Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-17, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag börjar bli mer och mer säker på att det grekiska TV-teamet som följde Palme den sista tiden var på uppdrag av Mossad.
Thessaloniki

Berätta mer.
Citera
2021-10-18, 07:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Här är dessa 22
https://drive.google.com/file/d/1Cc-E2Q4AbQF7xw9cAbwYIz71uQXaNS3H/view

Försökte tidigare lista de vittnen som låg bakom vilken fantombild, men har några luckor.
Så om du eller någon vet vittnet, så bidra gärna.

Bild 1, EAE 522, Sanna Törneman

Bild 3, E 639 "Signalementet Belker", Kammarkargatan mellan Sveavägen och Saltmätargatan

Bild 4 och 5, T 143-1 Margareta Brita Nuder från Lisbeths arbetsplats

Bild 6, Z 8124 Per Mellberg i G:a Stan

Bild 8, N 3006-9 Jessica Szipo Saga-biografen

Bild 9, L 862 Grandvittne okänt

Bild 10, T 2 Mårten Palme

Bild 12, D 1336, "Skuggan" av vittnet Patricio Marquez Araya - Sergelstorg.

Bild 17, Leila Kangasviri, G:a Stan

Bild 18, L 859 Hubert Falk, maskinist på Skandia, busshållplatsen vid Grand (Kände han möjligen SE?)

Bild 21, EAD 622 Wiklund

Bild 22 EAE 340-1 Busschauffören Peter L (Buss 43)

Ingen som vet vilka vittnena är till bild:
2, 7, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19 eller 20 ?
Citera
2021-10-18, 08:06
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Iakttagelser av vit volvo Luntmakarg och springande 35-åring med blå jacka Luntmakarg. KB-10393-01-A.

https://drive.google.com/file/d/1ocDXOH_bfxveCSlLB2Li_xL-flP1U01N/view?usp=sharing

Iakttagelser springande man trappan Malmskillandsg. Vittnet kan ej spåras. EH-1180.

https://drive.google.com/file/d/1jb5ZwZarlQ4vDj0zybagFVSOWJ_wu5Yq/view?usp=sharing

Person som besökt biograf ser springande man på Mäster Samuelsgatan Malmskillnadsgatan. EEE-18110.

https://drive.google.com/file/d/1PfqVHF11mHvvloG1VikvpgNqFI-SmvQM/view?usp=sharing

KB-10393-01-A är ett intressant förhör. En man i bil blir tillfälligt hindrad av en vit Volvo på Luntmakargatan strax efter mordet (UL hör sirener). När han parkerar vid Tegnérgatan kommer en längre, ljus man i 35-årsåldern springande mot honom på Luntmakargatan. Det är ingen polis, tror UL, eftersom denne ser ”undrande” ut. Fhl tar kontakt med Länninge som inte hört något om att det skulle funnits några civilpoliser där vid tidpunkten.

Vit Volvo och springande man på Luntmakargatan har vi hört förut, men en ytterligare intressant detalj kommer om man går till Walkie-talkiebilagan sidan 7. Enligt noterna till förhöret så ska UL också sagt att denne sett tre män och en kvinna med WT, troligen poliser. Det har andra vittnen också sett, fast före mordet.

