Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-12-01, 19:52
Medlem
Civilpoliser i Gamla Stan.
https://drive.google.com/file/d/11tHsp-1XvcZl44GGEjSpAUccI6rxtXA7/view
19860314 Z 8373

Iakttagelse av man
https://drive.google.com/file/d/1_qnJYeZbnWJt5lcf4XQ6Kc_fqDof1ngG/view
19860312 Z 8299
Citera
2021-12-01, 20:11
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Precis som du skriver är Tore Forsbergs agerande är så märkligt att det är svårt och tro det är sant.

Ja, problemet är att han själv lämnar en del av uppgifterna som får oss att ruska på huvudet.
Citera
2021-12-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbx
Efter presskonferensen 2020 och den påföljande mediauppståndelsen kring Stig Engström 2020 pekade Anneli Korhonen ut Stig Engström som den stirrande man hon sett vid Grand. Detta efter att ha sett honom på bild för första gången.

För mig är det obegripligt att hon inte hörts av Peterssons utredning om de nu var SE på spåret.

Från reportage av Svenska Yle 11 juni 2020:
https://arenan.yle.fi/audio/1-50557332

Yles Reporter: "Många utredningar har gjorts och efter Palmes död ringde Korhonen till polisen och berättade vad hon och hennes kompis sett. Korhonen har behövt identifiera många personer, men ingen har varit personen hon såg utanför biografen den där kvällen. När hon nu såg Stig Engström i samband med att utredningen läggs ner såg hon att det var samma man som hon sett för 34 år sedan."

Korhonen: "Jo, jo, jo, ja han är samma typ, keps och allt. Och just sån här, men att jag trodde då att han var yngre. Jag tänkte att han är nu 35-45 nånting. Men det var aldrig tal om honom eller nånting. Och jag såg inte dom där tv-intervjuerna eller jag såg honom aldrig. För vi hade ett liv då, vi tittade inte så mycket på tv eller nånting, vi hade egna fester och studerade och så vidare att. Jag hade inte sett honom, liksom hans bild, nånstans, under alla dessa år. Det var första gången jag såg den."

Har hon över huvud taget hörts sen 1989? Vore intressant att höra vad hon har att säga om till exempel Christer Andersson som ju inte är helt olik SE.

Det är humor. På hög nivå.

AK påstår att hon kommer ihåg en man hon sett vid Grand 1986.

Varför kom hon ihåg honom?

Vem kommer ihåg någon vid en biograf? Och varför?

Sedan påstå att man känner igen personen 34 år senare på ett foto.

Hade hon pratat med honom eller sett honom vid mordplatsen kan hon kanske minnas personen 1986. Men att minnas någon 34 år senare är så dråpligt.

Det finns ingen gräns för dårskapen.

Har hon pekat ut någon annan tidigare?
Citera
2021-12-01, 20:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbx
Efter presskonferensen 2020 och den påföljande mediauppståndelsen kring Stig Engström 2020 pekade Anneli Korhonen ut Stig Engström som den stirrande man hon sett vid Grand. Detta efter att ha sett honom på bild för första gången.

För mig är det obegripligt att hon inte hörts av Peterssons utredning om de nu var SE på spåret.

Från reportage av Svenska Yle 11 juni 2020:
https://arenan.yle.fi/audio/1-50557332

Yles Reporter: "Många utredningar har gjorts och efter Palmes död ringde Korhonen till polisen och berättade vad hon och hennes kompis sett. Korhonen har behövt identifiera många personer, men ingen har varit personen hon såg utanför biografen den där kvällen. När hon nu såg Stig Engström i samband med att utredningen läggs ner såg hon att det var samma man som hon sett för 34 år sedan."

Korhonen: "Jo, jo, jo, ja han är samma typ, keps och allt. Och just sån här, men att jag trodde då att han var yngre. Jag tänkte att han är nu 35-45 nånting. Men det var aldrig tal om honom eller nånting. Och jag såg inte dom där tv-intervjuerna eller jag såg honom aldrig. För vi hade ett liv då, vi tittade inte så mycket på tv eller nånting, vi hade egna fester och studerade och så vidare att. Jag hade inte sett honom, liksom hans bild, nånstans, under alla dessa år. Det var första gången jag såg den."

Har hon över huvud taget hörts sen 1989? Vore intressant att höra vad hon har att säga om till exempel Christer Andersson som ju inte är helt olik SE.

Krister Petersson menade på att de gjort allt man kan begära, vilket är fantastiskt dumt att påstå när man inte förhörde alla de idag levande mordplatsvittnena (och även vissa grand-vittnen) utan enbart ett fåtal i sin jakt på att få stöd för utpekandet av SE.

Kanske borde dom då ha förhört Anneli K. eller kanske inte....?
Anneli K har nämligen pekat ut en person redan.
Förhör L 866-1-H (89)
"AK ringer och ber om en träff, vid förhör berättar hon att hon träffat på den sk. Grandmannen igen. Han ska vara finsk medborgare och ev. heta <MASKAT> och vara kusin till en finsk medborgare <MASKAT> född 57 och bosatt i Tensta. Detta var 94 och 95. <MASKAT> hade samma intensiva blick med blå nästan stickande ögon, samma näsa, mycket ljus hud, ljust hår men han kändes smalare, yngre 50-talist och längre än hennes minnesbild."

