålandskvinnan har material nog för att skriva en fantasifull bok om mordet på OP!
Citera
2021-10-18, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Förstörde jag er fantasilek nu?

TheRotter har lite kalla fakta till er ”som anser” att SE inte har alibi (efter att ni påstår att ni läst väktarförhören):

"Vad gäller Henry Olofssons uppgifter så tyder en del på att "ett par minuter" är i underkant. Han uttrycker sig nämligen såhär:

"...frågade om han haft mycket att göra och då sade han att han hade slutfört ett jobb som var tvungen att vara klart för han skulle på semester nästa vecka. Sedan stod vi och pratade i ett par minuter.
"

Jag har lite kalla fakta till dig. Inga förhörsuppgifter kan anses utgöra obeskrivlig fakta. Särskilt inte sådana som har tre månaders tidsmässigt avstånd från mordet. Förstår man inte det så förstår man inte mycket. Om man tror att HOs "några minuter" innebär ett alibi är man tyvärr ett hopplöst fall av enögdhet.

Tror du att det du tillför något nytt? Det du fetade har varit uppe till diskussion säkert tio gånger under trådens livstid.
Citera
2021-10-18, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Det var precis under dessa dagar som sydafrikanska agenter var i stan, då de bevakat/infiltrerat en ANC-kongress.

Sydafrika agenter mördade meningsmotståndarna över hela världen, de sprängde ANC-kontoret i Stockholm senare samma år.

Palme var särskilt hatad. Svenska nazister inom polisen åkte regelbundet på semester/studiebesök till SA.

Mördaren struntade i eventuella vittnen.

Han mördade Palme och försvann spårlöst.

Att som KP peka ut en vilsen grafiker nästan 35 år senare är bisarrt.

Men Felix H och Filter fyller sina plånböcker.

Föreslår att du avlägsnar dig från tråden. Detta är en tråd om SE. Är man helt ointresserad av SE-spåret och hellre vill diskutera Sydafrika förstår jag inte vad man gör här.
Citera
2021-10-18, 07:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannunzio
Jag kan inte göra mig klok på det här med revolvern.
Det finns inget rimligt sätt för Engström att ha fått tag på den. Om den var lånad av en kompis skulle den ju ha blivit provskjuten efteråt eftersom det så vitt jag vet inte går att koppla någon av de kända oskjutna pistolerna till Engström eller hans umgängeskrets.
Så då blir frågan är det rimligt att en av hans kompisar haft tillgång till en illegal revolver som herr Engström lånat? Hur utbredd var handeln med illegala vapen bland den övre medelklassen vid den här tidpunkten?

Sen undrar jag lite över uppgiften kring piplängden. Har kollat på patrontypen och det verkar inte direkt ha varit en pansarbrytande projektil utan en normal patron med kraftigare laddning och spetskula. Kan det vara så att en ökad krutladdning har lett till att man felbedömt piplängden?
Åtminstone ett av hans "kompisars" vapen har numera provskjutits, det har tillhört mannen som benämns "vapensamlaren". Resultatet blev ungefär "kan ej avföras" men ej heller knytas. Om man jämför de två herrarnas kroppsspråk vid presskonferensen i juni 2020 med den optimistiska framtoningen tidigare i februari samma år, så tyder det på att de verkligen trott, och tror säkert fortfarande, att de träffat rätt med SE som gärningsman.

Hans Melander redogjorde för resultatet av NFC:s undersökning på presskonferensen och så här sa NFC:

https://sverigesradio.se/artikel/7498034

"Sannolikt har det aldrig gått att knyta ett vapen till de kulor som dödade statsminister Olof Palme. Det säger Mikael Högfors, chef för vapengruppen på Nationellt forensiskt centrum, NFC.

I förra veckan lade åklagare Krister Petersson ner förundersökningen kring Palmemordet. En avgörande anledning till det är att det nuläget inte ska gå att komma vidare med den tekniska bevisningen kring kulor och misstänkta vapen.

– Tyvärr är det så illa att NFC nu säger att det skulle vara mycket svårt om ens möjligt att koppla ett vapen till kulorna, sa spaningsledare Hans Melander på presskonferensen i förra veckan.

Men redan 1986 var rättsteknikerna pessimistiska; spåren på kulorna är för dåliga för att kunna knyta till vapen, enligt Mikael Högfors.

– Det här har varit känt under hela utredningstiden, säger han.

Betyder det att man har undersökt vapen i onödan i alla år?

– Man kan nog inte säga att de har undersöks i onödan. Vi har bidragit med den tekniska bevisningen på så sätt att vi har avfärdat många vapen. Det vi inte kan göra är med materialet är att vi inte kan styrka en uppfattningsförmåga, säger Mikael Högfors
."
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-18 kl. 08:48.
Citera
2021-10-18, 09:18
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

* Ålandskvinnan har ju räknat ut att SE går ut i media för att omöjliggöra att han skulle kunna pekas ut av andra vittnen. Ålandskvinnan kallar detta för "ett schackdrag" från SEs sida.

