2021-10-19, 14:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag har själv inte ägnat Ålandskvinnans upplysningar så mycket intresse. Trodde att man hade kunnat avfärda det på något sätt men så verkar alltså inte vara fallet. Varken KP eller TP verkar ha gett henne stort utrymme (KP inte alls har jag för mig) men hon kan vara den som först genomskådade SE:s taktik, precis som Draifos var inne på här

(FB) Skandiamannen

Hon kan bara genomskåda något om han är gärningsmannen och det är inte bevisat.

Och, som sagt, hon såg honom i tidningen.

Vad gäller KP och TP finns det orsaker till att inte nämna breven från Åland. Väldigt få sådana tips är väl öht nämnda, och om man gör det blir man väl något detroniserad som briljant undersökare.

Citat:
Ursprungligen postat av KP
Ja, vi hade inte kommit någon vart på 30 år eller så, men så en dag ramla det ut några brev ur en pärm. De kom från Åland och var skrivna av en briljant detektiv, som hade löst fallet åt oss redan 1986.
Citera
2021-10-19, 14:13
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
"Behärskad chockad" som SE uttryckt sig i HR och TR och något liknande även i förhör. Han menade att hon var inte mer borta än att det gick att samtala med henne. Så har i princip ingen annan betecknat hennes sinnestillstånd, av dem som verkligen varit på platsen efter skotten.

Snart tar halmstråna slut, va?

I det ena fallet cherrypickas/missuppfattas något SE sagt i en intervju, i det andra något han sagt i rätten.

SE har berättat om att LP var hysterisk och sprang ut och stoppade bilar.

Detta har tagits som bevis på att han inte var på plats.

När det nu visar sig att allt han sagt stämmer så växer desperationen i SEkten.

Det är tråkigt att ingen i SEKten vågar lyssna på senaste avsnittet av podcasten Palmemordet.

Där går en kunnig person igenom myten att SE inte kan har stannat kvar på mordplatsen.

Case closed.
Citera
2021-10-19, 14:36
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Östling liksom de flesta som var på platsen (vittnen, varanden, poliser och ambulanspersonal) vittnar om att LP var fullständigt hysterisk, alltså verkligen hysterisk och bitvis aggressiv och otrevlig (delvis förståeligt förvisso). SE beskriver henne dock som "behärskat chockad" och "lite flaxig". Viss skillnad.

Snutsnacket må ha varit intressant ur en synvinkel, men ett totalt haveri i det stora hela. Programledaren är en katastrof. Östling får inte en enda fråga om han sett SE under sin rätt långa stund på mp. Det rimliga hade givetvis även varit att ägna ett x antal minuter, att de resonerade kring SE, både i rollen som vittne och som GM. Men detta gjorde man alltså inte, frågan är varför. Är det så att programledaren (som ju spelade Östling i den kommande Netflix-serien) har fått order från Netflix att inte diskutera SE. Om, varför inte vänta med att spela in (eller släppa avsnittet) till efter att Netflixserien visats i sin helhet. Dessutom släppte Östling bomben, att Söderström lämnade platsen utan att veta vem offren var, han lämnade dessutom platsen relativt snabbt, för att "skriva". Tillåt mig småle.

Jag tycker både Östling och programledaren ger en dålig smak i munnen, av flera anledningar. Trist.

Brontén låg kanske lågt avseende SE då han är inblandad i Netflix-skiten?

Men Östling gjorde ett gott och ärligt intryck och egentligen är det ju så att ingen riktig polis tror på SE som mördaren.

Att SEkten blir butthurt över att Östling, som var där och jobbade, inte blev pressad om vad ett perifert vittne gjorde eller inte gjorde på plats är bara logiskt.

Eller också berättade Östling att han pratat med SE och det klipptes bort?

Östlig har i alla fall CA:s dubbelgångare CP som mördaren med motiveringen att LP såg skytten och pekade ut CP i rätten.

