Citat:
Ursprungligen postat av
bbx
Efter presskonferensen 2020 och den påföljande mediauppståndelsen kring Stig Engström 2020 pekade Anneli Korhonen ut Stig Engström som den stirrande man hon sett vid Grand. Detta efter att ha sett honom på bild för första gången.
För mig är det obegripligt att hon inte hörts av Peterssons utredning om de nu var SE på spåret.
Från reportage av Svenska Yle 11 juni 2020:
https://arenan.yle.fi/audio/1-50557332
Yles Reporter:
"Många utredningar har gjorts och efter Palmes död ringde Korhonen till polisen och berättade vad hon och hennes kompis sett. Korhonen har behövt identifiera många personer, men ingen har varit personen hon såg utanför biografen den där kvällen. När hon nu såg Stig Engström i samband med att utredningen läggs ner såg hon att det var samma man som hon sett för 34 år sedan."
Korhonen:
"Jo, jo, jo, ja han är samma typ, keps och allt. Och just sån här, men att jag trodde då att han var yngre. Jag tänkte att han är nu 35-45 nånting. Men det var aldrig tal om honom eller nånting. Och jag såg inte dom där tv-intervjuerna eller jag såg honom aldrig. För vi hade ett liv då, vi tittade inte så mycket på tv eller nånting, vi hade egna fester och studerade och så vidare att. Jag hade inte sett honom, liksom hans bild, nånstans, under alla dessa år. Det var första gången jag såg den."
Har hon över huvud taget hörts sen 1989? Vore intressant att höra vad hon har att säga om till exempel Christer Andersson som ju inte är helt olik SE.
Krister Petersson menade på att de gjort allt man kan begära, vilket är fantastiskt dumt att påstå när man inte förhörde alla de idag levande mordplatsvittnena (och även vissa grand-vittnen) utan enbart ett fåtal i sin jakt på att få stöd för utpekandet av SE.
Kanske borde dom då ha förhört Anneli K. eller kanske inte....?
Anneli K har nämligen pekat ut en person redan.
Förhör L 866-1-H (89)
"AK ringer och ber om en träff, vid förhör berättar hon att hon träffat på den sk. Grandmannen igen. Han ska vara finsk medborgare och ev. heta <MASKAT> och vara kusin till en finsk medborgare <MASKAT> född 57 och bosatt i Tensta. Detta var 94 och 95. <MASKAT> hade samma intensiva blick med blå nästan stickande ögon, samma näsa, mycket ljus hud, ljust hår men han kändes smalare, yngre 50-talist och längre än hennes minnesbild."
Denna beskrivningen stämmer ju bättre in på SE än CA som är mörk, men "bättre" är inte tillräckligt bra....
En person som är 20 år yngre än SE... SE's ansikte var allt annat än smalt.
För att inte tala om Mårten som pekat ut 8 personer...och nu 35 år senare mena på att det var SE han såg..