Varför finns inte observationen noterad i förhöret? Är det det därför Länninge egentligen blir kontaktad? Finns det flera versioner av protokollet? Eller har den som upprättat WT-bilagan förväxlat förhör och skrivit fel? Att se uppslaget tilldelat Skoglund stärker inte direkt tilltron till hanteringen av uppgifterna. Med stor samstämmighet i olika detaljer borde det finnas starka motiv att gå till botten med uppslaget, men tyvärr misstänker jag att man avslutade detta så fort som möjligt.
Senast redigerad av 14thInt 2021-10-18 kl. 08:10.
Citera
2021-10-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Tack för svar. Precis som du skriver har jag också ett minne av att hon kommenterade och ville ändra några detaljer på Sannas bild i något förhör (En bild som är fastslaget inte är mördaren). Att det blev så många som 22 totalt hade jag ingen koll på. Dock ingen från huvudvittnet som ska ha sett ansiktet...., hmmm...., ett stort varför då hänger fortfarande i luften.
Lisbeth Palme fick också i september och december 1987 studera cirka 600 bilder, vilket resulterade i att hon gjorde en del kommentarer utifrån ett antal av dessa foton:
https://drive.google.com/file/d/143e6znSkwPe9bjgzqB4It3zhlamaYA2-/view
Citera
2021-10-18, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag tänker det kan va Svartens kompisar men har inte kollat vidare. De måste ju varit i Stockholm ett tag o skulle såklart göra ngt. Vad vet jag inte mer än jag tänkt att S fixat ett vapen o ev då på Oxen.
Visst och Svarten styr utredningen på grund från andra sidan och är förklaring till allt mörkande kring knarkspaningar mm.

Nja det är nog inte särskilt troligt.
Citera
2021-10-18, 16:45
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
KB-10393-01-A är ett intressant förhör. En man i bil blir tillfälligt hindrad av en vit Volvo på Luntmakargatan strax efter mordet (UL hör sirener). När han parkerar vid Tegnérgatan kommer en längre, ljus man i 35-årsåldern springande mot honom på Luntmakargatan. Det är ingen polis, tror UL, eftersom denne ser ”undrande” ut. Fhl tar kontakt med Länninge som inte hört något om att det skulle funnits några civilpoliser där vid tidpunkten.

Vit Volvo och springande man på Luntmakargatan har vi hört förut, men en ytterligare intressant detalj kommer om man går till Walkie-talkiebilagan sidan 7. Enligt noterna till förhöret så ska UL också sagt att denne sett tre män och en kvinna med WT, troligen poliser. Det har andra vittnen också sett, fast före mordet.

Varför finns inte observationen noterad i förhöret? Är det det därför Länninge egentligen blir kontaktad? Finns det flera versioner av protokollet? Eller har den som upprättat WT-bilagan förväxlat förhör och skrivit fel? Att se uppslaget tilldelat Skoglund stärker inte direkt tilltron till hanteringen av uppgifterna. Med stor samstämmighet i olika detaljer borde det finnas starka motiv att gå till botten med uppslaget, men tyvärr misstänker jag att man avslutade detta så fort som möjligt.
Förklaringen till att det ser konstigt ut i KB-10393-01-A är tyvärr ganska enkel: det är ett förhör med Sigge Cedergren och som dessutom är en uppföljning av ett initialt förhör (KB-10393-01) som gjordes med honom dagen innan, dvs 86-03-19. Där var han också mer mångordig vad gäller sina rörelser med bilen, den vita Volvon, den springande mannen, osv.

Som bekant muterar dessa Cedergrenska uppgifter sedan dessutom vidare och vidare under de kommande åren. Allt detta finns att beskåda i CP-fup:en, Protokoll II, s. 74 ff.

Det är alltså inte så märkligt som det verkar (mer än att Cigges uppgifter och hanteringen av honom ju är en enda röra...).
Citera
2021-10-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Förklaringen till att det ser konstigt ut i KB-10393-01-A är tyvärr ganska enkel: det är ett förhör med Sigge Cedergren och som dessutom är en uppföljning av ett initialt förhör (KB-10393-01) som gjordes med honom dagen innan, dvs 86-03-19. Där var han också mer mångordig vad gäller sina rörelser med bilen, den vita Volvon, den springande mannen, osv.

Som bekant muterar dessa Cedergrenska uppgifter sedan dessutom vidare och vidare under de kommande åren. Allt detta finns att beskåda i CP-fup:en, Protokoll II, s. 74 ff.

Det är alltså inte så märkligt som det verkar (mer än att Cigges uppgifter och hanteringen av honom ju är en enda röra...).

Båda förhören är uppföljning av KB10393-00

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:KB10393-00

Och jo, det är märkligt så till vida att det så kort tid efter mordet finns en historia om en man som kommer från mordplatsen men inte på något sätt stämmer överens med mordplatsvittnenas signalementsuppgifter.