* Ålandskvinnan lägger märke till att SEs vittnesmål måste vara felaktigt eftersom SE inte kan vara först på platsen. Hon konstaterar därför att SE ljuger.

* Kvinnan kan direkt knyta SE till en teckning i Expressen som är gjord efter Lisbets vittnesmål. Det vill säga keps, glasögon(?) och rock. Signalementet stämmer således in på SE!

* Hon har också konstaterat att SE gör sig av med vapnet , han ger det till sin fru och att han knäpper upp rocken och gömmer glasögonen i handledsväskan, för att förändra sitt utseende, innan han återvänder till brottsplatsen för att förvirra Polisen.

* Kvinnan har till och med rätt när det gäller SEs motiv att SE är en hängiven moderat.

* Kvinnan anar också att SE fått veta genom Walkie Talkie att LOP kommer ute på gatan. Här vet kvinnan faktiskt mer än TP själv som släppte åtminstone denna del av Ålandskvinnans synopsis.

* LP påstår att det fanns något bekant med mördarens utseende och det kopplar kvinnan till uppgiften att SE sagt att han hejat på OP på slottsbacken. Om LP var med då så måste det vara därför LP säger att mördarens utseende verkade bekant.

*Slutligen kan kvinnan också berätta att väktarna hjälper SE med utstämplingen för att ge honom alibi för mordet!

Jag tycker Ålandskvinnan har material nog för att skriva en fantasifull bok om mordet på OP!

Så du menar alltså att Ålandskvinnan har starkt påverkat TP, som i sin tur har påverkat KP. En trestegsraket med andra ord där senaste PU var så starkt påverkad av detta att de inte hade förmågan att tänka sig något annat än just att SE kan vara skyldig, men du genomskådade detta. Mycket intressant. Så då får vi helt enkelt acceptera att Ålandskvinnans fantasibygge ger SE alibi.
Citera
2021-10-18, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Det kan man ju tycka. Hennes fantasi och tänk är det inget fel på. Om det kan man ju tycka vad man vill. Dock lämnar hon ju synnerligen intressanta uppgifter, om en man som såg ut som SE och som besökte hennes butik på Åland, uppförde sig konstigt när MOP kom på tal (nämnde en del underliga detaljer), dessutom la dubbelgångaren undan ett par gula mysbyxor i sitt eget namn. Intressant oavsett om man tror på SE som GM eller inte. Att inte Lampers nämner något av allt detta är som sagt konstigt.
Senast redigerad av papperslapp2021 2021-10-18 kl. 09:42.
Citera
2021-10-18, 10:10
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Förhör med ambulanspersonalen

https://drive.google.com/file/d/1McWbFIjQ3e8TeJdvuZmJ2U0AtDZBJNjH/view
19871110 Peter Andersson

https://drive.google.com/file/d/1_0a4tdunrMdaKrNYu_anmONpMwFEZpZT/view
19871216 Christer Eriksson

https://drive.google.com/file/d/1UfkJKCcaBckCQmXu2s3BbCWqAKm90eMd/view
19871217 Maria Degerman

https://drive.google.com/file/d/1rI_Ow-uNcVQGaIAGTM0YyPo6wpbvCgAw/view
19871222 Kenneth Lavrell

https://drive.google.com/file/d/1XsjV9rbsdebQRYCuwJ8qkxSbqjdjU-UF/view
19871218 Eva Lantz

Stort tack. Läskig läsning. Man ryser när man läser. Måste varit en skräckupplevelse för dom som var på plats. SE som vittne väljer att göra sin grej av denna tragik, Vidrigt.

Då kan vi konstatera att SE i runda slängar varit på språngmarsch i två och en halv minut om man nu ska tro honom.

Jag tror dock inte alls att det hänt, då försvagas också orsaken till att han ville göra den, dvs att han pratat med LP och hon sagt mörkblå täckjacka.

Det finns inte plats för SE centralt vid OP, mellan AH och SG för tiden 23.22.15 - 23.24.15 på den extremt lilla ytan, och att SE skulle fört ett samtal med LP i den skräcken hon måste ha upplevt, anser jag vara helt osannolikt.

Om han inte sprang in i gränden, var befann han sig då kan man undra? Inget tyder på att SE var på mordplatsen då. Det är som Lampers säger en informationslucka för den tiden, vilket även signatur BHJS påpekar.
Senast redigerad av csvens 2021-10-18 kl. 10:14.
Citera
2021-10-18, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Stort tack. Läskig läsning. Man ryser när man läser. Måste varit en skräckupplevelse för dom som var på plats. SE som vittne väljer att göra sin grej av denna tragik, Vidrigt.