(Detta trots att Östling är medveten om den skandalösa vittneskonfrontationen - och att han skrockande konstaterar att han kände alla andra i lineup-en… Det är lite stötande faktiskt.)
Citera
2021-10-19, 14:42
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Faktamaterialet tyder på detta ja.SE var grandios och självframhävande...till och med TP skriver att detta var vissa av de karaktäristika som utgjorde personen Stig Engström.
Sålunda finner jag det inte speciellt överraskande att hans olika uppgifter spretar en hel del,om man nu skall uttrycka sig diplomatiskt.Tvärtom känns det naturligt.

Det är inte det vi försöker säga. Att han ljuger är självklart.

Det vi menar är i stora drag är att det finns i stort sett ingen information i berättelserna som tyder på att han varit på platsen mer än det som finns i media. Det är fakta. Det kan ju vara en tillfällighet naturligtvis.

Vi ser också att berättelserna utökas i samband med vad som kommer ut i media. Det är också fakta. Det kan ju vara en tillfällighet naturligtvis.

Om vi tittar på vad Lampers säger så finns det informationluckor i SEs berättelser.

De infaller ca mellan:

23.21.30-23.22.15
23.25.00-23.28.00
23.30.00-23.40.00

Lampers skriver att det finns inget i SEs berättelser som tyder på att han varit där då. Då undrar man ju naturligtvis varför? Var någonstans har han varit eller gjort då?

SEs berättelser beskriver en tid av sammanlagt ca 5 min. Den tiden är det som rör livräddningen och som det står spaltvis i media om, samt delen där han försöker lämna uppgifter till polisen och hör hur någon beskriver ett signalement som stämmer in på honom. En berättelse som känns oerhört krystad i mitt tycke.

Det finns många tidigare inlägg i tråden som beskriver dessa märkligheter, med källhänsvisningar. Jag har intrycket av att han inte varit särskilt mycket på mordplatsen och det kanske också är därför att ingen sett honom. Lägg sedan till YNs observation så tycker i alla fall jag att man kan ana ugglor i mossen.
Citera
2021-10-19, 14:47
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Jag har själv inte ägnat Ålandskvinnans upplysningar så mycket intresse. Trodde att man hade kunnat avfärda det på något sätt men så verkar alltså inte vara fallet. Varken KP eller TP verkar ha gett henne stort utrymme (KP inte alls har jag för mig) men hon kan vara den som först genomskådade SE:s taktik, precis som Draifos var inne på här

(FB) Skandiamannen

Så var det nog…😂

Ålandskvinnans brev triggade Sven Anér och sedan var snöbollen i det världsunika uppklarandet av ett mord i rullning.

Vad syftar du på att KP och TP ”inte gett henne stort utrymme”?

Hela den sinnesslöa lösningen bygger på hennes ”känsla”.

Signaturen ”ursprungligen”:

” Jag påstår inte att jag genomskådat något. Att TP endast bygger sin bok på vad Ålandskvinnan har kommit fram till kryddat med det grupparbete Linder och Per H genomförde baserat på Ålandskvinnans berättelse är vad jag försöker säga.

Just delen att inga vittnen sett SE på mordplatsen visste PH innan han skrev sitt PM samma dag som Linder skrev sitt dokument där Linder "mystiskt" visste vad alla väktare på Skandia hade sagt innan de förhördes.

Att Linder och PH kucklat ihop detta hafsverk är helt klart då PU 2018 också diareiförde Linders dokument.

Att Proletären och Anér jönsar med när de får se PHs PM är så klart ursäktligt. De hade ju inte tillgång till N Linders dokument som vi har nu!

Kvinnan på Åland "kom på" alla dessa detaljer på bara några få månader, medan TP ägnade 6 år åt att skriva av hennes synopsis. Guldspaden skulle gått till Ålandskvinnan!

Att SEs fru inte såg ut som kvinnan som besökte butiken på Åland och inte hade storlek XL kan man lätt konstatera genom att studera hur hon såg ut på bilder från tiden.

Jag försöker bara höja ett finger och varna för att man bygger sin uppfattning om SE som GM på lite svaga grunder.