I min bok är detta planterad information som långt senare kompletteras med exv Sucksdorffsvapnet i händerna på Christer Pettersson.

Finns pdf för KB10393-00 tillgänglig nånstans?

Edit: Det kan också vara i omständigheterna i denna cirkus som Svartenbrandt figurerar och har besvärande information som leder till hans död.
Senast redigerad av Utredaren 2021-10-18 kl. 17:50.
Citera
2021-10-18, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
När jag lyssnar på Mårten Palme får jag intrycket att han har fått höra en övertygande argumentering av Krister Petersson.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/marten-palme-om-stig-engstrom-han-ljuger-det-ar-kusligt/

Jag har svårt att tro att en professor i nationalekonomi, som Mårten Palme är, skulle bli så övertygad av presskonferensen utan "överskotts"-information. Information som Krister Petersson inte delgett den svenska allmänheten.

Jag tror inte att vare sig Mårten Palme eller Krister Petersson eller någon annan heller för den delen är övertygad om Stig Engström som skytt.

Det är inte bara ett spel för gallerierna utan också om att lägga tillrätta ett fall där mäktiga och farliga krafter har intressen att bevaka och förluster att göra. De som inte har lojalt och kompetent personskydd gör klokt i att bida sin tid. Tragiskt men så fungerar det.

Om det funnits som du kallar det "överskottsinformation" antar jag att det i så fall skulle röra sig som något som rör rikets säkerhet eller något av liknande kaliber.
Om det finns information som underbygger Engströms skuld som ensam gärningsman vore det ju märkligt om man inte presenterade det på presskonferensen. I så fall måste det vad jag förstår ha att göra med mycket känslig information som inte kan förmedlas till allmänheten.
Men nu är ju inte Engström gärningsman så man kan verkligen fundera över sönernas åtminstone synbara flathet eller brist på engagemang och upprördhet över det inträffade.

Med det menar jag inte att sönerna nödvändigtvis sitter på någon slags sanning, men man får inse att partiets eventuella sårbarhet inför eventuella obehagliga sanningar är en rejäl stoppkloss. Även om sanningen eller den misstänkta sanningen inte skulle skada partiet är själva misstanken förmodligen tillräcklig för att framstående politiker såväl som sönerna till Palme har haft anledning att varken säga bu eller bä och förhålla sig till den för tillfället rådande situationen och PU:s slutsatser.
Som du skriver, det är ändå högt utbildade personer tillika professorer som inte halkat in till sina positioner på ett bananskal. Ändå är deras attityd och uttalanden snarare på ett barns nivå.
Man kan ju tänka sig att de är oerhört trötta på hela saken, även om de önskar få ett svar liksom de flesta andra. Ingenting kan ju få deras far tillbaka, men jag blir ändå förvånad över den brist på synligt engagemang de visat under årens gång.
Senast redigerad av cherryfive 2021-10-18 kl. 17:54.
Citera
2021-10-18, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Om det funnits som du kallar det "överskottsinformation" antar jag att det i så fall skulle röra sig som något som rör rikets säkerhet eller något av liknande kaliber.
Om det finns information som underbygger Engströms skuld som ensam gärningsman vore det ju märkligt om man inte presenterade det på presskonferensen. I så fall måste det vad jag förstår ha att göra med mycket känslig information som inte kan förmedlas till allmänheten.
Men nu är ju inte Engström gärningsman så man kan verkligen fundera över sönernas flathet eller brist på engagemang och upprördhet över det inträffade.