Denna beskrivningen stämmer ju bättre in på SE än CA som är mörk, men "bättre" är inte tillräckligt bra....
En person som är 20 år yngre än SE... SE's ansikte var allt annat än smalt.

För att inte tala om Mårten som pekat ut 8 personer...och nu 35 år senare mena på att det var SE han såg..
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-12-01 kl. 21:14.
Citera
2021-12-01, 21:16
Medlem
staticages avatar
Var Roger Östlund någonsin misstänkt för mordet på Palme?
Citera
2021-12-01, 21:24
Medlem
Gothuss avatar
Är det officiellt?
Pune-based stud farm.
Köpte Kaulija hästar?
Hästarna finns, en del på nätet att kolla.
Citat:

"For more than three years now,*INDIA have not been able to make much headway in tracing the $ 8 billion found in a mysterious Pune-based stud farm owner’s account in*UBS, Switzerland. The money trail led to Virgin Island and to Saudi arms leader, Adnan Khashoggi"

https://www.google.com/amp/s/ramanisblog.in/2011/02/16/kgb-paid-money-to-sonia-rahul-rajiv-gandhi/amp/
Senast redigerad av Gothus 2021-12-01 kl. 22:08.
Citera
2021-12-01, 21:41
Medlem
I den nu aktuella netflixserien finns i första avsnitten en scen där ME tittar på text-tv i samband med att SE kommer hem under mordnatten.

Annan tidig rapportering i nyhetsmedia har ju tröskats fram och tillbaka genom åren, såväl den i SvT, radion och tidningar, men det slog mig att jag nog inte kan minnas något refererat eller analys av hur och när text-tv rapporterade om mordet. Berörde man där t ex signalementsfrågan, och i så fall, när och hur? Publicerade man rakt av TTs uppgifter eller fanns det en självständig bevakning under nätterna vid tiden för mordet? Någon som vet?
Citera
2021-12-01, 22:41
Medlem
mvagrippas avatar
http://www.pranaygupte.com/article.php?index=584

34 år gammal artikel av den indisk/amerikanske journalisten Pranay Gupte som fortfarande är aktuell och innehåller mycket intressant information. PG tar upp Olof Palmes inblandning i Bofors Haubitsaffär och utnämner denne till en av ”världens ledande vapenhandlare”. Även samtida svenska vapenaffärer med ayatollah Khomeinis Iran nämns.
Citera
2021-12-01, 22:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage

Nej aldrig.
Citera
2021-12-01, 22:52
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej aldrig.
Om jag inte minns fel så satt Östlund i telefon på Grand?
Citera
2021-12-01, 22:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Krister Petersson menade på att de gjort allt man kan begära, vilket är fantastiskt dumt att påstå när man inte förhörde alla de idag levande mordplatsvittnena (och även vissa grand-vittnen) utan enbart ett fåtal i sin jakt på att få stöd för utpekandet av SE.

Kanske borde dom då ha förhört Anneli K. eller kanske inte....?
Anneli K har nämligen pekat ut en person redan.
Förhör L 866-1-H (89)
"AK ringer och ber om en träff, vid förhör berättar hon att hon träffat på den sk. Grandmannen igen. Han ska vara finsk medborgare och ev. heta <MASKAT> och vara kusin till en finsk medborgare <MASKAT> född 57 och bosatt i Tensta. Detta var 94 och 95. <MASKAT> hade samma intensiva blick med blå nästan stickande ögon, samma näsa, mycket ljus hud, ljust hår men han kändes smalare, yngre 50-talist och längre än hennes minnesbild."

Denna beskrivningen stämmer ju bättre in på SE än CA som är mörk, men "bättre" är inte tillräckligt bra....
En person som är 20 år yngre än SE... SE's ansikte var allt annat än smalt.

För att inte tala om Mårten som pekat ut 8 personer...och nu 35 år senare mena på att det var SE han såg..

Anneli Korhonen och Margareta Storhök lämnade ganska utförliga vittnesmål med signalement redan helgen efter MOP. Det är dom vittnesmålen man måste gå på. Vetenskapen om vittnespsykologi betonar samstämmigt vikten av uppgifter lämnas med kortast möjliga tidsspillan. Värt att påminna om att det är MS som ser Grandmannen under ca tre-fyra minuter. AK är på biografens toalett och ser Grandmannen under den korta sekvens de unga kvinnorna lämnar Grand.

Mer än ett vittne har ändrat sina historier allt eftersom åren går. Det är ganska naturligt . Många vill ”hjälpa till” och komma ihåg detaljer , ofta i samband med att ett nytt spår börjar valsa runt i media.
Citera
2021-12-01, 22:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Om jag inte minns fel så satt Östlund i telefon på Grand?

Ja, hans snackade i telefon på Grand , men det var efter MOP, 2330 han sågs av flera vittnen. Innan MOP ses han av Pia Engström på sveavägen hög som en skyskrapa , jagandes ett ungt punkargäng med kniv. PE ger ett klockrent signalement på Roger Östlund. Hon liknar hon vid Marlon Brandos rolltolkning av filmen ”GudfadernsDon Vito Corleone .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in