Att TP tror på det han skriver tvekar jag inte på, men om man går till källorna ser man hur fel det hela har blivit och hur tunn TPs soppa är.”
2021-10-19, 14:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det är inte det vi försöker säga. Att han ljuger är självklart.

Det vi menar är i stora drag är att det finns i stort sett ingen information i berättelserna som tyder på att han varit på platsen mer än det som finns i media. Det är fakta. Det kan ju vara en tillfällighet naturligtvis.

Vi ser också att berättelserna utökas i samband med vad som kommer ut i media. Det är också fakta. Det kan ju vara en tillfällighet naturligtvis.

Om vi tittar på vad Lampers säger så finns det informationluckor i SEs berättelser.

De infaller ca mellan:

23.21.30-23.22.15
23.25.00-23.28.00
23.30.00-23.40.00

Lampers skriver att det finns inget i SEs berättelser som tyder på att han varit där då. Då undrar man ju naturligtvis varför? Var någonstans har han varit eller gjort då?

SEs berättelser beskriver en tid av sammanlagt ca 5 min. Den tiden är det som rör livräddningen och som det står spaltvis i media om, samt delen där han försöker lämna uppgifter till polisen och hör hur någon beskriver ett signalement som stämmer in på honom. En berättelse som känns oerhört krystad i mitt tycke.

Det finns många tidigare inlägg i tråden som beskriver dessa märkligheter, med källhänsvisningar. Jag har intrycket av att han inte varit särskilt mycket på mordplatsen och det kanske också är därför att ingen sett honom. Lägg sedan till YNs observation så tycker i alla fall jag att man kan ana ugglor i mossen.
Någon skrev tidigare och frågade sig (och oss andra?) hur SE kunde gissa sig till att ingen visste inledningsvis att det var OLof Palme som var skjuten. Men det behövde han inte gissa sig till, Delsborn redogjorde för det på ett tydligt sätt i Morgonekot morgonen efter mordet. Jag däremot gissar att SE hade spetsat öronen och fäst dom vid radioapparaten. Misstänker att Delsborns berättelse bidrog till att SE blev stressad och började ringa runt och skulle snabbt ut med sin version så att det "onödiga" (ett ord han använde vid ett senare förhör) signalementet skulle kunna tas bort.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-19 kl. 15:13.
Citera
2021-10-19, 15:05
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Nu är det ju snsrsre så att SE menade LP var kontaktbar och gick att föra ett samtal med vilket inte överensstämmer med andra vittnens utsagor. Jag har läst en mängd förhör och annat material. I våras först läste jag den osannolika mördaren, långt efter att SE blivit min huvudmisstänkta. SE så iofs att LP sprang ut i vägen och stoppade minst 20 bilar ,en uppgift som stod att läsa i någon tidning vill jag minnas. Just minst 20 bilar är ju intressant då det var en kraftig överdrift ,jag kan dock inte säga helt säkert att det var den exakta formuleringen i tidningsn. Nån kanske vet?Det vore intressant om SE använde exakt samma formulering som tidningen onekligen.

Det kan ha varit ”30 bilar”. No joke.

LP var alltså inte kontaktbar enligt vissa vittnen men SE och några andra kunde tala med henne?

SE är väl inte ensam om att ha talat med LP?

Och vågad chansning om att hon stoppat bilar!

För mördaren kunde hon lika gärna varit skottskadad eftersom en kula snuddade henne, även om hon stod upp när han drog.

Om SE ljög om att han stannat kvar på mordplatsen så hade han en vansinnig tur med sina gissningar!

Men en osannolik mördare måste förstås ha en osannolik tur. Till exempel i det att han omaskerad mördade OP och försökte mörda LP men sedan tog det vågade beslutet att exponera sig så mycket det gick. Bland annat genom att snabbt återvända till mordplatsens närhet.