Med det menar jag inte att sönerna nödvändigtvis sitter på någon slags sanning, men man får inse att partiets eventuella sårbarhet inför eventuella obehagliga sanningar är en rejäl stoppkloss. Även om sanningen eller den misstänkta sanningen inte skulle skada partiet är själva misstanken förmodligen tillräcklig för att framstående politiker såväl som sönerna till Palme har haft anledning att varken säga bu eller bä och förhålla sig till den för tillfället rådande situationen och PU:s slutsatser.
Som du skriver, det är ändå högt utbildade personer tillika professorer som inte halkat till sina positioner på ett bananskal. Ändå är deras attityd och uttalanden snarare på ett barns nivå.
Man kan ju tänka sig att de är oerhört trötta på hela saken, även om de önskar få ett svar liksom de flesta andra. Ingenting kan ju få deras far tillbaka, men jag blir ändå förvånad över den brist på synligt engagemang de visat under årens gång.

Jag håller på att något mödosamt plöja igen uppslag om Stay behind och dess kopplingar till anti-sovjetiska rörelser och organisationer som bla WACL.

Under kalla kriget såg man mellan fingrarna mellan extrema uppfattningar inom FBU och långt senare efter MOP uteslöts Klara Lidingö FBU ur FBU förbundet för just det.

Där fanns flera namnkunniga nazister bla Erik Wallin känd i bokform från slaget om Berlin.

Jo det fanns och finns säkert information som rör vad som kallas "Rikets säkerhet" men inte är det utan snarare hemliga subversiva grupperingar inom Försvarsmakten och Staten.

Mot bakgrund att min far redan 1961 som infanterikapten tilłika skyttekompanichef utbildade befäl i taktik inom FBU så var konceptet Stay behind inte någon nyhet för mig redan från unga år.

Det är inte utan att man kan se paralleller med John F Kennedy's tal och uppmaning till massmedia.
https://youtu.be/GGbFnAz2TeI

Jag håller det inte för uteslutet att familjen Engströms sociala umgänge omfattade dessa kretsar på Lidingö och Djursholm.

Den vapensamlande officeren som fick utbildning i USA sticker ut.

Vad skulle en professor i nationalekonomi överhuvud taget göra gentemot professionella underrättelseorganisationer om han nu skulle misstänka dessa. Frågan är retorisk eftersom Mårten svarade på det när han säger att det får tiden utvisa.
Senast redigerad av Utredaren 2021-10-18 kl. 18:44.
Citera
2021-10-18, 18:55
Medlem
Citat:
Båda förhören är uppföljning av KB10393-00

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:KB10393-00

Och jo, det är märkligt så till vida att det så kort tid efter mordet finns en historia om en man som kommer från mordplatsen men inte på något sätt stämmer överens med mordplatsvittnenas signalementsuppgifter.

I min bok är detta planterad information som långt senare kompletteras med exv Sucksdorffsvapnet i händerna på Christer Pettersson.

Finns pdf för KB10393-00 tillgänglig nånstans?

Edit: Det kan också vara i omständigheterna i denna cirkus som Svartenbrandt figurerar och har besvärande information som leder till hans död.

Leder till Svartens död?
Citera
2021-10-18, 18:55
Medlem
Citat:
När jag lyssnar på Mårten Palme får jag intrycket att han har fått höra en övertygande argumentering av Krister Petersson
Mårten Palme har beskrivit det hela som att det var Filters reportage som blev en vändpunkt för honom, inte Krister Peterssons presentation. Och eftersom presskonferensen inte heller tillförde någon ytterligare information, mer än att det nu stod klart att även rättssamhället kommit till samma slutsats som Filter, så var väl detta tillräckligt för honom. Jag tror inte att sönerna fick veta ett skvatt mer än det som KP presenterade. Helt enkelt eftersom Petersson inte hade något mer att lägga fram än det som gick ut till allmänheten.
Citera
2021-10-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Leder till Svartens död?

Ja, över huvud taget alla dödsfall rubricerade som självmord i MOP cirkusen betraktar jag som suspekta.

Om det är så att Svartenbrandt umgicks hade "affärer" i dessa kretsar och vapnet är "planterat" hos Christer Pettersson och Svartenbrandt hade kunskap om det och cancersjuk som han var kan han som sista handling i livet bestämna sig för att avslöja det. Det vore tillräckligt för de som mördade Olof Palme att röja honom ur vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in