Då kan vi konstatera att SE i runda slängar varit på språngmarsch i två och en halv minut om man nu ska tro honom.

Jag tror dock inte alls att det hänt, då försvagas också orsaken till att han ville göra den, dvs att han pratat med LP och hon sagt mörkblå täckjacka.

Det finns inte plats för SE centralt vid OP, mellan AH och SG för tiden 23.22.15 - 23.24.15 på den extremt lilla ytan, och att SE skulle fört ett samtal med LP i den skräcken hon måste ha upplevt, anser jag vara helt osannolikt.

Om han inte sprang in i gränden, var befann han sig då kan man undra? Inget tyder på att SE var på mordplatsen då. Det är som Lampers säger en informationslucka för den tiden, vilket även signatur BHJS påpekar.

jag vet inte vad du menar med att att SE väljer att göra sin grej av denna tragik.
Det var väl en stor grej för alla som var i närheten av mordet.
Noterbart är också att LP i sina vittnesförhör säger att gm har blå jacka precis som SE säger att hon har sagt till honom..
Jag tror också LP var väldigt chockad men hon kunde ändå prata, till exempel ville hon att man skulle förbereda sjukhiuset på behovet av blod till OP.
Citera
2021-10-18, 12:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du har en fascinerande verklighetsuppfattning.

Jag vet inte att någon i denna tråd sagt att SE såg GM i gränden. Nån har nämnt som ett alternativ att han kan ha sett GM i gränden, men skribenten höll det själv inte gör troligt. Däremot har många skrivit att SE ser LJ i gränden. Tittar man på de som uttryckt sig i frågan tror en absolut majoritet att han såg LJ i gränden. De som tror han hittar på är väl du och en annan skribent.

Bara för att vissa tror han såg LJ från trappkrönet och vissa från mordplatsen så tar det inte bort någon objektivitet.
Jag vet inte om det stämmer det du skriver här, om att ni är en majoritet tror att SE såg Lars J inne i gränden. Det kan väl vara någon äldre opinionsundersökning du tänker på i så fall. Dessutom handlar det inte om melodifestivalen nu.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med "objektivitet" i din sista mening där. Även om det skulle stämma att ni är jättemånga som tror att SE har sett Lars J i gränden, så återstår ju problemet med att ni inte kan komma överens internt om var SE själv skall ha befunnit sig när han gör en sådan här iakttagelse. Era teorier är alltså direkt motstridiga, eftersom han ju omöjligen kan ha sett Lars J både från mordplatsen och från trappkrönet. Och hade det funnits något objektivt stöd för att den här påstådda iakttagelsen verkligen hade gjorts, då borde väl den ena av era två falanger lätt kunna övertyga den andra om vad som är rätt, eller hur?

Nej om du vill övertyga oss skeptiker om att SE skall ha sett Lars J i gränden, då får du nog hänvisa till sådant som ni åtminstone kan vara överens inom gruppen. Och det kanske inte är så mycket.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-18 kl. 12:11.
Citera
2021-10-18, 12:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag tror att det isåfall var just som han spekulerar om i Skydd & Säkerhet nåt form av avvisande från OP. OP var ju ett mindre omtyckt samtalsobjekt i SE s umgängeskrets. Kanske nån rent av nån gång sagt nåt i stil med den där jävla Palme borde skjutas. Plötsligt var " den där jävla Palme" där mitt framför honom . NÅN form av kontakt försök av SE avvisades eller kanske bara ignorerades SE kände sig avvisad åtminstone.Det var en ren slump att de råkade möta varandra på gatan ,mordet var helt oplanerat och en ren impuls handling. SE var ingen Palme Hatare,även om han ogillade OP och hans politik. Jag tror att SE rentav kan ha hyst nån sitmrts hatkärlek till OP . Han tyckte nog att var lite arrogant , ogillade hans politik Å andra sidan kan han nog ha imponerats av OP också, imponerats av hans karisma och intelligens. SE s egen politiska karriär var ju inte speciellt lyckad, OP rena motsatsen , OP föreföll dessutom ha ett lyckligt familjeliv o.s.v . Till skillnad mot SE som förvisso var gift hur lyckligt har jag ingen aning om. Hans exfru pratar ju ibland i förhören mindre bra om SE det är inte omöjligt att deras äktenskap inte var det allra bästa. SE hade heller inga ( såvitt vi vet) barn heller . Nån sorts hatkärlek och avundsjuka mot SE kan ha funnits. Blir spekulation såklart men ja nån form av avvisning tror jag utlöste mordet

Passar dåligt med Clarke.
Typ 3: Lever olidliga, meningslösa liv som gör att de söker upprättelse genom att dra till sig uppmärksamhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in