Men allt det där sista hade ju Ålandskvinnan svar på… Vittnen som sett honom skjuta skulle tänkt:

”Jaså han var vittne bara, den där gubben, då såg jag väl fel då när jag tyckte att det var han som halade fram cowboy-puffran…”

Våga lyssna på senaste avsnittet av podcasten Palmemordet.
Citera
2021-10-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Det kan ha varit ”30 bilar”. No joke.

LP var alltså inte kontaktbar enligt vissa vittnen men SE och några andra kunde tala med henne?

SE är väl inte ensam om att ha talat med LP?

Och vågad chansning om att hon stoppat bilar!

För mördaren kunde hon lika gärna varit skottskadad eftersom en kula snuddade henne, även om hon stod upp när han drog.

Om SE ljög om att han stannat kvar på mordplatsen så hade han en vansinnig tur med sina gissningar!

Men en osannolik mördare måste förstås ha en osannolik tur. Till exempel i det att han omaskerad mördade OP och försökte mörda LP men sedan tog det vågade beslutet att exponera sig så mycket det gick. Bland annat genom att snabbt återvända till mordplatsens närhet.

Men allt det där sista hade ju Ålandskvinnan svar på… Vittnen som sett honom skjuta skulle tänkt:

”Jaså han var vittne bara, den där gubben, då såg jag väl fel då när jag tyckte att det var han som halade fram cowboy-puffran…”

Våga lyssna på senaste avsnittet av podcasten Palmemordet.

Är podcasten extra trovärdig och därmed snudd på facit? I så fall, varför?
Citera
2021-10-19, 15:14
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Någon skrev tidigare hur SE kunde gissa sig till att ingen visste inledningsvis att det var OLof Palme som var skjuten. Men det behövde han inte gissa sig till, Delsborn redogjorde för det på ett tydligt sätt i Morgonekot morgonen efter mordet. Jag däremot gissar att SE hade spetsat öronen och fäst dom vid radioapparaten. Misstänker att Delsborns berättelse bidrog till att SE blev stressad och började ringa runt och skulle snabbt ut med sin version så att det "onödiga" (ett ord han använde vid ett senare förhör) signalementet skulle kunna tas bort.

Ja, dock har vi berättelserna från väktarna att förhålla oss till, men dom har vi också tittat på och sett hur otroligt märkliga dom är.

Vi ska också komma ihåg att senaste PU har kollat SEs utsagor. Till stöd för det finns dokument i Palmemordarkivet där dom försöker reda ut vad SE sa till SVD. Att dom bara skulle kollat upp den uppgiften och gett fasiken i de andra utsagorna är ju naturligtvis helt osannolikt.
Citera
2021-10-19, 15:16
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Är podcasten extra trovärdig och därmed snudd på facit? I så fall, varför?

Där framträder en verklig expert, Juan E, som radar upp exempel på uppgifter från SE om mordplatsen som SE inte kunnat gissa sig till eller hört på radion.

Detta är väldokumenterade fakta som den bleka och pressade KP valde bort i sin ohederliga nedläggning.
Citera
2021-10-19, 15:22
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, dock har vi berättelserna från väktarna att förhålla oss till, men dom har vi också tittat på och sett hur otroligt märkliga dom är.

Vi ska också komma ihåg att senaste PU har kollat SEs utsagor. Till stöd för det finns dokument i Palmemordarkivet där dom försöker reda ut vad SE sa till SVD. Att dom bara skulle kollat upp den uppgiften och gett fasiken i de andra utsagorna är ju naturligtvis helt osannolikt.

Vad Kling och Klang inte visste då var att de läst fel upplaga av Svenska Dagbladet.

Det finns ytterligare (minst) en edition av tidningen där SE berättar en hel del saker som inte kommit fram någonstans tidigare.

Ännu ett stort jävla hål i det bräckliga teoribygget.
Citera
2021-10-19, 15:23
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Dessa väldokumenterade fakta verkar ju vara omtvistade. Fast du har väl rätt och då är saken ur världen. SE är oskyldig och vi kan gå vidare.

Juan har läst förhörsprotokoll.

Höj dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in