Citat:
Ursprungligen postat av
Otto48
Min bils viktigaste egenskap är att starta och ta mig dit jag vill.
Ska man nu ha ett batteripack och en komplicerad utrustning som laddar och tömmer batteriet utifrån eltillgången så är ju risken stor att bilen inte har erfordelig mängd energi för tänkt resa.
Dessutom ska utrustningen installeras och bekostas. Det blir dyr ock krångligt.
Hur har Ni experter här tänkt att laddningen ska fungera för de bilar som nattparkerar vid trottoarkanten?
Och om man lägger laddstolpar vid trottarkanten, hur är det då tänkt att snöröjningen ska fungera?
Sedan lär det bli väldigt komplicerat och dyrt.
Annars har en vätgasdriven bil endast tillgång till 18% av den elenergi som matas in för att producera
vätgasen. Och ett vätgasbaserat system för lagring av 15000 kwh timmar kostar 1 mille.
Det finns utmaningar inom övergången till den så kallade miljövänliga produktionen av el i riket som i verkligheten orsakar mera utsläpp än befintlig el i eluttaget.
Bara politiker kan vara så korkade tillsammans med de statsanställda journalisterna i media.
I ett likströmsnät kan anslutning av batterier göras mycket enkel. Men vårt växelströmssystem är idag lika oersättligt som Televerkets kopparnät var på 1960-talet.
Om man parkerar vid en laddstolpe anger man när man vill ha bilen fulladdad. Fram till dess blir då batteriet tillgängligt för nätet och kostnaden för anslutningen blir kostnad för uttagen el minus ersättningen för levererad höglastel.
Varför skall man använda vätgas? Kol är en utmärkt vätebindare. Metanol är mycket enklare att lagra och hantera än vätgas. En linjär motorgenerator kan få en verkningsgrad som är jämförbar med en bränslecells och en mycket större bränsleflexibilitet.
Med ett solcellstak över trottoar och parkeringsfil får man skuggiga parkeringsplatser och slipper snöröjning. Men frågan är hur vi ordnar framtidens parkering.